عمومی

مسیر تاریک زندگی را با نور قرآن روشن کنیم – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین، گروه استان‌ها: آموزش قرآن کریم به فرزندان به اندازه‌ای اهمیت دارد که در روایاتی از جمله این روایت از رسول خدا (ص): «فرزندان خود را بر سه خصلت، تربیت کنید: دوست داشتن پیامبرتان، دوست داشتن اهل بیت او و خواندن قرآن؛ زیرا در آن روزی که سایه‌ای جز سایه خدا نیست، قرآن‌دانان، همراه با پیامبران و برگزیدگان الهی، در سایه خدا هستند.» از آن به عنوان یکی از حقوق فرزندان بر والدین و یک اصل مهم تربیتی یاد شده است.

رسول خدا (ص) درباره اهمیت و ثواب آموزش قرآن به فرزندان هم فرموده‌اند: «هر شخصی روخوانی قرآن را به فرزندش بیاموزد، خداوند، گناهان اول و آخر او را می‌بخشاید و هر شخصی حفظ آن را به او بیاموزد، خداوند در روز قیامت، وی را به صورت ماه شب چهارده بر می‌انگیزد، و به فرزندش گفته می‌شود: «بخوان» پس هر آیه‌ای را که بخواند، خداوند عز و جل به سبب آن، یک درجه پدرش را بالا می‌برد تا به آخرین آیه‌ای که از قرآن می‌داند، برسد.»

آموزش قرآن به فرزندان و انس با این کلام الهی نه تنها موجب سعادت فرزندان در دنیا که زمینه‌ساز خیرات و سعادت اخروی فرزندان و والدین آنها در آخرت می‌شود؛ البته تحقق این مهم نیازمند تلاوت، حفظ، انس و عمل به قرآن کریم توسط والدین است.

«سید محمدصادق حسینی» اسفندماه ۱۴۰۲ در هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی رتبه دوم رشته حفظ کل را کسب کرد، پیش از آن نیز در مسابقات قرآن دانش‌آموزی کشور موفق به کسب رتبه اول شده بود.

رتبه سوم مسابقات مشکات و رتبه اول مسابقات فرزندان طلاب کشور در رشته حفظ کل و رتبه دوم مسابقات دارالقرآن امام علی (علیه السلام) در رشته حفظ ۱۰ جز از دیگر موفقیت‌های این نوجوان قرآنی است.

سید محمدصادق حسینی حافظ کل قرآن کریم که متولد ۱۳۸۶ در مشهد مقدس است در گفت‌وگو با خبرنگار آنلاین درباره شروع فعالیت‌های قرآنی خود گفت: با توجه به مذهبی بودن خانواده از همان سنین کودکی همیشه صوت قرآن در خانه ما طنین‌انداز بود و شب‌ها را با شنیدن صوت قرآن به خواب می‌رفتیم.

مسیر تاریک زندگی را با نور قرآن روشن کنیم

وی افزود: با همین پیش زمینه و در حالی که چند سالی در قم سکونت داشتیم اولین بار در سن ۹ سالگی حفظ تخصصی قرآن کریم را زیر نظر استاد حسین معتمدی در مسجد امام حسن عسکری (ع) این شهر آغاز کردم.

حافظ کل قرآن کریم به برکات زیاد مادی و معنوی کلام وحی اشاره کرد و افزود: هر کسی که در عرصه حفظ و تلاوت قرآن کریم قدم گذاشته به خوبی برکات آن را در زندگی خودش درک کرده است.

حسینی با بیان اینکه همیشه حافظان قرآن شاگردان برتر کلاس ما بودند گفت: حفظ قرآن کریم باعث تقویت حافظه می‌شود و به لطف خدا و قرآن همیشه جز شاگردان برتر کلاس بودم که البته این مختص مختص من هم نیست و همه دانش‌آموزان حافظ این‌گونه هستند.

وی ارائه تسهیلات به حافظان قرآن کریم را از جمله برکات مادی آن بیان و اظهار کرد: با استفاده از این تسهیلات مدرک درجه ۲ سازمان تبلیغات که معادل فوق لیسانس است را دریافت کرده‌ام و پس از اخذ مدرک لیسانس امسال هم در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کردم.

دوری از قرآن کریم؛ مهمترین دلیل زندگی سخت و پرفشار عده‌ای در دنیا

این دانش‌آموز قرآنی با بیان اینکه قرآن کریم نور است، گفت: باید مسیر تاریک زندگی در دنیا را با نور قرآن کریم روشن کنیم.

حسینی، مهمترین دلیل زندگی سخت و پرفشاری که عده‌ای در دنیا دارند را دوری از قرآن کریم عنوان کرد و افزود: خداوند متعال در آیه ۱۲۴ سوره مبارکه طه فرموده است: «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَی؛ و هر کس از یاد من دل بگرداند در حقیقت زندگی تنگ [و سختی] خواهد داشت و روز رستاخیز او را نابینا محشور می کنیم».

وی با اشاره به آیه ۶۶ سوره مائده: «وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِیلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَکَثِیرٌ مِنْهُمْ سَاءَ مَا یَعْمَلُونَ؛ و اگر آنان تورات و انجیل [واقعی] و آنچه را که از سوی پروردگارشان به آنان نازل شده برپا می‌داشتند، بی تردید از برکات آسمان و زمین بهره مند می‌شدند. از آنان گروهی میانه رو و معتدل اند، و بسیاری از آنان بد است آنچه را انجام می‌دهند.» اظهار کرد: اگر به دستورهای قرآنی که از سوی خدا نازل شده است عمل کنیم و از آنچه نهی شده‌ایم برحذر باشیم به تعبیر ساده از زمین و آسمان نعمات برای ما نازل می‌شود.

«فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» مهمترین و تنها راه انس با قرآن کریم است

این نوجوان قرآنی با ابراز تأسف از انس خیلی کم با قرآن کریم در جامعه امروزی عنوان کرد: مهمترین و تنها راه انس با قرآن کریم عمل به همین توصیه قرآنی «فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ؛ هر چه از قرآن میسر می‌شود بخوانید» در آیه ۲۰ سوره مزمل است یعنی تنها با تلاوت قرآن می‌توانیم با آن مأنوس شویم.

حسینی در تشریح این پیام قرآنی گفت: حتماً لازم نیست فردی که می‌خواهد قرآن تلاوت کند قاری بین‌المللی یا حافظ قرآن باشد، همان طوری که می‌بینیم در این آیه هیچ قید و شرطی نیست که مثلاً اگر قاری خوبی هستید قرآن بخوانید.

وی انس با قرآن کریم را روشن کننده مسیر زندگی عنوان و خاطرنشان کرد: تلاوت قرآن مقدمه انس با قرآن؛ انس با آن مقدمه عمل به قرآن است و عمل به این کلام نورانی موجب سعادت می‌شود.

کودکی بهترین دوران شروع انس با قرآن کریم است

حافظ کل قرآن کریم بهترین دوران شروع انس با قرآن را دوران کودکی بیان و تصریح کرد: تغییر شاکله فکری و رفتاری شکل گرفته در انسان کار سختی است یعنی ایجاد انس با قرآن در جوانی که در دوران کودکی هیچ انسی با قرآن نداشته است نه اینکه اصلاً نشود ولی سخت می‌شود.

مسیر تاریک زندگی را با نور قرآن روشن کنیم

حسینی تصریح کرد: همان طوری که امام خمینی (ره) فرمودند: «به دبستان برسید که دانشگاه دیر است» برای انس بیشتر با قرآن کریم باید کار را از دبستان‌ها شروع کنیم تا در دانشگاه‌ها و سطح جامعه شاهد حضور افراد قرآنی بیشتری باشیم.

وی به تعداد بالای حافظان قرآن در برخی کشورها مانند پاکستان، لیبی و … اشاره و تاکید کرد: برای ترویج و انس با قرآن کریم نیازمند حرکت جمعی با کمک همه مسؤولان در طول سال هستیم، برنامه‌هایی که مختص ماه مبارک رمضان نباشد.

سید محمدصادق حسینی که کار حفظ را همراه با برادر دوقلویش سید محمدعلی آغاز کرده است می‌گوید: رقابت نامحسوس با برادرم در بالا بردن کیفیت حفظ تأثیر داشته است.

تأثیر والدین در شکل‌گیری شخصیت قرآنی فرزندان

حسینی که پدر و مادر او نیز حافظ قرآن هستند خطاب به والدین گفت: فرزندان چیزی نمی‌شوند که شما می‌خواهید بلکه آن‌ها آن‌گونه می‌شوند که شما هستید؛ اگر پدر و مادر انس و تلاوت قرآن داشته باشند فرزند هم همین طور خواهد بود و در غیر این صورت نباید توقعی از او داشته باشند.