کسب و کار

تفاوت استیل 316 و استیل 316L چیست؟

تفاوت استیل 316 و استیل 316L چیست؟

فولاد ضد زنگ یا فولاد ضد زنگ آلیاژهای فولادی هستند که حداقل 12 درصد کروم دارند. وجود این مقدار کروم در ساختار فولادهای زنگ نزن آنها را در برابر خوردگی مقاوم کرده است. سایر عناصر آلیاژی مانند نیکل، مولیبدن، مس و غیره البته در ساخت فولاد ضد زنگ بدون کروم نیز استفاده می شوند. حتی تغییرات کوچک در مقدار هر یک از این عناصر، کلاس جدیدی از فولاد ضد زنگ را ایجاد می کند. بنابراین امروزه بیش از صدها نوع فولاد ضد زنگ با کیفیت های مختلف تولید می شود. یکی از رایج ترین انواع فولاد ضد زنگ، فولاد 316 است. این فولاد متعلق به گروه آستنیتی یا فولاد زنگ نزن است. اما علاوه بر استیل 316، کیفیت بسیار مشابه دیگری به نام استیل 316L نیز تولید می شود. حرف L در انتهای این فولاد مخفف low و به معنای میزان کربن موجود در سازه نسبت به فولاد 316 است. در این مقاله به بررسی ویژگی های این دو درجه پرداخته ایم. به مهفا همراه باشید.

استیل 316 و 316L: کاربردها و خواص

فولاد ضد زنگ یا آلیاژهای فولاد زنگ نزن به دلیل استحکام، مقاومت در برابر خوردگی، در دسترس بودن و غیره از آلیاژهای محبوب در صنعت هستند. یک واقعیت جالب در مورد فولاد ضد زنگ این است که با تغییر تنها مقادیر بسیار کمی از عناصر آلیاژی به کار رفته در آن می توان درجات مختلف با خواص منحصر به فرد را بدست آورد. این مشکل امروزه منجر به تولید انواع فولاد ضد زنگ شده است که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.

ورق استیل 316 چیست؟

فولاد درجه 316 یک فولاد ضد زنگ آستنیتی است. حاوی حدود 0.08٪ کربن و 2-3٪ مولیبدن است. وجود مولیبدن باعث بهبود مقاومت در برابر خوردگی، استفاده در شرایط اسیدی و همچنین محافظت در برابر خوردگی در دماهای بالا می شود.

خواص استیل 316

برخی از ویژگی های فولاد 316:

استحکام بالایی دارد و بدون ترک خوردگی به اشکال مختلف قالب گیری می شود.

مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. می توان از آن برای ساخت قطعاتی که در معرض اسیدها و مواد شیمیایی هستند استفاده کرد.

جوش پذیری و چکش خواری خوبی دارد.

مدول الاستیسیته آن 193 گیگا پاسکال است.

نقطه ذوب آهن بین 1371 تا 1399 درجه سانتیگراد است.

استحکام کششی آن حداقل 515 مگاپاسکال است.

Dykyzlygy 7,98 گرم / متر مکعب.

تفاوت استیل 316 و استیل 316L چیست؟
تفاوت استیل 316 و استیل 316L چیست؟

کاربرد استیل 316

فولاد 316 برای ساخت مواد مستعد خوردگی استفاده می شود. به عنوان مثال می توان به تولید مبدل های حرارتی، تجهیزات پتروشیمی و عکاسی، لوله و تجهیزات دریایی اشاره کرد.

استیل ضد زنگ 316L چیست؟

فولاد 316L حاوی کربن کمتری نسبت به استیل 316 است. حداکثر محتوای کربن در این درجه 0.03٪ است. این مقدار کربن اثرات رسوب کاربید را در طی فرآیندهایی مانند جوشکاری کاهش می دهد.

ویژگی های استیل 316L

از جمله عملکردهای فولاد 316L می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت در برابر خزش بالا

تصویر پذیری خوب

در دماهای بالا، فولاد 316 لیتری استحکام کششی بالایی دارد.

ویژگی اصلی فولاد 316L این است که کربن و مولیبدن کمتری نسبت به فولاد 316 دارد و در نتیجه مقاومت آن در برابر خوردگی بیش از 316 است.

استفاده از فولاد ضد زنگ 316L

فولاد 316L در صنایع زیر استفاده می شود:

صنایع شیمیایی و صنایع غذایی

صنعت دریایی

ری

شرکت تصفیه آب

تولید برق

شباهت بین استیل 316 و 316L

در ادامه این مقاله، برخی از شباهت های بین گریدهای 316 و 316L را مورد بحث قرار خواهیم داد.

ضد خوردگی

هر دو کیفیت دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی ناشی از اسیدها و یونهای کلرید ناشی از مولیبدن و نیکل هستند.

ترکیب شیمیایی

ترکیب شیمیایی هر دو گرید مشابه است، اگرچه درصد کربن مصرفی متفاوت است.

انعطاف پذیری بالا

هر دو نوع فولاد 316 و 316L دارای شکل پذیری بالایی هستند. آنها را می توان به راحتی ماشین کاری کرد یا به اشکال مختلف ساخت. علاوه بر این، عملیات های مختلفی مانند کشش، حفاری، خمش و سایر فرآیندها را می توان بدون ایجاد ترک انجام داد.

قابلیت جوشکاری

فولادهای 316 و 316L به دلیل استحکام بالا می توانند برای کارهایی که نیاز به جوشکاری دارند استفاده شوند.

سینا

با وجود تفاوت اندک در محتوای کربن، این دو کیفیت تقریباً قیمت یکسانی دارند.

تفاوت استیل 316 و 316L

اگرچه دو گرید فولادی 316 و 316L بسیار شبیه به هم هستند، اما از برخی جهات متفاوت هستند. به همین دلیل در برخی کاربردها استفاده از فولاد با گرید 316 و فولاد 316L در کاربردهای دیگر مناسب تر است.

قیراط مقاومت

گرید 316L نسبت به فولاد 316 در برابر یون های کلرید و اسیدها مقاومت بیشتری دارد و این به دلیل مقدار کم کربن و مولیبدن است. به همین دلیل، اگر مقاومت در برابر خوردگی مهم است، بهتر است از گرید 316L استفاده شود.

محتوای کربن کم

در فرآیندهای تولیدی که نیاز به جوشکاری دارند، بهتر است از فولاد 316L به دلیل محتوای کربن کم آن استفاده شود. این مهمترین تفاوت این دو کلاس است.

خواص مکانیکی عمومی

فولاد 316 از نظر خواص مکانیکی شرایط بهتری نسبت به فولاد 316l دارد. سخت تر، انعطاف پذیرتر و استحکام کششی بالاتری دارد.

فولاد 316 را انتخاب می کنید یا فولاد 316L؟

بسته به نیاز خود، توجه به فاکتورهای زیر هنگام انتخاب بین این دو سری مهم است.

مقاومت در برابر پوسیدگی

از جمله تفاوت های این دو امتیاز مبارزه با فساد است. همانطور که گفته شد فولاد 316L مقاومت خوبی دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

قیمت

هزینه یکی از مهمترین فاکتورها در انتخاب گرید فولادی است. اگرچه قیمت فولادهای 316 و 316L به یکدیگر نزدیک است اما باید در انتخاب خود از نظر قیمت دقت کنیم.

جاذبه

فولاد 316 غیر مغناطیسی است و واکنش کمی به میدان های مغناطیسی نشان می دهد. اما با بسیاری از روش های دیگر مانند جوشکاری می توان ساختار کریستالی آن را تغییر داد و در قسمت هایی مغناطیسی شد.

فرآیندهای تولید

فرآیند ساخت ورق فلزی یا ماشینکاری CNC می تواند در انتخاب یکی از این دو کلاس موثر باشد. به عنوان مثال، اگر از صفحه کالسکه استفاده کنیم، ممکن است نیاز به جوشکاری بیشتری داشته باشیم، بنابراین بهتر است از فولاد کم کربن استفاده کنیم.

ویژگی های مکانیکی

فولاد 316 از نظر خواص مکانیکی مانند استحکام کششی، چقرمگی و سختی بهتر از 316L است.

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان و در این مجله سلامتی و پزشکی می توانید شاهد بررسی انواع امراض و بیماری های مختلف، شیوه ها و راهکار های درمان، روش های تشخیص بیماری باشید.