ورزشی

تغییرات مدیریتی استقلال را زمین زد

زمستان, زمین, زیبایی

آفتاب‌‌نیوز :

حشمت مهاجرانی، سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین پیرامون مسائل مختلفی مربوط به قهرمانی تیم پرسپولیس در دو رقابت لیگ برتر و جام حذفی، ناکامی استقلال در فصل فوتبالی گذشته و رقابت‌های پیش روی جام ملت‌های آسیا در زمستان سال جاری اظهاراتی را مطرح کرد.

از قهرمانی پرسپولیس شروع کنیم. چه عاملی موجب قهرمانی این تیم در دو جام لیگ برتر و حذفی شد؟

بدون شک مهمترین عامل در کسب عنوان قهرمانی برای هر تیمی وجود آرامش در مجموعه مدیریتی و کادر فنی آن تیم است. هرچقدر یحیی گل محمدی در رأس کادر فنی تیم پرسپولیس توانست در یکی از سخت‌ترین سال‌های فوتبالی لیگ برتر ایران تیمش را درست مدیریت کند در نقطه مقابل سرمربی استقلال که او هم هدفش قهرمانی بود نتوانست این کار را انجام بدهد و برعکس عمل کرد.

فقط یحیی در این قهرمانی نقش داشت؟

خیر! از طرف دیگر ثبات مدیریت در باشگاه پرسپولیس هم کمک کرد تا این تیم در بحث مدیریتی نیز آرامش خودش را حفظ کند. بطور کلی در طول مسابقات این شرایط دست به دست هم دادند تا پرسپولیس موفق عمل کند.

بیشتر در این باره توضیح می‌دهید؟

یحیی گل محمدی در طول فصل گذشته با مشکلاتی در بحث خط حمله مواجه شد و مسائلی از این دست را تجربه کرد، اما نتوانست با مدیریت درست در تیمش، روز‌های سخت را با موفقیت پشت سر بگذارد. البته همانطور که اشاره کردم هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس هم تاثیرگذار بود. ما نمی‌توانیم قهرمانی پرسپولیس را فقط به حساب سرمربی و بازیکنان بگذاریم. هیأت مدیره و مدیرعامل باشگاه هم می‌توانند جزو عوامل موثر در رسیدن این تیم به قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی باشند. اتفاقی که در نقطه مقابل و در تیم رقیب همیشگی پرسپولیس برعکس بود.

چطور؟

هر چقدر تیم استقلال از نظر مهره و نیروی انسانی شرایط خوبتری نسبت به پرسپولیس داشت، اما در بحث ثبات مدیریت و انسجام مدیریتی با مشکل مواجه شده بود. تغییرات پی در پی در راس باشگاه و تفکرات متفاوت مدیریتی به این تیم لطمه زد.

مهمترین عامل در مسیر نرسیدن استقلال به قهرمانی در فصل فوتبالی گذشته چه بود؟

یکی از این عوامل تغییرات پی دربی در ترکیب تیم استقلال بود که این را باید به حساب عدم شناخت کافی سرمربی تیم از فضای فوتبال ایران گذاشت. این مربی از اروپا آمده بود و هیچ شناختی از فوتبال خاورمیانه به ویژه ایران نداشت. من فکر می‌کنم او تحقیق کافی هم درباره تیم استقلال و فوتبالیست‌های ایرانی نکرده بود، چون تیمش را خیلی دیر شناخت. از طرف دیگر همانطور که گفتم انضباط مدیریتی استقلال هم ایراد داشت. وقتی در راس باشگاه دیسیپلین و نظم و انضباط همراه با آرامش نباشد این موضوع به تیم سرایت می‌کند و عملاً ما دیدیم که هیچ کس نتوانست با سرمربی استقلال ارتباط درستی برقرار کند.

منظورتان از ارتباط درست چیست؟

این که یک نفر به او بگوید آقای محترم این رفتار در فوتبال ایران جایی ندارد! این نوع برخورد با داور و دیگر عوامل مسابقات درست نیست! کسی نبود به او بگوید که به عنوان یک فوتبالیست ملی پرتغال و یک مربی با تجربه این حرکات زیبنده شما نیست، زیبنده تیم استقلال نیست. هرچقدر استقلال بازیکنان خوبی داشت، ولی کسی نبود که این تیم را در آرامش هدایت کند.

سبک بازی استقلال را چطور ارزیابی کردید؟

به نظرم نوع بازی استقلال خیلی خوب بود. راه و روش هجومی این تیم باعث شد فوتبال زیبایی را به نمایش بگذارند. تیم شان در بخشی از مسابقات خیلی درست و دقیق کار می‌کرد، اما طبیعتاً عصبانیت و رفتار سرمربی به زمین منتقل شد و روی بازیکنان اثرگذار بود. عکس این وضعیت در تیم پرسپولیس و از سوی یحیی گل محمدی کاملا مشهود بود.

در رابطه با حضور دوباره ایران در جام ملت‌ها و ماه‌های پیش رو تا آن رقابت‌ها چه صحبتی دارید؟

قطعاً هرچقدر اردو‌ها و تدارکات ما برای آن رقابت‌ها بهتر باشد نتیجه بهتری هم در آن مسابقات خواهیم گرفت. کادر فنی تیم ملی باید از حالا برای ساعت به ساعت بازی‌ها و اردو‌های تیم ملی برنامه‌ریزی کند. اگر برنامه درست، کافی و لازم نداشته باشیم نمی‌توانیم نتیجه خوبی بگیریم. همه باید در این زمینه به تیم ملی و کادر فنی آن کمک کنند. تیم ملی فوتبال ایران مهم‌ترین تیم فوتبالی مملکت ماست.

فکر می‌کنید این بار بتوانیم به عنوان قهرمانی دست پیدا کنیم؟

ما الان حدود ۵۰ سال است که به قهرمانی آسیا دست پیدا نکرده ایم. همه باید دست به دست هم بدهیم و کمک کنیم تا بتوانیم تیم ملی ایران در جام ملت‌ها توسط امیر قلعه نویی و تیم المپیک ما توسط رضا عنایتی موفق باشند و نتایج مورد نظر هواداران فوتبال را بگیرند. کاری کنیم تا نتیجه‌ای که سالیان سال است تکرار نشده و حق فوتبال مملکت ماست را دوباره به دست بیاورند.

دلیل اینکه می‌گویید حق فوتبال ایران است قهرمان آسیا شود، چیست؟

به خاطر اینکه ما نیروی انسانی کافی را داریم. فوتبالیست‌های ایرانی فوتبال را خیلی خوب می‌فهمند. بچه‌های ایران از کودکی در کوچه و محله با این ورزش آشنا می‌شوند و فوتبال را می‌فهمند. چون جوانانی که تا این اندازه شعور فوتبالی و فیزیک لازم برای این رشته را دارند می‌توانند قهرمان آسیا شوند. من هم مثل شما و سایر ایرانی‌ها برای کادرفنی تیم ملی آرزوی موفقیت دارم.

کارگروه خبری مطالب ورزشی

با داشتن علاقه‌ی عمیق به ورزش و تجربه در زمینه‌ی نوشتن ورزشی، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی تحلیل‌ها و نقد‌های دقیق و جذاب درباره‌ی تیم‌ها، بازیکنان و رویدادهای ورزشی می‌پردازم. همراهی با من را بپذیرید و دنیای ورزش را از زوایای جدیدی بشناسید.