عمومیکسب و کار

چجوری فرش دستباف رو گردگیری کنیم

 

خاک گیری فرش به چه صورت انجام می شود؟

خاک گیری فرش که غبارگیری فرش هم می گویند، به صورت کلی زیر انجام می شود:

روش سنتی(معمولی):

این روش از زمان قدیم باب بوده است و هنوز هم در استفاده می شود. دراین روش، قالی یا فرش را از روی لبه ای آویزان می کنند و با چوب نیز برروی آن می کوبند تا خاک آن گرفته شود و بعد در آخر، با جاروی دستی روی آن را جارو میزنند. استفاده از این روش امروزه اصلا توصیه نمی شود، برای اینکه در این روش، باید چوب با محکم به فرش بزنید و این مساله یعنی محکم زدن چوب باعث آسیب رساندن به بافت فرش می شود واگر فرش کهنه باشد، ایجاد پارگی می کند.

همچنین در هنگام خاک گیری فرش با استفاده از این روش، خاک های زیادی بلند می شود که همین خاک ها برروی دیگر وسائل می نشیند و همچنین سلامت افراد منزل را تهدید می کند. برای همین توصیه می شود که این عمل را به دور از محل مسکونی انجام دهید یا ماسک بر دهان خود بگذارید.

روش مکانیکی:

از این روش در کارگاه ها و کارخانجات توسط دستگاه و با استفاده از ضربه زدن های مکانیکی و برس نیز انجام می شود.

مهمترین نکته این است که خاک گیری فرش باید قبل از شستشوی آن انجام شود و بیشتر مناطقی که در نزدیک های بیایان قرار دارند، این کار را انجام می دهند.

چگونه خاک گیری فرش را انجام دهیم؟

حتما در فیلم ها، عملیات خاک گیری فرش را مشاهده کرده اید؟ اینکه یک نفر فرش منازل را برروی پشت بام یا مکانی آویزان می کند و بعد با یک چوب، به صورت محکم برروی آن می زند تا خاک های قرارگرفته بلند شوند. اما چرا چنین اتفاقی می افتد و این همه خاک چگونه برروی فرش قرار گرفته است؟ همچنین برای از بین این همه کثیفی و خاک حتما باید خاک گیری فرش به روش سنتی را انجام دهید؟

خاک گیری فرش چیست؟

زدودن خاک، گردوغبار و کثیفی فرش که به صورت سنتی یا مکانیکی انجام می شود را خاک گیری فرش می گویند.

چرا باید خاک گیری فرش را انجام دهیم؟

امروزه ما در ایران با پدیده ای به نام ریزگردها مواجه هستیم که حتی تا شهرهای مرکزی ایران را هم در برگرفته است. این مساله را در کنار آلودگی هوا و گردوخاک هایی که وجود دارد، قرار دهید. پس نباید تواقع داشته باشیم که وقتی هرروز صبح از خواب بلند می شویم، تمامی سطوح منزل ما تمیز هستند. متخصصان بهداشتی همیشه تاکید می کنند برای اینکه مریض نشوید، باید هرروز منزل خود را گردگیری کنید.

گردوخاک و کثیفی نه شعور دارد و نه حس، برای همین برروی همه سطوح قرار میگیرد. بعضی از سطوح هستند مانند فرش که آن ها را نشان نمی دهند و متاسفانه اگر به آن توجهی نشود، عامل رشد میکروب و بیماری می شود. فرش ها به خاطر فیبریهایی که در الیاف وجود دارد، محل ایده آلی برای رشد انواع باکتری ها می باشند. از این رو اگر تمیز نشوند، علاوه براینکه سلامتی اهالی منزل را تهدید می کند، در نهایت باید آن را به یک قالیشویی معتبر بدهید.
.

خدمات قالیشویی و مبل شویی مشهد (شاهد)

دستگاه های مدرن شستشو فرش %

استفاده از مواد نانو باکیفیت در شستشو %

قیمت مناسب و شستشو پتو رایگان %

خدمات خاک گیری فرش در کارخانه

با ثبت سفارش آنلاین در سایت ، برای شستشوی انواع فرش و خشکشویی و شستشوی مبلمان، شستشوی پتو ویا قالیچه را رایگان هدیه بگیرید!!! اگر در سراسر مشهد مقدس زندگی می کنید. در هر ساعت از شبانه روز کافیست به سایت کارخانه قالیشویی شاهد مشهد مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید.

مشتریان عزیز در نظر داشته باشید. که خدمات آنلاین از قبیل قالیشویی آنلاین و و همراه با شستشوی پتو ویا قالیچه رایگان می باشد!!! ارائه خدمات قالیشویی و مبل شویی ما در سراسر مشهد صورت می گیرد.

  • سرویس رایگان
  • استفاده از مواد نانو
  • قیمت مناسب و حذف واسطه ها
  • شستشو در محل شما
  • خدمات مبل شویی و موکت شویی
  • پشتیبانی 24 ساعته

قالیشویی شاهد مشهد بزرگترین و اولین مرکز شستشوی تمام اتوماتیک انواع فرش دستبافت و ماشینی در شرق کشور

  • سرویس رایگانقالیشویی شاهد مشهد آماده سرویس رسانی رایگان در سراسر مشهد مقدس می باشد.
  • دستگاه های تمام اتوماتیک شستشوی فرشقالیشویی شاهد مشهد بزرگترین و بروزترین قالیشویی و مبل شویی آنلاین و مکانیزه مشهدمی باشد
  • ضمانت کیفیت شستشوشاهد مشهد باسال ها تجربه در شستشو انواع فرش ضمانت کیفیت شستشورا برای شما عزیزان فراهم اورده است.
  • اولین قالیشویی آنلاین مشهدشاهد مشهد بزرگترین و بروزترین قالیشویی و مبل شویی انلاین و مکانیزه مشهد

به روزترین متد شستشوقالیشویی شاهد مشهد با استفاده از به روزترین و با کیفیت ترین متد شتشو بدون آسیب به تار و پود انواع فرش دستباف و ماشینی و استفاده از تجهیزات تمام اتوماتیک شستشو فرش در خدمت شما می باشد. آلودگی‌ها و گرد و غبار جزئی از زندگی ما هستند که چه بخواهیم و چه نخواهیم، زندگی ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. فرش‎ها جزء آن دسته از وسایل منزل هستند که هرگز از آلودگی‌ها ایمن نیستند. به هر حال ما روی این فرش‌ها زندگی می‌‎کنیم، راه می‌رویم، می‌نشینیم، غذا می‌خوریم و …. از این رو هر چند وقت یک بار باید به فکر شستن فرش‌های خود باشیم. در مورد فرش‌های ماشینی که چندان مشکلی به چشم نمی‌خورد، چرا که می‌توان به راحتی یا آنها را در خانه شست و یا به قالی‌شویی فرستاد که در هر دو حالت در صورت شستشوی مناسب، فرش کاملاً تمیز می‌شود.

اما در مورد چطور؟ آیا می‌توان آنها را به راحتی فرش‌های ماشینی شست؟ چه نکاتی باید در هنگام شستشوی آنها مدنظر قرار بگیرد؟ آیا باید فرش‌های دستباف را به قالی‌شویی فرستاد و یا اینکه بلعکس می‌توان آنها را در خانه شست؟ اگر این سوالات برای شما نیز مطرح هستند، پیشنهاد می‌کنم حتماً با ما بمانید، تا به پاسخ سوالات خود برسید.

مراحل شستشوی فرش دستباف در خانه

گردگیری و غبارروبی

اولین مرحله از شستشوی فرش دستباف در خانه و حتی قالیشویی‌های صنعتی، گردگیری فرش است. فرش‌های دستباف به دلیل ساختار خاص خود، لاجرم گرد و خاک را به خود جذب می‌کنند. این گرد و خاک نه تنها باعث کدر شدن آنها می‌شود، بلکه در میان ساختار فرش نفوذ می‌کند و در صورت گردگیری نشدن، در حین شستشو به شکل گل درآمده و به گره‌های فرش می‌چسبد. این گل به مرور زمان باعث پوسیدگی فرش می‌شود و از عمر مفید آن می‌کاهد.

به همین دلیل حتماً باید فرش دستباف قبل از شستشو، کاملاً گردگیری شود. هر چند امروزه استفاده از جاروبرقی باعث می‌شود که کمتر گرد و خاک لابلای فرش نفوذ کند، اما این به معنی چشم‌پوشی از گردگیری فرش نیست. حداقل لازم است که فرش دستباف قبل از شستشو، یکی دو بار با یک جاروبرقی با قدرت مکش مناسب، جارو شود تا گرد و خاک تا جایی که ممکن است از لابلای پرزهای فرش خارج شود. در زمان‌های قدیم فرش را از جایی آویزان می‌کردند و با یک تکه چوب به آن ضربه می‌زدند. اما این کار به ساختار فرش آسیب می‌رساند و در صورت لزوم باید با ملایمت و احتیاط فراوان صورت بگیرد.

آزمایش ثبات رنگ فرش

قبل از اینکه بخواهید را بشویید، باید ثبات رنگ آن را بررسی کنید. اگر فرش دستباف ثبات رنگی نداشته باشد در حین شستشو رنگ پس می‌دهد. در این صورت هم کیفیت و قیمت آن به شدت افت می‌کند و هم اصلاح آن فوق‌العاده دشوار است. برای این کار کافی است یک پارچه نخی سفید را با کمی آب ولرم خیس کنید و روی قسمت‌هایی از فرش که احتمال می‌دهید رنگ پس دهند بکشید. اگر پارچه رنگ گرفت، بهتر است فرش را به قالی‌‎شویی ببرید و به آنها نیز اعلام کنید که فرش رنگ پس می‌دهد. قالی‌شویی‌ها از روش‌های خاصی برای شستن این گونه فرش‌ها استفاده می‌کنند. اگر قالی رنگ پس نداد، می‌توانید با خیال راحت آن را بشویید.

تهیه محلول شستشو

فرش‌های دستباف عموماً از الیاف طبیعی مانند پشم، پنبه و ابریشم ساخته می‌شوند. به همین دلیل نمی‌توان از شوینده‌های قوی و قلیایی برای شستشوی آنها استفاده کرد. بهتر است از پودرهای شستشوی دستی نیز استفاده نکنید، زیرا باعث خشک و مجعد شدن الیاف فرش می‌شوند. بهترین ماده برای شستشوی فرش دستباف، شامپو فرش یا مایع ظرفشویی است. از این رو بهتر است حجم مناسبی از شامپو فرش یا مایع ظرفشویی را در یکی دو لیتر آب حل کرده و مقداری نمک را به آن بیافزایید؛ بعد از آماده شدن محلول می‌توانید از آن برای شستشوی فرش استفاده کنید.

برق انداختن فرش دستباف, تميز كردن فرش دستباف با شامپو فرش, تميز كردن فرش دستباف بدون شستن

خیس کردن فرش

حال نوبت به خیس کردن فرش می‌رسد. هرگز از آب گرم برای شستن فرش دستباف استفاده نکنید، زیرا باعث پخش شدن رنگ‌های فرش می‌شود، حتی اگر قسمت کوچکی از فرش رنگ پس بدهد. سعی کنید فرش دستباف را در جایی شیب‌دار و در جهت خواب پرزهای فرش پهن کنید تا در حین شستشو، آب به راحتی از آن خارج شود. حال فرش را با آب سرد و نهایتاً ولرم رو به سرد، کاملاً خیس کنید. اجازه بدهید آب به تمام قسمت‌های فرش نفوذ کند، بعد می‌توانید روند شستشوی فرش را آغاز کنید.

شستن فرش

بعد از اینکه فرش کاملاً خیس شد و محلول شستشو را آماده کردید، با کمک یک برس دسته بلند نرم، محلول شستشو را بر روی فرش بمالید. هرگز از برس‌های سفت و سخت استفاده نکنید، زیرا باعث کنده شدن پرزهای فرش می‌شوند و فرش را به اصطلاح کچل می‌کنند. برس را در جهت خواب فرش بر روی آن بکشید، تا جهت الیاف فرش به هم نخورد. اجازه بدهید چند دقیقه‌ای کف بر روی فرش باقی بماند تا کاملاً آلودگی‌ها را در خود حل کند، سپس نوبت آب‌کشی فرش فرا می‌رسد.

اگر احساس می‌کنید فرش هنوز تمیز نشده است، می‌توانید بعد از یک دور آبکشی فرش، روند شستشوی آن را دوباره تکرار کنید. اما در هر صورت باید پس از پایان شستشوی فرش، آن را کاملاً آبکشی کنید تا کل آلودگی‌ها و کف از آن خارج شود. سعی کنید حتماً با گذاشتن شیلنگ آب در قسمت زیرین فرش، زیر آن را نیز آبکشی کنید. زیرا آلودگی‌ها و کف‌ها در حین شستشو به پشت فرش انتقال پیدا می‌کنند.

آبگیری و خشک کردن فرش

بعد از اینکه فرش را کاملاً آبکشی کردید و مطمئن شدید که هیچ کف و آلودگی مابین الیاف آن باقی نمانده است، نوبت به آبگیری فرش می‌رسد. بعد از آن فرش را یکی دو ساعت به حال خود بگذارید، تا آب‌های اضافی از آن خارج شود. هیچ گاه فرش را لوله نکنید، زیرا ممکن است برخی قسمت‌های کوچک آن رنگ پس بدهند و کل فرش را خراب کنند. اگر فرش را در یک جای شیب‌دار شسته باشید، بعد از چند ساعت کل آب‌های اضافی آن خارج می‌شود.

حال سعی کنید با چند پارچه نخی سفید، خشک و ضخیم و حتی‌الامکان یک حوله سفید، پرزهای فرش را آبگیری کنید. حال می‌توانید فرش را در سایه آویزان کنید تا خشک شود. هرگز فرش دستباف را جلوی نور مستقیم آفتاب آویزان نکنید. در ضمن سعی کنید فرش را از ریشه‌های آن آویزان نکنید، در واقع بهتر است فرش را به صورت عرضی آویزان کنید. در این صورت احتمال تغییر رنگ ریشه در هنگام خشک شدن فرش کاهش می‌یابد.

بعد از اینکه فرش کاملاً خشک شد، می‌توانید با کمک یک برس نرم و کوچک، جهت پرزهای قالی را که ممکن است در هنگام شستشو به هم بخورد را برس کنید

در این پست به شما یاد می‌دهیم که چطور فرش های دستباف ایرانی خود را تمیز کنید تا مثل روز اول تازه به نظر برسند.

بالاخره یک فرش دستباف خریدید! حالا به دنیایی از تجملات و از طرف دیگر شکوه و عظمت وارد شده اید. شاید هم به کلکسیون با ارزش‌تان یک قطعه ی جدید و فوق العاده اضافه کرده اید. به هر صورت این عضو جدید و اصیل خانه تان می تواند به محیطی  که آن را در برگرفته جلوه ای تازه بدهد.

فرقی نمی کند اولین باری باشد که فرش دستباف خریده اید یا خیر، باید توجه داشته باشید که اطلاع از روش های مناسب تمیز کردن و روش‌های نگه داری هر وسیله با ارزشی مثل فرش، فاکتوری کلیدی است.

فرش های دستباف ایرانی انواع مختلفی دارند که اکثرا روش پاک سازی مشابهی را دارا هستند. گام به گام با روشی که در ادامه خدمت‌تان ارائه می کنیم همراه باشید.

۱هر هفته فرش‌تان را جارو بکشید

جاروبرقی کشیدن راه کاری استاندارد است. اما لازم است توضیحات مناسبی راجع به آن داده شود. مانند هرقالی دیگری، هوشمندانه است که زود به زود فرش را جارو بکشید تا چرک یا کثیفی بر آن ننشیند. با این حال در حین انجام این کار باید دقت زیادی به خرج دهید. بخش میانی و اصلی فرش را جارو کنید ولی به حاشیه هایش کاری نداشته باشید تا فرشتان دچار آسیب نشود

۲از برس جاروبرقی استفاده نکنید

برس چرخشی جاروبرقی را به کار نبرید. سرعت تسریع شده این برس ها در طول زمان باعث فرسودگی بافت فرش خواهد شد. همچنین سعی کنید سرعت مکش جاروبرقی زیاد نباشد.

۳فرش دستباف را بشویید

هر شوینده ای غیر از  شامپو فرش ممکن است به فرش آسیب بزند. نکته ی اصلی در شست و شوی فرش این است که با دقت و به آرامی انجام شود. قبل از هر اقدامی، بخش کوچکی از فرش را بشویید و اطمینان حاصل کنید که فرش کمرنگ یا لکه دار نشده و فرسوده تر به نظر نمی سد.

از یک برس نرم یا اسفنج استفاده کنید. همه ی بخش ها از جمله حاشیه فرش را در آب جاری شستشو دهید، سپس آب های اضافی را خشک کنید.

حالا اجازه دهید بخش جلویی فرش خشک شود. بعد از خشک شدن یک طرف آن، فرش را بچرخانید. در ادامه این مرحله، فرش را جارو کشیده یا برس بزنید تا مطمئن شوید رطوبتی در بافت آن باقی نمانده و پرزهایش به هم نچسبیده اند.

۴لکه های فرش دستباف را پاک کنید

پاک کردن لکه ها روی فرش دستباف مساله ای کاملا متفاوت است. اگر نوشیدنی، چسب مایع یا هرچیز دیگری روی فرشتان ریخته و لکه ایجاد کرده است؛ وسیله ای زیر آن بگذارید تا به خشک کردن فرش کمک کند. این وسیله میتواند هر ظرف یا سطلی باشد که آب بتواند در آن بچکد و از فرش خارج شود.