اقتصادیعمومیکسب و کار

آیا مصرف دمنوش زنجبیل می‌تواند به کاهش سرفه و سرماخوردگی کمک کند؟

درمان سرفه در خانه با روشهایی ساده و در دسترس

قیمت دمنوش مفرح بیز: سرفه (cough) در واقع یک عمل اختیاری یا غیر اختیاری است که گاهی از نشانه‌های بیماری جدی و زمینه‌ای به حساب می‌آید ولی در بیشتر اوقات بدون نیاز به دارو شیمیایی بهبود پیدا می‌کند. گاهی اوقات ممکن است مسیر تنفسی به وسیله ذرات خارجی، میکروب‌ها، عوامل تحریک کننده، مایعات و موکوس تحریک شده و شما دچار سرفه شوید.

گاهی اوقات سرفه یکی از نشانه‌های بیماری‌های ویروسی مانند کرونا، و دیگر بیماری‌های دستگاه تنفس است. در بیشتر مواقعی که ویروس باعث سرفه می‌شود، به درمان خاصی احتیاج نخواهید داشت. درمان سرفه با روش‌های مختلفی امکان پذیر است و برای درمان سرفه در خانه نیز می‌توان از روش‌های ساده‌ای استفاده کرد. در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. بیماری‌هایی که منجر به سرفه‌ های مداوم می‌شوند عبارتند از:

  • آسم
  • سینوزیت حاد یا مزمن
  • بیماری رفلاکس معده
  • عفونت
  • برونشیت مزمن
  • فیبروم
  • سرطان ریه

 راهکارهای درمان سرفه در خانه

دمنوش بانوان بیز: با این که برای درمان سرفه راه‌های بسیاری وجود دارد اما ما در ادامه این مقاله به بررسی راه‌ های خانگی درمان سرفه برای کاهش شدت یا درمان آن می‌پردازیم. شما بسته به نوع و شدت سرفه خود، می‌توانید سریع‌ترین روش را برای درمان انتخاب کنید. برخی از این روش ها برای در خانه مناسب هستند و برخی دیگر برای درمان سرفه خلط دار.

  1. زنجبیل

خرید اینترنتی دمنوش لاغری دکتر بیز: یکی از اولین راه‌هایی که برای درمان سرفه بسیار پیشنهاد می‌شود، خوردن زنجبیل است. زنجبیل خاصیت ضد التهابی داشته و برای تسکین و مجاری تنفسی بسیار مناسب است. برای درمان سرفه می‌توانید عصاره زنجبیل تازه را با عسل مخلوط کرده و میل کنید. چند قطره از این مخلوط برای درمان و بهبود سرفه معجزه می‌کند.

علاوه بر این می‌توانید زنجبیل را به صورت چای نیز میل کنید. برای این کار چند تکه زنجبیل را خرد کرده و همراه با آب بجوشانید. گرم بودن چای زنجبیل برای تسکین سرفه شما بسیار کارآمد خواهد بود.

  1. شیر و زردچوبه

از خاصیت‌های زردچوبه می‌توان به درمان بیماری‌‌های تنفسی، گوارشی و پوستی اشاره کرد. امروزه خواص دیگری نیز از این ماده شگفت‌انگیز کشف شده که خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و در تسکین التهاب، به خاطر عفونت گلو و عفونت دستگاه تنفسی بسیار موثر است. برای استفاده از زردچوبه می‌توانید دو قاشق زردچوبه را به شیر گرم اضافه کرده و دو بار در روز میل کنید‌.

فقط شیر را به صورت گرم بنوشید تا سیستم تنفسی را بهبود ببخشد و سرفه شما تسکین یابد. همچنین می‌توانید زردچوبه را در آب جوشانده و کمی به آن روغن نارگیل یا کره اضافه کنید؛ زیرا چربی می‌تواند فراهم زیستی کورکومین را افزایش دهد و باعث بهبود و درمان سرفه خشک شود.

  1. قرقره آب نمک

همان طور که می‌دانید نمک خاصیت ضد التهابی داشته و برای جلوگیری از عفونت‌ بدن بهترین ماده به شمار می‌آید. به همین دلیل قرقره محلول نمک برای زنده ماندن باکتری‌ها بسیار توصیه می‌شود.

برای درست کردن این محلول که التهاب گلو را تسکین داده و از راه‌ های درمان‌ سرفه شدید در خانه به شمار می‌آید، می‌توانید یک قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنید. سعی کنید محلول آب نمک را در روز چند بار قرقره کنید؛ زیرا خاصیت ضد التهابی آن بعد از چند ساعت اثر خواهد کرد. قرقره آب نمک روشی مناسب برای درمان سرفه کودکان است.

باکتری, بانوان, پزشک

  1. سیر خام

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای رهایی از سرفه‌‌های طولانی و سوزش گلو، خوردن سیر خام است. سیر خام خاضیت ضدباکتریایی دارد که در صورت پخته شدن از بین می‌رود. پس چند حبه سبر را در دهان نگه‌ دارید و سپس آن را در دهان خرد کنید. انجام این کار در رفع عفونت‌ها و گلودرد بسیار موثر است. در طب سنتی سیر را به عنوان دارویی برای درمان فوری سرفه شبانه می‌شناسند.

  1. آب پیاز

در صورتی که توانایی خوردن سیر خام را ندارید، خوردن آب پیاز یک جایگزین مناسب و ملایم‌تری است. عصاره پیاز در درمان برونشیت مفید است و در درمان سرفه خلط دار بسیار موثر است. علاوه بر این می‌تواند رشد باکتری در گلو را مهار کرده و سرفه های دردناک را بهبود ببخشد. برای خوردن آب پیاز می‌توانید پیاز را فشار داده و آب آن را بگیرید. برای مزه‌دار کردن آب پیاز می‌توانید به آن کمی شکر یا عسل اضافه کنید. این معجون برای درمان درمان‌ سرفه شدید بسیار موثر است.

  1. عسل و فلفل سیاه

در صورتی که دارید، ترکیب عسل و فلفل سیاه در آب گرم بسیار کارآمد است. این مخلوط با نرم کردن مجاری تنفسی و آثار خلط‌ آوری، سبب بهبود سرفه می‌شود. برای تهیه این مخلوط یک قاشق چایخوری فلفل سیاه را همراه با دو قاشق چای خوری عسل در یک فنجان آب گرم حل کرده و سپس میل کنید.

  1. بخار آب گرم

یکی دیگر از روش‌‌های درمان سرفه خلط دار و خشک، استفاده از بخار است. یکی از ساده‌‌ترین راه‌ها، گرفتن دوش آب داغ است. چند دقیقه زیر آب داغ بمانید تا علائم سرفه به وسیله بخار فروکش کند. سپس یک لیوان آب هم دمای اتاق بنوشید تا آب از دست رفته بدن جبران شود.

روش دیگر برای درمان سرفه در خانه، بخور گرفتن است‌. برای انجام این کار می‌توانید یک کاسه را پر از آب گرم کرده و سپس چند قطره اسانس‌های روغنی مانند اکالیپتوس یا رزماری که باعث رفع گرفتگی می‌شود، به آن اضافه کنید. پس از آن سر خود را بالا کاسه نگه دارید و به وسیله یک پارچه‌ آن را بپوشانید.

انجام این کار گرفتگی و احتقان را تا حدود زیادی برطرف می‌کند. بهترین کار این است که هنگام بیماری، در محیط خانه نیز از دستگاه‌های بخور سرد استفاده کنید تا مجاری سینه شما همیشه مرطوب بماند. این روش به عنوان معجزه سرفه خشک کودکان به حساب می‌آید.

  1. آویشن

یکی از رایج‌ترین درمان‌ها برای سرفه، ، برونشیت (التهاب ریه) و مشکلات گوارشی، استفاده از گیاه آویشن است. آویشن خاصیت ضد التهابی داشته و قویترین داروی گیاهی ضد سرفه است. برای خوردن آویشن می‌توانید از شربت آویشن و یا دم‌نوش آن استفاده کنید. برای تهیه دم‌نوش آویشن ۲ قاشق چایخوری آویشن خشک را به یک فنجان آب داغ اضافه کرده و ۱۰ دقیقه صبر کنید‌. پس از رد کردن آن از صافی، می‌توانید دم‌نوش را میل کنید.

  1. تغییر رژیم غذایی برای درمان سرفه شبانه

یکی از مهم‌ترین دلایل سرفه شبانه، رفلاکس معده است. بعضی از غذاها معده را تحریک کرده و سبب سرفه می‌شوند‌. به همین دلیل حذف غذاها و نوشیدنی‌های تحریک کننده از رژیم غذایی به درمان سرفه بسیار کمک می‌کند. غذاها و نوشیدنی‌هایی که معمولا سبب سرفه می‌شوند، عبارتند از:

  • الکل
  • غذاهای سرخ ‌شده و چرب
  • سیر و پیاز
  • نعناع
  • ادویه‌جات و غذاهای پرادویه و تند
  • گوجه فرنگی و محصولات تولید شده ازگوجه فرنگی
  • کافئین
  • نوشیدنی‌های گازدار
  • شکلات
  • مرکبات مثل پرتقال، لیمو
  1. ریشه گل ختمی

یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای درمان سرفه در منزل، استفاده از ریشه گل ختمی است. این گیاه حاوی مقادیر زیادی موسیلاژ است که تحریکات گلو را برای سرفه کاهش می‌دهد. موسیلاژ یا لعاب گیاهی، ماده‌ای چسبناک و غلیظ است که سطح گلو را پوشش داده و آزار ناشی از سرفه را بهبود می‌بخشد.

از ریشه گل ختمی می‌توانید دمنوش تهیه کرده و میل کنید. در صورتی که ریشه گل ختمی زمان بیشتری در آب داغ بماند، لعاب آن بیشتر می‌شود. فقط توجه کنید که خوردن این دمنوش برای کسانی که ناراحتی معده دارند، عوارضی خواهد داشت که با خوردن سایر مایعات می‌توانید با این مشکل مقابله کنید.

  1. بروملین

شایع‌ترین آنزیمی که در آناناس وجود دارد، آنزیم بروملین است. آنزیم بروملین خواص ضد التهابی داشته و در درمان سرفه‌های خلط دار بسیار موثر است. این آنزیم در سراسر آناناس وجود دارد اما مقادیر زیاد آن در دانه این میوه یافت می‌شود‌. فقط باید به این نکته توجه کنید مصرف بروملین برای کسانی که داروهای رقیق کننده خون یا آنتی‌بیوتیک‌های خاص مصرف می‌کنند، مضر است.

  1. نارون قرمز یا لغزنده

یکی از روش‌ های سنتی بومیان آمریکا برای درمان سرفه، استفاده از پوست نارون قرمز (SLIPPERY ELM) است. آن‌ها چند قاشق نارون خشک را در آب داغ حل کرده و سپس میل می‌کنند. پوست نارون قرمز مانند ریشه گل ختمی حاوی موسیلاژ بوده و در درمان سرفه بسیار موثر است. اما خوب است قبل از مصرف این دمنوش با پزشک مشورت کنید؛ زیرا این گیاه در جذب برخی دارو‌ها تداخل ایجاد می‌کند.

  1. برگ نعناع فلفلی

شناخته شده‌ترین داروی گیاهی برای درمان سرفه و گلو درد، گیاه نعناع فلفلی است. در این گیاه منتول وجود دارد و در تسکین درد گلو و سرفه‌ های خلط دار بسیار موثر است. از روش‌های استفاده از این گیاه می‌توان به تهیه دمنوش و بخور گرفتن با این گیاه اشاره کرد. برای بخور گرفتن با این گیاه، به هر ۱۵۰ میلی لیتر آب داغ، ۳ یا ۴ قطره اسانس روغنی نعناع فلفلی اضافه کنید.