علمی و پزشکیکسب و کار

استفاده از دمنوش لاغری در رژیم غذایی برای درمان یبوست

دلایل بروز یبوست چیست؟

از علل بروز یبوست در بین افراد است.

يبوست، به دلایل زیر شایع ترین اختلال دستگاه گوارش است:

الف) کمبود مایعات: هنگامی که تعریق شدید است و مایعات به مقدار کافی مصرف نمی شوند، مدفوع کم، سفت و خشک می شود.

ب) کمبود مواد زبر (فیبر): عادت های غذایی غلط شامل بی نظمی در ساعات صرف غذا، مصرف ناکافی فیبر و عدم مصرف سبزیجات باعث می شود که حجم مدفوع کاهش پیدا کند.

ج) کمبود ویتامین B: مصرف ناکافی ویتامین B نیز باعث می شود که دیواره ی روده ها قوام و قدرت انقباضی خود را از دست بدهد.

د) بی نظمی در عمل دفع: می تواند به علت دیر برخاستن از خواب هنگام صبح و عجله در انجام کارهای روزمره ی صبحگاهی و خوردن صبحانه باشد، که وقت بسیار کوتاهی را برای رفتن به دستشویی قبل از رفتن به سرکار باقی می گذارد.

ه ) استرس ذهنی: استرس و تنش موجب انقباض (اسپاسم) کولون می شود، که عموما درافراد مضطرب و به شدت تحت تنش دیده می شود.

چرا نباید به کودکان و نوزادان دارو های ملین داد؟

عادت روزمره دادن داروهای ملین به نوزادان و کودکان برای تمیز کردن معده شان، بر قوام و توانایی انقباض عضلانی روده های آنها اثر منفی می گذارد (اصطلاحأ کولون آنها را تنبل می کند) و هرگز نباید به بچه های سالم به طور مرتب و روزمره داروهای ملین داد. به جای آن باید به کودکان آب اضافی، آب میوه یا میوه هایی نظیر موز بدهید.

بهترین درمان و رژیم های غذایی مناسب برای رفع یبوست

چربی ها موجب تحریک جریان صفرا می شوند و همچنین روده بزرگ را روغن کاری می کنند. کره معمولی و حیوانی و روغن های آشپزی نیز برای بیماران لاغر مفیدند، ولی

همه ی افراد (حتی افراد چاقی که رژیم  لاغری دارند می توانند با مصرف سبزیجات و میوه های کامل (با پوست) که از نظر سلولز غیرقابل جذب غنی هستند، توده ی مورد نیاز برای کمک به عمل دفع را تأمین کنند.

غلات تصیفه نشده ای که حاوی سبوس هستند، نیز می توانند این توده را تأمین کنند. به همین منظور، افراد لاغر می توانند از موز و میوه جات خشک شده نظیر انجیر، کشمش، خرما و زردآلو استفاده کنند.

ویتامین های گروه B، ترجیحا به صورت مخمر، به تنظيم عملکرد روده ها کمک می کنند. پتاسیم، در قالب سوپ سبزیجات یا آب میوه، نیز به جلوگیری از یبوست کمک می کند.

نکات تکمیلی برای جلوگیری و درمان یبوست شدید

رژیم غذایی: در آب و هوای گرم و مرطوب، توصیه می شود که به طور آزادانه و دلخواه به مصرف مایعات در حدود 10 لیوان یا بیشتر در روز اقدام کنید.

  1. صبحانه مناسب برای یبوست: مصرف مایعات گرم قبل از صبحانه به صورت ناشتا توصیه می شود. مصرف مایعات گرم، مانند آب داغ یا چای کمرنگ، با معده خالی در اول صبح به برخی افراد برای خالی کردن روده ها کمک می کند.
  2. سبوس گندم: اگر فیبر تأمین شده توسط سبزیجات سبز و میوه جات تازه و به صورت کامل کامل (با پوست) موجب رفع یبوست نشود، می توان مقداری سبوس گندم به نان افزود تا از این طریق توده ی کافی برای تسهیل عمل دفع فراهم شود.
  3. فرآورده های جاذب آب: فراورده های تهیه شده از سبزیجات ماننده «اسفرزه» و «علف چینی» (آگار) که مقدار قابل توجهی آب جذب می کنند، توده ی غیرمحرکی را تولید می کنند که موجب تشدید حرکات روده ها می شود. می توان قبل از رفتن به بستر 2 تا 3 قاشق مرباخوری اسفرزه را به همراه آب مصرف کرد. یک قاشق غذاخوری گل و عسل اگر به همراه یک لیوان آب گرم مصرف شود برای بسیار مفید خواهد بود.
  4. تحرک داشتن و انجام ورزش: ورزش روزانه، نظیر بازی گلف یا پیاده روی سریع نیز همواره در درمان یبوست مفید است

حذف شام باعث لاغری نمی‌شود

دمنوش لاغری: یک متخصص طب ایرانی با اشاره به اینکه شام نخوردن کمکی به لاغری نمی‌کند بلکه حتی فرد مستعد چاقی هم می‌شود، اظهار کرد: به افرادی که دارای بیماری دیابت هستند توصیه می‌کنم قبل از مصرف هر گونه دم‌نوش یا غذایی، داروهایی را که مصرف می‌کنند با پزشک خود مطرح کنند، چرا که مصرف هم زمان برخی از غذاها با داروها عارضه ایجاد می‌کند و مشکلاتی را نیز به وجود می‌آورد.

الهام پارسا، افزود: بهترین توصیه این است که سبک زندگی خود را تغییر دهید و ورزش کنید، برای حفظ سلامتی ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش متوسط انجام دهید.

این متخصص طب ایرانی، انجام فعالیت‌های بدنی روزانه، نرمش و ورزش را نیز توصیه کرد و ادامه داد: فعالیت بدنی باعث بالا رفتن سطح ایمنی بدن می‌شود. افرادی که شاخص توده بدنی آن‌ها بالای ۳۰ است، مستعد ابتلاء به دیابت هستند، اگر در خانواده فردی مبتلا به دیابت است باد بدانیم که فاکتور قوی برای ابتلای سایر اعضای خانواده به دیابت وجود دارد.

پارسا با اشاره به اینکه نباید بدون حساب و کتاب میاون وعده مصرف کنیم، اظهار کرد: تعداد واحدی که در روز بدن به میوه نیاز دارد مشخص است بنابراین باید در طول روز ۳ الی ۴ واحد میوه متوسط مصرف کنیم.

این متخصص طب ایرانی تصریح کرد: برای شام نخوردن تعریفی نداریم، این قضیه کمکی به لاغری نمی‌کند بلکه حتی فرد مستعد چاقی هم می‌شود. میوه و یا پوره سبزیجات به کاهش اشتها و کاهش وزن کمک می‌کند، بنابراین بهتر است به جای استفاده از آبمیوه از خود میوه استفاده کنیم. کدو، گشنیز، بامیه و دارچین برای لاغری توصیه می‌شود. دارچین، عرق گزنه به کاهش قند کمک می‌کند.

خواص درمانی دمنوش بهار نارنج

بهار نارنج همان شکوفه درخت نارنج است که در فصل بهار درخت را زینت داده و در پاییز و زمستان، جای خود را به میوه نارنج می‌دهد، این میوه خواص دارویی فراوانی دارد. نوشیدن دمنوش بهار نارنج به تسکین دردهای پی در پی شکمی، درمان دردهای نفخ معده، اسپاسم، سو هاضمه و سکسکه مفید است. به طورکلی مصرف منظم دمنوش بهار نارنج اشتهاآور است و تأثیر بسیاری در تقویت معده دارد. برای داشتن خواب آرام و راحت شبانه مصرف دمنوش بهار نارنج راه حل خوبی است. دمنوش بهار نارنج با ایجاد آرامش و کاهش اضطراب و تحریکات عصبی، تأثیرات مثبتی روی سیستم عصبی می‌گذارد. همچنین این دمنوش برای رفع قولنج‌های عصبی و برطرف کردن غم و افسردگی بسیار مفید است. معمولاً در روزهای گرم سال، با افزایش دما و میزان تعریق، رفتار و خلق و خوی بسیاری از افراد تغییر می‌کند. مصرف بهارنارنج به همراه آب کرفس، جهت استخراج سنگ‌های کلیه و مثانه و خرد کردن آنها بسیار مفید می‌باشد. بهار نارنج سرشار از آنتی اکسیدان است که از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و موجب کاهش خطر ابتلاء فرد به بیماری‌های جدی و مزمن و در نهایت موجب تقویت سیتم ایمنی بدن می‌شود. در طب سنتی، دمنوش بهار نارنج را برای تسکین سردردهای عصبی و میگرن استفاده می‌کنند. برای بهبود هضم غذا و کاهش ناراحتی‌های معده می‌توان، مقداری عرق بهار نارنج به چای اضافه کرد. برای رفع بزرگی طحال، مصرف منظم و مداوم بهار نارنج مؤثر است. عرق بهار نارنج شکل گیری سلول‌های جدید پوستی را تحریک می‌کند. این ماده می‌تواند سلول‌های مرده را از بین ببرد و کمک کند که به جای آنها سلول‌های جدید به وجود بیایند و به این ترتیب ظاهر پوست را روشن‌تر کند.

آشپزی, آهن, استرس

اگر یبوست دارید حتماً این میوه‌ها را بخورید

یبوست اگر درمان نشود در درازمدت آسیب جدی به بدن فرد می‌رساند. می‌تواند با سایر بیماری‌های گوارشی مانند سرطان روده بزرگ، دیورتیکولیت و هموروئید همراه باشد. علل اصلی ابتلاء به این عارضه عبارتند از: استرس زیاد، شیوه زندگی کم تحرک، رژیم‌های غذایی کم فیبر، دیابت و بارداری. یکی از مهمترین گام‌ها برای مبارزه با یبوست، مصرف فراوان نوع خاصی از میوه‌ها است. میوه‌هایی حاوی مواد مغذی مختلفی هستند که سیستم گوارش را تسریع می‌کنند و مقادیر زیادی فیبر نامحلول به بدن می‌رسانند که عبارتند از:

گلابی به دلیل محتوای زیاد آب و فیبر، تنظیم کننده حرکات روده است. گلابی خواص ضداکسید کننده دارد، سیستم گوارش را بهبود می بخشد و مانع از افزایش کلسترول می‌شود. ویتامین‌های سی، بی و ای را می‌توانید به همراه آهن، کلسیم و پتاسیم با مصرف این میوه به بدن برسانید.

سرشار از ویتامین سی و یک راه طبیعی برای مبارزه با یبوست است. نارنگی سرشار از فیبر بوده و به جلوگیری از مشکلات گوارشی، کلسترول بالا و مشکلات قلبی عروقی کمک می‌کند.

یک ملین طبیعی و کمک کننده به بهبود سیستم قلب و عروق است. مصرف انگور باعث کاهش کلسترول بد می‌شود. انگور همچنین حاوی اسیدهایی است که برای عملکرد مناسب بدن ضروری به نظر می رسند. انگور بدون کالری است و به بهبود وضعیت شریان‌ها نیز کمک می‌کند.

برای جلوگیری از انباشت مواد زائد در روده بزرگ و جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌های قلبی مفید است. پرتقال سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین سی است و منجر به بهبود سیستم ایمنی بدن می‌شود. پرتقال ضددرد و التیام دهنده است. این میوه حاوی اسید سیتریک است و به هضم مواد غذایی و بهبودو عملکرد پانکراس و کبد کمک می‌کند.

برای کاهش یبوست مفید است و ۹۰ درصد آن را آب تشکیل می هد. پاپایا یک دیورتیک عالی است و منبع غنی از ویتامین سی محسوب می‌شود. مصرف این میوه منجر به محاظت طبیعی از بدن و حذف اثرات منفی رادیکال‌های آزاد می‌شود.

این میوه را با پوست بخورید چون پوست آن حاوی فیبر و آنتی اکسیدان است. مصرف سیب به کاهش کلسترول کمک می‌کند و چون حاوی کورستین است، خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را نیز کاهش می‌دهد.

سرشار از پتاسیم، منیزیم، روی، کلسیم، آهن و فسفر است و مانع از احتباس مایعات در بدن می‌شود. مصرف خربزه عملکرد کلیه را نیز بهبود می بخشد و یک ملین طبیعی است.

سرشار از فیبر است و به حرکات روده کمک می‌کند

فاطمه کیمیا

در ابتدا با نوشتن مجموعه 3 نمایشنامه برای کودکان با نام غول سیاه کوچولو کار محتوا را شروع کردم و آن را به چاپ رساندم.سپس دوره های محتوا ، سئوی محتوایی را آموزش دیدم. الان در حدود یکسال است که در به اندام دکتر کرمانی مشغول به کار نوشتن و ترجمه‌ی مقالات هستم.