اقتصادیکسب و کار

ارتباط حسابداری و مالکیت کسب و کار چیست؟

حسابداری مالی و مالکیت کسب و کار ارتباط مستقیمی با موفقیت یا شکست یک کسب و کار دارد، بنابراین صاحبین کسب و کار باید توجه ویژه ای داشته باشند. برای این وضوع صاحبین کسب و کار باید حسابداری مالی را به صورت جدی در کسب و کار خود پیاده کنند.

حسابداری مالی یعنی چه؟

در واقع حسابداری مالی یکی از انواع حسابداری می باشد. در حسابداری مالی ما عملیاتی مثل ثبت اسناد، جمع بندی اسناد مهم و تنظیم کردن گزارش در حیطه معاملات را خواهیم داشت. در این فعالیت ها و عملیات، هر چه عملیاتی در حوزه صورتهای مالی انجام داده شده مثل ترازنامه ها و امار سود و زیانی که در سیستم حسابداری ثبت شده محاسبه می شود و در واقع بعد از انجام کلیمه این ععملیات روند پیشرفت سازمان مشخص می شود.

آموزش حسابداری, آموزش رایگان حسابداری, حسابداری

حسابداری مالی

در واقع به معنای رسیدگی به امور مالی و هر آنچه به پول مربوط می شود می باشد. در حسابداری مالی به مسائلی مثل فعالیت های تجزیه وتحلیل مباحث مالی پرداخته می شود.

در واقع در حسابداری مالی به جزئیات توجه ویژه ای می شود.

حسابداری مالی چه اهمیتی دارد؟

برای اینکه متوجه شوم که اصلا چرا باید از حسابداری مالی در کسب و کارها استفاده می شود، بهتر است به دلایل اهمیت حسابداری مالی بپردازیم.

  1. در واقع با کمک حسابداری مالی یک سازمان حرفه ای در یک چارچوب مشخص که مربوط به قانون می باشد حرکت می کند و در طول مسیر کاری خود به مشکل برنمی خورد;

  2. یکی دیگر از دستاوردهای حسابداری مالی برای سازمان ها، این است که به رشد و شکوفایی سازمان کمک می کند؛

  3. اگر شکایتی از سازمان شود با وجود حسابداری مالی خیلی راحتر می توان مسئله را حل کرد؛

  4. وجود حسابداری مالی و گزارشات دقیق آن می تواند به سرمایه گذران کمک کند بهتر تصمیم گیری کنند؛

  5. اشخاصی که کالا و خدمات را برای سازمان تامین می کنند باید حتما از حسابداری مالی شرکت مطلع باشند؛

  6. در ضمن شرکت برای اینکه بتواند از وام بانک ها استفاده کند حتما باید صورتهای مالی خود را دقیق بدست آورند تا بتتواند به بانک ارائه نمایند.

هدف از حسابداری مالی

  1. گزارشهای مالی را مورد بررسی قرار می دهیم تا بتوانیم عملکرد یک سازمان را مورد بررسی قرار دهیم؛

  2. این موضوع باعث می شود که بتوانیم نقاط ضعف و قوت شرکت را دقیق مورد بررسی قرار دهیم؛

  3. بتوانیم یک چشم انداز دقیق از آینده داشته باشیم؛

  4. هزینه ها و درآمدهای شرکت را مورد بررسی قرار می دهد؛

  5. برنامه ریزی برای هزینه ها و درآمدها در آینده.

آموزش حسابداری, آموزش رایگان حسابداری, حسابداری

حسابدار مالی کیست

حسابدار مالی کسی است که بر صورت های مالی نظارت دارد و کار ثبت و ساماندهی صورت های مالی را انجام دهد.

در یک کلام، حسابدار مالی کسی است که وظایف یک حسابدار مالی را انجام می دهد.

یک حسابدار مالی باید بتواند وضعیت اقتصادی سازمان را به صورت مستمر بررسی کند و گزارش صحیحی به مدیریت ارائه دهد.

در قسمت زیر تعدادی از مهمترین وظایف حاسبدار مالی را بیان کره ایم.

اگر بیشر میخواهید با شغل حسابداری آشنا شویدو حدود درآمد حسابداران در ایران و خارج از کشور را مقایسه کنید میتوانید مقاله شغل حسابداری را مطالعه کنید.

وظایف حسابدار مالی

مهم ترین وظایف حسابدار مالی شامل موارد زیر می شود:

  • جمع آوری اسناد و مدارک؛

  • اطمینان از صحت صدور اسناد؛

  • حسابداری بر اساس مدارک صدور اسناد؛

  • اخذ تاییدیه اسناد و نامه های مربوطه به حسابداری و امضا آن ها بر اساس دستور العمل های موجود؛

  • تهیه و تنظیم سند لیست حقوق و دستمزد؛

  • تهیه و تنظیم لیست بیمه تامین اجتماعی و مالیات حقوق؛

  • طراحی کدینگ سیستم به صورت استاندارد؛

  • تراز دقیق حساب ها از جمله حساب های بانک؛

  • نگهداری از اسناد حسابداری و گرفتن بک آپ از اسناد صادره در نرم افزار حسابداری؛

  • اصلاح و بستن حساب ها در پایان دوره مالی؛

  • تهیه گزارشات تراز حساب ها و بایگانی در آخرین زونکن اسناد در پایان سال؛

  • ارائه مشاوره مالی به مدیران برای اخذ بهترین تصمیم و کمک به سودآوری سازمان.

صورتهای مالی چه می باشد؟

به صورت کلی ما چندین نوع صورتهای مالی داریم:

  1. ترازنامه
  2. جریان نقدی
  3. صورت درآمد
  4. صورت سود انباشته

ترازنامه

ترازنامه یک بخش خیلی مهمی در صورتهای مالی می باشد که به صورت وضعیت مالی می گوییم. در این صورتهای وضعیت مالی مشخص می شود که شرکت ها مالک چه چیزهایی می باشد.
شرکت چه میزان بدهی و …. دارد، پس از تمام بررسی ها مشخص می شود که شرکت چقدر ارزش دارد؟

جریان نقدی

کالای فروش رفته یک بهای تمام شده دارد که در محاسبه سود عملیاتی وارد می کنیم، پس مبلغ نقد پرداختی بابت کالا به عنوان یک جریان نقد عملیاتی می باشد.
همچنین به عنوان مثال هزینه اجاره در محاسبه سود عملیاتی وارد می شود.
پس مبلغ نقد پرداختی جهت اجاره یک جریان وجه نقد عملیاتی به حساب می آید.
صورت درآمد
یکی از مهمترین گزارش های مالی صورت سود و زیان یا درآمد و هزینه می باشد. صورت درآمد عملکرد مالی یک شرکت را در یک بازه زمانی نشان می دهد.

صورت سود انباشته

در ترازنامه صورت سود انباشته یعنی اینکه وقتی شرکتهای مختلف بخشی از سود شرکت خود را معمولا در پایان سال به عنوان یک مبلغ سود به سهامداران خود پرداخت می کند و بخش دیگر این سود را به عنوان سود انباشته در شرکت خود نگه می دارد.
سود انباشته در ترازنامه به این معنی می باشد که شرکت در یک دوره حسابداری در بخش مشارکت سهامداران ثبت می شود.

حسابداری مالی به چه روشی انجام می شود؟

در واقع اگر بخواهیم رابطه حسابداری مالی و مالکیت شرکت را مورد بررسی قرار دهیم. می توانیم بگوییم حسابداری مالی فقط به نقدی و تعهدی محدود نمی شود.

در حسابداری نقدی محدود به جابجایی پول می باشد در واقع فقط پولی که در معاملات جابجا می شود مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد.

اما در حسابداری تعهدی تمامی اطلاعات و داده هایی که داریم را مورد ببررسی قرار می دهیم. البته حسابداری تعهدی، حسابداری نقدی را هم شامل می شود.

آموزش حسابداری, آموزش رایگان حسابداری, حسابداری

تفاوت بین حسابداری مالی و مدیریتی

این دو نوع حسابداری از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند اما هر کدام تفاوتهایی با یکدیگر دارند. حسابداری مدیریتی داخلی می باشد. در صورتی که حسابداری مالی بیشتر برای سهامداران خارجی می باشد.

مدیران وقتی می توانند کار خود را رشد دهند که بتوانند بخش حسابداری خود را مدیریت کنند.

یک سیستم مالی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

  1. می توانیم توسط آن یک گزارش خوب تهیه کنیم: یک سیستم مالی که اعتبار بالایی دارد باید بتواند گزاراشات مفیدی به مدیران بدهد؛

  2. نرم افز اری با گرافیک مناسب داشته باشد: ما باید بتوانیم توسط نمودارهای این نرم افزار اطلاعات خوب و دقیقی بدست بیاوریم؛

  3. ببه روز باشد: یک سیستم مالی حرفه ای باید دائما به روز باشد؛

  4. امنیت بالایی داشته باشد; از آنجاییکه اطلاعات مالی شرکت مهم می باشد پس سیستم اطلاعاتی باید از امنیت بالایی برخوردار باشد؛

  5. سادگی: در واقع کاربران باید بتوانند به ساده ترین شیوه ممکن از این اطلاعات استفاده کنند.

نتیجه گیری

حسابداری مالی و مالکیت کسب و کار یک مبحث مهم و حیاتی برای هر کسب و کار می باشد بنابراین مدیران یک شرکت باید مبحث حسابداری مالی را جدی بگیرند. تا بتوانند در آینده شاهد رشد و شکوفایی کسب و کار خود باشند.

در نهایت از همه شما ععزیزان کمال تشکر را دارم که تا اینجای مقاله همراهه ما بودید، هر سوال در زمینه حسابداری یا مالیات دارین می توانید از آکادمی حسابداری و مالیاتی دکتر مژگان مدحج بپرسید تا متخصصین ما در اسرع وقت پاسخ سوالات شما را بدهند.