عمومیکسب و کار

چه کشورهایی به ویزای توریستی نیاز دارند؟

کشورهای بدون ویزا و ارزش پاسپورت ایرانی

✔️ یکی از دلایل اینکه تعداد کشورهای بدون ویزا برای ایرانی ها بسیار کم است، سفر بدون بازگشت بسیاری از ایرانی ها است و در سال های اخیر این اتفاق بسیار رخ داده و به همین دلیل بیشتر کشورهایی که امکان ماندن و پناهنده شدن در آنها وجود دارد خیلی سخت به ایرانی ها ویزا می دهند.

برای رزرو تور ژاپن کلیک کنید .بسیاری از افراد عاشق مسافرت و جهانگردی هستند و هیچ هدفی به جز دیدن نقاط مختلف دنیا را ندارند ولی به خاطر همین موضوع این دسته از افراد نیز چوب سوء استفاده سایرین را می خورند.

کشورهای بدون ویزا آن دسته از کشورهایی هستند که یا با ایران روابط دیپلماتیک بسیار خوبی دارند و یا ارزش سفر کردن را ندارند و این موضوع کمی ناراحت کننده است که ایرانی ها تنها برای یک لیبل که همان ویزا باشد باید مراحل سخت و پر هزینه ای را پشت سر بگذارند و در نهایت در برخی مواقع ویزا هم دریافت نمی کنند.

البته افرادی که تمکن مالی خوبی دارند به راحتی می توانند به همه کشورهای بدون ویزا و یا با ویزا سفر کنند ولی افرادی که حساب های بانکی پر و پیمانی برای عبور از مراحل اخذ ویزا ندارند باید به سفرهای داخلی و یا نهایتا کشورهای بدون ویزا در منطقه رضایت بدهند.

سفر به کشورهای بدون ویزا در گذشته چگونه بود؟

به نقل از tourradar.com در گذشته های دور تعداد کشورهای بدون ویزا برای ایرانی به تعداد کل کشورهای جهان بود و ایرانی ها به راحتی به همه نقاط جهان سفر می کردند و تمامی کشورها در ایران سفارتخانه داشتند و پروازهای مستقیم از تهران و سایر کلان شهرهای ایران به همه شهرهای دنیا انجام می شد ولی در حال حاضر تعداد این کشورها بسیار کم است و امروزه ایرانی ها برای سفر کردن در بیشتر مواقع باید از قبل با مراجعه به سفارتخانه کشور مقصد ویزا دریافت نمایند.

کشورها می توانند با روابط سیاسی خوب و از طریق توافق ‌نامه هایی که بین خود امضا می کنند، شرایط سفر بدون ویزا به خاک یکدیگر را فراهم کنند.

برای مثال مردم کشورهای اتحادیه اروپا و پیمان شینگن به راحتی و بدون ویزا می توانند به هر کدام از سرزمین های این اتحادیه سفر کنند و آزادانه در این کشورها اقامت داشته باشند و یا حتی کار و زندگی کنند و درس بخوانند.

ولی ایرانی ها برای ورود به آن باید اخذ کنند و حتی برای سفر به کشورهای بدون ویزا نیز محدودیت هایی دارند از جمله اینکه در برخی از این کشورها نمی توانند بیش از 90 روز اقامت داشته باشند و یا برای کار و تحصیل باید ویزای مخصوص دریافت نمایند.

بهترین کشور بدون ویزا

همانطور که گفته شد کشورهای بدون ویزا برای ایرانی ها 42 کشور است و از بین این تعداد، 30 کشور در هنگام ورود شهروندان ایران به خاک آنها ویزای فرودگاهی صادر می کنند. با این تفاسیر در حقیقت تعداد کشورهای بدون ویزا با پاسپورت ایران تنها 12 کشور است که البته در این مقاله ویزای فرودگاهی جزء ویزاهایی که باید از قبل گرفته شود، به شمار نرفته است.

پاسپورت ایرانی در حال حاضر در رتبه 98 جهان و هم رده با پاسپورت های کشورهایی مانند بنگلادش، اریتره و کنگو قرار دارد و در نیمه اول سال 2019 میلادی تعداد کشورهای بدون ویزا برای ایرانی ها 39 کشور بود که در نیمه دوم سال با افزایش اعتبار گذرنامه ایرانی به عدد 42 رسید، فهرست و لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان 2019 و همچنین رتبه اعتبار گذرنامه ایرانی توسط موسسه بین المللی هنلی پاسپورت ایندکس منتشر و اعلام شده است.

در کشورهای اروپایی و سایر کشورهایی که پاسپورت معتبری دارند و مردم آنها می توانند به راحتی و بدون نیاز به ویزا سفر کنند، هزینه های سفر بسیار پایین است ولی ایرانی ها برای اخذ ویزای  کشورهای مختلف مانند مجبورند زمان و هزینه های زیادی را صرف کنند.

البته این موضوع امروزه در ایران منجر به اشتغال زایی شده و در دو دهه اخیر آژانس های مسافرتی و خدمات گردشگری بسیار شروع به کار کرده اند و در زمینه اخذ ویزا و وقت سفارت فعالیت می کنند و خدمات خوبی را ارائه می دهند.

با ارزش ترین پاسپورت های جهان

طبق این آمار کشور ژاپن در حال حاضر قوی ترین پاسپورت را در جهان دارد و تعداد کشورهای بدون ویزا برای شهروندان ژاپنی 191 کشور می باشد، همچنین پاسپورت کشور سنگاپور در رده دوم و آلمان و کره جنوبی در رتبه سوم جهان قرار گرفتند.

تعداد کشورهای بدون ویزا برای شهروندان سنگاپوری 190 و برای شهروندان کره جنوبی و آلمان 189 کشور می باشد. دیگر پاسپورت های قدرتمند جهان به ترتیب عبارتند از :

و تعداد کشورهای بدون ویزا برای شهروندان اروپایی بسیار زیاد و بالغ بر 180 کشور می باشد، علاوه بر این کشورها پاسپورت ایالات متحده و بریتانیا نیز بسیار قدرتمند و در رتبه هشتم جهان قرار دارند و شهروندان این دو کشور به راحتی و بدون ویزا می توانند به 184 کشور دنیا سفر کنند.

رتبه کانادا، نیوزیلند و استرالیا در جهان، عدد 9 است و را همچنان افغانستان دارد و تعداد کشورهای بدون ویزا برای شهروندان افغان صفر می باشد و مردم این کشور با ویزای فرودگاهی تنها به 25 کشور در دنیا می توانند سفر کنند.

رشد اقتصادی و پیشرفت های علمی از جمله عوامل مهم در رتبه بندی پاسپورت ها به شمار می رود ولی علاوه بر این ها وضعیت اجتماعی جوامع و معیشت مردم نیز تاثیر بسزایی در قدرت پاسپورت یک کشور دارند.

به همین دلیل است که کشور چین که یکی از ابرقدرت های جهان و یکی از قطب های اصلی اقتصاد در دنیا است، پاسپورت چندان معتبری ندارد و علیرغم این همه پیشرفت اقتصادی به دلیل حاکمیت کمونیسم بر این کشور، تعداد کشورهای بدون ویزا برای شهروندان آن تنها 71 کشور است و گذرنامه چینی در رتبه 72 جهان قرار دارد.

آلمان, اتحادیه اروپا, استرالیا

لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

کسانی که قصد سفر به کشور دیگری را دارند در صورت نیاز باید ویزای توریستی آن کشور را دریافت نمایند و همانطور که مشاهده کردید، تعداد کشورها  برای شهروندان ایرانی خیلی زیاد نیست و ایرانی ها برای مسافرت به اکثر کشورها بخصوص کشورهای اروپایی و غربی باید درخواست ویزای توریستی نمایند.

لازم به ذکر است افرادی که ویزای توریستی کشوری را دریافت می کنند به وسیله آن تنها می توانند از آن کشور بازدید نمایند و اجازه کار و یا تحصیل و زندگی در خاک آن کشور را ندارند.

در اینجا قصد داریم کشورهای بدون ویزا برای ایرانی ها را به شما عزیزان معرفی کنیم و جالب است بدانید بهترین کشور بدون ویزا برای شهروندان ایرانی، ترکیه که در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین نوع مهاجرت برای ایرانیان می باشد، است که از گذشته های دور به موجب توافقی که بین رضا شاه و آتاتورک انجام شد، شهروندان ترک و ایرانی می توانند بدون ویزا به خاک یکدیگر رفت و آمد کنند.

شهروندان این دو کشور می توانند به مدت 90 روز بدون ویزا در خاک یکدیگر اقامت داشته باشند و برای اقامت بیشتر باید ویزا دریافت کنند.

سایر کشورهای بدون ویزا یا دارای ویزای الکترونیکی برای ایرانیان عبارتند از:

که البته بیشتر این کشورها مشروط بر درخواست ویزای آنلاین یا الکترونیک اجازه ورود به خاک کشورشان را به ایرانی ها می دهند و برخی دیگر نیز در بدو ورود به خاکشان برای شهروندان ایرانی ویزای فرودگاهی صادر می کنند.

ویزای الکترونیک و ویزای فرودگاهی

e-Visa یا ویزای الکترونیک راهکاری نوین برای صدور ویزا است و با هدف تسریع در امور درخواست و صدور ویزا برنامه ریزی شده است و بسیاری از کشورهایی که در آخر لیست نام آنها آمده برای ایرانی ها از این طریق ویزا صادر می کنند و تمامی مراحل درخواست و صدور ویزا به صورت آنلاین با ارائه شماره پاسپورت صورت می گیرد و در این روش در پاسپورت متقاضی مهر و یا لیبل مندرج نمی شود.

visa on arrival یا ویزای فرودگاهی نیز نوعی ویزای توریستی در قالب یک مهر یا لیبل است که بسیاری از کشورهای نامبرده در بدو ورود مسافر به خاک آنها در پاسپورت او می زنند و مبلغی هم بابت آن از مسافر دریافت می شود و تاریخ ورود و خروج مسافر در این ویزا ثبت می شود و در صورتی که مسافر دیرتر از تاریخ خروج ثبت شده آن کشور را ترک کند باید دلیل خود را به پلیس فرودگاه ارائه دهد و در بیشتر مواقع نیز با جریمه نقدی مواجه می شود.

نکته دیگری که در مورد این کشورهای بدون ویزای نامبرده شده باید به خاطر داشته باشید و در صورت رعایت نکردن آن ممکن است ویزای فرودگاهی صادر نشود و از فرودگاه برگردانده شوید، بلیط برگشت شما به ایران است.

بنابراین برای سفر به بیشتر کشورها مانند مالزی و گرجستان حتما باید بلیط دو طرفه تهیه کنید تا در مقصد دچار مشکل و یا متحمل هزینه های گزاف نشوید.