عمومیکسب و کار

چند نوع قهوه اسپرسو داریم

چه سوال سختی! اسپرسوچیست ! یا اسپرسو یعنی چی؟ اسپرسو نوشیدنی ایست که سالهای سال مردم زیادی را به خود علاقمند کرده است، نوشیدنی ایتالیایی و پر طرفدار!با وجود اینکه این روزها بسیاری از افراد درباره انواع مختلف قهوه و نوشیدنی صحبت می کنند اما هنوز هم خیلی از آن ها به صورت دقیق نمی دانند که اصلا اسپرسو یعنی چه؟! یا ترکیبات اسپرسو چیه؟!

اسپرسو چیست؟ شناخت 6 مدل از مهمترین انواع آن - کافی مافی

اسپرسو در واقع روشی برای تهیه قهوه است که این روش با عبور آب نزدیک به نقطه جوش و تحت فشار از قهوه آسیاب شده، در کمتر از ۲۵ ثانیه انجام می شود.  یک شات اسپرسو Espresso حجمی حدود ۲۵-۳۰ میلی لیتر دارد که به آن سینگل اسپرسو single espresso یا یک شات اسپرسو گفته می شود.

اسپرسو در اواخر قرن بیستم در ایتالیا ابداع شد و در بین نوشیدنی های قهوه دارای بیشترین میزان کافئین است، فکر می‌کنم شما هم در تفاوت قهوه اسپرسو فرانسه و  ترک دچار سردرگمی شده اید؟! پیشنهاد میکنم قبل از خواندن ادامه مطلب ابتدا تفاوت قهوه ترک و فرانسه و اسپرسورا مطالعه کنید. مطالعه این مقاله باعث می شود تا از سردرگمی شما در رابطه با قهوه های مختلف کاسته شده و ساده تر پاسخ سوال اسپرسو چیه را پیدا کنید.

خب! حالا با نگاه دیگری می‌توانید به تعریف اسپرسو نگاه کنید. اسپرسو یکی از نوشیدنی‌های قهوه است که برای تهیه آن ۲۵ ثانیه زمان، ۷ گرم پودر قهوه و یک دستگاه اسپرسوساز لازم دارید. همین! حالا که تعریف اسپرسو را خواندید این نکته را بدانید که با توجه به تعریف اسپرسو، فقط نوشیدنی نهایی دستگاه اسپرسوساز را می‌توانید اسپرسو بنامید!

نه نوشیدنی را! اما به صورت عامیانه به نوشیدنی نیز اسپرسو می‌گویند. لازم است این نکته را نیز بدانید که تنوع انواع قهوه ی اسپرسو یا به عبارتی دیگر روش های تهیه آن بسیار زیاد می باشد که البته در ادامه توضیحات بیشتری در این رابطه آوردیم.

انواع روشهای تهیه اسپرسو:

  • تهیه اسپرسو با موکاپات
  • تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز

در این مطلب به دلیل طولانی و تخصصی بودن، قصد آموزش را نداریم. با یک ساز شما به راحتی می توانید در هر زمان، یک شات اسپرسو نوش جان کنید، البته دستگاهی که در یک کافی شاپ، روزانه صدها اسپرسو می‌گیرند متفاوت است و کیفیت نسبتا بهتری به اسپرسو دستگاه خانگی دارد. اگر ساز ندارید میتوانید را با انجام دهید.

انواع قهوه اسپرسو:

آیا اسپرسو انواع مختلفی داره؟ هم باید بگوییم بله هم خیر؟!چطور؟!

اسپرسو یکی از روشهای تهیه قهوه است که پایه بسیاری از نوشیدنی های کافی شاپی است. مثلا قهوه اسپرسو را اگر با آب داغ ترکیب کنید آمریکانو و اگر با شیر، بستنی، خامه و …  ترکیب کنید نام های دیگر! در اصل می توان گفت مشتقات اسپرسو، یا نوشیدنی های پایه اسپرسو، نه انواع اسپرسو! در کل ترکیب اسپرسو با انواع مختلف نوشیدنی های دیگر، نوشیدنی جدیدی بر پایه اسپرسو می سازد.

تعدادی از نوشیدنی های اسپرسو را در ادامه مطلب آورده ایم، هر چه به انتهای این مطلب نزدیک شوید نوشیدنی‌ها از لحاظ ساختار و روش تهیه فاصله بیشتری از اسپرسو می‌گیرند. برای مشاهده توضیحات بیشتر به لینک هر نوشیدنی مراجعه کنیدتعدادی از نوشیدنی های اسپرسو را در ادامه مطلب آورده ایم، هر چه به انتهای این مطلب نزدیک شوید نوشیدنی‌ها از لحاظ ساختار و روش تهیه فاصله بیشتری از اسپرسو می‌گیرند.

از طرفی دیگر پس از پایان مطالعه این مقاله با اسم انواع پودر قهوه اسپرسو نیز آشنا شده و می توانید قهوه مورد علاقه خودتان را نسبت به سایر قهوه ها مشخص نمایید. برای مشاهده توضیحات بیشتر می توانید به لینک هر نوشیدنی مراجعه کنید. با خرید قهوه از فروشگاه ما طعمی به یادماندنی را تجربه کنید.

اسپرسو:

نوشیدنی ۲۵ تا ۳۰ میلی لیتری، که در زمان ۲۵ ثانیه و با ۷ گرم پودر قهوه با کمک ساز تهیه می شود که می‌توانید با دو روش زیر تهیه کنید.

دوپیو یا دابل اسپرسو:

۱۴ گرم پودر قهوه با کمک که در نهایت ۵۰ الی ۶۰ میلی لیتر به شما اسپرسو تقدیم میکند. یعنی فقط حجم دو برابری نسبت به اسپرسو دارد.

ریسترتو و دابل ریسترتو:

۷ تا ۹ گرم پودر قهوه و زمان ۱۵ الی ۲۰ ثانیه (زمان عصاره گیری کمتر) که نوشیدنی ۱۵ الی ۲۰ میلی لیتری (حجم کمتر) را برای شما به ارمغان می آورد. همچنین نوع دابل آن که حجمی ۳۰ الی ۴۰ میلی لیتر دارد.

آموزش طرز تهیه

آموزش تهیه کردن دابل

آمریکانو:

از دیگر انواع قهوه ی اسپرسو می توان به آمریکانو اشاره نمود. یک شات اسپرسو به همراه ۳۰ تا ۴۷۰ میل لیتر آب داغ، نوشیدنی مخصوص سربازان آمریکایی را تشکیل می دهد. البته برخی به جای یک شات اسپرسو از اسپرسو دوبل استفاده میکنند.

لانگ بلک:

یک شات اسپرسو، البته ابتدا آب و سپس اسپرسو! حتما میپرسید چه تفاوتی با آمریکانو دارد؟ به مطلب طرز تهیه این مراجعه نمایید.

لانگو:

اسپرسویی که در حین تهیه آب بیشتری از پودر آن عبور داده شود. طعمی کاملا متفاوت نسبت به آمریکانو لانگو و موارد قبلی دارد. را بخوانید.

موکاچینو:

ترکیب لذت بخش اسپرسو و شکلات، البته افزودنی های دیگری برای تزئین کردن این نوشیدنی به آن می افزایند که جذابیتش آن را دو چندان می کند.

کن پانا:

آفوگاتو:

اسکوپ بستنی و سرازیر شدن اسپرسو در قلب آن. تصور کنید شیرین و تلخ، سرد و گرم در کنار هم. پیشنهاد میکنیم را حتما تهیه نید.

کورتادو:

یکی از روش های ترکیب کردن شیر و اسپرسو، برای تهیه این نوشیدنی به مطلب مراجعه کنید.

لاته آرت:

اجزای تشکیل دهنده لاته آرت

۲۵ تا ۳۰ میلی لیتر اسپرسو به همراه شیر بخارداده شده و کف شیری که روی آن را طرح های (آرت) جذاب طراحی می کنند. لاته یکی از نوشیدنی های پر طرفدار کافه هاست.

کاپوچینو:

یکی دیگر از فرزندان اسپرسو! ترکیب دیگری با شیر و اسپرسو

ماکیاتو:

نوشیدنی ایست با حجمی نسبتا بیشتر از دیگر نوشیدنی‌ها، حدود ۳۶۰ میلی لیتر، در این نوشیدنی اسپرسو بعد از شیر و کف، روی آن ریخته میشود اما در بین دو لایه جای می گیرد.

نوشیدنی های بسیار زیادی هستند که با اسپرسو می‌توانید تهیه کنید. برای مشاهده همه آنها به بخش نوشیدنی های پایه اسپرسو مراجعه نمایید. در این بخش به سوال انواع پودر قهوه اسپرسو چیست پاسخ دادیم و امیدواریم با مطالعه کامل آن تمامی ابهاماتتان در این زمینه برطرف شده باشد.

اسپرسو و انواع آن یکی از مهمترین نوشیدنی های قهوه می باشند که شاید هر شخصی برای اولین بار نام قهوه را بشنود یاد آن می‌افتد. اگر جز کسانی می باشید که هنوز نمی دانید این نوع قهوه چیست یعنی احتمالاً در آغاز نوشیدن قهوه می باشید.

ما در این مقاله از کافی مافی قصد داریم پس از یک معرفی کلی در مورد اسپرسو به سراغ شناخت انواع آن خواهیم رفت و روش درست کردن آن ها را نیز به طور خلاصه برای شما توضیح خواهیم داد. پس توصیه می کنیم حتماً تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

قهوه اسپرسو چیست؟

در ابتدا این نکته رو بگم که قصد دارم این مقاله را به زبان ساده توضیح بدم که برای افرادی که با قهوه آشنایی ندارن قابل درک باشه، پس اگه گاهاً دیدین از واژه های تخصصی استفاده نشد برای این موضوع می باشد.خب بریم سراغ اصل مطلب، دوستان اسپرسو همان قهوه نیست!! این اشتباه که بخاطر استفاده زیاد از اسپرسو خیلی رایج شده است ولی کاملاً نادرسته، لطفاً شما این اشتباه رو تکرار نکنید.

دانه هایی در دل میوه قهوه وجود دارد که آنها را طبق فرآیندی استخراج می کنند و سپس آنها را برشته می کنند (رست قهوه) و بعد آسیاب کرده و به شکل پودر در می آورند، حالا این رو ما چندتا روش می تونیم استفاده کنیم که به همه آنها قهوه می گوییم و یکی از این روش ها اسپرسو است.

اسپرسو  چیست؟ Espresso اصلی ترین روش تهیه قهوه می باشد که در آن آب جوش رو با فشار از میان پودر قهوه عبور می دهیم و از طرف دیگر عصاره قهوه خارج می شود که به این عصاره اسپرسو می گوییم. این نوع قهوه برای اولین بار توسط ایتالیایی ها اختراع شد.

دلیل محبوبیت اسپرسو چیست؟

در قهوه اسپرسو شما در زمان کمتر از 25 ثانیه عصاره 7 گرم قهوه رو خارج می کنید و شاید مهمترین عاملی که باعث شد این روش خیلی محبوب و فراگیر شود همین موضوع می باشد، چون خیلی از ما همیشه عجله داریم و خیلی دوست نداریم برای خوردن یک نوشیدنی زمان زیادی صرف کنیم.

اما دلیل بعدی به جز زمان ، غلیظ بودن و تلخی بود که این روش به قهوه شما می داد. در واقع در این روش تهیه قهوه شما با یک نوشیدن در حجم بسیار کم که تقریباً اندازه یک ته استکان (1 شات) بود همراه می شوید که دارای مزه تلخی شدیدی می باشد و هیچ گونه افزودنی ندارد و فقط عصاره قهوه می باشد.

اسپرسو به چند روش درست می شود؟

اگر جواب اصلی و تخصصی به این سوال می خواهید باید بگوییم که اسپرسو تنها به یک روش تهیه می شود و آن هم با دستگاه اسپرسوساز می باشد.دلیل این موضوع نیز در تعریفی که برای اسپرسو ارائه کردیم مشخص است، ما گفتیم که برای تهیه آن به 25 ثانیه زمان نیاز است، تنها دستگاهی که می تواند قهوه را به این سرعت عصاره گیری کند اسپرسوساز می باشد.

ولی روشی دیگری نیز وجود دارد که در اصطلاح عامیانه برای درست کردن اسپروسو از آن استفاده می شود و آن هم است که بیشتر به خاطر ارزان بودن قیمت آن مورد استفاده قرار می گیرد.در موکاپات دقیقاً عمل عصاره گیری قهوه تحت فشار اتفاق می افتد ولی در یک سطح بسیار پایین تر نسبت به اسپرسوساز و همچنین مدت زمان اینکار نیز بالاتر است.

قیمت یک موکاپات در حال حاضر حدود 400 هزار تومان است درحالی که قیمت یک اسپرسوساز در حدود 10 برابر آن می باشد، پس اگر در ابتدای کار هستید خرید موکاپات می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد مخصوصاً اگر جز افرادی می باشید که قهوه را در سر کار بیشتر سرو می کنید چون حمل و نقل آن بسیار ساده می باشد.