عمومیکسب و کار

چند نوع قهوه اسپرسو داریم

چه سوال سختی! اسپرسوچیست ! یا اسپرسو یعنی چی؟ اسپرسو نوشیدنی ایست که سالهای سال مردم زیادی را به خود علاقمند کرده است، نوشیدنی ایتالیایی و پر طرفدار! با وجود اینکه این روزها بسیاری از افراد درباره انواع مختلف قهوه و نوشیدنی صحبت می کنند اما هنوز هم خیلی از آن ها به صورت دقیق نمی دانند که اصلا اسپرسو یعنی چه؟! یا ترکیبات اسپرسو چیه؟!

اسپرسو چیست ؟

اسپرسو در واقع روشی برای تهیه قهوه است که این روش با عبور آب نزدیک به نقطه جوش و تحت فشار از قهوه آسیاب شده، در کمتر از ۲۵ ثانیه انجام می شود.  یک شات اسپرسو Espresso حجمی حدود ۲۵-۳۰ میلی لیتر دارد که به آن سینگل اسپرسو single espresso یا یک شات اسپرسو گفته می شود. اسپرسو در اواخر قرن بیستم در ایتالیا ابداع شد و در بین نوشیدنی های قهوه دارای بیشترین میزان است، فکر می‌کنم شما هم در تفاوت قهوه اسپرسو فرانسه و  ترک دچار سردرگمی شده اید؟! پیشنهاد میکنم قبل از خواندن ادامه مطلب ابتدا تفاوت قهوه ترک و فرانسه و اسپرسورا مطالعه کنید. مطالعه این مقاله باعث می شود تا از سردرگمی شما در رابطه با قهوه های مختلف کاسته شده و ساده تر پاسخ سوال اسپرسو چیه را پیدا کنید.

خب! حالا با نگاه دیگری می‌توانید به تعریف اسپرسو نگاه کنید. اسپرسو یکی از نوشیدنی‌های قهوه است که برای تهیه آن ۲۵ ثانیه زمان، ۷ گرم پودر قهوه و یک دستگاه اسپرسوساز لازم دارید. همین! حالا که تعریف اسپرسو را خواندید این نکته را بدانید که با توجه به تعریف اسپرسو، فقط نوشیدنی نهایی دستگاه مباشی 2015 را می‌توانید اسپرسو بنامید! نه نوشیدنی را! اما به صورت عامیانه به نوشیدنی نیز اسپرسو می‌گویند. لازم است این نکته را نیز بدانید که تنوع انواع قهوه ی اسپرسو یا به عبارتی دیگر روش های تهیه آن بسیار زیاد می باشد که البته در ادامه توضیحات بیشتری در این رابطه آوردیم.

انواع روشهای تهیه اسپرسو:

  • تهیه اسپرسو با موکاپات
  • تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز

در این مطلب به دلیل طولانی و تخصصی بودن، قصد آموزش را نداریم. با یک ساز شما به راحتی می توانید در هر زمان، یک شات اسپرسو نوش جان کنید، البته دستگاهی که در یک کافی شاپ، روزانه صدها اسپرسو می‌گیرند متفاوت است و کیفیت نسبتا بهتری به اسپرسو دستگاه خانگی دارد. اگر ساز ندارید میتوانید را با انجام دهید.

انواع قهوه اسپرسو:

آیا اسپرسو انواع مختلفی داره؟ هم باید بگوییم بله هم خیر؟!چطور؟! اسپرسو یکی از روشهای تهیه قهوه است که پایه بسیاری از نوشیدنی های کافی شاپی است. مثلا قهوه اسپرسو را اگر با آب داغ ترکیب کنید آمریکانو و اگر با شیر، بستنی، خامه و …  ترکیب کنید نام های دیگر! در اصل می توان گفت مشتقات اسپرسو، یا نوشیدنی های پایه اسپرسو، نه انواع اسپرسو! در کل ترکیب اسپرسو با انواع مختلف نوشیدنی های دیگر، نوشیدنی جدیدی بر پایه اسپرسو می سازد.

تعدادی از نوشیدنی های اسپرسو را در ادامه مطلب آورده ایم، هر چه به انتهای این مطلب نزدیک شوید نوشیدنی‌ها از لحاظ ساختار و روش تهیه فاصله بیشتری از اسپرسو می‌گیرند. برای مشاهده توضیحات بیشتر به لینک هر نوشیدنی مراجعه کنیدتعدادی از نوشیدنی های اسپرسو را در ادامه مطلب آورده ایم، هر چه به انتهای این مطلب نزدیک شوید نوشیدنی‌ها از لحاظ ساختار و روش تهیه فاصله بیشتری از اسپرسو می‌گیرند. از طرفی دیگر پس از پایان مطالعه این مقاله با اسم انواع پودر قهوه اسپرسو نیز آشنا شده و می توانید قهوه مورد علاقه خودتان را نسبت به سایر قهوه ها مشخص نمایید. برای مشاهده توضیحات بیشتر می توانید به لینک هر نوشیدنی مراجعه کنید.

اسپرسو:

نوشیدنی ۲۵ تا ۳۰ میلی لیتری، که در زمان ۲۵ ثانیه و با ۷ گرم پودر قهوه با کمک ساز تهیه می شود که می‌توانید با دو روش زیر تهیه کنید. با  با اسپرسوساز  گرم پودر قهوه با کمک که در نهایت ۵۰ الی ۶۰ میلی لیتر به شما اسپرسو تقدیم میکند. یعنی فقط حجم دو برابری نسبت به اسپرسو دارد. طرز تهیه دابل اسپرسو  تا ۹ گرم پودر قهوه و زمان ۱۵ الی ۲۰ ثانیه (زمان عصاره گیری کمتر) که نوشیدنی ۱۵ الی ۲۰ میلی لیتری (حجم کمتر) را برای شما به ارمغان می آورد. همچنین نوع دابل آن که حجمی ۳۰ الی ۴۰ میلی لیتر دارد.

از دیگر انواع قهوه ی اسپرسو می توان به آمریکانو اشاره نمود. یک شات اسپرسو به همراه ۳۰ تا ۴۷۰ میل لیتر آب داغ، نوشیدنی مخصوص سربازان آمریکایی را تشکیل می دهد. البته برخی به جای یک شات اسپرسو از اسپرسو دوبل استفاده میکنند. را در این بخش ببیننید  یک شات اسپرسو، البته ابتدا آب و سپس اسپرسو! حتما میپرسید چه تفاوتی با آمریکانو دارد؟ به مطلب طرز تهیه این مراجعه نمایید. اسپرسویی که در حین تهیه آب بیشتری از پودر آن عبور داده شود. طعمی کاملا متفاوت نسبت به آمریکانو لانگو و موارد قبلی دارد. را بخوانید.

حتما این صحنه ترکیب شیر و فوم و اسپرسو را تماشا کنید نوشیدنی ایست با حجمی نسبتا بیشتر از دیگر نوشیدنی‌ها، حدود ۳۶۰ میلی لیتر، در این نوشیدنی اسپرسو بعد از شیر و کف، روی آن ریخته میشود اما در بین دو لایه جای می گیرد. نوشیدنی های بسیار زیادی هستند که با اسپرسو می‌توانید تهیه کنید. برای مشاهده همه آنها به بخش نوشیدنی های پایه اسپرسو مراجعه نمایید. در این بخش به سوال انواع پودر قهوه اسپرسو چیست پاسخ دادیم و امیدواریم با مطالعه کامل آن تمامی ابهاماتتان در این زمینه برطرف شده باشد. حالا شما بگویید انواع اسپرسو چیست ؟؟؟ فراموش نکنید با به اشتراک گذاشتن دیدگاه خود برای ما می توانید امتیاز کافی کلاب دریافت نمایید.

تا شما مطلب را مطالعه کردین اسپرسو براتون آماده کردیم اسپرسو و انواع آن یکی از مهمترین نوشیدنی های قهوه می باشند که شاید هر شخصی برای اولین بار نام قهوه را بشنود یاد آن می‌افتد. اگر جز کسانی می باشید که هنوز نمی دانید این نوع قهوه چیست یعنی احتمالاً در آغاز نوشیدن قهوه می باشید. ما در این مقاله از کافی مافی قصد داریم پس از یک معرفی کلی در مورد اسپرسو به سراغ شناخت انواع آن خواهیم رفت و روش درست کردن آن ها را نیز به طور خلاصه برای شما توضیح خواهیم داد. پس توصیه می کنیم حتماً تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

قهوه اسپرسو چیست؟

در ابتدا این نکته رو بگم که قصد دارم این مقاله را به زبان ساده توضیح بدم که برای افرادی که با قهوه آشنایی ندارن قابل درک باشه، پس اگه گاهاً دیدین از واژه های تخصصی استفاده نشد برای این موضوع می باشد. خب بریم سراغ اصل مطلب، دوستان اسپرسو همان قهوه نیست!! این اشتباه که بخاطر استفاده زیاد از اسپرسو خیلی رایج شده

تاریخچه قهوه اسپرسو

همانطور که احتمالا حدس زده باشید تاریخچه اسپرسو باید به کشور ایتالیا برگردد که بیش از 90 درصد نوشیدنی هایی که به قهوه برمیگردد از این کشور منشا می شود و درسته که برزیل مهد تولید قهوه در جهان به شمار می رود، ولی ایتالیا قطعاً مهد می باشد. اسپرسو برای اولین نزدیک به 120 سال پیش (1903 میلادی) توسط فردی به نام لوییجی بتزرا که صاحب یک شرکت تولیدی در تورین ایتالیا بود اختراع شد. لویجی جز افرادی بود که از طول کشیدن دم شدن قهوه ناراحت بود. به همین خاطر دنبال روشی میگشت که بتواند فرآیند دم آوری قهوه را کاهش دهد. ایده ای که بعد از امتحان کردن روش های مختلف به ذهن لویجی رسید این بود که فشار را به   اضافه کند. با این کار او توانست مدت زمان دم آوری قهوه را به شدت کاهش دهد و به همین خاطر نام اسپرسو که در ایتالیایی به معنای سریع می باشد را برای این قهوه انتخاب کرد و نام دستگاه جدیدش را نیز ”دستگاه قهوهٔ اسپرسو” گذاشت.

انواع اسپرسو و شناخت مشخصات آنها

شاید این سوال در ابتدا برای شما پیش بیاید مگر اسپرسو یک روش خاص تهیه قهوه نبود، پس چرا باید مدل های مختلفی داشته باشد؟ در واقع حرف شما درست است و اسپرسو تنها یک نوع خاص می باشد. ولی شما با استفاده از اسپرسو می توانید نوشیدنی های مختلف کافی شاپی درست کنید که تنها با اضافه کردن شیر، بستنی، خامه، آب داغ و… درست می شوند. تقریباً می توانیم بگوییم که 90 درصد نوشیدنی هایی که در کافی شاپ ها سرو می شوند دارای پایه اسپرسویی می باشند و با این قهوه آماده می شوند، ما قبلاً بیشتر آنها را در مقاله بررسی کرده ایم و در اینجا قصد داریم تنها نوشیدنی هایی را بررسی کنیم که هیچ گونه افزودنی به اسپرسو اضافه نمی شود و یا تنها با آب داغ ترکیب می شود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.