ورزشی

قهرمانی تکواندوی مردان ایران در تورنمنت ترکیه با ۷ مدال

صربستان, قزاقستان, لیبی

آفتاب‌‌نیوز :

دهمین دوره رقابت ‌ای تکواندو بین‌المللی آزاد ترکیه که با حضور ۱۷۸۷ تکواندوکار از کشورهای مختلف در سالن «طاها گل» شهر آنکارا آغاز شده بود، امروز یکشنبه با مسابقات تمامی اوزان گروه مردان به پایان رسید.

در بخش مردان ۲۳۰ تکواندوکار به رقابت پرداختند که تیم ملی کشورمان با کسب چهار مدال طلا، دو نقره و یک برنز بالاتر از میزبان و همه مدعیان اصلی آسیا از جمله اردن و ازبکستان روی سکوی قهرمانی ایستاد. تیم‌های اردن و ازبکستان با قهرمانان جهان و المپیک خود در این دوره از مسابقات حضور داشتند.

برای تیم ملی ایران در این رقابت‌ها مهدی حاج موسایی، ابوالفضل زندی، متین رضایی و آرین سلیمی چهار مدال طلا، مهران برخورداری و ابوالفضل عباسی دو مدال نقره و عرفان بزرگی هم موفق به کسب نشان برنز شدند. محمد مهدی عمادی و میرهاشم حسینی هم توفیقی در کسب مدال نداشتند.

مهدی حاجی موسایی در وزن ۵۴- کیلوگرم بعد از یک دور استراحت، «حسن ایاز» از ترکیه را ۲ بر صفر از پیش رو برداشت و سپس با همین نتیجه «قیصر» از قزاقستان و یک تکواندوکار از ترکیه را با نتایج مشابه از پیش رو برداشت و راهی دیدار نهایی شد. وی در مبارزه پایانی برابر «کاموغلو» از کشور میزبان با نتیجه ۲ بر صفر پیروز شد و به نشان طلا دست یافت.

در وزن ۵۸- کیلوگرم ابوالفضل زندی نیز در دور نخست استراحت داشت و در ادامه «سلیمان» از لیبی و «آکشوی» از ترکیه را با نتیجه ۲ بر صفر شکست داد. وی در مرحله یک چهارم نهایی و در مبارزه با «یارلی» از ترکیه با نتیجه ۲ بر یک صاحب برتری شد. نماینده کشورمان در مرحله نیمه نهایی کاپلان دیگر تکواندوکار ترکیه‌ای را ۲ بر صفر شکست داد. وی برای کسب مدال طلا باید با نماینده مولداوی در مبارزه پایانی شرکت می‌کرد که به دلیل حاضر نشدن حریف، عنوان نخست و مدال طلا را به خود اختصاص داد.

متین رضایی در وزن ۶۳- کیلوگرم دیگر طلایی ایران در این رقابت‌ها بود. رضایی دور نخست با قرعه استراحت رو به رو شد و سپس ۲ بر صفر «کوشکو» از ترکیه را از پیش رو برداشت. وی در ادامه با همین نتیجه «ایلهان» از ترکیه و «آلتاریره» از اردن را شکست داد راهی مرحله نیمه نهایی شد. رضایی در این مرحله و پیکار با «ایمران اوزکایا» از آلمان دو بر صفر پیروز و راهی دیدار نهایی شد. وی در مبارزه پایانی «اوتر» از ترکیه قرار گرفت و موفق شد ۲ بر یک حریف خود را شکست داده و طلای سوم تیم ایران را کسب کند.

در وزن ۸۷+ کیلوگرم، آرین سلیمی در دیدار نخست در حالی که در راند اول با نتیجه ۸ بر صفر از «یاشان» از ترکیه پیش بود به دلیل مصدومیت حریف پیروز و راهی دور بعد شد. او در این مرحله ۲ بر صفر» ایوان گارسیا نایب قهرمان سال ۲۰۲۲ جهان از اسپانیا را شکست داد و راهی نیمه نهایی شد. وی در مرحله نیمه نهایی «خاسانوف» از قزاقستان را سکست داد و با برتری مقابل «دمیرچی اوغلو» از ترکیه در مبارزه نهایی به نشان طلا دست یافت.

مهران برخورداری در وزن ۸۰- کیلوگرم بعد از یک استراحت، ۲ بر صفر «صامت ایاز» ار ترکیه را شکست داد. وی در ادامه «ساری» از ترکیه و «رستم اودینائو» از صربستان را با نتایج مشابه ۲ بر صفر مغلوب کرد و در دیدار فینال مقابل «شرابتی» دارنده مدال نقره المپیک از اردن در یک مبارزه نزدیک و پایاپای در حالی ۲ بر یک بازنده شد و به مدال نقره بسنده کرد که دو راند را با با وجود برتری در ثانیه‌های پایانی از دست داد.

دومین مدال نقره تیم ایران را ابوالفضل عباسی در وزن ۸۷- کیلوگرم کسب کرد. وی دور نخست با قرعه استراحت مواجه شد و سپس ۲ بر صفر «دمیر» از ترکیه را شکست داد و در ادامه با برتری ۲ بر صفر مقابل «دنیزمان» از کشور میزبان راهی مرحله نیمه نهایی شد. عباسی در این مرحله مقابل «هاربار» از اوکراین به پیروزی دست یافت. وی در مبارزه نهایی «نیکیتا رافالوویچ» دارنده دو نقره و یک برنز جهان و طلا و نقره بازی‌های آسیایی از ازبکستان ۲ بر یک بازنده شد و نقره گرفت.

تک مدال برنز تیم ایران سهم عرفان بزرگی بود. وی در وزن ۶۸- کیلوگرم دور نخست مقابل «چشور» از ترکیه ۲ بر صفر صاحب برتری شد و سپس «میرزویف» از اوکراین را ۲ بر یک شکست داد. ملی‌پوش کشورمان در مرحله یک‌چهارم نهایی «ک شگین» از ترکیه را نیز با همین نتیجه از پیش رو برداشت، اما در مرحله نیمه‌نهایی در مبارزه نزدیک ۲ بر یک برابر «ارر برکای» دیگر نماینده میزبان باخت و روی سکوی سوم ایستاد.

بیژن مقانلو به عنوان سرمربی و مجید افلاکی به عنوان مربی هدایت تیم ملی ایران را در این مسابقات برعهده داشتند.

کارگروه خبری مطالب ورزشی

با داشتن علاقه‌ی عمیق به ورزش و تجربه در زمینه‌ی نوشتن ورزشی، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی تحلیل‌ها و نقد‌های دقیق و جذاب درباره‌ی تیم‌ها، بازیکنان و رویدادهای ورزشی می‌پردازم. همراهی با من را بپذیرید و دنیای ورزش را از زوایای جدیدی بشناسید.