ورزشی

صفر تا صد ۱۸ دوره جام جهانی بسکتبال/ رکورد حریفان تیم ملی ایران – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، «جام جهانی» معتبرترین و بزرگترین رویداد فدراسیون جهانی بسکتبال بازیکنان بزرگی مانند «کارملو آنتونی» فوق ستاره آمریکا، «لوئیس اسکولا» اسطوره آرژانتین و «پائو گاسول» نماد بسکتبال اسپانیا در ترکیب سفیرانش قرار دارند.

دوره جدید این جام از روز جمعه آغاز می‌شود تا بیش از دو هفته بسکتبال جهان را درگیر خود کند و چه بسا رکورد جدیدی از پربیننده‌ترین رویداد سال را به نام خود ثبت کند، کما اینکه در جریان جام جهانی ۲۰۱۹ دیدار دو تیم چین و لهستان با ۷۰ میلیون بیننده (تلویزیونی، پخش جریانی و حضور تماشاگران) به پربیننده‌ترین رویداد ورزشی سال ۲۰۱۹ تبدیل شد.

اولین تجربه در ۱۹ دوره جام جهانی

این نوزدهمین دوره جام جهانی بسکتبال که فیبا اقدام به برگزاری آن می‌کند. نخستین دوره جام جهانی سال ۱۹۵۰ با حضور ۱۰ تیم برگزار شد. آرژانتین میزبان نخستین دوره این جام بود. از آن سال، این رویداد فراگیر هر چهار سال یکبار به میزبانی یک کشور واحد برگزار شد.

فیلیپینی‌ها از سال ۱۹۷۸ با میزبانی هشتمین دوره جام جهانی، این جام را وارد قاره آسیا کردند. بعد از آن دو دوره دیگر هم جام جهانی به میزبانی آسیایی‌ها (۲۰۰۶ ژاپن و ۲۰۱۹ چین) برگزار شد.

دوره جدید جام جهانی نیز در قاره آسیا برگزار می‌شود با این تفاوت که قرار است سه کشور ژاپن، فیلیپین و اندونزی به صورت همزمان این میزبانی را بر عهده داشته باشند.

صفر تا صد ۱۸ دوره جام جهانی بسکتبال/ رکورد حریفان تیم ملی ایران

برای دومین بار جام جهانی بسکتبال با حضور ۳۲ تیم برگزار می‌شود

نقش پررنگ‌تر فیلیپین در میزبانی مشترک

جام جهانی ۲۰۲۳ بسکتبال تا ۱۹ شهریور ادامه خواهد داشت. برای دومین دوره متوالی این رقابت‌ها با حضور ۳۲ برگزار می‌شود. این رقابت‌ها همزمان دیدارهای مقدماتی خود را در مانیل (فیلیپین)، اوکیناوا (ژاپن) و جاکارتا (اندونزی) آغاز می‌کنند.

البته به نظر می‌رسد فیلیپینی‌ها سهم بیشتری در این میزبانی مشترک دارند. آنها برگزارکننده مراسم قرعه کشی جام جهانی بودند، علاوه بر این نیمی از تیم‌های شرکت کننده در این رقابت‌ها برای برگزاری دیدارهای مقدماتی خود به مانیل سفر می‌کنند، ضمن اینکه این شهر محل برگزاری دیدار نهایی هم خواهد بود.

میزبان هر یک از ۳۲ تیم جهانی

طبق دستورالعمل مربوط به نوزدهمین دوره جام جهانی بسکتبال که برای نخستین بار در بیش از یک کشور پیگیری می‌شود، دیدارهای گروه‌های اول تا چهارم در فیلیپین برگزار می‌شود. تیم‌های حاضر در گروه‌های پنجم و ششم دیدارهای شان در اوکیناوا برگزار می‌کنند. رقابت‌های گروه‌های هفتم و هشتم و تیم‌های حاضر در این گروه‌ها از جمله ایران نیز به میزبانی جاکارتا پیگیری خواهد شد.

بر این اساس آمریکا که از مدعیان اصلی جام جهانی به حساب می‌آید رقابت‌های خود را در فیلیپین برگزار می‌کند، اسپانیا که مدافع عنوان قهرمانی است و برزیل که هر دو حریف تیم ملی ایران هستند در جاکارتا به میدان می‌روند.

رقابت‌های اسپانیا، برزیل، ایران و ساحل عاج در گروه G جام جهانی بسکتبال در مجموعه تازه افتتاح شده Gelora Bung Karn برگزار می‌شود.

خوش یمنی آسیا برای مدافع عنوان قهرمانی

در پایان جام جهانی ۲۰۱۰ ترکیه، تیم آمریکا به عنوان قهرمانی دست یافت اما این تیم در دوره پیشین این رقابت‌ها (۲۰۱۹ چین) در مرحله یک چهارم نهایی حذف شد. خروج آمریکایی‌ها از جدول مسابقات فرصت را به اسپانیا داد تا یک سلطنت دیگر خود را رقم بزنند.

اسپانیا که تا کنون دو بار (۱۹۸۶ و ۲۰۱۴) برگزارکننده جام جهانی بوده است، اولین بار در جام جهانی ۲۰۰۶ ژاپن به عنوان قهرمانی دست یافت و موفق شد این قهرمانی را در دوره اخیر این جام که بازهم در قاره آسیا بود، تکرار کند.

بنابراین اسپانیا به عنوان مدافع عنوان قهرمانی و تیمی که تنها مدال‌های خود (دو طلا) از جام جهانی را در قاره آسیا به دست آورده، از مدعیان جام جدید است اگرچه این جام مدعیانی دارد که قهرمانی‌های بیشتر و حضور پررنگ‌تری در ادوار مختلف داشته اند.

صفر تا صد ۱۸ دوره جام جهانی بسکتبال/ رکورد حریفان تیم ملی ایران

اسپانیا مدافع عنوان قهرمانی جام جهانی ۲۰۲۳ بسکتبال است

پای ثابت جام جهانی

بیش از ۷۰ سال از برگزاری اولین دوره جام جهانی می‌گذرد. طی این مدت تیم‌های زیاد و متفاوتی از قاره‌های مختلف در ادوار مختلف این جام شرکت داشته اند. در این میان آمریکا و برزیل تنها تیم‌هایی بوده اند که در هجده دوره گذشته جام جهانی حضور داشته و در فهرست ۳۲ تیمی جام نوزدهم نیز حاضر هستند. اتفاقاً برزیل یکی از سه حریف تیم ملی بسکتبال ایران در مرحله مقدماتی است و آمریکا هم پیشرو در مدال آوری.

اولین‌های جام جهانی

از میان ۳۲ تیمی که در نوزدهمین دوره جام جهانی شرکت دارند، تیم‌هایی هستند که پیشینه‌ای از این جام ندارند و قرار است در این جام اولین تجربه خود را کسب کنند. گرجستان، لتونی، کیپ ورد و سودان جنوبی این چهار تیم هستند.

آمریکا به دنبال رکوردشکنی

طی ۱۸ دوره گذشته جام جهانی بسکتبال، ۹ تیم موفق به کسب عنوان قهرمانی شده اند. در این میان سهم آمریکا و یوگسلاوی با فتح ۵ دوره جام جهانی بیشتر از دیگر تیم‌ها بوده است. آمریکا البته از حیث مدال نقره و برنز جام جهانی، شرایطی به مراتب بهتر از یوگسلاوی دارد و به همین دلیل صدرنشین جدول توزیع مدال‌های ادوار مختلف جام جهانی است.

به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها برای کسب قهرمانی جدید شرایط خوبی دارند، آنها این شانس را دارند که ۱۹ شهریور جام را بالای سر ببرند و رکورد بیشترین قهرمانی را به تنهایی به نام خود ثبت کنند.

صفر تا صد ۱۸ دوره جام جهانی بسکتبال/ رکورد حریفان تیم ملی ایران

آمریکا این فرصت را دارد که با بالا بردن جام در مانیل، رکورد بیشترین تعداد قهرمانی در جام‌های جهانی بسکتبال را به نام خود ثبت کند

تلاش فرانسه برای سومین سکونشینی متوالی

«کسب سکو در سه دوره متوالی» از افتخاراتی است که کمتر تیمی از ادوار مختلف جام جهانی موفق به کسب آن شده است. آمریکا که در دوازده دوره جام جهانی مدال آور بوده است همراه با برزیل، یوگسلاوی، اتحاد جماهیر شوروی تنها کشورهایی بوده اند که موفق به مدال آوری در سه دوره متوالی شده اند.

جام جهانی ۲۰۲۳ اما فرصتی است برای تیمی مانند فرانسه که خود را به ترکیب این تیم‌ها برساند. فرانسوی‌ها در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ صاحب مدال برنز جام جهانی شدند و اگر در این دوره هم مدال آور شوند، پنجمین کشوری به حساب می آیند که در سه دوره متوالی این رویداد بازیکنان شان روی سکو رفته اند.

رکودی دیگر از حریف ایران

علاوه بر اینکه اسپانیا مدافع عنوان قهرمانی است و برزیل یکی از دو تیم همیشه حاضر در ادوار مختلف جام جهانی بوده است، یک رکورد دیگر هم به نام یکی از این دو حریف ایران ثبت شده است.

برزیل صاحب این رکورد است آنهم به واسطه پیروزی با امتیاز بالا، در جریان جام جهانی ۱۹۷۸ فیلیپین، تیم برزیل در رقابت با چین با نتیجه ۱۵۴ بر ۹۷ پیروز شد. طی هجده دوره گذشته جام جهانی، هیچ تیمی امتیاز بیشتری کسب نکرده است.

جام جهانی؛ از مقدماتی تا فینال

جام جهانی ۲۰۲۳ دومین دوره این رقابت‌ها به حساب می‌آید که با حضور ۳۲ تیم برگزار می‌شود. این تیم‌ها در قالب ۸ گروه دیدارهای مقدماتی خود را برگزار می‌کنند. در پایان دیدارهای مقدماتی تیم‌های سوم و چهارم گروه‌ها دیدارهای شان را برای تصاحب جایگاه‌های هفدهم تا سی و دوم پیگیری می‌کنند، اما قسمت مهمتر مربوط به تیم‌های اول و دوم گروه‌های مقدماتی می‌شود که باید تلاش شان را برای کسب رده‌های اول تا شانزدهم دنبال کنند.

این تیم‌ها در چهار گروه چهار تیمی، رقابت‌های دور دوم را آغاز می‌کنند تا در پایان رقابت میان آنها، دو تیم برتر هر گروه راهی مرحله یک چهارم نهایی شوند و اینگونه رقابت برای صعود به مراحل بالاتر دنبال می‌شود.

صفر تا صد ۱۸ دوره جام جهانی بسکتبال/ رکورد حریفان تیم ملی ایران

جمع ستاره‌های بسکتبال جهان در جام جهانی

برترین‌های ۱۸ دوره جام جهانی بسکتبال

* ۱۹۵۰ آرژانتین
۱- آرژانتین ۲- آمریکا ۳- شیلی

* ۱۹۵۴ برزیل
۱- آمریکا ۲- برزیل ۳- فیلیپین

* ۱۹۵۹ شیلی
۱- برزیل ۲- آمریکا ۳- شیلی

* ۱۹۶۳ برزیل
۱- برزیل ۲- یوگوسلاوی ۳- جماهیر شوروی

* ۱۹۶۷ ارگوئه
۱- شوروی ۲- یوگوسلاوی ۳- برزیل

* ۱۹۷۰ یوگسلاوی
۱- یوگسلاوی ۲- برزیل ۳- شوروی

* ۱۹۷۴ پورتوریکو
۱- شوروی ۲- یوگسلاوی ۳- آمریکا

* ۱۹۷۸ فیلیپین
۱- یوگسلاوی ۲- شوروی ۳- برزیل

* ۱۹۸۲ کلمبیا
۱- شوروی ۲- آمریکا ۳- یوگسلاوی

* ۱۹۸۶ اسپانیا
۱- آمریکا ۲- شوروی ۳- یوگسلاوی

* ۱۹۹۰ آرژانتین
۱- یوگسلاوی ۲- شوروی ۳- آمریکا

* ۱۹۹۴ کانادا
۱- آمریکا ۲- روسیه ۳- کرواسی

* ۱۹۹۸ یونان
۱- یوگسلاوی ۲- روسیه ۳- آمریکا

* ۲۰۰۲ آمریکا
۱- یوگسلاوی ۲- آرژانتین ۳- آلمان

* ۲۰۰۶ ژاپن
۱- اسپانیا ۲- یونان ۳- آمریکا

* ۲۰۱۰ ترکیه
۱- آمریکا ۲- ترکیه ۳- لیتوانی

* ۲۰۱۴ اسپانیا
۱- آمریکا ۲- صربستان ۳- فرانسه

* ۲۰۱۹ چین
۱- اسپانیا ۲- آرژانتین ۳- فرانسه

کشورهای مدال آور در جام جهانی

طی هجده دوره‌ای که از برگزاری جام جهانی بسکتبال می‌گذرد، ۱۶ کشور در ادوار مختلف این رقابت‌ها موفق به کسب مدال شده اند. آمریکا با کسب ۱۲ مدال بیشترین سهم را از ۵۴ مدال توزیعی داشته است.

صفر تا صد ۱۸ دوره جام جهانی بسکتبال/ رکورد حریفان تیم ملی ایران

کارگروه خبری مطالب ورزشی

با داشتن علاقه‌ی عمیق به ورزش و تجربه در زمینه‌ی نوشتن ورزشی، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی تحلیل‌ها و نقد‌های دقیق و جذاب درباره‌ی تیم‌ها، بازیکنان و رویدادهای ورزشی می‌پردازم. همراهی با من را بپذیرید و دنیای ورزش را از زوایای جدیدی بشناسید.