بین الملل

سالیوان: ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین موقت است

کاخ سفید, مشاور, مشاور امنیت ملی

کاخ سفید اعلام کرد که تصمیم جنجالی واشنگتن برای فروش مهمات خوشه‌ای به اوکراین، اقدامی «موقت» است، زیرا فعلا کفگیر پنتاگون به ته دیگ خورده است.

به گزارش مجله سلامتی ایران، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در توجیه تصمیم کشورش برای انتقال مهمات خوشه‌ای به اوکراین گفت: «مهمات دیگری که تاکنون به اوکراین می‌دادیم، رو به اتمام بود. از سوی دیگر، ما نمی‌خواستیم اوکراین را بی‌دفاع رها کنیم؛ این خط قرمز است.»

سالیوان ادامه داد: «پس تصمیم گرفتیم که با تمام دشواری‌ها و چالش‌ها و خطر آسیب دیدن غیرنظامیان، به اوکراین بمب خوشه‌ای بفرستیم؛ زیرا خطر رها کردن اوکراین بدون مهمات وخیم‌تر از خطری است که این بمب‌ها برای غیرنظامیان دارند.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در روز جمعه اعلام کرد که به اوکراین مهمات خوشه‌ای ارسال می‌کند تا در ضدحمله علیه روسیه از آن‌ استفاده کند. او دلیل این کار را کمبود مهمات ارتش اوکراین در ضدحمله علیه مواضع دفاعی روسیه عنوان کرد.

سالیوان افزود که ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین راه‌حلی «موقت» است تا دیگر انواع مهمات در انبارهای آمریکا آماده ارسال به اوکراین شوند.

او از اعلام زمان دقیق پایان یافتن ارسال این نوع مهمات به اوکراین خودداری کرد، اما با بیان اینکه احتمالا این مسئله چند ماه طول خواهد کشید، مدعی شد: «ما این را یک راهکار موقت می‌دانیم، زیرا چندین ماه پیش شروع کردیم به تقویت شدید تولید مهمات خود. وقتی این مهمات غیرخوشه‌ای به میزانی برسد که نیازهای اوکراین را برطرف کند، اراسل مهمات خوشه‌ای قطع خواهد شد.»

به گزارش مجله سلامتی ایران، مهمات خوشه‌ای از صدها بمب کوچک نارنجک‌مانند تشکیل شده‌اند که از هواپیما یا توپخانه پرتاب می‌شوند. پس از پرتاب و با رسیدن به فاصله معینی از هدف، پوسته خارجی این بمب‌ها جدا شده و صدها بمب کوچک بر فراز مساحتی معادل چندین زمین فوتبال گسترده می‌شوند.

مهمات خوشه‌ای سلاح‌های خطرناکی هستند، زیرا احتمال خطا در آن‌ها بالاست. اگر این بمب‌ها از هواپیما رها شوند، ‌عملاً‌ سقوط آزاد دارند. در این وضعیت، کافی است کمی باد شروع به وزیدن کند تا این مهمات هدف خود را از دست داده و به مناطق غیرنظامی اصابت کنند. اما حتی اگر این مهمات از توپخانه شلیک شوند، باز هم پس از باز شدن پوسته و گسترده شدن بر سطحی وسیع، احتمال خطا رفتنشان در آن مقیاس زیاد است. با این حال، ‌ حتی اگر – بر فرض محال – هدف‌گیری کاملا دقیق انجام شده و تمامی این صدها بمب به هدف اصابت کنند، باز هم جان غیرنظامیان در خطر است.

اوکراین مدت‌هاست که از ضدحملاتی گسترده صحبت می‌کند تا نیروهای روسیه را از قلمرو شرقی خود و همچنین شبه‌جزیره کریمه در جنوب این کشور خارج کند. اما به اعتراف مقام‌های نظامی غرب از جمله خود اوکراین، این ضدحمله از سرعت خوبی برخوردار نبوده و دستاوردهایش کمتر از انتظار است. دلیل اصلی ناتوانی اوکراین برای پیشروی در جبهه شرقی، استحکامات دفاعی است که نیروهای مسلح روسیه برپاکرده‌اند؛ از جمله گودال‌ها و خندق‌های طولانی و عمیق که کار را برای سربازان اوکراینی سخت کرده‌اند.

نفوذ به این خندق‌ها دشوار است و به نابودی نیروها و تجهیزات اوکراین منجر شده، تجهیزاتی که از کشورهای غربی به اوکراین اعطا شده است. از این رو، کی‌یف به بمب‌های خوشه‌ای نیاز دارد تا این گودال‌ها را بمباران کرده و سرعت پیشروی خود را افزایش دهد؛ چرا که دستاوردهای ناچیز اوکراین در ضدحمله، غرب را در ادامه حمایت نظامی خود از اوکراین دچار تردید کرده است.

انتهای پیام

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.