بین الملل

تایوان: جنگ احتمالی با چین قابل اجتناب است

جنگ, چین, روسیه

جوزف وو، وزیر خارجه تایوان در گفت‌وگو با فرانس۲۴ گفت ضمن استقبال از بیانیه پایانی ناتو در اجلاس اخیر این ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا در ویلینیوس، پایتخت لیتوانی و انتقاد از آنچه «جاه‌طلبی و سیاست‌های ارعاب» از جانب چین خوانده شده، گفت که تایوان قدردان توجه ناتو به این مساله است.

وزیر خارجه تایوان مدعی است که گرچه جنگ اوکراین پیامدهای اقتصادی شدیدی برای جهان داشته اما جنگ احتمالی در تنگه تایوان، برای جهان یک «فاجعه» خواهد بود زیرا حدود نیمی از کالاهای جهان از این آبراه عبور کرده و تقریبا ۹۰درصد تراشه‌های نیمه‌رسانای مرغوب و پیشرفته در این جزیره تولید می‌شود.

وی همچنین به تقویت همکاری نظامی روسیه و چین و رزمایش‌های نظامی مشترک نیز در منطقه آسیا-اقیانوسیه اشاره کرد و گفت که «مسکو به‌رغم جنگ اوکراین، در شرق‌ دور همچنان بسیار فعال است.»

جوزف وو با اشاره به موافقت تایوان با ارزیابی دولت آمریکا مبنی بر اینکه شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین هنوز درباره حمله احتمالی پکن به تایوان تا سال ۲۰۲۷ تصمیم نگرفته، گفت: در اقدامات نظامی چین، هیچ تحرک قریب‌الوقوعی نمی‌بینیم و جنگ قابل اجتناب است.

وی همچنین اضافه کرد که با این حال، چین برای رسیدن به مقصودش بدون استفاده عملی از قوه قهریه و زور، موضع اعمال فشار بر تایوان را اتخاذ کرده است.

وزیر خارجه تایوان در ادامه مدعی شد که چین با هدف «کاهش زمان واکنش تایوان» در صورت وقوع جنگ، از رزمایش‌های نظامی در اطراف تنگه تایوان به عنوان یک راهبرد بهره می‌برد. به گفته وی، تایوان سعی دارد تا توانمندی‌های دفاعی خود را تقویت کرده و همچنین از همکاری این جزیره با آمریکا ابراز خرسندی و رضایت کرد.

وو در پایان از کمیسیون اروپا خواست تا مذاکرات با تایوان بر سر توافق تجاری دوجانبه را آغاز کند و مدعی شد که آغاز مذاکره با این جزیره، به نفع اروپا نیز هست.

جزیره تایوان در حالی از همکاری نزدیک با آمریکا تمجید کرده که چین، این جزیره را بخشی از قلمرو خود می‌داند و اقدامات تحریک‌آمیزی همچون فروش سلاح از سوی آمریکا به تایوان را نقض اصل «چین واحد» تلقی می‌کند.

پکن همواره با اشاره به تلاش در راستای الحاق صلح‌آمیز این جزیره خودمختار به چین، تاکید کرده است که برای تحقق این امر، هرگز گزینه استفاده از زور را کنار نخواهد گذاشت.

310310

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.