بین الملل

حمله شهپادی اوکراین به نفتکش روسیه در کریمه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین مجله سلامتی ایران، مقام‌های روس امروز (شنبه) اعلام کردند که در پی حمله شهپادی (شناور هدایت پذیر از راه دور) ارتش اوکراین به یک نفتکش روسی در منطقه پل «کریمه»، صدای انفجارهایی در نزدیکی این پل که کریمه را به روسیه متصل می‌کند، شنیده شد.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد که مرکز خدمات نجات دریایی روسیه در بندر تجاری «نووراسییسک» دریای سیاه اعلام کرد که  قایق‌های یدک‌کش برای کمک به نفتکش روسیه که دچار آسیب‌هایی شده بود و قادر به ادامه فعالیت نبود، به منطقه اعزام شد.

خبرگزاری روسی تاس به نقل از مرکز نجات دریایی روسیه گزارش کرد: «ما می‌توانیم بگوییم که نفتکش در بخش جنوبی تنگه [کرچ] دچار آسیب شده است».

این گزارش ادامه می‌دهد که مسئولان در حال بررسی هستند که آیا برای حمل این نفتکش به یدک‌کش نیاز دارند یا خیر. نفتکش روسیه در حال حاضر لنگر انداخته است و موتورخانه دچار آسیب‌هایی شده است که چندان شدید نیست.

مسکو, مشاور, ناتو

 

پیش از این گزارش شده بود که در نیمه‌شب گذشته، یک کشتی جنگی روسیه به شدت در حمله شهپادی حمنیروی دریایی اوکراین در پایگاه نیروی دریایی روسیه در نووراسییسک به شدت آسیب دید. خبرگزاری رویترز مدعی شده است که این اولین باری است که نیروی دریایی اوکراین تاکنون از سواحل کشور قدرتنمایی کرده است.

مقام‌های منطقه کریمه که در سال ۲۰۱۴ به مسکو الحاق شده است، گفته‌اند که جدیدترین انفجارها هیچ ارتباطی به پل کریمه که تاکنون دو بار از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین هدف حملات کی‌یف قرار گرفته، ندارد.

طبق گزارش رویترز، اوکراین که به ندرت درباره حملات علیه مواضع روسیه اظهارنظر می‌کند، تاکنون هیچ بیانیه رسمی درباره جدیدترین حمله در کریمه منتشر نکرده است.

در پی وقوع جدیدترین حمله اوکراین به نفتکش روسیه، عبور و مرور در پل کریمه برای مدتی به حالت تعلیق درآمد که پس از ساعاتی مجدداً عبور و مرور از سرگرفته شد.

«اولگ کریوچکوف» مشاور فرماندار کریمه در این خصوص گفت: « بار دیگر هیچ حمله مستقیمی به پل کریمه صورت نگرفت و انفجاری در نزدیکی آن رخ نداد».

خبرگزاری UNIAN اوکراین گفته است که در پی حمله شهپادی اوکراینف سه انفجار در منطقه محل حادثه گزارش شده است.

گزارش‌های خبری اوکراین و مقام‌های روس در کریمه گفته است که شناورهای انتحاری اوکراین به یک نفتکش سیگ در تنگه کرچ که با پرچم روسیه در حال فعالیت بود، حمله کرد.

«ولادیمیر روگوف» یکی از اعضای شورای اصلی دولت منطقه‌ای زاپروژیا یک کلیپ صوتی منتشر کرد که در آن نفتکش روسیه درخواست داده بود که یدک‌کش‌ها برای کمک به محل حادثه اعزام شوند.

روگوف در پیامی در صفحه تلگرام تصاویری از ابزارهای متلاشی شده در کابین نفتکش منتشر کرد و گفت که نفتکش فوق در حال انتقال نفت به ارتش روسیه در سوریه بوده است.

جدیدترین حمله اوکراین به روسیه در کریمه در شرایطی صورت گرفته است که اوایل تیرماه نیز، رئیس منطقه کریمه از حمله اوکراین به کریمه خبر داد و اعلام کرد ۱۷ پهپاد ارتش اوکراین که برای هدف قرار دادن این شبه‌جزیره به منطقه فرستاده شده بود، توسط پدافند هوایی روسیه منهدم شد.

در واکنش به این حمله، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین طی نشست خبری در کرملین گفت: «تمام پهپادهای به‌کار رفته در حمله به مسکو نابود شد و اقدامات تلافی‌جویانه در حال انجام است. عملیات نظامی ویژه هم ادامه دارد و به اهداف خود می‌رسد».

«ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین که حدود بیست درصد از خاک کشورش را با سودای پیوستن به ناتو از دست داده و باوجود سیل کمک‌های نظامی غرب بازهم یارای مقابله با عملیات نظامی ویژه روسیه را ندارد، بارها گفته است که پل کریمه را هدف نظامی قانونی می‌داند.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.