بین الملل

اوکراین: درصورت دریافت جت‌های آمریکایی، دیگر به روسیه برای صادرات غلات باج نمی‌دهیم

قطر, کشاورزی, گرسنگی

کولبا در این‌باره گفت: هدف روسیه افزایش بحران غذایی، صادرات بدون مشکل غلات خود و درآمدزایی تا جای ممکن است، اما مردم اوکراین و آفریقا دارند بهای آن را پرداخت می‌کنند. روسیه در ازای فدا کردن آفریقا، جیب‌های خود را برای تامین بودجه ماشین جنگی‌اش پر می‌کند.

کولبا در ادامه عنوان کرد که حمله اخیر روسیه به بندر رنی در مرز رومانی – یکی از اعضای ناتو – راهی برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است تا “واکنش ناتو را بسنجند”.

وی عنوان کرد: ناتو باید قاطع و دقیق به این مسئله پاسخ بدهد.

وزیر خارجه اوکراین تاکید کرد که تمامی کشتی‌های روس در هر جایی در دریای سیاه به “اهداف قانونی” مبدل می‌گردند.

کولبا همچنین وعده داد که “کی‌یف” برای احیای ابتکار غلات دریای سیاه تلاش خواهد کرد. وی افزود که اگر چنین چیزی امکان‌پذیر نباشد مسیر دریایی جایگزینی برای صادرات غلات اوکراین باید پیدا شود.

این دیپلمات ارشد اوکراین در ادامه عنوان کرد که از صادرات غلات روسیه از طریق قطر و ترکیه آگاه است. وی دخیل بودن هر کشوری در چنین توافقی را “شرم‌آور” خواند.

وی عنوان کرد: روسیه می‌خواهد پول بیشتری دربیاورد و از قیمت‌های بالاتر – که به دلیل اقدامات خود افزایش پیدا کرده – سود ببرد.

وزیر خارجه اوکراین ممانعت لهستان، رومانی، مجارستان، اسلواکی و بلغارستان از صادرات محصولات کشاورزی اوکراین پس از پایان ضرب‌الاجل توافق شده را “غیرقابل قبول” خواند.

کولبا مدعی شد که تنها دلیل روسیه برای از بین بردن زیرساخت‌های کشت غلات اوکراین این است که آن‌ها می‌خواهند “تنش‌های جدیدی میان اوکراین و همسایگانش ایجاد کنند”.

وی در ادامه بیان کرد: ما نباید با بازی پوتین بازی کنیم.

این دیپلمات ارشد اوکراین همچنین درخصوص حضور گروه واگنر در آفریقا گفت که اوکراین “اطلاعات باارزشی” در اختیار دارد که می‌تواند به کشورهای آفریقایی برای افزایش امنیت‌شان کمک کند.

کولبا تصریح کرد که این کشور با اینکه به دنبال دریافت موشک‌های دوربرد “ARACMS” از آمریکا است، در حال حاضر نیز موشک‌های دوربردی از انگلیس و فرانسه دریافت می‌کند.

وی در این‌باره گفت: این چیزی نیست که ما در اختیار نداشته باشیم. ما این موشک‌ها را در اختیار داریم اما به تعداد بیشتری از آن‌ها نیازمندیم.

وزیر خارجه اوکراین در ادامه درخصوص صحبت‌ها برای دریافت جت‌های جنگنده F-۱۶ آمریکایی گفت که “توافق انجام شده است”. وی تاکید کرد که اگر اوکراین این جت‌های جنگنده را دریافت کند، کی‌یف دیگر وابسته به “باج‌خواهی‌های روسیه برای صادرات غلات اوکراین به بازارهای جهانی” نخواهد بود.

وی گفت: ما هرچه زودتر آن‌ها را دریافت کنیم، زودتر می‌توانیم کوریدور جدید را راه‌اندازی کنیم.

کولبا تاکید کرد، درصورتی که این اتفاق رخ دهد “میلیون‌ها تن غلات اوکراینی به بازار جهانی راه خواهد یافت، قیمت‌ها را باثبات و آن‌ها را کاهش خواهد داد، به مردم در برابر گرسنگی کمک خواهد کرد و مهم‌تر از همه اهرم باج‌گیری روسیه از جهان از دستان این کشور خارج خواهد کرد”.

310310

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.