علمی و پزشکیکسب و کار

جراحی لاغری برای کودکان مجاز است؟

جراحی لاغری برای کودکان نیز امروزه برای کودکان مبتلا به چاقی شدید انجام می‌شود. شواهد جدید مؤید مزایای این عمل جراحی است؛ اما این عمل مناسب همه کودکان نیست. در این مطلب به موضوع جراحی لاغری برای کودکان و شرایط آن خواهیم پرداخت.

برنامه رژیم برای کودکان 12 سال, جنسیت, چاقی

جراحی لاغری (Bariatric surgery) (مانند عمل اسلیو معده) یک عمل جراحی رایج برای کمک به کاهش وزن بزرگسالان چاق است؛ اما آیا کودکان دچار چاقی شدید نیز باید تحت این عمل جراحی قرار گیرند؟

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که عمل لاغری برای نوجوان ها مفید است. نوجوان‌های چاق در معرض ریسک هرچیزی از فشارخون بالا گرفته تا سطح قندخون غیرطبیعی قرار دارند که در آینده منجر به ابتلای آنها به بیماری‌های قلبی و یا دیابت می‌شود.

به همین دلیل است که پژوهشگران مطالعه جدید «ارزیابی تأثیر جراحی لاغری بر روی نوجوان‌ها» بیان می‌کنند که این عمل جراحی واقعاً برای کودکان سرنوشت‌ساز است.

مؤسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی در مرکز ملی بهداشت بودجه ارزیابی طولی تأثیر جراحی باریاتریک بر روی نوجوان‌ها را تأمین می‌کند.

این پژوهش به دنبال بررسی تأثیر جراحی لاغری بر روی نوجوان‌ها است.

پژوهشگران 242 شرکت‌کننده را تحت مطالعه قرار دادند که 33 درصد آنها مبتلا به حداقل سه عامل ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بودند.

سه سال پس از انجام جراحی پژوهشگران بیان کرده‌اند تنها 5 درصد از شرکت‌کنندگان هنوز دچار سه عامل ریسک هستند.

میانگین سنی شرکت‌کنندگان قبل از جراحی 17 سال بود و 76 درصد آنها زن و 72 درصد سفیدپوست بودند. میانگین شاخص توده بدنی شرکت‌کنندگان 51 بود.

از میان 242 شرکت‌کننده، 161 نفر تحت جراحی بای‌پس Roux-en-Y، 67 نفر تحت جراحی اسلیو عمودی و 14 نفر تحت عمل حلقه گذاری قابل‌تنظیم معده قرار گرفتند.

این اولین تحلیل در مقیاس کلان بر روی عوامل پیش‌بینی‌کننده تغییر عوامل ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در میان نوجوان‌ها پس از جراحی باریاتریک است بود.

پیشنهاد مطالعه: ریزش مو پس از عمل لاغری : دلایل و راهکارها

دلیل اهمیت کاهش وزن کودکان با جراحی لاغری

کاهش عوامل ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی با کاهش وزن و سن در زمان جراحی مرتبط است. از دیگر عوامل مهم عبارتند از شاخص توده بدنی (BMI) قبل از عمل جراحی، جنسیت و نژاد.

زنانی که در زمان جراحی سن کمتری داشته‌اند و کاهش وزن آنها بیشتر بوده است با احتمال بیشتری درنتیجه‌ جراحی کاهش عوامل ریسک را تجربه کردند.

احتمال برطرف‌شدن اختلال چربی (کلسترول بالا) در شرکت‌کنندگان جوان‌تر نسبت به بیماران مسن‌تر بیشتر است. علاوه بر این، احتمال کاهش فشارخون در زنان نسبت به مردان بیشتر است.

گرچه رابطه‌ بین تغییر در عوامل ریسک بیماری‌های قلبی عروقی و کاهش وزن پس از عمل جراحی غیرمنتظره نبود؛ اما متوجه شدیم که در بیماران کم‌سن‌وسال‌تر در زمان جراحی، کاهش اختلال چربی احتمال بیشتری دارد و با احتمال بیشتری مشکل عادی‌سازی پروتئین واکنشی c با حساسیت بالا (نشانگر التهاب) در آنها برطرف می‌شود که نشان می‌دهد انجام زودتر جراحی‌های لاغری حتی در میان نوجوان‌ها محاسنی دارد.

آیا کودکان میتوانند جراحی لاغری انجام دهند؟

آیا جراحی لاغری برای همه کودکان مبتلا به چاقی مفرط گزینه مناسبی است؟ جواب بستگی به آن دارد که سؤال را از چه کسی بپرسید.

برای هر نوجوان مبتلا به چاقی شدید که نتوانسته است با رژیم، ورزش و تغییر سبک زندگی کاهش وزن موفقیت‌آمیز داشته باشد گزینه جراحی لاغری گزینه مناسبی است.

در حال حاضر محدودیت سنی برای کودکان وجود ندارد. نتایج جراحی لاغری در دوران پیش از نوجوانی نیز تحت مطالعه قرار دارند.

به‌جای این‌که بگوییم کم‌سن‌وسال‌ترین بیماران برای عمل جراحی باید در چه سنی باشند، باید نیازهای هر بیمار به‌صورت فردی و باتوجه‌به مزایا و ریسک‌های مربوطه مدنظر قرار گیرد.

مایکل هلمرات، جراح اطفال و یکی از پژوهشگران این مطالعه بیان کرد که حتی کودکان هشت‌ساله نیز تحت این عمل جراحی قرار گرفته‌اند.

بااین‌حال دلیل عمل جراحی در این مورد ابتلا به چند بیماری بوده ‌است.

هلمرات خاطرنشان کرد که عمل جراحی نیز ریسک‌هایی دارد از جمله کمبود احتمالی مواد مغذی و بعضی از کودکان تحت‌تأثیر کمبود سطح ویتامین قرار می‌گیرند که به نوع عمل جراحی انتخابی بستگی دارد.

جراحی در کیس‌های حاد حائز ارزش است به‌ویژه وقتی داده‌ها نشان می‌دهند که جراحی می‌تواند بیماری‌ها را درمان کند؛ مثلاً یک کودک چهارده‌ساله مبتلا به دیابت و بیماری قلبی برای انجام عمل جراحی لاغری کاندید است.

البته باید در نظر داشت برای جراحی لاغری کودکان و نوجوانان، بهتر است این گزینه، گزینه آخر باشد. یعنی فقط زمانی به فکر جراحی لاغری برای کودکان باشیم که چاقی مفرط و دردسرساز شده باشد و نه فقط برای جلوگیری از مسخره شدن کودک بخاطر چاقی! دست به جراحی لاغری بزنیم. در ضمن حتما باید در ابتدا از روش‌هایی مانند رژیم و ورزش بهره برد و در صورت عدم موفقیت از این راه‌ها به فکر جراحی لاغری برای کودک افتاد. بهرحال باید عوارض جراحی لاغری برای کودکان را نیز در نظر گرفت.

درضمن این عمل جراحی رفتارهای تغذیه‌ای ناسالم را اصلاح نمی‌کند؛ البته بسیار موثر است اما نمی‌توان صددرصد مطمئن بود رفتارها و عادات غلط کودک اصلاح خواهند شد. بنابراین برای موفقیت جراحی کاهش وزن بر روی کودکان داوطلبان این عمل جراحی باید سیستم حمایتی مناسبی در اختیار داشته باشند.

والدین باید متوجه باشند که عمل جراحی ابزاری است که در صورت وجود تغذیه سالم و فعالیت فیزیکی به آنها در سبک زندگی سالم کمک می‌کند.

نکته بسیار مهم دیگر این است که کودک یا نوجوانی که کاندید جراحی لاغری است کاملا باید درمورد جراحی لاغری و کارهایی که پیش و پس از جراحی لاغری لازم است انجام دهد آگاه باشد. به عنوان مثال اطلاع از رژیم پس از جراحی لاغری برای او لازم است.

همانند نیاز به مراقبت کافی پیش از عمل جراحی، پس از آن نیز به مراقبت کافی نیاز است. مانند جراحی پیوند عضو که گیرنده عضو به مراقبت متعاقب زیاد نیازی دارد، در جراحی لاغری نیز باید تیم رفتاری و پزشکی حضور داشته باشند.

افزایش جراحی لاغری کودکان در سال‌های اخیر

در پایگاه‌داده کودکان بستری شده، حدود 1600 کودک تحت جراحی لاغری قرار گرفته‌اند (این اطلاعات مربوط به ایران نیست). آنها 2 درصد از ۷۸۶۴۹ کودک چاق موجود در پایگاه‌داده هستند. میانگین سنی کمی بیشتر از هجده سال است؛ اما کودکان هفت‌ساله نیز تحت این عمل جراحی قرار گرفته‌اند.

احتمالا با موفقیت‌های فعلی جراحی لاغری برای کودکان، در سال‌های آتی نیز عمل لاغری برای کودکان افزایش داشته باشد. مخصوصا از این بابت که با سبک زندگی فعلی تعداد کودکان با چاقی شدید نیز رو به افزایش است.

قابل‌قبول بودن انجام جراحی لاغری بر روی کودکان هنوز موضوعی بسیار بحث‌برانگیز است.

بهرحال همواره برای جراحی لاغری مخصوصا برای کودکان، نیاز به مشاوره دقیق توسط پزشک متخصص و جراح است. شما می‌توانید از پزشک متخصص جراحی لاغری مشاوره رایگان دریافت کنید. درصورت تمایل، به وبسایت کلینیک اسلیم بیوتی مراجعه نمایید.

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان و در این مجله سلامتی و پزشکی می توانید شاهد بررسی انواع امراض و بیماری های مختلف، شیوه ها و راهکار های درمان، روش های تشخیص بیماری باشید.