عمومیکسب و کار

شرایط مهاجرت قبل از کنکور

در سال های اخیر موضوع مهاجرت تحصیلی به کشورهای خارجی در بین بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان به یک مسئله و دغدغه مهم تبدیل شده است. برخی از افراد، مهاجرت و استفاده از امکانات کشور های پیشرفته و مراکز تحقیقاتی آن ها را بعنوان هدفی برای ادامه تحصیل خود تلقی می کنند. یکی از راه های تحصیل نسبتا رایگان در دیگر کشورها، دریافت بورسیه تحصیلی با رتبه کنکور است. شاید برای برخی افراد سوال شود که آیا می توان با استفاده از رتبه کنکور اقدام به دریافت بورسیه های تحصیلی کرد؟

کنکور بدم یا مهاجرت کنم؟ مزایا و معایب مهاجرت قبل از کنکور - آبادیس رهروان دانش

بله! قطعا این مسئله شرایط خاص خود را می طلبد و هر فردی با هر رتبه کنکوری نمی تواند واجد شرایط باشد و یا درخواست بورسیه تحصیلی نماید. در این مقاله قصد داریم در ابتدا به بررسی بورسیه های تحصیلی بپردازیم و در ادامه شرایط دریافت بورسیه تحصیلی با رتبه کنکور و تاثیر این رتبه در روند اخذ بورسیه را بررسی کنیم.

بدون شک یکی از دغدغه های اصلی هر فرد برای مهاجرت به کشورهای خارجی و تحصیل در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی پیشرفته این کشورها، تامین هزینه های تحصیلی در کشور مقصد است. اگر از افراد باتجربه پرس و جو شود، قطعا از مهاجرت تحصیلی به عنوان یکی از ساده ترین روش ها برای مهاجرت یاد می کنند، اما همانند روش های مهاجرتی مختلف دیگر، مهاجرت تحصیلی نیز قوانین و شرایط خاص خود را دارد.

دانشجویان و دانش آموزان مختلف بسته به شرایط و علایق خود ممکن است لیستی از کشورهای مقصد مورد نظر خود را تهیه کرده و فاکتورهای مهمی را در انتخاب خود لحاظ نموده باشند. یکی از مهم ترین فاکتورهای انتخاب کشور مقصد، هزینه های زندگی و  است.

از آنجایی که شهریه اکثر دانشگاه ها و خوابگاه های خارج از کشور بسیار زیاد می باشد، دانشجویان هزینه و تامین این هزینه های تحصیلی در کشور مقصد را یکی از چالش برانگیزترین مسائل برای مهاجرت تحصیلی می دانند. اینجاست که بورسیه های تحصیلی بعنوان کمکی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور نقش بسیار مهمی را ایفا کرده و دانشجویان می توانند با خیال راحت تری اقدام به مهاجرت تحصیلی نمایند.

این بورسیه ها به معنای این است که از طرف ارگان ها و یا سازمان های مختلفی، بخشی از هزینه های تحصیل دانشجو و در برخی موارد نیز تمام هزینه های او تامین خواهد شد. به طور مثال با توجه به این موضوع، به متقاضیان بورسیه، شرایط ویژه ای ارائه می دهد.

این هزینه ها شامل شهریه تحصیلی، شهریه خوابگاه، کمک هزینه های خرید مواد درسی، هزینه شرکت در سمینارها و کنفرانس های مرتبط با زمینه تحصیلی و غیره می شود. بورسیه های تحصیلی که دانشگاه ها برای دانشجویان خود در نظر می گیرند را می توان به عنوان یکی از بهترین بورسیه های تحصیلی نام برد.

برخی شرکت ها و سازمان های خصوصی نیز دانشجویان را از نظر مالی از ابتدا تا پایان تحصیل آن ها حمایت کرده و حتی پس از اتمام تحصیل نیز نسبت به اشتغال آن ها اقدام خواهند نمود. دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشورهای دیگر را دارند با یک بررسی اجمالی می توانند به این حقیقت پی ببرند که بدون داشتن بورسیه تحصیلی، هزینه های گزافی را باید صرف زندگی و تحصیل در کشور دیگر کنند.

از طرفی برای دریافت ویزا نیز باید تمکن مالی خود را برای پرداخت این هزینه های سنگین اثبات کنند. بورسیه تحصیلی برخی از دانشگاه ها حتی هزینه های زندگی اعم از خوراک، سفر، بلیط رفت و برگشت و غیره را نیز برای دانشجویان برتر در بر می گیرد.  جالب است بدانید که با تحصیل در قبرس کارت اقامت این کشور برای دانشجویان صادر می‌شود.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی با رتبه کنکور

کشورها و دانشگاه های مختلف برای بورسیه کردن متقاضیان دریافت بورسیه، شرایط متفاوتی را در نظر می گیرند. این شرایط کاملا به برنامه تحصیلی، رشته و سطح علمی دانشگاه ها وابسته است. طبیعتا رشته های پرمتقاضی همچون پزشکی شرایط ویژه ای را نیز خواهد داشت.

از جمله شروط دریافت بورسیه تحصیلی می توان به رتبه کنکور و معدل افراد اشاره کرد. برخی از افراد در صدد این هستند که با مطالعه باکیفیت و کافی دروس خود، رتبه خود را در کنکور بهبود دهند و از این طریق بتوانند از دانشگاه های خارج از کشور نامه پذیرش و بورسیه تحصیلی دریافت کنند. این یکی از روش های موجود برای مهاجرت نخبگان و  در ایران است.

هرچه تعداد متقاضیان بیشتری برای یک رشته یا دانشگاه وجود داشته باشد، طبیعتا رتبه و معدل بهتری مورد نیاز می باشد. هرچند ورود به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در کشورهای دیگر تا حد بسیار زیادی به سوابق تحصیلی و پژوهش های مرتبط دانشجو بستگی دارد، اما رتبه عالی کنکور سراسری برای ورود به مقطع ، که عمدتا محدودیت های بیشتری برای پذیرش دارد، می تواند یک امتیاز به خصوص باشد.

برخی افراد می پندارند بورسیه های تحصیلی که از طرف دانشگاه و یا ارگان ها و شرکت های دیگر به دانشجویان اعطا می گردد نیاز به بازپرداخت قسطی دارند، در صورتی که این تصور اشتباه است و بورسیه تحصیلی با وام هایی که دانشجویان بسته به نیاز و شرایط خود در دوره های متفاوت اخذ می کنند، فرق دارد.

برای دریافت بورسیه تحصیلی با رتبه کنکور می بایست فرد متقاضی در جزو نفرات برتر و رتبه های کشوری یک یا دو رقمی باشد. چنین افرادی شانس بالاتری برای اخذ بورسیه از کشورهای دیگر خواهند داشت. علاوه بر رتبه کشوری فرد، معدل نمرات دروس گذرانده او نیز بسیار موثر خواهد بود.

داشتن مدرک زبان برای ورود به تمامی مقاطع تحصیلی دانشگاه های خارجی کمک بزرگی در امتیاز بندی بورسیه تحصیلی داوطلب می باشد. از مهم ترین مدارک زبان برای متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی، می توان به مدرک یا آزمون آیتلس اشاره کرد که متقاضی در صورت داشتن یکی از این مدارک با شانس بالایی به بورسیه تحصیلی دست خواهد یافت.

برخی دانشگاه ها به طور کلی ممکن است از طریق سایت رسمی خود اعلام کنند که شرایط اعطای هیچ گونه پشتیبانی مالی و یا بورسیه تحصیلی را ندارند. بنابراین دانشجویان متقاضی باید از این مسئله اطلاع داشته باشند که وظیفه پرداخت تمامی هزینه های تحصیل و زندگی به عهده خود آنان است.

در عوض اکثر دانشگاه ها و اساتید نیز متقاضیان را از بورسیه ها و شرایط موجود برای دریافت بورسیه تحصیلی از طریق رتبه کنکور آگاه می نمایند. علاوه بر بورسیه های تحصیلی، نوعی دیگر از بورسیه ها نیز بسته به پیشرفت و شایستگی دانشجویان به آنان اعطا می گردد. از این موارد در واقع به عنوان کمک هزینه هایی یاد می شود که در تامین خرج و مخارج دانشجویان کمک زیادی به آن ها خواهد کرد.

عمده این بورسیه ها برای دانشجویانی با خانواده های کم درآمد در نظر گرفته می شود و در ازای ارائه مقاله، کارهای پژوهشی برجسته، اختراع و یا پیشرفت تحصیلی و غیره به دانشجویان واجد شرایط اعطا می گردد.

نحوه دریافت بورسیه تحصیلی با رتبه کنکور

در ابتدا و قبل از هر اقدامی بهتر است هر دانشجو شرایط خود را برای شرکت در رقابت اخذ بورسیه تحصیلی با رتبه کنکور بسنجد. همانطور که در بخش های قبل نیز ذکر شد، اصلی ترین معیارها و شرایط و یا به عبارت دیگر کلیدی ترین امتیازاتی که فرد می تواند از طریق آن در رقابت اخذ بورسیه موفق باشد رتبه کنکور عالی، و معدل دانشگاه بالا، داشتن مقاله های برتر و بین المللی، نمره زبان معقول، رزومه مناسب و … غیره هستند.

باید دقت داشت که بورسیه های تحصیلی در زمان های به خصوصی از سال به دانشجویان اطلاع رسانی و اعطا می گردد. پس از اینکه دانشجو تصمیم جدی برای مهاجرت تحصیلی می گیرد می بایست با مراجعه به سایت دانشگاه های مورد نظر زمان، شرایط و نحوه دریافت بورسیه تحصیلی را بررسی کند.

از این طریق می تواند بررسی کند که آیا شرایط دریافت بورسیه تحصیلی از طریق رتبه کنکور را خواهد داشت یا خیر. پس از اینکه فرد از واجد شرایط بودن خود اطمینان حاصل کند، می بایست مدارک لازم ذکر شده در وب سایت دانشگاه را برای دریافت هرگونه بورسیه و یا کمک هزینه تحصیلی مهیا کند. اکثر دانشگاه ها مدارک ترجمه شده و افراد را به زبان انگلیسی دریافت خواهند کرد و مبلغی را نیز به عنوان هزینه بررسی مدارک از وی اخذ می نمایند.

پس از بررسی مدارک کلیه متقاضیان، نتیجه این رقابت پس از مدت معینی به افراد اعلام خواهد شد. هرچند درصد افرادی که از بورسیه تحصیلی با رتبه کنکور بهره مند خواهند شد چندان زیاد نیست اما چنین افرادی در صورت پذیرفته شدن در این رقابت قادر به تحصیل نسبتا رایگان در دانشگاه مورد نظر خود خواهند شد.

اخذ پذیرش از برخی دانشگاه های مطرح و پیشرفته دنیا با استفاده از رتبه کنکور کاری نسبتا دشوار است و ممکن است برخی از آن ها به طور کلی از این روش تبعیت نکنند. یکی از مدارک اصلی ترجمه شده مورد نیاز دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشورهای خارجی و یا ثبت نام در دانشگاه را دارند، ارائه گواهی قبولی کنکور ترجمه شده برای دانشگاه مورد نظر می باشد.