عمومیکسب و کار

ایا لیزر با اختلالات تیروئید ارتباط و ضرر دارد؟

از بین بردن موهای زائد یا به عبارتی لیزر موهای زائد یکی از بهترین و ساده ترین راه ها برای از بین بردن موهای زائد بدن است. اما برخی افراد نگران عواقب لیزر هستند. دلیل اصلی نگرانی این است که غده تیروئید در ناحیه ای قرار دارد که برای از بین بردن موهای زائد صورت و گردن نسبت به سایر غدد بدن در تماس بیشتری با پرتو لیزر خواهد بود. ارتباط لیزر موهای زائد با تیروئید یکی از سوالات برخی از متقاضیان رفع موهای زائد با این روش است. بسیاری از مردم می خواهند بدانند که آیا لیزر می تواند برای افراد مبتلا به بیماری تیروئید خطرناک باشد. آیا لیزر به طور کلی می تواند تاثیر منفی بر روی این افراد و سلامت آنها داشته باشد؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد رابطه لیزر موهای زائد و تیروئید بیشتر بدانید.

آیا افرادی که تیروئید دارند می توانند از لیزر استفاده کنند؟

لیزر موهای زائد روشی بسیار موثر برای از بین بردن موهای زائد صورت و بدن است و با تمرکز بر روی فولیکول های مو در زیر سطح پوست بدنی بدون مو را برای مدت طولانی به افراد زیبایی می بخشد. یکی از سوالات متداولی که متخصصان زیبایی و کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید از ما می پرسند این است که آیا افراد تیروئیدی می توانند از لیزر موهای زائد استفاده کنند؟

پاسخ این سوال نسبت به نظر دکتر ژیلا فتحی مثبت است اما قبل از پرداختن به جزئیات این موضوع لازم است اطلاعاتی در مورد ویژگی های دستگاه لیزر در اختیار شما قرار دهیم. لازم است بدانید که اشعه های مورد استفاده در دستگاه های لیزر موهای زائد با وجود قدرتی که در تخریب فولیکول های مو دارند، نمی توانند تا حدی به پوست نفوذ کنند. برخلاف تصور شما، پوست انسان بافت ضخیمی دارد و از 3 قسمت اپیدرم (لایه سطحی پوست)، مزودرم (لایه میانی) و آندودرم (لایه داخلی) تشکیل شده است.

فولیکول مو یک غلاف لوله ای است که قسمتی از مو را که زیر پوست است احاطه کرده و مو را تغذیه می کند. محل فولیکول ها در انتهای اپیدرم پوست است و اشعه غیریونیزان لیزر مو فقط به این ناحیه از پوست نفوذ می کند. به این ترتیب غده هایی مانند غده تیروئید که بعد از اندودرم در لایه های عمیق تری قرار دارند تحت تاثیر تابش لیزر قرار نمی گیرند. به طور کلی اطلاعات و گزارشات موثقی مربوط به اختلالات هورمونی یا آسیب زیربافت ناشی از تابش لیزر برای رفع موهای زائد ثبت نشده است. بنابراین، تقریباً می توانیم نتیجه بگیریم که اگر کم کاری تیروئید دارید یا شدت آن اخیراً کاهش یا افزایش یافته است، احتمالاً ناشی از لیزر موهای زائد نیست. در صورت مشاهده چنین حالتی باید به متخصص غدد مراجعه کرده و در صورت لزوم پس از انجام آزمایش دارو مصرف کنید.

پزشک, پوست, تغذیه

نتایج و عوارض استفاده از لیزر موهای زائد برای افراد تیروئید؟

از این رو کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید به عنوان یکی از ویژگی های موثر در فرآیند لیزر موهای زائد در نظر گرفته نمی شود، بنابراین این اختلالات مانعی برای به دست آوردن نتیجه مطلوب و ایده آل از فرآیند لیزر موهای زائد نخواهد بود. یعنی اینطور نخواهد بود که افرادی که مشکلات تیروئیدی دارند کمتر از سایر افراد از نتایج لیزر موهای زائد بهره مند شوند و یا عوارض بیشتری از این روش متحمل شوند. اما با توجه به هدف اصلی فرآیند لیزر موهای زائد و مشکلات خاص افراد مبتلا به اختلالات غده تیروئید (مانند رشد موهای زائد)، لیزر موهای زائد به طور ویژه به این افراد توصیه می شود.

همانطور که احتمالا می دانید یکی از دلایل افزایش سرعت رشد مو اختلالات غده تیروئید است. در واقع غده تیروئید مسئول تولید هورمون هایی در بدن است که نقش مهمی در تنظیم متابولیسم بدن دارند. در صورت بروز اختلالات تیروئید مشکلاتی در تولید و میزان این هورمون ها ایجاد می شود که در نهایت منجر به پرمویی و یا افزایش سرعت رشد موهای ناخواسته در برخی از قسمت های بدن می شود.

با توجه به نقش موثر فرآیند لیزر موهای زائد در از بین بردن موهای زائد، این روش می تواند مزایای زیادی برای افراد مبتلا به اختلالات تیروئید داشته باشد. مزیت لیزر موهای زائد برای افراد تیروئید از این نظر بررسی می شود که به دلیل این اختلالات، موهای زائد با شدت و بیشتر از حد معمول رشد می کنند، لیزر موهای زائد با تاثیر بر فولیکول های مو، سرعت رشد مو را مهار می کند. یا تاخیر به این ترتیب رشد مجدد آنها بدون تاثیر بر سطح فعالیت تیروئید به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. بنابراین همان محل غده تیروئید و محل هدف پرتو لیزر در حین لیزر موهای زائد در ناحیه گردن مهم نیست و پرتو لیزر برای غده تیروئید مشکلی ایجاد نخواهد کرد و در واقع مشکلی نخواهد داشت. با هم مرتبط باشند.

چه رابطه ای بین لیزر موهای زائد و تیروئید وجود دارد؟

ممکن است این تصور را داشته باشید که چون غده تیروئید در ناحیه گلو و گردن قرار دارد، لیزر موهای زائد در ناحیه گردن می تواند به غده تیروئید شما آسیب برساند یا در صورت داشتن مشکلات تیروئید، آن را بدتر کند. این تصور ناشی از عدم آگاهی از بافت های بدن و همچنین عدم اطلاع از نحوه عملکرد لیزر موهای زائد است و حقیقت این است که اصلا اینطور نیست. در واقع غده تیروئید در قسمتی از بدن قرار دارد که در طی فرآیند لیزر موهای زائد امکان نفوذ اشعه لیزر وجود ندارد، به این معنی که به دلیل قرار گرفتن غده تیروئید در لایه های عمیق بافت گردن در حین انجام لیزر هیچ خطری برای این غده وجود ندارد. نخواهد

در واقع، سازندگان دستگاه های لیزر اذعان کرده اند که استفاده از دستگاه های آنها بی خطر است و پرتو لیزر در طول فرآیند لیزر موهای زائد تنها بر تخریب فولیکول های مو متمرکز است و به دلیل اینکه این الیاف در لایه های سطحی قرار دارند. پوست و نزدیک سطح پوست، خطری برای غدد لنفاوی وجود دارد. و تیروئید نخواهد بود. به عبارت ساده تر، لیزر موهای زائد به هیچ وجه وارد لایه های عمقی بافت نمی شود و قادر به مقابله با غده تیروئید نخواهد بود.

تیروئید چیست؟ کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید

قبل از اینکه بخواهیم رابطه بین لیزر موهای زائد و غده تیروئید را بررسی کنیم، بهتر است بدانیم غده تیروئید چیست و چه نوع اختلالی باعث کم کاری و پرکاری تیروئید می شود.

غده تیروئید یک غده کوچک پروانه ای شکل است که در جلوی گردن شما قرار دارد. این غده می تواند با ترشح هورمون ها بر عملکرد هر قسمت از بدن شما تأثیر بگذارد. وظیفه اصلی تیروئید تنظیم متابولیسم و ​​دمای بدن است. وقتی این غده نتواند به درستی عمل کند، می تواند منجر به بروز یک سری علائم شود. بنابراین اگر این علائم را دارید باید به متخصص غدد مراجعه کنید.

پزشک, پوست, تغذیه

کم کاری تیروئید زمانی رخ می دهد که میزان ترشح هورمون کمتر از حد طبیعی باشد. کار بیش از حد برعکس این است.

افسردگی، خواب آلودگی و بی حوصلگی، خشکی پوست، ریزش مو، افزایش وزن زیاد، خستگی مفرط، خونریزی بیش از حد قاعدگی و موارد دیگر از مهم ترین علائم کم کاری تیروئید هستند.

عصبی بودن و اضطراب، افزایش ضربان قلب، بی قراری مفرط، کاهش وزن بدون اراده بیمار، تورم غده تیروئید از مهمترین علائم بیش فعالی است.

نکات بسیار مهم در مورد ارتباط تیروئید و لیزر موهای زائد

برای به حداقل رساندن یا از بین بردن احتمال بروز عوارض پوستی یا آسیب های احتمالی، لازم است قبل از لیزر موهای زائد با پزشک متخصص مشورت کنید. برای تعیین بهترین زمان درمان و رعایت قوانین علمی و ایمنی، باید قبل از لیزر موهای زائد با پزشک مشورت کنید. مشاوره با پزشک می تواند تا حد زیادی عوارض و خطرات را کاهش دهد. افرادی که برای لیزر موهای زائد انجام می دهند باید در یک جلسه مشاوره با پزشک متخصص شرکت کنند تا مطمئن شوند که این فرآیند برای آنها ایده آل است. پزشک با بررسی شرایط فرد بهترین شرایط را در نظر می گیرد. اگر افرادی از اختلالات هورمونی رنج می برند، مشورت با پزشک قبل از انجام لیزر موهای زائد یک موضوع مهم و ضروری است.

در این مقاله سعی کردیم به رابطه تیروئید و لیزر موهای زائد بپردازیم. اگر افراد از مشکلات هورمونی رنج می برند، لیزر موهای زائد تنها می تواند نتایج به دست آمده را تحت تاثیر قرار دهد. لیزر موهای زائد نمی تواند تاثیری بر مشکلات هورمونی داشته باشد. بهتر است ابتدا با پزشک مشورت کنید و در صورت نیاز آزمایشات لازم را انجام دهید. با بررسی آزمایشات، در صورت متعادل بودن هورمون ها، پزشک می تواند لیزر موهای زائد را روی شما انجام دهد. افرادی که سطح هورمون آنها متعادل نیست، بهتر است ابتدا درمان را شروع کنند. پس از درمان می توانند برای لیزر موهای زائد اقدام کنند. اگر هورمون ها متعادل نباشند، لیزر فقط برای مدت کوتاهی می تواند در نتایج حذف موهای زائد موثر باشد.