عمومیکسب و کار

کاربردهای پزشکی لیزر چیست؟

لیزر وسیله‌ای است که اتم‌ها یا مولکول‌ها را تحریک می‌کند تا نور را در طول موج‌های خاص ساطع کنند و آن نور را تقویت می‌کند و معمولاً یک پرتو بسیار باریک از تابش تولید می‌کند. انتشار لیزر به طور کلی محدوده بسیار محدودی از طول موج های مرئی، مادون قرمز یا فرابنفش را پوشش می دهد. انواع مختلفی از لیزرها با ویژگی های بسیار متفاوت ساخته می شوند. لیزر به معنای “تقویت نور با انتشار تحریک شده تابش” است.
سولاسر
لیزر نتیجه پیشنهاد آلبرت اینشتین در سال 1916 است که در شرایط مناسب، اتم ها می توانند انرژی اضافی را به شکل نور آزاد کنند. این خود به خود یا زمانی که توسط نور تحریک می شود اتفاق می افتد. فیزیکدان آلمانی رودولف والتر لادنبرگ اولین بار در سال 1928 انتشار تحریک شده را مشاهده کرد، اگرچه به نظر نمی رسید در آن زمان کاربرد عملی داشته باشد.

کاربردهای پزشکی لیزر
در سال 1951، چارلز اچ. که در دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک کار می کرد، تاونز روشی را برای ایجاد گازی که توسط فرکانس های مایکروویو تحریک می شد، توسعه داد. در اواخر سال 1953، او دستگاهی را نشان داد که مولکول های “ارتعاشی” آمونیاک (زیر سطح انرژی و انتشارات تحریک شده) را در یک حفره مایکروویو جمع آوری می کرد که امواج مایکروویو با فرکانس بالا را منتشر می کرد.
لیزرها به سرعت تخیل عمومی را جذب کردند، اما توسعه کاربردهای عملی آن سال ها طول کشید. لیزرهای هلیوم نئون اولین لیزرهایی بودند که کاربرد تجاری گسترده ای داشتند. آنها به زودی تنظیم می شوند، زیرا می توان آنها را برای تولید نور قرمز مرئی به جای نور مادون قرمز تنظیم کرد. نقشه برداری؛ برای ساخت و ساز و آبیاری از طرح های مستطیل استفاده می شد.
اخیراً اپتومتریست ها از پالس های لیزر یاقوت برای اتصال شبکیه های ذوب شده بدون ایجاد تصویر در چشم استفاده کرده اند. اولین استفاده عمده از لیزر، اسکنر لیزری برای صندوق های خودکار در سوپرمارکت ها بود که در اواسط دهه 1970 توسعه یافت و چند سال بعد رایج شد. پخش کننده های صوتی فشرده و چاپگرهای لیزری برای رایانه های شخصی به زودی دنبال شد.
انواع دستگاه لیزر
لیزر به یک ابزار استاندارد در کاربردهای مختلف تبدیل شده است.
نشانگرهای لیزری سالن های سخنرانی و نقاط ارائه را برجسته می کنند.
طراحان هدف لیزری، بمب های هوشمند را به سمت اهداف خود هدایت می کنند.
تیغه های جوش لیزری، بدون تماس با اجسام، الگوهایی را در خطوط تولید ایجاد می کنند.
لیزر موهای زائد را از بین می برد و تاتو را سفید می کند. برای اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه دوره آموزشی اپراتور لیزر مراجعه کنید.
مسافت یاب های لیزری در کاوشگرهای فضایی سطح مریخ و سیارک اروس را با جزئیات بی سابقه ای آشکار کرده اند.
در آزمایشگاه، لیزرها به فیزیکدانان کمک کرده اند تا اتم ها را تا کسری از صفر مطلق خنک کنند.

https://eco.shafaqna.com/FA/301617/%d9%be%db%8c-%d8%a7%d9%84-%d8%b3%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/
کاربردهای بالینی لیزر
جراحی لیزر
برداشتن بافت با لیزر یک فرآیند فیزیکی شبیه به حفاری لیزری صنعتی است. لیزرهای دی اکسید کربن که در 10.6 میکرومتر کار می کنند می توانند بافت را بسوزانند زیرا اشعه مادون قرمز به شدت توسط آب جذب می شود که بیشتر سلول های زنده را تشکیل می دهد.
پرتو لیزر زخم را می بندد و خونریزی را در بافت های غنی از خون مانند لثه متوقف می کند. به طور مشابه، امواج لیزر نزدیک به یک میکرومتر (لیزر نئودیمیم-YAG) می توانند به چشم نفوذ کنند، شبکیه جدا شده را به جای خود شناور کنند، یا غشای داخلی را که اغلب پس از جراحی آب مروارید تیره می شوند، برش دهند.
لیزر و سنگر و کاسه
پالس‌های لیزری با شدت کمتر می‌توانند عروق خونی غیرطبیعی را که در سراسر شبکیه چشم در بیماران دیابتی پخش می‌شوند، از بین ببرد و نابینایی اغلب همراه با بیماری را به تأخیر بیاندازد. چشم پزشکان با برداشتن بافت قرنیه، تقویت لایه خارجی چشم با پالس های شدید فرابنفش لیزر اگزایمر، نقص های بینایی را اصلاح می کنند.
نور لیزر را می توان از طریق یک فیبر نوری، مانند فیبر شیشه ای کوچک که اطلاعات را در یک سیستم تلفنی حمل می کند، به نقاطی از بدن که پرتوهای نور نمی توانند به آنجا برسند، فرستاد. یک مثال مهم شامل عبور فیبر از مجرای ادرار و داخل کلیه است تا انتهای فیبر بتواند یک پرتو لیزر قدرتمند را به سنگ کلیه برساند. انرژی لیزر سنگ ها را به قطعات کوچک می شکند تا بدون نیاز به جراحی از مجرای ادرار عبور کنند. یک کابل را می توان از طریق یک برش کوچک وارد کرد تا انرژی لیزر را به هسته مفصل زانو در طی جراحی آرتروسکوپی برساند.
لیزر و پوست
یکی دیگر از کاربردهای پزشکی لیزر، درمان بیماری های پوستی است. لیزرهای پالسی می توانند انواع خاصی از خالکوبی ها و همچنین خال های قرمز تیره به نام لکه های شراب پورت را سفید کنند. لیزرهای زیبایی شامل لیزر موهای زائد و رفع چین و چروک می باشد. بهترین روش مراقبت از پوست ماسک صورت می باشد که می توانید در صفحه آموزش صورت در مورد آن بیشتر بخوانید.

https://www.tgju.org/news/2592935/%D9%BE%DB%8C-%D8%A7%D9%84-%D8%B3%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA
ماشینکاری و برش لیزری
انرژی لیزر را می توان در فضا متمرکز کرد و در زمان متمرکز کرد تا بسیاری از مواد را بسوزاند، بسوزاند یا تبخیر کند. اگرچه توان کلی پرتو لیزر ممکن است کم باشد، توان متمرکز در مناطق کوچک یا برای مدت کوتاهی می‌تواند بسیار زیاد باشد. اگرچه لیزرها گرانتر از مته ها یا تیغه ها هستند، اما ویژگی های متمایز آنها به آنها اجازه می دهد تا کارهای پیچیده تری را انجام دهند. پرتو لیزر به مواد انعطاف پذیر مانند مته ها آسیب نمی رساند، بنابراین می تواند سوراخ هایی را در موادی مانند نوک سینه های لاستیکی نرم برای شیشه شیر ایجاد کند.
به همین ترتیب، یک پرتو لیزر می‌تواند بدون شکاف یا تیغه به مواد بسیار سخت نفوذ کند یا برش دهد. ماشینکاری لیزر به سختی ماده بستگی ندارد، بلکه به خواص نوری لیزر و خواص نوری و ترموفیزیکی مواد بستگی دارد. به عنوان مثال، یک لیزر یک سوراخ در قالب الماسی ایجاد کرده است که برای کشیدن سیم استفاده می شود. چندین مطالعه اخیر نشان داده اند که برش لیزری به بهترین وجه با لیزرهای فوق سریع انجام می شود.