عمومیکسب و کار

سرپ یا SERP در سئو چیست و کاربردهای آن کدامند؟

سرپ (SERP) چیست؟

سرپ (صفحه نتایج موتور جستجو) صفحه‌ای است که یک موتور جستجو مانند گوگل، بینگ یا یاهو هنگام تایپ درخواست جستجو به کاربر نشان می‌دهند. هدف موتورهای جستجو نمایش نتایج مرتبط با جستجوی های کاربران در  SERP است که به کاربر کمک می کند آنچه را که به دنبالش است پیدا کند.

علاوه بر نتایج جستجوی ارگانیک، صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) معمولاً شامل تبلیغات جستجوی پولی و پرداخت به ازای کلیک (PPC) می باشند. به عنوان مثال، اگر کاربری برای “کفش آبی” جستجو کند، موتور جستجو لیستی از نتایج را از سراسر وب نشان می دهد که در مورد کفش های آبی به روشی مفید صحبت می کنند. طراحی SERP هر موتور جستجو متفاوت است، اما از آنجایی که گوگل محبوب ترین است – بیش از 80٪ از سهم بازار را در اختیار دارد – ما روی ویژگی ها و الگوریتم های آنها تمرکز خواهیم کرد.

 به لطف بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، رتبه بندی در یک SERP می تواند بسیار رقابتی باشد زیرا کاربران بیشتر روی نتایج در بالای صفحه کلیک می کنند.

سرپ چه نقشی برای موتورهای جستجو دارد؟

هدف یک موتور جستجو حل مشکل یک کاربر به بهترین نحو ممکن است. به طور خلاصه، SERP ها برای سئو مهم هستند، زیرا هرچه محتوای شما بیشتر قابل مشاهده باشد، احتمال بیشتری برای دریافت ترافیک بیشتر خواهد داشت.

سئو چیست؟

سئو هنر و علم متقاعد کردن موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو است تا محتوای شما را به عنوان بهترین راه حل برای مشکل خود به کاربران خود توصیه کنند. اگر به دنبال پاسخی جامع و کامل برای سوال سئو چیست؟ می باشید می توانید به منبع اصلی آموزش سئو مراجعه کنید. برای اینکه بدانید سئو چیست اینجا کلیک کنید)

خبر مرتبط:  پیشنهادی برای بیانیه مشترک آیت‌الله و پاپ

تفاوت سئو با سرپ

سئو مخفف عبارت Search Engine Optimisation است، در حالی که SERP مخفف عبارت Search Engine Results Page است. آنها دو چیز متفاوت هستند، اما بسیار به هم مرتبط هستند.

بیش از 90 درصد از ترافیک مصرف کننده به وب سایت هایی می رود که در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل قرار دارند. اگر وب سایت شما هنوز وجود ندارد، نگران نباشید. استراتژی هایی وجود دارد که می توانید از آنها برای کمک به افزایش رتبه خود استفاده کنید، اما ابتدا باید بدانید صفحات نتایج موتورهای جستجو چیست و چگونه نتایج را رتبه بندی می کنند.

انواع سرپ

سرپ شامل دو نوع محتوای اصلی، ارگانیک و پولی است.

سرپ اورگانیک

سرپ ارگانیک صفحاتی هستند که بر اساس الگوریتم گوگل به کاربر ارائه می شوند. وب سایت ها از تکنیک های SEO  یا بهینه سازی موتور جستجو برای بهبود رتبه خود در SERP استفاده می کنند.

سرپ پولی

SERPS های پولی توسط تبلیغ کنندگان پرداخت می شوند و معمولاً در بالای SERP ها ظاهر می شوند. در حالی که قبلاً این نوع SERP ها اساساً مبتنی بر متن بودند، اکنون می توانند با تصاویر پیوست نیز ارائه شوند. نتایج پولی نیز یک ویژگی SERP است.

ویژگی SERP چیست؟

ویژگی SERP هر نتیجه ای است که ارگانیک نباشد. برخی از ویژگی های SERP عبارتند از:

ریچ اسنیپت یا اینفوگرافیک های تعاملی

قطعه های ویژه یا پاسخ های مستقیم به درخواست جستجوگر

ویژگی های دانش (مانند نرخ ارز)

انواع مختلف هدف کار از جستجو چیست؟

ویژگی‌های SERP که پس از جستجو نمایش داده می‌شوند به نوع هدف جستجوی کاربر بستگی دارد. قصد و نیت کاربر از جستجو معمولاً در یکی از سه دسته زیر قرار می گیرند: ناوبری، اطلاعاتی یا معاملاتی.

خبر مرتبط:  نیاز به فرهنگ نقد و انتقادپذیری اخلاق‌محور

جستجوی ناوبری

پرس و جوهای ناوبری زمانی رخ می دهند که شخصی به دنبال یک وب سایت خاص است اما URL کامل سایت را تایپ نمی کند. مگر اینکه جستجوگر به طور خاص به دنبال شما باشد، رسیدن به صفحه اول این نتایج ممکن است دشوار باشد. برای استفاده از پرس و جوهای ناوبری برای سایت خود، خرید تبلیغات برای کلمات کلیدی را که می خواهید برای آنها رتبه بندی کنید، در نظر بگیرید – به عنوان مثال، نام کسب و کارتان.

جستجوی اطلاعاتی

زمانی که شخص می خواهد چیزی یاد بگیرد، مانند حقایق پس زمینه در مورد یک موضوع یا نحوه انجام یک کار خاص، یک پرس و جو اطلاعاتی انجام می دهد. جستجوگر معمولاً به دنبال خرید نیست، اما محتوای مناسب اغلب آنها را به سمت یک برند خاص سوق می دهد. به همین دلیل مهم است که محتوای مرتبطی ایجاد کنید که خواسته ها، نیازها و علایق مخاطبان هدف شما را برآورده کند.

افزودن محتوای چندرسانه‌ای به سایت شما می‌تواند روشی مؤثر برای ایجاد ترافیک از پرس و جوهای اطلاعاتی باشد. در اینجا چند مثال رایج برای بررسی وجود دارد.

جستجوی معاملاتی

مردم زمانی که به خرید چیزی فکر می کنند، مانند یک محصول خاص یا یک کالا از یک دسته بندی گسترده، پرس و جوهای معاملاتی را مطرح می کنند. پرس و جوهای تراکنش بیشترین پتانسیل درآمد را دارند، بنابراین کلمات کلیدی تمایل دارند پیشنهادهای زیادی برای نقاط پرداخت به ازای کلیک داشته باشند. این بدان معناست که علاوه بر نتایج جستجوی ارگانیک برای جستارهای تراکنشی خود، افراد نتایج پولی مرتبط را نیز مشاهده خواهند کرد.

تبلیغات پولی در بین بعضی مشاغل به دلیل اثرگذاری مناسب بسیار محبوب هستند. طبق تحقیقات گروه تبلیغات آنلاین WordStream، تقریباً 65٪ از کلیک ها روی SERP های تراکنشی روی تبلیغات پولی اتفاق می افتد.

خبر مرتبط:  «شعله ور»؛ من یک بیچاره‌ام

تبلیغات پولی در مقابل فهرست‌های ارگانیک

فهرست‌های پولی و ارگانیک در Google SERP بسیار شبیه به هم هستند. و از آنجایی که هر کدام می توانند به شما در افزایش ترافیک سایتتان کمک کنند، باید استراتژی ایجاد کنید که شامل هر دو باشد.

صفحه نتایج موتور جستجو یا سرپ چگونه کار می کند؟

همان طور که گفتیم صفحات نتایج موتورهای جستجو صفحات وبی هستند که در هنگام جستجوی چیزی آنلاین با استفاده از یک موتور جستجو مانند گوگل به کاربران ارائه می شوند. کاربر درخواست جستجوی خود را وارد می کند (اغلب با استفاده از عبارات و عبارات خاصی که به عنوان کلمات کلیدی شناخته می شوند)، که بر اساس آن موتور جستجو یک SERP را به آنها ارائه می دهد.

هر SERP منحصر به فرد است، حتی برای جستجوهایی که در موتور جستجوی مشابه با استفاده از کلمات کلیدی یا عبارت های جستجوی مشابه انجام می شود. این به این دلیل است که تقریباً همه موتورهای جستجو با ارائه نتایج بر اساس طیف گسترده ای از عوامل فراتر از عبارات جستجوی خود، مانند مکان فیزیکی کاربر، تاریخچه مرور، و تنظیمات اجتماعی، تجربه را برای کاربران خود سفارشی می کنند. دو SERP ممکن است یکسان به نظر برسند، و حاوی بسیاری از نتایج یکسان باشند، اما اغلب دارای تفاوت های ظریف هستند.

ظاهر صفحات نتایج موتورهای جستجو به دلیل آزمایش‌هایی که توسط گوگل، بینگ و سایر ارائه‌دهندگان موتورهای جستجو برای ارائه تجربه‌ای شهودی‌تر و پاسخگو به کاربران خود انجام می‌دهند، دائماً در جریان است. این، همراه با فناوری های نوظهور و به سرعت در حال توسعه در فضای جستجو، به این معنی است که SERP های امروزی از نظر ظاهری بسیار متفاوت از پیشینیان قدیمی خود هستند.