نماد سایت مجله سلامتی ایران

لوله صنعتی ؛ هر آنچه که باید در مورد مشخصات تا تولید آن بدانید

به گزارش شما نیوز، یکی از قطعات مورد استفاده در صنایع مختلف، لوله به خصوص لوله صنعتی است. بر‌خلاف تصور بسیاری از مردم، کاربرد این قطعه به صنایع نفت و گاز محدود نمی‌ شود و در زمینه خودرو‌سازی هم از آن بهره می‌ گیرند. در حال حاضر لوله صنعتی در طیف گسترده از جنس و نوع، تولید و عرضه می‌ شود که هر کدام از این موارد کاربرد‌های مختلفی دارند. همچنین باید خاطر نشان کرد طبقه‌ بندی آن را می‌ توان بر اساس جنس، ضخامت و نحوه تولید لوله صنعتی بیان کرد.

لوله صنعتی چیست؟

لوله صنعتی از جنس فولاد کربن دار است که به صورت درزدار تولید و روانه بازار می گردد. این لوله ها با مواد مختلف در قطرها، ضخامت ها و طول های مختلف و با اشکال مقطع متفاوت ساخته می شوند. کاربرد لوله های صنعتی در صنایع مختلفی مانند صنعت نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، ماشین آلات، سیستم های انتقال حرارت، حمل و نقل آب و غیره می باشد.

آشنایی با انواع لوله صنعتی بسته نحوه تولید

لوله های صنعتی بسته از جنس فولاد ضد زنگ یا فولاد کربنی ساخته می شوند و برای انتقال مایعات یا گازهای فشار قوی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

این محصولات با متریال مختلف در قطر، ضخامت و طول‌ های متنوع و اشکال متفاوت سطح مقطع تولید و عرضه می‌ شوند. انواع آن‌ ها در 3 دسته درز‌دار، بدون درز و سایر پروفیل‌ ها دسته‌ بندی می‌ شوندکه بسته به کیفیت و ویژگی هایی که دارند، برای صنایع خاصی به کار گرفته می شوند.

لوله صنعتی بدون درز را می توان به لوله ای الحاق داد که هیچ گونه درزی روی لوله مشاهده نمی شود. اما انواع لوله های صنعتی عبارتند از:

  1. لوله صنعتی درز‌دار

2.     بدون درز

3.     سایر پروفیل‌ها

کاربرد لوله صنعتی در صنایع مختلف

لوله‌های صنعتی از جمله مواد اساسی هستند که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله‌های صنعتی باید با توجه به نوع کاربرد، شرایط فشار و دما، خصوصیات مکانیکی و شیمیایی و استانداردهای ایمنی انتخاب شوند. برخی از صنایعی که از لوله‌های صنعتی استفاده می‌کنند عبارتند از: صنعت نفت و گاز، پتروشیمی، کشاورزی، آب و فاضلاب، حرارت و برودت مرکزی، تولید برق، خودروسازی و ساختمان.

·        صنعت کشاورزی

بسیاری از انواع لوله صنعتی در زمینه کشاورزی و صنایع غذایی به کار گرفته می شوند. وظیفه آن‌ ها در این بخش ساخت و ایجاد انواع گلخانه، انتقال مواد غذایی، نصب و ذخیره آبیاری برای محصولات کشاورزی است. در صنایع غذایی، تاسیسات لوله‌کشی در تغییرات حفاظت از محیط زیست یا مقررات بهداشتی نقش دارند.

·        صنعت هسته‌ ای

در این قسمت پر‌اهمیت نصب و مونتاژ تجهیزات تولید، دیگ‌ های راکتوری و مخزنی، نصب و مونتاژ ژنراتور‌های بخار غیر‌هسته‌ ای، عملیات تعمیر و نگهداری، نصب شبکه خنک‌کننده با کمک این قطعات انجام می‌ شود.

·        انتقال آب، گاز و نفت

از یکی از رایج‌ ترین و متداول‌ ترین کاربرد‌های لوله صنعتی می‌ توان به انتقال انرژی‌ های مختلف و مایع حیات اشاره کرد. نیاز این مراکز و سازمان‌ ها به شکل قابل توجهی در حال افزایش است. در کشور ایران هم یکی از بخش‌ های مهمی که نیاز مبرمی به لوله صنعتی دارد، قسمت نفت، گاز و پتروشیمی است.

·        جا‌به‌جایی کابل‌ های برق

از دیگر صنایعی که لوله های صنعتی به‌ صورت گسترده در آن نقش دارند، برق‌ کشی صنعتی، ساختمانی و سازمانی است. هر‌ کدام از انواع این لوله صنعتی ها با توجه به کارایی، مزایا و البته قیمتی که دارند، در خدمت انتقال و محافظت از سیم‌ ها و کابل‌ های برق خواهند بود.

ویژگی لوله صنعتی

لوله صنعتی به خاطر اینکه بتواند در شرایط مختلف آب و هوایی و همچنین ساختار های گوناگون سیالات دوام بیاورد، نیاز است حتما از ویژگی های مقاومتی خوبی برخوردار باشد. این لوله های می توانند در برابر فشار و دمای بالا به خوبی مقاومت کنند، در نتیجه می توانند در برابر فشار وارده از سیالات به خوبی از خود مقاومت نشان دهند.

از دیگر ویژگی های لوله صنعتی، انعطاف پذیری آن است. در نتیجه می توان لوله صنعتی را برای موارد خاصی خم نمود، برش داد، اتصال داد، سوراخ نمود، جوش داد و از این دست کارها بر روی آن اعمال نمود و با توجه به نیاز از آن استفاده کرد.

از دیگر ویژگی های لوله صنعتی، می توان به این مورد اشاره کرد که این لوله دارای ضخامت های بالایی می باشد که می تواند به نیاز صنایع مختلف پاسخ دهد. همین ویژگی باعث شده در مواردی که نیاز به ضخامت های زیادی است تا بتوان در برابر فشار وارده از محیط و همچنین از سیالات، به خوبی واکنش دهد و در مدت زمان زیادی ماندگار باشد.

همچنین لوله صنعتی با توجه به تنوع موجود در انواع آن، از سایز بندی های مختلفی نیز برخوردار است و می تواند بسته به کارایی و ساختاری که در آن از این لوله استفاده می شود، از سایز مورد نظر بهره برد.

روش تولید لوله صنعتی

روش تولید لوله صنعتی به شرح زیر است:

منبع: شما نیوز (بررسی انواع لوله صنعتی و کاربرد و ویژگی های هریک)

خروج از نسخه موبایل