تعلیق یا بن شدن در پلتفرم پلی استیشن به چه معناست؟
اینکه پس از تعلیق یا بن شدن چه اتفاقی برای کاربر رخ می دهد، بستگی به نوع تعلیق و بن دارد. اگر کنسول کاربر تعلیق شده باشد، به این معناست که او نمیتواند تا وقتی که تعلیق از روی کنسولش برداشته شود، به خدمات دسترسی داشته باشد. اگر پس از خرید اکانت پی اس فایو ، اکانت کاربر تعلیق شده باشد، میتواند از کنسول خود برای دسترسی به PlayStation Network استفاده کند، اما برای این کار نمیتواند از اکانت خود استفاده کند و مجبور است با اکانت دیگری وارد PlayStation Network شود. اینکار با توجه به قیمت اکانت بازی ps4 کمی زیان ده می باشد.
گرچه تعلیق شدن کنسول یا اکانت بطور مصتال اکانت بازی بچگانه ps4 یک جریمه موقتی است، اما بن شدن جریمهای دائمی خواهد بود و معمولا امکان برداشتن آن وجود ندارد. به همین خاطر سونی از پیش تمامی جوانب آن را در نظر میگیرد و بن دائم را فقط در موارد جدی اعمال میکند. برخی از افراد میگویند که کنسول آنها بن شده است؛ اما اگر بن شدن کنسولها آنها موقتی باشد، در واقع باید اصطلاح تعلیق را برای آن به کار برد نه بن.
انواع بن در پلتفرم پلی استیشن
به طور کلی سونی به دو شکل کاربران خاطی و ناقض قوانین را در پلتفرم پلی استیشن بن میکند. مورد اول جریمه بسیار سنگینی محسوب میشود، در حالی که مورد دوم را میتوان تا حدودی دور زد:
۱- بن شدن کنسول
در صورتی که کنسول کاربر بن شود، هیچ اکانتی نمیتواند از طریق این کنسول وارد شبکه PlayStation Network شود. پس اگر سونی کنسول فرد خاطی را بن کند، امکان دسترسی به خدمات آنلاین مثل وارد شدن به فروشگاه (PS Store)، خرید دیجیتالی و دانلود بازیها، تجربه بازیهای چند نفره آنلاین، ثبت تروفیها در اکانت و موارد دیگر که نیاز به اتصال اینترنت دارند وجود نخواهد داشت.
مشروط بر اینکه اکانت موجود روی کنسول بن نشده باشد، میتوان از آن بر روی بقیه کنسولها برای ورود به PlayStation Network استفاده کرد. اما با این حال، در اغلب اوقات میبینیم که اگر کنسولی بن شود، اکانت متصل به آن نیز بن میشود (اکانتی که قوانین را نقض کرده است)؛
۲- بن شدن اکانت
اگر کاربر نتواند روی هیچ کنسولی با اکانت خود وارد شبکه PlayStation Network شود، احتمالا سونی این کاربر را با بن کردن اکانتش جریمه کرده است. اگر در هنگام وارد شدن به اکانت خود یا وارد شدن به PlayStation Network یک پیام و کد ارور به خصوص را مشاهده کردید، به این معناست که اکانت شما بن شده است (مثل تصویر زیر).
برای اینکه بدانید کد نمایش داده شده چه معنایی دارد، آن را به راحتی در اینترنت جستجو کنید. برخی از کدها مربوط به تعلیق و برخی از کدها مربوط به بن شدن اکانت یا کنسول هستند. اگر کنسول یا اکانتتان از سوی سونی بن شود، ایمیلی با محتوای زیر برای شما ارسال میشود:
۱- شما را از بن شدن اکانت یا کنسولتان مطلع میکند.
۲- دلیل بن شدنتان گفته میشود.
۳- تاریخ شروع بن اطلاع داده میشود.
بن شدن کنسول پلی استیشن چه دلایلی میتواند داشته باشد؟
همانطور که گفتیم، وقتی که کنسول پلی استیشن یا اکانتتان بن میشود، ایمیلی دریافت خواهید کرد که در آن توضیحاتی درباره دلایل بن شدنتان ارائه میشود. البته معمولا این توضیحات به طور کلی بیان میشوند و سونی به طور دقیق و جزئی دلیل بن شدن کنسول را شرح نمیدهد. احتمالا سونی به همان موضوع همیشگی «عدم رعایت قوانین و مقررات» اشاره میکند. حتی اگر با بخش پشتیبانی PlayStation تماس بگیرید، آنها فقط دلیل کلی بن شدنتان را اعلام میکنند و جزئیات دقیقی از دلیل بن شدن را در اختیارتان نمیگذارند.
شاید این موضوع کمی آزاردهنده به نظر بیاید، اما معمولا کسانی که بن شدهاند به احتمال زیاد میدانند که در روزها یا هفتههای اخیر دقیقا چه کارهایی انجام دادهاند یا در فضای آنلاین چه حرفهایی زدهاند که سونی آنها را جریمه کرده است. از آنجایی که در اکثر اوقات، بن شدن به دلیل تکرار و استمرار در نقض قوانین پلتفرم است، سونی به بیان جزئیات دلایل بن شدن نمیپردازد و اجازه نمیدهد فرد خاطی این احساس را داشته باشد که بتواند پس از چندین بار نقض مکرر قوانین، از جریمه تعیین شده در امان باشد. به طور کلی سونی خواهان این است که همه کاربران به قوانین پلتفرم پایبند باشند.
همانطور که گفتیم دلایل مختلفی برای بن شدن میتواند وجود داشته باشد. اما از جمله شایعترین دلایل بن شدن کاربران پلی استیشن در ایران میتوان به این موارد اشاره کرد: سواستفاده از ظرفیتهای اکانتهای اشتراکی، وارد شدن غیرقانونی به اکانت شخصی دیگر و استفاده از منابع مالی او، خرید اکانتهای هکی و غیرقانونی از فروشندگان غیرمعتبر، سواستفاده از اشتراک PS Plus شخصی دیگر و تلاش برای دور زدن قوانین فروشگاه PS Store.
هر چند که «بن شدن کنسول به طور دائمی» به ندرت رخ میدهد، اما حتما سعی کنید از آن پیشگیری کنید. بهترین راه پیشگیری نیز خرید مطمئن و قانونی از فروشندگان معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیکی است.
آیا امکان برداشته شدن بن کنسول یا اکانت پلی استیشن وجود دارد؟
در صورتی که یک کاربر قوانین و مقررات پلتفرم را نقض کند، سونی ابتدا این موضوع را به طور دقیق بررسی کرده و بسته به شدت نقض قوانین تصمیم میگیرد که کاربر را تعلیق یا بن کند. به این معنا که تعلیق شدن یا بن شدن کنسول، پس از انجام بررسیهای دقیق توسط تیم امنیتی سونی صورت میگیرد و احتمال اینکه فردی بدون دلیل بن شود، بسیار اندک است.
بنابراین، تصمیم سونی در تعلیق یا بن کردن کنسول قطعی و عملا غیرقابل بازگشت است، به استثنای یک مورد. در صورتی که کاربر بدهی داشته باشد و اکانت او به دلیل عدم پرداخت به موقع هزینهها تعلیق شده باشد، میتواند با بازپرداخت و تسویه بدهی، اکانتش را از حالت تعلیق خارج کند.
در صورت بن شدن کنسول یا اکانت، چه اتفاقی برای محتوا رخ خواهد داد؟
بر اساس شرایط و قوانین خدماتی PlayStation Network، هزینه هیچکدام از محتوا و سرویسهای اکانت یا کنسول بن شده برای کاربر استرداد (ریفاند) نمیشود. بنابراین در چنین شرایطی اصلا به فکر پس گرفتن پول خود از سونی نباشید، چراکه در قوانین پلتفرم به وضوح ذکر شده است که امکان استرداد هزینهها برای کاربران بن شده وجود نخواهد داشت.
همچنین در صورتی که اکانت شما بن شود، دیگر نمیتوانید به اشتراکها، تروفیها و یا محتوای دیجیتالی که به اکانتتان لینک است دسترسی داشته باشید. در صورتی که فقط کنسولتان بن شده باشد، میتوانید از طریق کنسولهای دیگر به اکانت و محتوای دیجیتالی خود دسترسی داشته باشید (البته مشروط بر اینکه اکانتتان بن نشده باشد).
خرید کنسول پلی استیشن بن شده
عدهای از مردم تمایل دارند که برای خرید کنسول هزینه کمتری بپردازند و پول خود را ذخیره کنند، به همین دلیل به سمت خرید کنسولهای کارکرده میروند. اگر شما نیز جزو همین دسته از افراد هستید، در هنگام خرید کنسول کارکرده حتما دقت کنید که بن نشده باشد.
به محض بن شدن کنسول پلی استیشن، دیگر امکان بازیابی و برداشته شدن بن از روی آن وجود نخواهد داشت و حتی اگر کنسول بن شده را از فرد دیگری خریداری کنید، سونی محدودیت ایجاد شده را رفع نخواهد کرد. بنابراین خرید یک کنسول پلی استیشن کارکرده که از سوی سونی بن شده، ایده بسیار بدی است و وقتی که متوجه شوید قادر به رفع محدودیت آن نیستید، خواهید فهمید که پولتان را کاملا هدر دادهاید.
برای پیشگیری از این موضوع، سعی کنید کنسول نو یا دست دوم مورد نظر خود را از یک فروشنده معتبر خریداری کنید و حتما قبل از پرداخت پول، بخشهای آنلاین کنسول و امکان ورود به PlayStation Network را تست کنید. آخرین چیزی که در این دنیا میخواهید، این است که هزینه زیادی برای خرید یک کنسول دست دوم متحمل شوید و بعد از چند روز متوجه شوید که کنسولتان بن شده است.
در هنگام بن شدن کنسول یا اکانت پلی استیشن چه کاری باید انجام داد؟
در هنگامی که سونی محدودیتی را بر کنسول یا اکانت شما اعمال کرده است، بهتر است یکسری چیزها را بررسی کنید. خب، اولین کاری که باید انجام دهید این است که وارد وبسایت رسمی PlayStation شده و قوانین و مقررات این پلتفرم را به طور دقیق مطالعه کنید تا متوجه شوید که کدام بند از این مجموعه قوانین را نقض کردهاید.
در صورتی که پس از مطالعه دقیق و کامل قوانین و مقررات، به این نتیجه رسیدید که هیچکدام از قوانین را نقض نکردهاید، با بخش پشتیبانی پلی استیشن تماس بگیرید و آنها را در جریان بگذارید. گرچه احتمال این قضیه بسیار کم است اما در مواردی ممکن است اشتباهاتی از سوی تیم امنیتی پلی استیشن رخ داده باشد که منجر به بن شدن کنسول یا اکانت شما شده باشد. بخش پشتیبانی پلی استیشن با بررسی دقیق این موضوع، متوجه خواهد شد که بن شدن کنسول یا اکانت شما دلیلی موجه داشته یا خیر.
مورد بعدی نیز بررسی بدهیها و هزینههایی است که باید به شبکه PlayStation Network پرداخت میکردید. در صورتی که نتوانید بدهیها را پرداخت کنید، سونی بلافاصله اکانت شما را تعلیق میکند. اگر بتوانید مجددا بدهیها و هزینهها را به PlayStation Network پرداخت کنید، اکانت شما از حالت تعلیق خارج شده و مجددا فعال میشود. البته این مورد برای ما ایرانیها چندان حائر اهمیت نیست، زیرا به دلیل تحریمها امکان لینک کردن حساب بانکی به PlayStation Network برای ما فراهم نیست.
در قدم بعدی تمامی اکانتهای اشتراکی و ظرفیتی را که در هفتههای اخیر از آنها استفاده کردهاید بررسی کنید. در صورتی که این اکانتها به شکل غیرقانونی یا هکی خریداری شده باشند و شما نیز ضمن فعال کردن این اکانتها روی کنسول خود، از مزیتها و بازیهای دیجیتالی این اکانتها استفاده کرده باشید، احتمال دارد که بن شدن کنسول یا اکانتتان به همین دلیل باشد. در این صورت، امکان رفع محدودیت از سوی تیم پشتیبانی سونی وجود ندارد.
در نهایت سعی کنید از طریق یک پلی استیشن دیگر و یا با استفاده از مرورگر، وارد اکانت خود در شبکه PlayStation Network شوید. اگر توانستید با موفقیت وارد اکانتتان شوید، مشکل و محدودیتی از سوی اکانت وجود ندارد. به این معنا که یا کنسولتان بن شده و یا اتصال اینترنت آن دچار مشکل شده است.
متاسفانه در صورتی که کنسول یا اکانت پلی استیشن شما به طور دائمی بن شده باشد، امکان برداشته شدن بن از روی آن وجود ندارد؛ مگر اینکه تیم امنیتی پلی استیشن به اشتباه شما را بن کرده باشد (که احتمال آن خیلی کم است). اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، گرچه سونی نسبت به رعایت نشدن قوانین پلتفرم خود حساسیت زیادی دارد، اما پس از انجام تحقیقات دقیق و محرز شدن تخلف جدی و مستمر یک کاربر، برای او محدودیت دائمی ایجاد میکند.
اگر میخواهید از بن شدن کنسول یا اکانت خودتان پیشگیری کنید، بهترین کار این است که قوانین پلتفرم پلی استیشن را به دقت مطالعه کرده و سعی کنید هیچگاه از آنها تخطی نکنید. همچنین در خرید اکانتها و محتوای دیجیتالی از اشخاص واسطه، حتما به قانونی بودن آنها دقت کنید.
بن شدن کنسول یا اکانت نینتندو سوییچ
آیا تا به حال برایتان پیش آمده که در حال بازی کردن با کنسول نینتندو سوییچ خود باشید و از خودتان بپرسید، اگر نینتندو مرا بن کند چه اتفاقی میافتد؟ یا شاید کاربری را میشناسید که اخیرا توسط نینتندو بن شده است و کنجکاو هستید بدانید که چه اتفاقی برای او خواهد افتاد؟ در ادامه موضوع بن شدن در پلتفرم نینتندو سوییچ را با همدیگر بررسی میکنیم.
بن شدن در پلتفرم نینتندو سوییچ به چه معناست؟
بسته به نوع بن و دلیل بن شدن، مدت زمان محدودیت کاربر معمولا بین ۲۴ ساعت تا یک هفته خواهد بود. با این حال اگر کار خیلی خیلی بدی انجام دهید، نینتندو ممکن است کنسول شما را برای همیشه بن کند! به این معنا که هیچگاه نخواهید توانست مجددا از ویژگیهای آنلاین این کنسول استفاده کنید.
آیا میتوان برای دور زدن محدودیت، اکانت جدیدی ساخت؟
بسته به نوع محدودیتی که به کنسولتان شما اعمال شده است، ممکن است ساخت اکانت جدید فایدهای نداشته باشد. همیشه دلیل مشخصی برای بن شدن وجود دارد؛ اگر موقتا بن شدهاید، سعی کنید دلیل آن را متوجه شوید تا در آینده اشتباه خود را تکرار نکنید. در صورتی که محدودیت دائمی باشد، به احتمال زیاد کنسولتان بن شده است. به این معنا که ساخت اکانت جدید دردی را دوا نمیکند. در این صورت سعی کنید با پشتیبانی شرکت نینتندو تماس بگیرید و در این مورد با آنها صحبت کنید.
اکانتهای نینتندو در موارد نادری به طور دائمی بن میشوند. پس اگر متوجه شدید که اکانت شما برای همیشه بن شده است، احتمالا قوانین پلتفرم را به طور جدی نقض کردهاید. در این صورت امکان ارتباط با سرورهای نینتندو وجود نخواهد داشت و قادر نخواهید بود که هیچکدام از بازیهای دیجیتالی خود را دانلود کنید.
با این حال روشی وجود دارد که شاید بتوان این محدودیت را تا حدودی دور زد. به این شکل که دیتای بازی را از وبسایت نینتندو دانلود کرده، سپس از ویژگی Update Download Progress کنسول برای انتقال دیتا استفاده کنید.
وقتی که نینتندو شما را بن میکند، قادر نخواهید بود:
۱- به طور آنلاین بازی کنید.
۲- وارد فروشگاه e-shop شوید.
۳- بازیها و آپدیتهای آنها را از سرورهای نینتندو دانلود کنید.
۴- اشتراک Nintendo Switch Online را خریداری کنید.
۵- یک اکانت نینتندو را لینک کنید.
اما با این حال میتوانید:
۱- آپدیتهای کنسول را از سرورهای نینتندو دانلود کنید (در صورتی که بن دائم نباشید)
۲- بازیهای خود را به طور آفلاین تجربه کنید.
۳- بازیهای خود را با آپدیت کنید.
۴- با دوستان خود به طور آفلاین (Local) بازی کنید.