علمی و پزشکیکسب و کار

آیا قرص بیوتین باعث یبوست میشود؟

در دهه های اخیر بیوتین به عنوان یک ویتامین موثر در تقویت و رشد موها  وارد صنعت داروسازی شده است. مصرف نیز مانند هر ماده ی دیگر ممکن است حاوی عوارض جانبی باشد. از طرفی مصرف بیش از حد ی که فراتر از نیاز روزانه بدن به بیوتین باشد منجر به عوارض شدیدی می گردد،  پس لازم است که در مورد مقدار مورد نیاز به مواد اطلاعاتی داشته و بر رژیم غذایی و نحوه تامین ویتامین بدن خود از جمله بیوتین نظارت داشته باشیم.
اگر در حال مصرف قرصی که حاوی بیوتین است می باشید پس توصیه می کنم مزایا و معایب بیوتین را به وسیله مطالب این مقاله دنبال کنید. بطور کلی مطالبی که مجله مهتاطب به آن می پردازد شامل: نقش بیوتین در بدن، عوارض بیوتین و  مصرف بیش از حد آن، علائم کمبود بیوتین، نقش بیوتین در رشد مو و تداخلات دارویی با این ویتامین هستند

بیوتین چیست؟

بیوتین از گروه با نام B7 است. B7 را با نام های دیگری بنام ویتامین H، ویتامین کوآنزیم R، ویتامین ناخن سابق نیز میشناسند. جالب است بدانید که چرا به بیوتین ، ویتامین H نیز می گویند! حرف H را از مخفف یک کلمه آلمانی Haar und Haut به معنی پوست و مو گرفته اند.از روی همین نامگذاری می توان به نقش ضروری بیوتین در موها پی برد. البته کاربرد بیوتین فقط در بخش پوست، مو یا ناخن خلاصه نمی شود و این ویتامین مو در خانواده ی پرجمعیت B دارای فواید دیگری نیز می باشد که از جمله آنها می توان به عملکرد سوخت و ساز بدن اشاره کرد.

نقش بیوتین در بدن

بیوتین بطور طبیعی در بدن توسط باکتری های مفید روده تولید می شوند.B7 یکی از اجزای مهم آنزیم های بدن که مواد خاصی مانند چربی ها ، کربوهیدرات ها و اسیدهای آمینه را تجزیه می کند و در متابولیسم بدن و ایجاد آنزیم های مهم نقش حیاتی دارد .,ویتامین H اسیدهای آمینه را ترکیب کرده و پروتئین های را می سازد. بافت مو سرشار از پروتئینی بنام کراتین می باشد. به همین ترتیب از بیوتین برای تقویت پوست ، مو و ناخن مورد استفاده قرار می گیرد

تیم مهتاطب برای تامین بیوتین کپسول بیوتی هلث 1000 هلث اید را پیشنهاد می دهد. این محصول برای تامین بیوتین بدن در کنار تغذیه بسیار کمک کرده. بهترین تاثیر را این مکمل در کنار یک مکمل تقویت مو می گذارد.

طرز مصرف :

روزی 1 عدد بعد از صبحانه با 1 لیوان آب میل شود.

عوارض کمبود بیوتین در بدن

🔷
🔷طاسی
🔷کم پشت شدن مو
🔷پوسته پوسته شدن و قرمز شدن اطراف چشم ، دهان و بینی
🔷از دست دادن رنگ مو
🔷ناخن های شکننده
🔷افسردگی و توهم
🔷خستگی
🔷گزگز شدن دست و پا
🔷بثورات و حساسیت پوستی
🔷مشکلات ترشح انسولین
🔷مشکلات کلیوی

بیوتین و جوش صورت نی نی سایت, خواص و عوارض قرص بیوتین, عوارض آمپول بیوتین

نکته : افرادی که مبتلا به بیماری التهابی روده هستند و یا سایر بیماری هایی که باعث بر هم زدن تعادل باکتری های روده می شوند ممکن است نتوانند به اندازه کافی بیوتین در بدن تولید کنند و دچار کمبود بیوتین شوند.

نکته 2: افرادی که بیش از حد الکل می نوشند یا مقدار زیادی سفیدی تخم مرغ خام مصرف می کنند کمبود بیوتین رخ می دهد. آویدین نوعی پروتئین است که مانع جذب بیوتین می شود.

 

عوارض جانبی مصرف بیوتین

مصرف هر قرصی میتواند عوارض جانبی داشته باشد. ویتامین B7 به شکل محلول در آب است پس مقدار اضافی آن از طریق ادرار یا مدفدع از بدن خارج می شود.در نتیجه درصد بسیار کمی از افراد با مصرف بیوتین دچار عوارض جانبی می شوند اما این احتمال با مصرف بیش از حد بیوتین بیشتر می شود.در اینجا در مورد عوارض جانبی که بیوتین می تواند برای شما ایجاد کند جمع آوری کرده ایم.

🔺ایجاد جوش:
مصرف زیاد از حد بیوتین باعث جلوگیری از جذب ویتامین B5  می شود. ویتامین B5 تقویت کننده اپیدرم پوست می باشد و با آکنه مبارزه می کند. در نتیجه وقتی بیوتین مانع جذب B5  میشود جوشها بر روی پوست ظاهر می شوند.
جوشهایی که به علت مصرف بیوتین اتفاق می افتد در حواحی امتداد چانه و خط فک رخ می دهند.این جوشها خطرناک نیستند اما زندگی افراد مخصوصا اعتماد بنفس افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.
جوشهای ناشی از مصرف بیوتین آکنه های کیستیکی هستند که به شکل سر سیاه ، سر سفید زیر پوستی و ملتهب و دردناک ایجاد شده اند. برای اطلاع بیشتر در رابطه با کلیک کنید.

🔺کاهش قند خون:
بکاهعیوتین باعث می شود تا قند خون آهسته آزاد شود و این کندی سرعت آزادسازی باعث کاهش قند خون در بدن فرد می گردد.

🔺افزایش فشار خون:
به دنبال کاهش قند خون ، افزایش فشار خون رخ می دهد.زیرا با آزاد سازی آهسته ی قند خون فشار خون بالا رفته و باعث ایجاد لخته خون در رگها و حتی سکته قلبی می شود.

🔺اختلال در سیستم گوارشی:
مصرف بیش از حد بیوتین می تواند باعث تداخل در عملکرد سیستم گوارشی مثل حالت تهوع ، اسهال و درد معده شود.

 

🔺بثورات شدید پوستی و حساسیت:
امکان دارد شما به این ویتامین حساسیت داشته باشید و حتی مصرف ان بصورت نرمال هم برای شما ایجاد حساسیت کند.این ایجاد حساسیت معمولا به شکل بثورات یا همان دانه های قرمز پوستی ظاهر می شوند و علت این اتفاق این است که سیستم ایمنی بدن بیوتین را یک ماده خارجی و دشمن می پندارد و نسبت به ان واکنش نشان می دهد.

مقدار مصرف مورد نیاز روزانه بیوتین

سازمان غذا و داروی ایالت متحده مقدار مجاز رژیم غذایی (RDA) برای مصرف بیوتین میزانی را مشخص نکرده اما طبق گفته هیات غذا و تغذیه انستیتوی پزشکی را بر اساس رده سنی به شکل زیر بیان کرده است:

نوزادان 0 تا 1 سال 5 تا 6 میکرو گرم
کودکان 1 تا 9 سال 8 تا 12 میکرو گرم
افراد 9 تا 18 سال 20 تا 25 میکرو گرم
افراد 18 سال به بالا 30 میکرو گرم
زنان باردار و شیرده 35 میکرو گرم

 

مواد غذایی حاوی بیوتین

بیوتین را برخی از مواد غذایی یافت می شود هر چند که مقدار آنها کم است. از جمله موادی که هستند:
🔼موز
🔼هویج
🔼زرده تخم مرغ پخته شده
🔼آجیل
🔼حبوبات
🔼مخمر آبجو
🔼جگر
🔼گل کلم
🔼ماهی قزل آلا
🔼قارچ
 

تداخلات دارویی با بیوتین

بیوتین با برخی از داروها تداخل دارد و مانع جذب انها می شود.مثلا با داروی کلسترول ، دیابت و ضد تشنج  در تداخل است. دیگر داروهایی که با در تداخلند شامل موارد زیر هستند:

🔷آزیترومایسین
🔷سیپروفوکساسین
🔷کلاریترومایسین
🔷روکسی ترومایسین

 

سخن آخر:
تمامی موادی که ما در حال استفاده از آن هستیم دارای مزایا و معایبی هستند که باید از این ویژگی های مثبت و منفی با اطلاع باشیم و در صورتی که عوارض آزار دهنده و خطراک بودند به پزشک مراجعه کنیم تابرای درمان ریزش مو با توجه به عامل این عارضه راهکارهای مختلفی پیشنهاد می‌شود. در کنار این راهکارها پزشکان معمولا مصرف بعضی از مکمل‌های غذایی را هم پیشنهاد می‌دهند. به عنوان بهترین قرص تقویت کننده مو می‎توان به اشاره کرد. البته در بسیاری از موارد نیز تزریق آمپول بیوتین و بپانتین توسط پزشکان پیشنهاد می‌شود. اگر قرص بیوتین مصرف می‌کنید ممکن است عوارض قرص بیوتین برای ریزش مو برای شما سوال باشد. ‌آیا این قرص عارضه‌ای به همراه دارد یا ایمن و بی‌خطر است؟

قرص روان کننده شکم باعث می شوند که مدفوع در طول روده به راحتی حرکت کند. درمان دارویی مناسبی برای یبوست محسوب می شوند.

بیوتین چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید باید به طور خلاصه بگوییم که بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه B و محلول در آب است که نام‌های دیگر آن ویتامین B7 یا H هستند. این ویتامین در تبدیل درشت مغذی‌ها به انرژی نقش داشته و عملکردهای طبیعی بدن بدون آن ممکن نیست. ریزش مو و راش پوستی از مهم‌ترین علائم کمبود بیوتین در بدن محسوب می‌شوند. البته کمبود بیوتین چندان شایع نیست زیرا مواد غذایی بسیاری وجود دارند که حاوی این ویتامین هستند. به پادکست زیر در مورد عوارض قرص بیوتین برای ریزش مو گوش دهید:

نشانه‌های کمبود بیوتین را در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید:

قرص هیرویت هلث اید 60 عددی

قیمت با تخفیف:97.600 تومان

قرص هیرویت هلث اید 60 عددی

قیمت با تخفیف: 97.600 تومان

ریزش مو بثورات پوستی و داشتن ناخن های ضعیف و شکننده از علائم کمبود بیوتین در بدن است

بررسی نتیجه تحقیقات در مورد بیوتین و ریزش مو

پیش از توضیح در مورد عوارض قرص بیوتین برای ریزش مو اجازه بدهید نتیجه تحقیقات در مورد بیوتین و ریزش مو را برای شما شرح دهیم. کراتین یک پروتئین اساسی در ساختار پوست، مو و ناخن است. آنچه می‌دانیم آن است که بیوتین یا همان ویتامین ب۷ به تقویت تولید کراتین در بدن کمک می‌کند. حقیقت آن است که تا به امروز تحقیقات زیادی در زمینه بیوتین و ریزش مو صورت نگرفته است. از میان تحقیقات انجام شده فقط تعداد اندکی شواهد کافی را برای تاثیر بیوتین در پیشگیری و درمان ریزش مو ارائه می‌دهند. بقیه مطالعات گویای آن هستند که مصرف بیوتین ربط چندانی به تقویت یا پیشگیری از ریزش مو ندارد.

در انواع مختلف با یک کلیک و ورود به داروخانه آنلاین مثبت سبز پیش روی شماست

با این حال بسیاری از مصرف‌کنندگان قرص بیوتین پس از استفاده از این مکمل در بهبود ریزش موی خود موفق بوده‌اند. قابل ذکر است که در بعضی از مطالعات نیز مشخص شده است که شاید بیوتین به تنهایی در درمان ریزش مو موثر نباشد اما استفاده از آن در کنار دیگر ویتامین‌ها و عناصر معدنی ریزش مو را متوقف خواهد کرد. البته اگر علت ریزش مو به کمبود مواد مغذی مرتبط باشد.

مکمل بیوتین مکملی کاملا ایمن و بی خطر است. بیوتین محلول در آب بوده و حتی اگر کمی بیش از حد معمول مورد استفاده قرار بگیرد، مازاد آن به راحتی از طریق ادرار از بدن دفع خواهد شد. عوارض قرص بیوتین بسیار نادر اتفاق می‌افتد و اگر هم بوجود آید معمولا ریشه در مصرف بیش از حد این مکمل دارد. در اینجا بعضی از این عوارض را برای شما شرح می‌دهیم:

اختلالات گوارشی

حالت تهوع، استفراغ و اسهال از جمله عوارض قرص بیوتین برای ریزش مو هستند که ممکن است با مصرف قرص بیوتین ایجاد شوند. در این صورت ممکن است مصرف این مکمل در کنار غذا در کاهش این علائم موثر باشد.

اختلال در تنظیم انسولین

یکی دیگر از عوارض قرص بیوتین برای ریزش مو ایجاد اختلال در تنظیم انسولین خون است. تحقیقات نشان می‌دهد که قرص بیوتین می‌تواند در کاهش قند خون در افراد دیابتی موثر باشد. با این حال ممکن است این مکمل موجب شود تا تنظیم عادی در سطح خون برهم بخورد.

عوارض قرص بیوتین اغلب تنها زمانی اتفاق می افتد که این مکمل بیش از حد معمول مورد مصرف قرار گیرد. در غیر این صورت کاملا ایمن است

مشکلات کلیوی از عوارض قرص بیوتین برای ریزش مو

مصرف بیش از حد بیوتین در قالب مکمل به ویژه در افرادی که با اختلالات کلیوی مواجه هستند ممکن است سبب تشدید مشکلات کلیه شده و اختلالات کلیوی بوجود آورد. اما در مقادیر معمول این قرص عارضه‌ای را برای کلیه به همراه نخواهد داشت.

گرفتگی های عضلانی

اگر بدون توجه به مقدار مصرف قرص بیوتین را در دوزهای بالا بخورید ممکن است دچار گرفتگی یا کرامپ عضلانی شوید. گرفتگی عضلانی نیز از عوارض قرص بیوتین برای ریزش مو می‌تواند باشد. قرص بیوتین بدون نیاز به نسخه پزشک در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. اگر این مکمل را از داروخانه تهیه می‌کنید، حتما به دستور روی جلد محصول دقت کنید و چنانچه پزشک آن را برایتان تجویز کرده، طبق دستور وی عمل نمایید.

مقدار مصرف روزانه بیوتین

عوارض قرص بیوتین برای ریزش مو را شرح دادیم. دوز پیشنهاد شده روزانه برای مصرف بیوتین به سن و جنسیت افراد بستگی دارد. به جدول زیر دقت کنید:

سن مقدار توصیه شده مصرف روزانه بیوتین
از بدو تولد تا ۳ سالگی ۱۰ تا ۲۰ میکروگرم
۴ تا ۶ سالگی ۲۵ میکروگرم
۷ تا ۱۰ سالگی ۳۰ میکروگرم
۱۰ سالگی به بعد ۳۰ تا ۱۰۰ میکروگرم

مقادیر ذکر شده در منابع مختلف ممکن است کمی با هم متفاوت باشند. دقت کنید که در دوران بارداری و شیردهی نیاز روزانه به بیوتین بیش از مقدار یاد شده خواهد بود.

بهترین زمان مصرف قرص بیوتین برای ریزش مو

گفتیم که عوارض قرص بیوتین زمانی ممکن است اتفاق بیفتد که این مکمل بیش از مقدار مجاز مصرف شود. به منظور جذب بهتر بیوتین و تاثیر بهتر آن در تقویت مو و درمان ریزش مو، قرص بیوتین را ۱ ساعت قبل از غذا یا ۲ ساعت بعد از غذا مورد مصرف قرار دهید. ویتامین ب۷ محلول در آب است و با معده خالی جذب بهتری در بدن خواهد داشت.

خوشبختانه بیوتین در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد و کمبود آن کاملا نادر است

دوزهای مختلف قرص بیوتین برای ریزش مو

قرص بیوتین در دوزهای مختلفی در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد که البته قرص بیوتین 1000 میکروگرم بیش از دوزهای دیگر وجود دارد. شما دوز 300 و 500 میکروگرمی بیوتین را نیز به راحتی می‌توانید بیابید. معمولا دستور مصرف این است که روزانه 1 عدد از این قرص مورد استفاده قرار گیرد. اگر ریزش مو شدید بوده و به کمبود بیوتین مربوط باشد ممکن است پزشک با صلاحدید خود دوز مصرف را بیشتر کرده و مثلا توصیه کند که این مکمل روزانه 2 بار مورد مصرف قرار گیرد. برای جلوگیری از عوارض قرص بیوتین برای ریزش مو حتما توصیه پزشک را جدی بگیرید.

کلام پایانی

عوارض قرص بیوتین برای ریزش مو را در این مطلب شرح دادیم. به طور کلی قرص بیوتین کاملا ایمن است و مصرف آن در مقادیر مطلوب بدون عارضه به شمار می‌آید. اگر تاکنون با خوردن قرص بیوتین دچار عارضه جانبی شدید، علائم خود را در بخش کامنت‌گذاری با ما و خوانندگان مجله داروخانه ایکی از بهترین مکمل های پیشنهادی پزشکان برای تقویت مو قرص های بیوتین است البته در برخی موارد تزریق آمپول های بیوتین نیز از جانب پزشکان توصیه می شود اما آیا قرص های بیوتین برای مو عوارضی را به همراه دارند؟

بیوتین چیست؟

بیوتین یکی از مهم ترین ویتامین های گروه B است که به آن ویتامین H و یا B7 نیز می گویند.این ویتامین به بدن کمک می کند تا موادغذایی را به انرژی تبدیل کند همچنین نقش های مهمی در بدن دارد. بیوتین، سلامت مو و ناخن را تقویت کرده و زمینه یک بارداری سالم را فراهم می کند. هم چنین به مدیریت و کنترل سطح قندخون هم کمک بسیاری می کند.

مقاله  را مطالعه کنید.

مواد غذایی حاوی بیوتین

  • موز
  • هویج
  • آجیل
  • قارچ
  • حبوبات
  • مخمر آبجو
  • ماهی قزل آلا
  • زرده تخم مرغ

مکمل بیوتین کاملا ایمن و بی خطر می باشد، بیوتین محلول در آب بوده و حتی اگر کمی بیش از حد معمول مورد استفاده قرار بگیرد، به راحتی از طریق ادرار از بدن دفع خواهد شد. عوارض قرص بیوتین بسیار نادر اتفاق می‌افتد و اگر هم بوجود آید معمولا ریشه در مصرف بیش از حد این مکمل دارد.

اختلالات گوارشی

حالت تهوع، استفراغ و اسهال عوارضی هستند که ممکن است با مصرف قرص بیوتین ایجاد شوند. در این صورت ممکن است مصرف این مکمل در کنار غذا در کاهش این علائم موثر باشد.

اختلال تنظیم انسولین

از دیگر عوارض قرص بیوتین برای ریزش مو ایجاد اختلال در تنظیم انسولین خون است. تحقیقات نشان می‌ دهد که قرص بیوتین می‌تواند در کاهش قند خون در افراد دیابتی موثر باشد. با این حال ممکن است این مکمل موجب شود تا تنظیم عادی انسولین در سطح خون برهم بخورد.

مشکلات کلیوی

مصرف بیش از حد بیوتین در قالب مکمل به ویژه در افرادی که با اختلالات کلیوی مواجه هستند ممکن است سبب تشدید مشکلات کلیه شده و اختلالات کلیوی بوجود آورد.

گرفتگی عضلانی

اگر بدون توجه به مقدار مصرف قرص بیوتین را در دوزهای بالا بخورید ممکن است دچار گرفتگی یا کرامپ عضلانی شوید. قرص بیوتین بدون نیاز به نسخه پزشک در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. اگر این مکمل را از داروخانه تهیه می‌کنید، حتما به دستور روی جلد محصول دقت کنید.

آکنه

مصرف بیش از حد قرص بیوتن موجب جلوگیری از جذب ویتامینB5 می شود و در چانه و خط فک جوش هایی پدیدار می شود که به شکل سر سیاه، زیر پوستی، سر سفید، ملتهب ودرد ناک ایجاد می شود.

احتیاط مصرف قرص بیوتین برای مو

مانند همه داروها باید با پزشک متخصص مشورت کنید و در صورت سابقه بیماری خاص، آلرژی، استفاده از داروی خاص و… او را مطلع نمایید.در صورت ابتلا به بیماری‌های کلیوی، زخم معده، سابقه جراحی معده و استعمال دخانیات باید برای مصرف بیوتین و تعیین میزان دوز آن، با پزشک، مشورتکنید. همچنین مصرف بیوتین در دوران بارداری و شیردهی بایدحتما با نظر پزشک انجام شود.

چه زمانی برای مصرف قرص بیوتین ریزش مو مناسب است؟

برای جذب بهتر بیوتین و تاثیر بهتر آن در تقویت مو و درمان ریزش مو، قرص بیوتین را ۱ ساعت قبل از غذا یا ۲ ساعت بعد از غذا مورد مصرف قرار دهید. ویتامین B7 محلول در آب است و با معده خالی جذب بهتری در بدن خواهد دارد.

ینترنتی مثبت سبز در میان بگذارید.

 با تشخیص وی مصرف آن ماده را قطع وترکیب دیگری  را در صورت امکان جایگزین آن کند.بیوتین نیز مستثنی از این ماجرا نیست و در کنار کاربردهای مفید آن عوارض جانبی مثل جوش زدن دارد.بهتر این است که هر ماده را بصورت طبیعی و در اندازه مورد نیاز روزانه مصرف کنیم تا دچار کمبود یا علائم مربوط به مصرف بیش از حد ان نشویم.

📝مطالب پیشنهادی: این مقاله در سایت Web MD