اقتصادیکسب و کار

تفاوت هاست وردپرس و لینوکس چیست؟

اگر تصمیم به راه‌اندازی یک سایت گرفته‌اید، یکی از چیزهایی که در مسیر راه‌اندازی با آن روبرو می‌شوید نوع هاست است! در هاستینگ‌ها انواع مختلفی هاست ارائه می‌شود که هر کدام کاربرد، مزایا و معایب خاص خود را دارند. هاست لینوکس و هاست وردپرس هر دو از پرطرفدارترین سرویس‌های میزبانی وب هستند. اما کدام یک را باید انتخاب کرد؟

لینوکس, هاست وردپرس, وردپرس

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی و مقایسه هاست وردپرس و لینوکس بپردازیم و کاربرد آن‌ها را بررسی کنیم. پس اگر دغدغه خرید هاست را دارید، در این مقاله همراه ما باشید.

هاست لینوکس چیست؟

هاست لینوکس یکی از سرویس‌های میزبانی بسیار پرطرفدار است که سایت‌های زیادی از آن استفاده می‌کنند. همان‌طور که از نام هاست لینوکس پیداست، سیستم عامل لینوکس روی آن نصب شده است. حال اگر قصد راه‌اندازی یک نرم‌افزار یا سیستم لینوکسی دارید، می‌توانید از آن استفاده کنید. هاست لینوکس با کنترل‌پنل‌های دایرکت ادمین و سی‌پنل ارائه می‌شود. هنگام خرید هاست لینوکس امکان انتخاب منابع موردنیاز نظیر حجم، دامنه اضافی و… وجود دارد.

این سرویس برای افرادی مناسب است که از پایگاه داده MySql استفاده می‌کنند. علاوه بر آن، باید زبان‌های برنامه‌نویسی سایت یا نرم‌افزار تحت وب شما مبتنی بر PHP نظیر وردپرس، جوملا و پرستاشاپ باشد. در هاست لینوکس از وب‌سرور آپاچی استفاده می‌شود. قیمت هاست لینوکس در میان سایر سرویس‌های میزبانی کمتر است و یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب هاست لینوکس، همین مسئله است. از دیگر مزایای این محصول می‌توان به پایداری بالای آن اشاره کرد.

هاست وردپرس چیست؟

یکی از بهترین سرویس‌های میزبانی سایت که مورد توجه کاربران وردپرسی قرار گرفته است، هاست وردپرس است. هاست وردپرس یکی از انواع هاست لینوکس است! اما به دلیل بهینه‌سازی منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن، مورد توجه کاربران وردپرسی قرار گرفت است. این سرویس برای سایت‌های وردپرسی کاملاً بهینه‌سازی شده است تا حداکثر عملکرد را از آن دریافت کنند. بنابراین، حداکثر قدرت، پایداری و عملکرد سایت وردپرسی خود را با استفاده از هاست وردپرس تجربه می‌کنید.

منابع هاست وردپرس معمولاً نسبت به منابع هاست لینوکس قوی‌تر و بهتر هستند! همین مسئله باعث می‌شود تا هنگام میزبانی سایت وردپرسی خود روی هاست وردپرس با بیشترین قدرت انجام شود. هر چقدر عملکرد یک سایت بهتر باشد، سئو آن سایت هم بهتر است! چرا که برای موتورهای جستجو آپ‌تایم، دسترسی همیشگی و سرعت بالای سایت اهمیت بسیار زیادی دارد. همه این فاکتورها در کنار هم باعث بهبود رتبه سئو سایت شما خواهد شد. اگر در حال حاضر از هاست لینوکس استفاده می‌کنید و پاسخ‌گوی نیاز شما نیست، پیشنهاد می‌کنیم از هاست وردپرس استفاده کنید.

راستچین کلود؛ هاست پیشنهادی وردپرس

اگر برای سایت وردپرسی به دنبال حداکثر قدرت و عملکرد هستید، پیشنهاد می‌کنیم از هاست وردپرس راستچین کلود استفاده کنید. سرورهای قدرتمند راستچین کلود از جدیدترین و قدرتمندترین سخت‌افزارهای دنیا برای میزبانی سایت شما استفاده می‌کند. بنابراین می‌توانید سایت خود را با حداکثر سرعت و بالاترین آپ‌تایم ممکن میزبانی کنید. کافی است بر اساس نیاز خود، یکی از پلن‌ها را انتخاب کنید و به صورت رایگان، سایت خود را به راستچین کلود منتقل کنید.

لینوکس, هاست وردپرس, وردپرس

مهم‌ترین تفاوت هاست وردپرس و لینوکس چیست؟

برای انتخاب بهتر و مقایسه هاست وردپرس و لینوکس باید تفاوت‌های آن را بشناسید. در این بخش از مقاله به بررسی 5 مورد از مهم‌ترین تفاوت‌های هاست وردپرس و هاست لینوکس می‌پردازیم:

·         امنیت هاست

اولین تفاوت هاست وردپرس و لینوکس، امنیت آن‌ها است. هاست وردپرس بسیاری از ویژگی‌های امنیتی را دارد و این موضوع روی امنیت سایت شما هم تاثیرگذار خواهد بود. همچنین معمولاً در هاست وردپرس شما یک گواهینامه SSL رایگان برای سایت خود دارید.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باعث شده هاست وردپرس امن‌تر باشد، این است که در حال حاضر سایت‌های زیادی با وردپرس ساخته می‌شوند! تمام این سایت‌ها نیاز به امنیت دارند و هاستینگ‌ها این موضوع را به خوبی می‌دانند. بنابراین هاست وردپرس امنیت بالاتری دارد! البته امنیت هاست لینوکس هم بستگی به کانفیگ امنیتی آن دارد و می‌تواند کاملاً امن و مطمئن باشد.

·         منابع سخت‌افزاری

تمام درخواست‌هایی که کاربران از طریق مرورگر به سرور ارسال می‌کنند، توسط سخت‌افزارهای سرور پردازش می‌شود! هر چقدر منابع سخت‌افزاری یک سرویس قدرتمندتر باشد، تعداد درخواست‌های پردازش‌شده در یک لحظه بیشتر است. هاست وردپرس از منابع سخت‌افزاری قدرتمندتری بهره‌ می‌برد و همین موضوع باعث شده تا سرعت آن نسبت به هاست لینوکس بالاتر باشد.

·         ساختار بهینه

با ساختار وردپرس آشنایی دارید؟ وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا بر پایه PHP است و پایگاه داده آن MySQL است. وردپرس تمام اطلاعات را از یک پایگاه داده فراخوانی می‌کند و پایگاه داده سایت شما ممکن است اطلاعات زیادی داشته باشد. در این صورت، باید پردازش شود و سپس اطلاعات موردنیاز به کاربران نمایش داده شود. در چنین شرایطی، اگر منابع هاست شما قدرتمند نباشد چه اتفاقی می‌افتد؟ سرعت بارگذاری سایت تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

هاست وردپرس معمولاً منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بسیار قدرتمندی دارد تا سایت با حداکثر سرعت بارگذاری شود! در این صورت سایت شما همیشه در دسترس کاربران قرار دارد و کاربر برای بازدید از سایت، با مشکل خاصی نظیر کندی سرعت روبرو نمی‌شود.

·         پشتیبانی هاست

شرکت‌های هاستینگ برای آن که بتوانند نیاز کاربران را پاسخ دهند، نیاز به دانش فنی دارند! معمولاً تیم فنی شرکت‌هایی که هاست وردپرس ارائه می‌دهند، قوی‌تر هستند. حال فرض کنید یک مشکل وردپرسی برای شما به وجود بیاید و سایت شما روی هاست لینوکس باشد. در این صورت اگر با تیم پشتیبانی آن هاستینگ تماس بگیرید، ممکن است نتوانند شما را در زمینه سایت وردپرسی‌تان کمک کنند.

این در حالی است که اگر از هاست وردپرس استفاده کنید، تیم فنی آن شرکت هم در کنارتان است و مشکل شما را پیگیری می‌کند! این تیم کاملاً حرفه‌ای و باتجربه است و شما با خیالی راحت می‌توانید از آن‌ها درخواست پشتیبانی و کمک کنید.

·         تفاوت قیمت

اگر بخواهیم به مقایسه هاست وردپرس و لینوکس را از نظر هزینه‌ها  بپردازیم، هزینه هاست لینوکس کمتر از هاست وردپرس است! دلیل آن هم منابع کمتر، پشتیبانی ضعیف‌تر و نرم‌افزارهای ارزان‌تر است. هاست لینوکس بیشتر به درد کسانی می‌خورد که هزینه نسبت به کیفیت از اهمیت بیشتری برخوردار است! در غیر این صورت، اگر سایت شما وردپرسی است استفاده از هاست وردپرس بهترین گزینه در میان انواع هاست خواهد بود.

·         تفاوت وب سرویس

با وب‌سرورهای آپاچی و لایت اسپید آشنا هستید؟ وب‌سرور لایت اسپید 6 برابر آپاچی سرعت دارد. جالب است بدانید که وب‌سرور مورد استفاده برای هاست لینوکس آپاچی است و وب‌سرور مورد استفاده هاست وردپرس، لایت اسپید. بنابراین سرعت هاست وردپرس بسیار بالاتر است و می‌تواند سایت وردپرسی شما را در مدت زمان کمتری به کاربران نمایش دهد، پس یک تفاوت هاست وردپرس و لینوکس تفاوت در وب سرور ها است، این تفاوت باعث می شود هاست وردپرس به یک هاست پربازدید تبدیل شود.

ویژگی هاست وردپرس هاست لینوکس
نوع سیستم عامل لینوکس لینوکس
کنترل پنل معمولاً cPanel یا Plesk cPanel، Plesk، DirectAdmin، Webmin و…
پشتیبانی از وردپرس به طور پیش فرض نصب و راه اندازی شده نیاز به نصب وردپرس دارد
پلاگین ها و ابزارهای وردپرس به طور پیش فرض نصب شده نیاز به نصب دستی دارد
امنیت بالا است امنیت بالایی دارد
سرعت بهینه شده برای وردپرس به نسبت هاست وردپرس پایین تر
قیمت معمولاً کمی گرانتر از هاست لینوکس قیمت ها تنوع زیادی دارند
قابلیت انعطاف پذیری پایین تر بالاتر
مناسب برای مبتدیان و کسانی که به دنبال راه اندازی سریع سایت وردپرسی هستند افراد با تجربه تر که به دنبال کنترل و انعطاف پذیری بیشتر هستند

بهترین سرویس میزبانی برای من کدام است؟

پاسخ به این سوال کار ساده‌ای نیست! چرا که همه چیز بستگی به نیازهای سایت شما دارد. حال اگر یک سایت وردپرسی داشته باشید، این سوال ذهن شما را درگیر می‌کند. اگر سایت وردپرسی شما کوچک است و ترافیک خیلی بالایی ندارد، شاید هاست لینوکس هم بتواند عملکرد خوبی داشته باشد! اما اگر سایت شما بزرگ است و روزانه‌ها هزاران بازدید دارید، هاست لینوکس را کنار گذاشته و به سراغ هاست وردپرسی بروید. دلیل آن هم این است که هاست وردپرس سرعت، پایداری و عملکرد بی‌نظیری برای سایت شما ایجاد می‌کند.

اگر سایت شما وردپرس نیست!

حال اگر سایت شما وردپرس نیست، باز هم بهتر است از سرویس میزبانی بهینه‌سازی شده برای زبان برنامه‌نویسی موردنیاز خود استفاده کنید. البته معمولاً سایت‌ها با زبان PHP نوشته می‌شوند و همین موضوع باعث شده تا هاست لینوکس یک گزینه عالی، به‌صرفه و پایدار برای بسیاری از سایت‌های لینوکسی محسوب شود. هاست لینوکس منابع کمتری در اختیار شما قرار می‌دهد اما مسئله حائز اهمیت این است که در هاستینگ‌های مختلف، به راحتی می‌توانید منابع موردنیاز خود را ارتقاء دهید.

هاست وردپرس؛ میزبانی قدرتمند سایت‌های وردپرسی!

اگر یک سایت وردپرسی دارید، در انتخاب هاست وردپرس شک نکنید! هاست وردپرس از هر نظر بهتر است هاست لینوکس است. در این مقاله سعی کردیم مقایسه هاست وردپرس و لینوکس انجام دهیم تا راحت‌تر بتوانید در مورد انتخاب سرویس میزبانی مناسب سایت خود تصمیم بگیرید.

برگرفته از:

https://mechanicwp.ir/تفاوت-هاست-وردپرس-و-لینوکس-چیست؟/