عمومیکسب و کار

یادگیری برنامه نویسی را چگونه شروع کنیم؟

امروزه برنامه نویسی به‌عنوان یک شغل پردرآمد شناخته می‌شود، به همین خاطر طرفداران آن روزبه‌روز بیشتر می‌گردد. معمولاً افراد زیادی به کدنویسی و نوشتن برنامه برای پلتفرم‌های مختلف علاقه‌مند هستند و با توجه به امکان پیشرفت بسیار در این حوزه، جذابیت این کار برای آن‌ها بیشتر هم شده‌است. اما مسئله‌ای که ذهن خیلی از علاقه‌مندان به این حرفه را به خود مشغول می‌کند، چگونگی یادگیری برنامه نویسی است.

برخی افراد که قصد دارند به این حوزه وارد شوند و در آن به پیشرفت‌های بیشتری دست یابند، در ابتدای کار نمی‌دانند باید از کجا شروع کنند. این بسیار مهم است هر فردی که به شغل برنامه نویسی علاقه دارد، مسیر درستی را انتخاب کند تا در میانۀ راه دچار پشیمانی نشود. برای این کار لازم است که قبل از شروع یادگیری، اطلاعاتی دربارۀ آن به‌دست آورند و مطابق با علاقۀ خود، راه مناسبی را در پیش بگیرند.

در ادامۀ این مطلب ما سعی داریم با بیان توضیحاتی درمورد برنامه نویسی و یادگیری آن، شما را در این زمینه راهنمایی کنیم. در صورتی که به برنامه نویسی علاقه‌مندید اما نمی‌دانید که یادگیری برنامه نویسی را از کجا شروع کنید، با ما همراه باشید.

آموزش, اندروید, ایران

اولین قدم برای یادگیری برنامه نویسی

یکی از مهم‌ترین موارد برای شروع یادگیری کدنویسی، علاقه است. معمولاً اکثر برنامه‌نویسان موفق با توجه به علاقۀ خود به این حوزه وارد شده‌اند و حتی برخی از آ‌ن‌ها برنامه نویسی را از دوران کودکی آغاز کرده‌اند. اما برخی به خاطر ایجاد موقعیت مالی بهتر و یا استایل کاری با کلاس، به برنامه نویسی روی می‌آورند. این افراد پس از این‌که با برخی مشکلات و سختی‌های یادگیری مواجه می‌شوند جا می‌زنند.

البته ممکن است عده‌ای پس از این‌که آموزش را شروع کردند، به این حرفه علاقه‌مند شوند و با اشتیاق بیشتری کارشان را دنبال کنند. پس از علاقه، مورد دیگری که اهمیت دارد، توجه به بستری است که قصد فعالیت در آن را دارید. هر پلتفرمی ویژگی‌های خاصی دارد و برای برنامه نویسی در آن‌ها باید با زبان‌های کدنویسی هم آشنا شوید، پس شما باید با توجه به علاقه و استعداد خود، زمینۀ مناسبی را انتخاب کنید.

انتخاب درست پلتفرم برنامه نویسی

بعد از این‌که متوجۀ علاقۀ خود به یادگیری برنامه نویسی شدید، باید مشخص کنید که در چه بستری قصد دیدن آموزش‌ها و شروع یادگیری را دارید. به‌طور کلی سه حوزۀ برنامه نویسی وجود دارد که می‌توانید یکی از آن‌ها را با در نظر داشتن علاقۀ خود انتخاب کنید. در زیر ما شما را با این حوزه‌های مختلف برنامه نویسی آشنا می‌کنیم تا بتوانید برای شروع برنامه نویسی، انتخاب درستی داشته باشید.

آموزش, اندروید, ایران

  • آشنایی با برنامه نویسی دسکتاپ

برنامه نویسی دسکتاب به‌منظور تولید برنامه‌هایی است که در کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً برنامه نویسی ویندوز بسیار بیشتر از دیگر سیستم‌عامل‌هاست. مطمئناً شما با بسیاری از برنامه‌هایی که با برنامه نویسی دسکتاپ نوشته شده‌اند آشنایی دارید. ازجمله نرم‌افزارهایی که با برنامه نویسی ویندوز آماده شده‌اند، مجموعۀ آفیس را می‌توان نام برد.

مدتی است که برنامه نویسی دسکتاب مانند گذشته محبوبیت ندارد و افراد کمی به این سمت می‌روند. اما بهتر است بدانید که در حال حاضر سیستم‌عامل‌هایی مانند ویندوز هنوز به نرم‌افزارها و برنامه‌ها نیاز دارند.

  • آشنایی با برنامه نویسی وب

با توجه به این‌که امروزه کسب‌وکارهای بسیاری برای معرفی خود از وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند، محبوبیت این نوع برنامه نویسی برای کاربران بیش از گذشته است. زمانی که فردی در مروگر خود مطلبی را جست‌وجو می‌کند، این درخواست به سرور ارسال می‌شود و پس از بررسی، نتیجۀ درخواست برای او فرستاده می‌شود.

برنامه نویسی وب به دو بخش فرانت اند و بک اند تقسیم شده‌است. بخش فرانت اند به ویژگی‌های ظاهری سایت مربوط می‌شود و بخش بک اند آن، کدها و دستورالعمل‌های اصلی است. هر دو این بخش‌ها اهمیت بسیار بالایی دارند.

  • آشنایی با برنامه نویسی موبایل

با به‌وجود آمدن گوشی‌های هوشمند، امروزه مردم برای انجام اکثر کارهایشان از تلفن‌های همراه خود استفاده می‌کنند، زیرا دسترسی به آن برای آنان بسیار راحت‌تر است. با در در نظر داشتن این‌که استفاده از این گوشی‌ها بیشتر شده‌است، بسیاری از علاقه‌مندان به یادگیری برنامه نویسی، به‌سمت برنامه نویسی موبایل می‌روند.

گوشی‌های هوشمندی که در بازار وجود دارند، دارای سیستم‌عامل اندروید یا آی‌اواس هستند. به خاطر همین شخصی که قصد یادگیری برنامه نویسی در این زمینه را دارد، باید یکی از این دو گزینه را به دلخواه خود انتخاب کند. در حال حاضر موبایل‌های اندروید طرفدار بیشتری دارند و در ایران هم بیشتر از این مدل گوشی استفاده می‌کنند. اما در انتخاب یکی از این دو، علاقۀ شما حرف اول را می‌زند.

زبان برنامه نویسی برای شروع یادگیری

قبل از این‌که بخواهید زبان برنامه نویسی را انتخاب کنید، باید از بین پلتفرم‌هایی که به شما معرفی کردیم، یک گزینه را مشخص کرده باشید. مطمئناً برای کسانی که به این حرفه علاقه‌مندند، اولین سوالی که پیش می‌آید این است که بهترین زبان برای شروع یادگیری کدام است؟ زبان‌های برنامه نویسی بسیاری وجود دارد که متناسب با نوع بستری که انتخاب می‌کنید هرکدام کاربرد خودشان را دارند. اما برای آموزش اولیۀ زبان سی و سی پلاس پلاس و جدیداً هم زبان پایتون به دلیل راحتی در یادگیری می‌توانند گزینۀ مناسبی باشند. با این زبان‌ها شما می‌توانید اصول اولیۀ برنامه نویسی را به‌خوبی فرا گیرید.

آموزش, اندروید, ایران

برای آموزش برنامه نویسی چه راهی را انتخاب کنیم؟

روش‌های مختلفی برای یادگیری برنامه نویسی وجود دارد که شما می‌توانید از بین آن‌ها یک روش مناسب را انتخاب کنید. یکی از راه‌هایی که می‌توان دربارۀ برنامه نویسی اطلاعاتی به‌دست آورد، خواندن کتاب‌های آموزشی در این زمینه است که گاهی اوقات می‌تواند خسته‌کننده هم باشد.

روشی دیگر برای یادگیری، شرکت در کلاس‌های حضوری برنامه نویسی است که می‌تواند در یادگیری مؤثر باشد. اما این روش هم برای کسانی که موقعیت حضور در کلاس‌های حضوری را ندارند، ممکن است سخت باشد. اگر در سایت‌های مختلف هم جست‌وجو کنید، می‌توانید برنامه‌های آموزشی بسیاری را پیدا کنید. اما یکی از بهترین روش‌های آموزش برنامه نویسی، استفاده از آموزش‌های سایت‌های معتبری مانند ایران فریلنس است که دوره‌های آموزشی بسیار مناسبی را از اساتید مجرب در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

چگونگی شروع یادگیری برنامه نویسی یکی از دغدغه‌های افرادی است که به تازگی قصد ورود به این حوزه را دارند. انتخاب مسیری درست و مرجع آموزشی مناسب برای دستیابی به موفقیت و پیشرفت بیشتر بسیار مهم است، به همین خاطر ما در این مطلب تلاش کردیم اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان و در این مجله سلامتی و پزشکی می توانید شاهد بررسی انواع امراض و بیماری های مختلف، شیوه ها و راهکار های درمان، روش های تشخیص بیماری باشید.