بین الملل

گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان با وزیران خارجه روسیه، مصر و کویت

به گزارش مجله سلامتی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه سه‌شنبه در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مورد مهم ترین موضوعات مورد اهتمام دو کشور به ویژه تحولات فلسطین گفتگو و تبادل نظر کرد.

 امیرعبداللهیان با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در ماه های اخیر علیه مردم فلسطین اظهار داشت: آنچه در سرزمین های فلسطینی رخ می‌دهد، پاسخی است به تندروی و افراط‌گری نتانیاهو و ظلمی که در حق مردم فلسطین شده است.

دکتر امیرعبداللهیان با اشاره به اقدامات وحشیانه و ضد انسانی رژیم صهیونیستی در قطع آب و برق و جلوگیری از ارسال غذا و دارو به مردم غزه تاکید کرد: رژیم اشغالگر با این اقدامات بدنبال قتل عام مردم مقاوم غزه است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین آخرین وضعیت توافقات و اسناد امضا شده میان دو کشور را مورد بررسی قرار داد.

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز ضمن محکوم کردن اقدامات رژیم صهیونیستی، بر لزوم توقف هر چه سریع تر درگیری ها و اعلام آتش‌بس میان دو طرف تأکید کرد. 

لاوروف گفت: در سال‌های اخیر شاهد موفقیت‌های زیادی در منطقه بوده‌ایم؛ از جمله عادی‌سازی روابط ایران و عربستان، عادی سازی روابط با سوریه، و همچنین از سرگیری روابط سوریه و ترکیه که همگی بدون دخالت آمریکا انجام شده است. 

وی تاکید کرد آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا تمام مسائل منطقه تحت کنترل آنها انجام شود؛ در حالی که خود کشورهای منطقه ابتکار عمل را در اختیار دارند.

وی همچنین با اشاره به توافقات انجام شده میان دو کشور، بر تسریع در روند اجرایی شدن این توافقات تأکید کرد.
 

 امیرعبداللهیان همچنین در تماس تلفنی با با شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح همتای کویتی خود ضمن ابلاغ سلام دکتر رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به امیر، ولیعهد و نخست وزیر کویت در خصوص تحولات فلسطین و موضوعات دوجانبه به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی ضمن تاکید بر مقاومت خودجوش در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی و ضرورت همبستگی کشورهای اسلامی تصریح کرد؛ دولت های اسلامی باید نسبت به شکستن محاصره و این جنایت جنگی واکنش جدی نشان دهند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن تصریح بر ضرورت برگزاری نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در اولین فرصت ممکن، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی که پیش تر نیز به دبیرکل این سازمان اعلام شده است را مورد تاکید قرار داد.

امیرعبداللهیان با تاکید برضرورت ارسال هر چه سریع تر آب آشامیدنی و غذا به داخل نوار غزه تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین دیدگاه کشورمان در زمینه ضرورت اتخاذ موضع قدرتمند درمحکومیت جنایات جنگی رژیم اشغالگر قدس و پایان دادن به محاصره غیرانسانی غزه از سوی اتحادیه عرب را مورد تاکید قرار داد .

وزیر امور خارجه کشورمان در خلال این گفتگوی تلفنی ضمن دعوت از همتای کویتی برای سفر به جمهوری اسلامی ایران، گسترش و تقویت روابط و مناسبات دوستانه میان ایران و کویت را نیز مورد تاکید قرار داد.

شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح وزیر امور خارجه کویت نیز در این تماس تلفنی با تاکید بر دفاع همیشگی از مردم مظلوم فلسطین اعلام داشت؛ پس از حوادث روز شنبه، وزارت خارجه کویت بیانیه ای در این باره صادر کرد. آنچه اکنون مهم است این است که همه طرف ها تلاش کنند که ضمن کاهش تنش ها و حفظ جان غیرنظامیان از گسترش دایره جنگ جلوگیری شود. 

وزیر امور خارجه کویت بیان داشت: در نشست امروز که بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا در مسقط انجام شد براین نکته تاکید شد که در شرایط فعلی کاهش تنش ها ضروری است و ما و همه کسانی که دغدغه مند ملت فلسطین و حقوق آنان هستند باید برای کاهش تنش تمام تلاش خود را به کار بندند. 

شیخ الجابرالصباح در خصوص برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی تصریح کرد؛ کویت از هرگونه تلاش برای برقراری صلح در غزه حمایت می کند و از هر نشستی در این راستا پشتیبانی می کند.
 

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه و در گفتگوی تلفنی با سامح شکری، وزیر امور خارجه جمهوری مصر در مورد مهم ترین موضوعات مورد اهتمام دو کشور و به ویژه آخرین تحولات فلسطین و جنایات جنگی اشغالگران صهیونیست علیه مردم فلسطین در غزه گفتگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تقدیر از مواضع مصر در حمایت از مردم فلسطین اظهار داشت: آنچه در سرزمین‌های فلسطینی رخ می‌دهد، نتیجه ظلم و ستمی است که در ماه‌های اخیر به مردم مظلوم فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی و دولت تندرو و جنایتکار نتانیاهو تحمیل شده است.

دکتر امیرعبداللهیان با اشاره به محاصره انسانی غزه و قطع ارسال آب ، برق ، دارو و غذا به این منطقه، خواستار انجام یک اقدام فوری از سوی کشورهای اسلامی برای کمک به مردم فلسطین در غزه شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد هلال احمر جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با کمک مصر و کشورهای اسلامی و با همکاری هلال احمر و صلیب سرخ جهانی کمک های انسانی لازم از جمله آب ، غذا و دارو را در اختیار مردم غزه قرار دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار امیدواری کرد نشست فردای اتحادیه عرب پیام قوی در حمایت از مردم فلسطین و محکومیت تجاوزات صهیونیست ها در بر داشته باشد.

سامح شکری، ضمن محکوم کردن اقدامات تل آویو در بمباران غزه و کشتار غیرنظامیان، ارزیابی خود را از تحولات منطقه بیان کرد.

وزیر خارجه مصر بر ضرورت برقراری آتش بس فوری و توقف حملات طرفین تأکید کرد. 

سامح شکری افزود: در خصوص ارسال کمک های انسانی کشورهای اسلامی به غزه از مسیر سازمان ملل هماهنگی خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران و مصر با اشاره به گفتگوهای سازنده اخیر در نیویورک، اهتمام دو کشور برای عادی‌سازی روابط و از بین بردن سوء تفاهمات، را مبتنی بر اراده سیاسی دو طرف دانستند.

311311

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.