علمی و پزشکیکسب و کار

کامپوزیت ارزان؛ آیا تنها ملاک کامپوزیت قیمت است؟

دندان‌ها از جمله مهم‌ترین اجزای صورت هر فرد به حساب می‌آیند و در هنگام لبخند زدن و صحبت کردن اولین جزء از صورت هستند که توجه افراد را به خود جلب می‌کنند. برای زیبا‌تر و سفید‌تر شدن دندان‌ها راه‌های بسیاری وجود داشته که یکی از آن‌ها کامپوزیت است. شاید بسیاری از افراد تنها به دنبال قیمت مناسب کامپوزیت و کامپوزیت ارزان باشند؛ اما لازم است بدانید که توجه به کیفیت کامپوزیت نسبت به قیمت آن باید در اولویت قرار گیرد.

ویژگی ‌های بهترین مارک برای انتخاب کامپوزیت دندان

انواع کامپوزیت دندان و قیمت, برند, بهترین برند کامپوزیت ips

لازم است برای انجام کامپوزیت دندان‌ها به‌جای توجه به قیمت کم و ارزان کامپوزیت، به کیفیت مواد استفاده شده برای کامپوزیت توجه نمایید تا در انتها نتیجه کار برای شما مطلوب و رضایت‌بخش باشد. بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا کامپوزیت ارزان، تنها معیار انتخاب کامپوزیت مناسب است باید گفت خیر‌. برای این‌که کامپوزیت خوبی را انتخاب کنید، باید توجه بیشتری به کیفیت نسبت به قیمت ارزان آن نشان دهید.

به‌طور کلی اغلب دندانپزشکانی که در کار خود از تخصص بالایی برخوردار باشند سعی می‌کنند ویژگی‌های دهان و دندان‌های شما را با دقت بررسی کرده و سپس باتوجه به این ویژگی‌ها برند و مارک کامپوزیتی را به شما معرفی نمایند که بیشترین سازگاری را با ویژگی‌های دهان و دندان‌های شما داشته باشد. به‌طور معمول بهترین مارک و برند کامپوزیت دندان دارای ویژگی‌های زیر هستند‌:

زیبا و طبیعی شدن ظاهر دندان‌ها پس از انجام کامپوزیت

همان ‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که برای اغلب افراد وجود دارد این است که آیا پس از انجام کامپوزیت دندان‌هایشان به حالت زیبا و طبیعی پیشین خود باقی خواهد ماند یا خیر‌. در این خصوص باید ذکر کرد که هر چه کیفیت و مرغوبیت کامپوزیت دندان‌ها بالاتر باشد، زیبایی و طبیعی جلوه دادن آن‌ها نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.

سفت شدن سریع پس از تاباندن لیزر

اگر کامپوزیت دندان کیفیت خوب و مطلوبی داشته باشد، بلافاصله پس از تابانده شدن لیزر، مواد آن سفت شده و در جای خود ثابت خواهند شد که این امر به فرد کمک می‌کند تا پس از انجام کامپوزیت بتواند به ‌خوبی برای خوردن غذا اقدام کرده و در گاز زدن یا جویدن با مشکلی مواجه نشود.

دارا بودن قابلیت فرم ‌دهی

فرم دندان‌ها پس از کامپوزیت تاثیر بسیار زیادی در زیبایی و طبیعی جلوه دادن آن‌ها دارد. اگر کامپوزیت به‌ آسانی فرم گرفته و شکل پذیر باشد، دندانپزشک قادر خواهد بود که به‌ راحتی آن‌ را حالت داده و به فرم طبیعی دندان‌ها درآورد. به‌طور کلی هر چه کیفیت کامپوزیت بیشتر باشد، قابلیت شکل‌پذیری آن نیز بالاتر خواهد بود.

سازگار بودن جنس مواد کامپوزیت با دندان و بافت‌‌های نرم دهان

این امکان وجود دارد که برخی از مراجعین به مواد کامپوزیت دندان در صورتی که کیفیت پایین داشته باشند واکنش‌های آلرژیک نشان دهند. بنابراین اغلب دندانپزشکان زیبایی برای پیشگیری از این چنین آسیب‌ها مواد بسیار باکیفیتی را برای انجام کامپوزیت پیشنهاد می‌دهند.

مقاوم بودن کامپوزیت در برابر ساییده شدن

کامپوزیت خوب و باکیفیت نسبت به سایر کامپوزیت‌های ارزان قیمت در برابر ساییده شدن از مقاومت خوب و مناسبی برخوردار است و در اثر برخورد دندان‌ها با یکدیگر ساییده نخواهد شد.

دارا بودن قابلیت ترمیم

در صورتی که برای ساخت کامپوزیت از مواد باکیفیت و مرغوبی استفاده شود، قابلیت ترمیم خواهد داشت. به این معنا که اگر کامپوزیت مورد استفاده دارای قابلیت‌هایی همچون پالیش، فرم‌دهی و تنوع در سایه رنگ باشد، در هنگام به وجود آمدن آسیب در آن، به‌ راحتی و با کمترین زحمت امکان ترمیم وجود دارد.

داشتن استحکام بالا

نوع و جنس ذرات سازنده و همچنین تکنولوژی‌هایی که برای ساخت مواد کامپوزیت به‌کار می‌روند، تاثیر بسیار زیادی در کیفیت آن خواهند داشت. هر چه جنس ذرات و تکنولوژی به‌کار رفته برای ساخت آن‌ها بهتر باشد، کامپوزیت استحکام بالاتری خواهد داشت. بنابراین کامپوزیت ارزان قیمت و قیمت پایین کامپوزیت تنها ملاک انتخاب نیست و استحکام موارد بکار رفته بسیار حائز اهمیت است.

معیار انتخاب کامپوزیت با کیفیت دندان

انواع کامپوزیت دندان و قیمت, برند, بهترین برند کامپوزیت ips

توجه به کیفیت کامپوزیت دندان در تهران و دیگر شهرها بسیار مهم‌تر از توجه به قیمت آن است‌. راه‌های متفاوتی به منظور انتخاب کامپوزیت باکیفیت پیش‌روی شما وجود دارند. به‌طور کلی اگر به دندانپزشک باتجربه و متخصصی مراجعه کرده باشید، برندی را برای کامپوزیت به شما معرفی خواهد کرد که کیفیت بالا و مطلوبی داشته باشد. برخی از مهم‌ترین معیار‌های تشخیص کامپوزیت باکیفیت و مرغوب به شرح زیر هستند:

  • کامپوزیت باید قابلیت پوشش‌دهی بالایی داشته باشد.
  • کامپوزیت باکیفیت علاوه‌بر استحکام بالا، ماندگاری بسیار طولانی نیز خواهد داشت.
  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کامپوزیت باکیفیت، سفت شدن سریع آن هنگام نصب است.
  • دندانپزشک قادر خواهد بود به‌راحتی به کامپوزیت باکیفیت شکل دهد؛ زیرا شکل‌پذیری و فرم‌دهی بالایی دارد.
  • کامپوزیت مرغوب بسیار شفاف است.
  • اگر کامپوزیت مرغوب و باکیفیت باشد، به‌راحتی جلا داده شده و قابلیت پولیش دارد.

مزیت استفاده از برند خوب کامپوزیت در مقایسه با کامپوزیت ارزان و نامرغوب

لازم به ذکر است که نتیجه کامپوزیت دندان‌ها تا حد بسیار زیادی به تخصص و تجربه دندانپزشک و هنر دست او بستگی دارد؛ اما نباید تاثیر کیفیت کامپوزیت را نیز نادیده گرفت. از جمله مزیت‌های استفاده از کامپوزیت باکیفیت به‌جای کامپوزیت‌های ارزان و نامرغوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیبایی و طبیعی شدن دندان‌ها: استفاده از کامپوزیت باکیفیت تاثیر بسیار زیادی در زیبا‌تر و طبیعی شدن دندان‌ها دارد؛ بنابراین اگر به‌جای استفاده از کامپوزیت بی‌کیفیت و ارزان از کامپوزیت باکیفیت استفاده نمایید، نتیجه کار بسیار طبیعی‌تر، زیباتر و دلنشین‌تر خواهد شد.
  • ماندگاری و طول عمر بالا: اگر از دسته افرادی هستید که قصد دارید کامپوزیتی با طول عمر بالا و ماندگاری طولانی داشته باشند، بهتر است از استفاده از مواد نامرغوب و بی‌کیفیت بپرهیزید. علاوه‌بر استفاده از کامپوزیت باکیفیت، استفاده از تکنولوژی پیشرفته نیز تاثیر بسزایی در ماندگاری آن خواهد داشت.
  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها: بدیهی است که اگر از کامپوزیت باکیفیتی استفاده شود، از آنجایی که استحکام و ماندگاری آن بالا خواهد بود، در نتیجه هزینه‌های جانبی برای ترمیم یا درمان آسیب دیدگی‌های آن نیز کاهش خواهند یافت. بنابراین با استفاده از کامپوزیت باکیفیت به نوعی در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهید کرد‌‌.

برگرفته از:  وبسایت تخصصی دکتر سید رضا خسروانی متخصص کامپوزیت دندان در تهران (doctorkhosravani.com  )

کارگروه خبری مطالب پزشکی

درمان بیماری‌ها فقط یک قسمت از وظایف من است. من سعی می‌کنم با ارائه راهنماها و توصیه‌های پزشکی، افراد را به زندگی سالم و پرانرژی همراه با سلامتی هدایت کنم.