نماد سایت مجله سلامتی ایران

چگونه مشاغلی خانگی خود را ثبت برند کنیم؟

با مدارک و مراحل ثبت برند مشاغل خانگی آشنا شوید

محتوای این مطلب نمایش
1 چرا ثبت برند مشاغل خانگی مفید است ؟

شاید تاکنون به فکر گسترش کسب و کارخانگی خود افتاده باشید. با ثبت برند مشاغل خانگی می توانید به هدف خود دست یابید و مزایای زیادی به دست آورید.
ما در این مقاله ، به نکات مهمی که لازم است درباره ثبت کردن برند مشاغل خانگی بدانید پرداخته ایم . شایان ذکر است خوانندگان محترم جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایر مقالات سایت نظیر ” ” ، ” ” و ” ” مراجعه نمایند و یا با همکاران ما در موسسه حقوقی فکربرتر تماس حاصل فرمایند. مفتخریم که راهنمای شما در امور ثبتی تان باشیم.

اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده آمریکا (به انگلیسی: United States Patent and Trademark Office) (به شکل مخفف: PTO یا USPTO) یکی از آژانس‌های وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا است که در زمینه صدور گواهی ثبت اختراع برای مخترعین، ثبت نشان تجاری برای محصولات و شناسایی و اعتباربخشیدن به مالکیت فکری فعالیت می‌کند.

چرا ثبت برند مشاغل خانگی مفید است ؟

پیش از هر چیز، به توضیح مختصری راجع به مشاغل خانگی می پردازیم. مشاغل یا کسب و کار خانگی، به آن دسته از فعالیت هایی که توسط عضو یا اعضا خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد ، گفته می شود.
امروزه ، شرایط و محدودیت هایی مانند مشکلات جسمی، مراقبت از فرزند یا سالمند ، مشکل در تامین مخارج و اجاره محل فعالیت و یا حتی تمایل به فعالیت در منزل ، موجب پیدایش و گسترش مشاغل خانگی شده است. برخی از شغل ها امکان اینکه در خانه انجام شود را دارد و در کل تفاوت خاصی با خارج از خانه نمی کند. این موضوع موجب می شود تا اشخاص بسیاری مشغول به کار شده و درآمد داشته باشند. از برخی از انواع مشاغل خانگی می توان به تهیه انواع غذا ، پرورش گیاه های تزیینی ، خیاطی و طراحی لباس ، کسب و کارهای آنلاین کوچک ، ترجمه و مقاله نویسی ، نقاشی ، سفال گری ، مجسمه سازی و .. اشاره کرد.
چنانچه دوست دارید شما نیز در این حرفه برای خود در بین تمام رقبایی که در این زمینه مشغول به کار هستند جایی باز کنید و مشتریان بیشتری جذب کنید، باید ابتدا برای خود نام تجاری مناسبی انتخاب نمایید و سپس آن را به ثبت برسانید. چرا که :
– در صورت ثبت برند، شما لوگو و نام تجاری را فقط به خود اختصاص می دهید.
– این کار وسیله بازاریابی و پایه و اساس ایجاد مشهوریت و معروفیت می باشد.
– این کار باعث جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی افراد متقلب و سوجو می شود.
– با ثبت کردن برند می توانید با سایر تولید کنندگان رقابتی سالم داشته باشید.
– با ثبت کردن برند می توانید سهامی را برای سهامداران ایجاد نموده و آن را در بازار سهام عرضه کنید. چنانچه برندی که ثبت می کنید مخاطب بیشتری داشته باشد ارزش سهام بالا می رود.
– ثبت کردن برند به افزایش فروش محصول شما و شناخته شدن برند شما در سطح بین المللی کمک کرده و باعث گسترش کار شما می شود. به طوری که می توانید نمایندگی های فروش خود را در شهرستان ها نیز داشته باشید.
– برند تضمینی لازم و کافی برای مصرف کنندگان و جلب اعتماد آن ها است.
– با ثبت برند می توانید به راحتی از این طریق وام اخذ کنید.
– در صورت ثبت کردن برند، شما قادر به فروش و یا واگذاری آن خواهید بود.
– این کار جزء الزامی و ضروری موافقتنامه های اعطای نمایندگی می باشند.
– این امکان وجود دارد که ثبت برند سرمایه و دارایی مهم و باارزش کسب و کار باشد.

چه افرادی می توانند نسبت به ثبت برند مشاغل خانگی اقدام نمایند ؟

هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی ( شرکت یا فرد ) مدارکی دال بر تولید – توزیع – بسته بندی – خرید و فروش و یا واردات و صادرات کالا و یا مدارکی جهت فعالیت در زمینه خدماتی خاص داشته باشد می تواند در همان زمینه تقاضای ثبت کردن برند یا نام و لوگوی خود را بدهد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند مشاغل خانگی چیست ؟

– سه نسخه کپی از اظهارنامه ثبت کردن برند مشاغل خانگی باید ارائه گردد.
– ارائه مدارک هویتی و شناسایی فرد متقاضی
– یکی از برندهای تجاری را بر روی اظهارنامه الصاق کرده و آن را امضا نمایید. ( ابعاد برند تجاری شما بایستی حداکثر دارای اندازه 10 * 10 باشد ) .
– چنانچه می خواهید که برند تجاری به صورت دسته جمعی صادر گردد باید شرایط استفاده از این علامت و گواهی مقام صلاحیت دار نیز ارائه گردد.
– اگر تصویر برند به صورت دو بعدی طراحی شده است، تصویر باید دارای شش زاویه متفاوت باشد. همچنین چنانچه تصویر به صورت سه بعدی طراحی شده است باید نسخه گرافیکی طرح نیز ارائه گردد.
– ارائه ده نمونه از طرح گرافیکی برند تجاری با اندازه حداکثر 10*10
– ارائه مدارکی مبنی بر حق تقدم و اظهارنامه ( این مدارک حداکثر 15 روز بعد از درخواست شما ارائه گردد ) .
– پرداخت هزینه های مربوط به ثبت کردن برند مشاغل خانگی
– چنانچه تقاضا توسط وکیل یا نماینده قانونی شما ارائه می گردد حتماَ باید اصل و کپی وکالتنامه و مدارک شناسایی نماینده قانونی نیز ارائه گردد.
– ارائه سایر مدارک لازم که بنا به تشخیص مرجع ثبت برای حوزه فعالیت نیاز است.

برای ثبت برند از کجا آغاز کنیم ؟

در اولین اقدام جهت ثبت نمودن برند، شما باید به فکر انتخاب یک نام مناسب برای برند خود باشید. انتخاب نام برند مهم ترین مرحله در ثبت برند می باشد. سعی کنید اسامی مورد قبول و متناسب با شئونات اخلاقی و موازین اسلامی انتخاب نمایید. نام برند شما می بایست منحصر به فرد بوده و قبلاَ توسط رقیبان شما ثبت نشده باشد. توجه داشته باشید که در نام تجاری خود به هیچ عنوان از نام های دولتی استفاده ننمایید . کلمات توصیفی ، اسامی مشهور ، کلمات عام و عمومی و همچنین واژگانی که باعث گمراه شدن مشتریان گردند قابلیت ثبت ندارند.
پس از انتخاب نام برند، لازم است تا به سامانه اینترنتی مراجعه نمایید. این سامانه بدین دلیل راه اندازی شده است که ارائه تقاضای ثبت، از طریق اینترنتی و بدون مراجعه حضوری انجام شود. پاسخ اداره نیز صرفاَ از طریق بخش پیگیری اظهارنامه قابل روئت است.
چنانچه اطلاعات را به درستی در سامانه وارد کرده باشید، باید پس از ثبت اینترنتی اظهارنامه ، مدارک لازم را از طریق پست به اداره ثبت م«مشاغل خانگی» یا «کسب‌وکار‌های خانگی» به آن دسته از فعالیت‌هایی گفته می‌شود که طبق تعریف مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ‌در منزل مسکونی انجام می‌شوند. طبق قانون، انجام مشاغل خانگی نباید برای سایر واحد‌های مسکونی مجاور مزاحمتی ایجاد کنند. این فعالیت‌ها باید توسط یک عضو یا تمام اعضای خانواده انجام بگیرند و منجر به تولید محصول و خدمات قابل ارائه به بازار شوند. امکان ثبت برند مشاغل خانگی نیز وجود دارد. تمام فعالان این حوزه می‌توانند با ثبت برند محصول یا خدمات خود اعتبار بیشتری به کسب‌وکار خود بدهند.

ساخت و تولید محصولات گوناگون در منزل در سراسر دنیا رایج است. امروزه با مهیا شدن فروش آنلاین محصولات و خدمات‌رسانی اینترنتی شغل‌های خانگی و فعالیت‌های خانوادگی رواج بسیار بیشتری پیدا کرده است. زنان سرپرست خانوار نیز استقبال فراوانی از این امکانات کرده‌اند. کشور ما نیز همگام با این رشد جهانی، به ویژه در سال‌های اخیر شاهد رشد مثبت تولد برند‌های مشاغل خانگی بوده‌ است. روند صعودی ثبت برند مشاغل خانگی در ایران گویای همین امر است.

ثبت برند برای انواع مشاغل خانگی

شاغلین در کسب‌وکار‌های خانگی به صورت‌های متفاوتی کار می‌کنند. ممکن است فعالیت آنها به صورت کارمزدی برای یک کارفرما باشد. در این صورت کارفرما باید برای ثبت برند محصول خود اقدام نماید. ممکن است فعالیت آنها مستقل باشد و محصول یا حتی مواد اولیه‌ای را برای ارائه به خارج از محیط منزل شامل بشود. در این حالت، خود فرد می‌تواند برای ثبت برند شغل خانگی خود اقدام کند. یکی دیگر از انواع مشاغل خانگی، فعالیت به صورت تعاونی، اتحادیه و… است. همکاری میان برندهای گوناگون ثبت شده مشاغل خانگی بسیار ثمربخش می‌باشد.

مشاغل خانگی دارای نقش اجتماعی و اقتصادی در توسعه ملی هستند. به همین دلیل، دولت‌ها به راه‌کار‌هایی برای حمایت از آنها می‌اندیشند. حتی گاهی تسهیلاتی برای فروش این محصولات به بازار‌های داخلی و بین‌المللی اختصاص می‌دهند. شما با ثبت برند محصول خانگی خود، می‌توانید منفعت بیشتری از این امکانات داشته باشید. به طور مثال شهرداری‌ها، طبق قانون، موظف‌اند به تعدادِ کسب‌وکار‌های خانگی، بازار‌هایی محلی و موقتی برای فروش محصولات آنها تدارک ببینند. امکان یافتن مشتریانی دائمی با ثبت برند مشاغل، در این بازار‌ها بیشتر می‌شود. زیرا اعتماد به یک برند ثبت شده به اضافه یک محصول با کیفیت، به سرعت شکل می‌گیرد. علاوه بر این، با ثبت برند کسب‌وکار خانگی خود امکان پیگیری محصولات‌تان در خارج از بازار‌های موقتی را هم برای مشتری فراهم می‌کنید.

 نوشته مرتبط:

 نوشته مرتبط:

ضرورت ثبت برند این مشاغل در چیست؟ 

با افزایش تعداد کسب‌وکارهای خانگی، رقابت بیشتری در این حوزه به وجود آمده است. پلتفرم‌های فروش آنلاین محصولات خانگی، به افزایش تعداد و تنوع یافتن این کسب‌وکار‌ها دامن زده است. همین موضوع موجب شده است تا تثبیت نام برند و تبلیغات برای بسیاری از مشاغل خانگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شود. بنابراین اگر در یکی از شاخه‌های این حوزه فعال هستید، بهتر است برای ثبت برند کسب‌وکار خانگی خود اقدام نمایید. ثبت برند مشاغل به شما امکان می‌دهد بتوانید تبلیغات مؤثرتری انجام دهید.

همچنین با ثبت قانونی برند این مشاغل، نام تجاری خود را از خطر سوءاستفاده احتمالی دیگران در امان می‌دارید. تفاوتی ندارد که شما تولیدکننده کوچکی هستید که در خانه کار می‌کند یا طراحی که تحت نام برندش، محصولات خاص خود را به تعداد محدود در اینستاگرام به فروش می‌رساند، ثبت برند و طی کردن رویه قانونی کار برای شما ضروری است. این امر در مورد تولید صنایع‌دستی خانگی هم صدق می‌کند. ثبت برند مشاغل  برای حفظ منافع مادی و معنوی شما از برندتان لازم و ضروری است.

تفاوت برندینگ و ثبت برند

برندینگ شامل تمام مراحلی است که از هنگام جرقه زدن ایده در ذهن شما تا ارائه محصول‌تان به بازار طی می‌شود. اما ثبت برند به انجام روال قانونی ثبت یک نام تجاری به اسم یک یا چند فرد گفته می‌شود که طی آن نام تجاری برند شما، از نظر قانونی نیز به رسمیت شناخته خواهد شد. بنابراین، تمام فرایند نام‌گذاری شرکت و محصولات در حوزه برندینگ قرار می‌گیرد، اما قانونی کردن همه این نام‌ها در حوزه ثبت برند می‌گنجد. اگر مشکلاتی از قبیل کپی برند یا لوگوی شما پیش بیاید، تنها در صورتی قادر خواهید بود دست به اقدامات قانونی بزنید که برند خود را ثبت کرده باشید. ثبت برند مشاغل در ایران فرایند شفاف و مشخصی دارد که در ادامه به طور کامل به آن می‌پردازیم.

مدارک لازم جهت ثبت برند مشاغل خانگی برای اشخاص حقیقی

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند مشاغل خانگی برای اشخاص حقوقی

مراحل ثبت برند مشاغل خانگی

برای ثبت برند این مشاغل می‌توانید به دو روش اقدام کنید. ساده‌تر این است که از استفاده کنید و با کمترین زحمت و هزینه، صفر تا صد مراحل ثبت برند خود را برون‌سپاری کنید.

روش دوم این است که به مرکز مالکیت معنوی قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه فرمایید و مراحل زیر را در آن طی کنید. این روش، در مقایسه با سامانه ثبت برند آسان‌ثبت، زمان‌بر و پردردسر است.

اگر مشکل خاصی در پروسه تأیید برند شما پیش نیاید، نسخه نهایی برای شما فرستاده می‌شود تا آن را امضا کنید. پس از آن، شما باید یک نسخه برابر با اصل را برای این اداره ارسال نمایید.

مدت زمان ثبت برند در حوزه مشاغل خانگی

اولین اقدام برای ثبت برند، استعلام نام برند است. با استعلام نام برند، از ثبت نشدن برند مشابه اطمینان پیدا می‌کنید. این اقدام باعث می‌شود که پروسه ثبت برند مشاغل زمان کمتری ببرد. زیرا اگر نام پیشنهادی برای ثبت برند تکراری باشد، اداره مالکیت معنوی آن را عودت خواهد داد. از زمانی که اظهارنامه توسط سامانه ثبت برند آسان‌ثبت به اداره مربوطه ارسال می‌شود، ۳۰ تا ۴۰ روز کاری جهت آگهی نوبت اول و ۲٫۵ ماه جهت دریافت نهایی گواهینامه ثبت برند زمان لازم است. بنابراین به طور کلی مدت زمان لازم برای ثبت برند نزدیک به ۴ ماه است.

هزینه ثبت برند مشاغل خانگی

هزینه ثبت برند این مشاغل در سال ۱۳۹۹ از دو میلیون و چهارصد هزار تومان شروع می‌شود. این مبلغ با احتساب کلیه هزینه‌ها و واریزی‌های دولتی و قانونی در نظر گرفته می‌شود. مبلغ مورد نیاز برای ثبت برند لاتین با هزینه ثبت برند فارسی تفاوتی ندارد. هزینه ثبت برند مشاغل خانگی به تعداد محصولات، مجوز‌های لازم و طبقات درخواستی بستگی دارد. منظور از طبقه، نوع خدمات یا کالاهایی است که هر شخص حقیقی یا حقوقی برای برند خود در نظر می‌گیرد.

 پرسش‌های پرتکرار پیرامون ثبت برند مشاغل خانگی

برای ثبت برند و لوگو در تهران چه  مدارکی نیاز است؟

 ضرورت ثبت برند مشاغل خانگی چیست؟

 ثبت قانونی برند مشاغل خانگی، جلوی هر‌گونه سوءاستفاده از نام، محصول و لوگوی شما را خواهد گرفت و به حفظ منافع مادی و معنوی شما کمک خواهد کرد. با ثبت برند مشاغل خانگی، از نظر قانونی به رسمیت شناخته خواهید شد.

 هزینه ثبت برند مشاغل خانگی چقدر است؟

هزینه این ثبت برند از دو میلیون و چهارصد هزار تومان شروع می‌شود. برای محاسبه دقیق هزینه‌ها می‌توانید به سامانه هوشمند ثبت برند آسان‌ثبت مراجعه فرمایید.

 آیا امکان ثبت اینترنتی برند مشاغل خانگی وجود دارد؟

 بله، سامانه هوشمند ثبت برند آسان‌ثبت تمام مراحل ثبت اینترنتی برند مشاغل خانگی را به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری برای شما انجام می‌دهد.

 مدت زمان لازم برای ثبت برند مشاغل خانگی چقدر است؟

 از زمان ارسال اظهارنامه توسط سامانه ثبت برند آسان‌ثبت تا زمان دریافت گواهینامه ثبت برند نهایتاً چهار ماه طول می‌کشد.

 آیا ثبت برند مشاغل خانگی برای محصولات غذایی ممکن است؟

 بله، برای مشاغل خانگی‌ که محصول آنها مواد خوراکی است هم امکان ثبت برند وجود دارد. ثبت برند مشاغل خانگی حافظ قانونی منافع شماست و به شما برای تبلیغات بهتر، کمک خواهد کرد.

 مدارک لازم جهت ثبت برند مشاغل خانگی برای اشخاص حقیقی چیست؟

 تصویر شناسنامه و کارت ملی، کپی مجوز فعالیت (که می‌تواند جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای قانونی باشد).

 مدارک لازم جهت ثبت برند مشاغل خانگی برای اشخاص حقوقی چیست؟

 کپی شناسنامه و کارت ملی، کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت، کپی مجوز فعالیت (که می‌تواند جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای قانونی باشد).

الکیت صنعتی ارسال نمایید.
در این مرحله، 30 الی 60 روز کاری زمان لازم است تا کارشناسان اداره مالکیت صنعتی بررسی های لازم را انجام داده و نظر خود را اعلام نمایند.
چنانچه برند پیشنهادی شما مورد پذیرش قرار گیرد، آگهی تقاضا یا همان آگهی سی روزه صادر می گردد و پس از انتشار پرونده شما به مدت 30 روز راکد می ماند تا اشخاصی که هر گونه اعتراضی نسبت به آن دارند اعلام نمایند.
در صورتی که هیچ اعتراضی نسبت به برند شما وجود نداشته باشد ، می توانید جهت اخذ تصدیق نامه برند اقدام نمایید.

موسسه حقوقی فکربرتر
{ ارائه دهنده ی خدمات تخصصی ثبت شرکت و ثبت برند }

 

خروج از نسخه موبایل