عمومیکسب و کار

چگونه برای غذای حرم امام رضا ثبت نام کنیم؟

در این مقاله چگونگی ثبت نام جهت دریافت غذای حضرتی را به شما زائر گرامی امام رضا(ع) آموزش خواهیم داد. امیدواریم این آموزش مورد استفاده شما قرار بگیره. اگر به دنبال رزرو هتل ارزان داخلی هستید با کمی جستجو بین صدها اقامتگاه موجود در الماس تریپ قطعا گزینه‌ای مناسب را خواهید یافت.

چگونه غذای حرم امام رضا را بگیرم؟ راهنمای کامل دریافت غذای حضرتی + تصاویر از مراحل ثبت نام

غذای متبرک حرم امام رضا (ع) برای تمامی زائرانی که به زیارت آن امام معصوم می آیند حرمت و برکت مخصوصی دارد. غذای متبرکی که هر ساله سعی شده توسط خدام زحمت کش آستان قدس به دست مردم و در مناطق حاشیه نشین شهر به دست فقرا و نیازمندان برسد.

هرکسی که تا به حال یک بار غذای متبرک حرم را چشیده باشد محال است طعم آن را از یاد ببرد. و زائران زیادی هستند که مشتاق گرفتن حتی ذره ای از این غذای با برکت می باشند.

در سال های گذشته، خدام حرم رضوی با استفاده از روش های مختلف تلاش کردند تا بتوانند حداکثر زائران و نیز مردم شهر مشهد را از غذای حرم امام رضا (ع) بهره مند سازند. شیوه های دریافت غذای حرم بدین صورت بود:

– توزیع کارت غذا در هتل ها و مهمانسراها

– دریافت کارت غذا در ازای نذوراتی با مبلغ تعیین شده (برای همه امکان پرداخت مقدور نبود)

– توزیع کارت در فرودگاه ها و ایستگاه های راه آهن

روش های بالا هر چند بسیاری از زائران را تحت پوشش قرار می داد اما باز هم جوابگوی تمام زائران نبود. به همین خاطر روش جدیدی جایگزین روش های قبلی شد که نه تنها تمامی زائران بلکه تمامی مردم شهر مشهد نیز فرصت استفاده از غذای حرم را پیدا خواهند کرد.

دریافت غذای حضرتی به صورت اینترنتی!

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و دسترسی همگان به دنیای هوشمند و الکترونیک ، آسان ترین راه ممکن برای دریافت غذای حرم مطهر ثبت نام در اپلیکیشن ” نسیم رضوان ” می باشد. اپلیکیشن نسیم رضوان نرم افزاری جامع درباره ی حرم مطهر می باشد که یکی از مهم ترین بخش های آن ثبت نام برای دریافت غذای حضرتی می باشد. در ادامه ی این مقاله  ثبت نام در این اپلیکیشن را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد.

بعد از اتمام ثبت نام به روش بالا، دو حالت  اتفاق خواهد افتاد. یا در قرعه کشی برنده خواهید شد و یا برنده نخواهید شد .

در صورت انتخاب شدن شما در قرعه کشی پیامی با این مضمون برای شما نمایش داده خواهد شد :«شما در پیش‌ثبت‌نام امروز برای استفاده از مهمانسرای امام رضا(علیه السلام) پذیرفته شدید.» در این حالت تا ساعت ۲۰ روز بعد (۲۴ ساعت) مهلت دارید تا روی گزینۀ «انتخاب روز» کلیک و تاریخ و وعده‌ای را انتخاب کنید. اما اگر در مهلت ۲۴ ساعتۀ رزرو وعده‌ای را انتخاب نکنید، می‌توانید دوباره در پیش‌ثبت‌نام روز بعد شرکت کنید و مجدد شانس خودتان را در برنده شدن این سهمیه امتحان کنید.

در صورت برنده نشدن پیامی با این مضمون برای شما نمایش داده خواهد شد :

«با توجه به حجم بالای تقاضای زائرین گرامی و ظرفیت مشخص مهمانسرا، در ثبت‌نام امروز توفیق میزبانی شما را نداریم.»

در این حالت در روزهای آینده نیز می‌توانید دوباره در پیش‌ثبت‌نام شرکت کنید.

در صورت برنده شدن طبق روش زیر عمل کنید:

الف. انتخاب روز و وعده

پس از کلیک روی گزینۀ «انتخاب روز» وارد صفحه‌ای می‌شوید که می‌توانید تاریخ و وعدۀ موردنظر خود را انتخاب کنید.

ب.ثبت مهمان ها

پس از انتخاب وعده وارد صفحۀ «ثبت مهمان‌ها» می‌شوید. در این مرحله لازم است در کادرهای مشخص‌شده حداکثر تا سه کدملی وارد کنید و سپس دکمه «ثبت» را بزنید. لازم نیست حتماً کدملی‌های ثبت‌شده متعلق به خود شما یا اعضای خانواده‌تان باشد.

ج.موفقیت در ثبت نام

پس از تأیید کدملی‌ها ثبت‌نام شما به پایان می‌رسد و با پیامی با چنین مضمون روبه‌رو می‌شوید: «ثبت مشخصات شما با موفقیت انجام شد.»

در پایان تنها کافی است روز قبل یا در همان روز انتخاب‌شده با مدارک شناسایی افراد ثبت‌نام‌شده (مانند کارت ملی، شناسنامه، دفترچه بیمه یا هر مدرک معتبر دیگری) به صحن غدیر، اتاق ۱۰۷ (دفتر نعیم رضوان) مراجعه و فیش‌های‌ غذای خود را دریافت کنید.

سپس در بازۀ زمانی توزیع وعدۀ موردنظر فیش‌ها را به مهمانسرای غدیر در همان صحن برده و غذای خود را تحویل یا در همان جا میل کنید. برای تحویل غذا نیازی به حضور تمام افراد ثبت‌نام‌شده نیست و تنها یک نفر کافی است.

نکات:

۱. اگر از یکی از وعده‌های ناهار، شام، سحری یا افطاری بهره‌مند شده باشید، تا سه سال امکان ثبت‌نام برای غذای حضرتی را ندارید. این مدت برای وعدۀ صبحانه شش ماه است.

۲. درصورتی‌که وعده‌ای را رزرو کنید، پیش از اتمام مهلت ۲۴ ساعتۀ رزرو می‌توانید وعدۀ خود را حذف و وعدۀ دیگری را انتخاب کنید. همچنین امکان تغییر کدملی‌های ثبت‌شده را دارید. اما اگر این مهلت گذشته باشد، تنها می‌توانید وعدۀ خود را حذف کنید.

۳. اگر با شماره همراهی سه کدملی ثبت‌ کرده باشید، تا سه سال نمی‌توانید با آن شماره در ثبت‌نام غذای حضرتی شرکت کنید. اما درصورتی‌که تعداد کدملی‌های ثبت‌شده کمتر از ۳ تا باشد، با همان شمارۀ همراه می‌توانید تعداد باقیمانده را ثبت‌نام کنید. در قسمت «سوابق استفاده از مهمانسرا» کدملی‌های ثبت‌شده با شماره همراه موردنظر نمایش داده می‌شود.

ماه مبارک رمضان حرم مطهر رضوی میزبان هزاران زائر می باشد

در ماه مبارک رمضان حدود ۳۶۰ هزار روزه دار مهمان سفره ی متبرک امام رضا هستند و این نیز یکی از اقدامات بزرگ آستان قدس رضوی می باشد. در طول سال هایی که سپری شده است توضیع کارت های دعوتنامه به شیوه های مختلف از جمله توضیع در منازل و نیز در مساجد انجام میشده است و روزانه ۳ هزار نفر در صحن هدایت حرم مطهر پذیرای سفره ی امام رضا بوده اند.

سایر روش های دریافت غذای متبرک

با وجود اینکه اینترنتی شدن سیستم توزیع موجب دسترسی بسیاری از زائران به غذای متبرک حرم شده است، با این حال، روش های پیشین نیز برای توزیع اجرا می شود:

– دعوت نامه های مهمانسرای حرم مطهر، در جاده های منتهی به شهر مشهد، پای پلکان هواپیما و داخل قطار های ورودی به ایستگاه راه آهن  در بین زائرین عزیز توزیع می گردد.

– خانواده های شاهد و ایثارگر نیز می توانند با مراجعه به بنیاد شهید و امور ایثارگران واقع در بلوار شهید مدرس، کارت غذای مهمان سرا را دریافت کنند.

– زوج های محترمی که یک سال از تاریخ عقد آنها نگذشته باشد نیز می توانند با در دست داشتن قباله ی ازدواج و شناسنامه ی زوج و زوجین به محل مقبره ی شیخ محمد عارف اتاق ۱۵ مراجعه کرده و دعوت نامه ی مهمانسرا را دریافت کنند.

– در صورت پرداخت مبلغ به عنوان نذری گوسفند نیز زائران عزیز می توانند به دفاتر نذورات و اماکن متبرکه مراجعه کنند و فیش غذا دریافت نمایند