اقتصادیعمومیکسب و کار

چگونه از شامپو فرش برای تمیز کردن فرش‌های گرانبها استفاده کنیم؟

چطور باید فرشی که کثیف شده است را تمیز کنیم؟

نحوه تمیز کردن صحیح فرش را بیاموزید و آنها را دوباره نو و بی نقص کنید.

خرید شامپو فرش نانوسان: فرشها به اتاق و چیدمان خانه چهره خاصی می دهند، اما همیشه در معرض عبور و مرور متعددی روی خود هستند. تقریبا هر کاری که انجام میدهیم روی فرشها اتفاق می افتد و به همین دلیل کثیف شدنشان امری شایع است. جارو کردن راهکار خوبی برای جمع کردن همه آشغالها از روی فرش یا موکت است و می تواند بعضی از گرد و غباری که به داخل فرش نفوذ کرده است را جذب کند. اما بعد از مدتی حتی جارو کردن هم کافی نیست. اگر فرش شما بسیار بزرگ باشد احتمالا به کمک یک قالیشویی حرفه ای نیاز پیدا خواهید کرد. اما اگر فرش کوچکی داشته باشید می توانید خودتان اقدام به تمیز کردن آن کنید. با مطالعه این مطلب خواهید دانست چطور فرش خود را دوباره نو و تمیز کنید.

آیا خودتان از پس این کار بر می آیید؟

قیمت محصولات نانو بیز: قبل از اینکه شروع کنید، ببینید چه فرشی در اختیار دارید؟ فرشهای دستبافت، ابریشم و گرانبها نیازمند شستشو توسط حرفه ای ها هستند. زیرا کوچک‌ترین خطایی ممکن است به قیمت خرابی جبران ناپذیری تمام شود. بنابراین پرداخت هزینه‌ای مقرون به صرفه برای شستشوی فرش بدون اینکه به آن آسیبی وارد شود منطقی است. معمولا فرشها زمانی باید تمیز شوند که رنگ و زیبایی آنها به دلیل کثیفی از دست رفته باشد.

چه ابزارهایی نیاز دارید؟

اگر خودتان قصد تمیز کردن فرش را دارید به موارد زیر نیاز پیدا خواهید کرد:

  • شامپو فرش ( یا مایع ظرفشویی)
  • یک سطل
  • یک برس نرم
  • آب تمیز

پیشنهاد مطالعه:

اول همه چیز را جارو کنید

شامپو خودرو نانو: تمام فرش و حتی پشت آن را کاملا با جارو برقی با قدرت زیاد جارو کنید. اینکار تمام غباری که در درون تار و پود فرش گیر کرده‌اند را از آن خارج می‌کنند. با اینکار شما مانع از حل شدن این مواد در آبی می‌شوید که برای شستشوی فرش روی ان میریزید.

راهنمای شامپو فرش را مطالعه کنید

هر شامپو فرشی ویژگی‌های بخصوصی دارد. احمد از متخصصین قالیشویی شادسر در فرمانیه میگوید: « هر شامپو فرشی ویژگی خاص خود را دارد و دارای دستور عمل به خصوص به خود می‌باشد. به همین دلیل همیشه بهتر است وقتی اقدام به شستشو با شامپو فرش می‌کنید. به خواندن راهنمای مصرف قالیشویی فکر کنید. زیرا استفاده نادرست از شامپو فرش می‌تواند به فرش شما آسیب وارد کند.»

آزمایش رنگ انجام دهید

همیشه قبل از شروع به شستشوی فرش یکبار حتما محلول شستشو را در قسمتی از فرش که در معرض دید نیست. مثل لبه‌های برگردان فرشت امتحان کنید تا مبادا فرش شما دچار رنگ رفتگی شود.

شستن فرش با شامپو فرش

هنگامی که اقدام به شستشوی فرش خود با شامپو فرش می‌کنید. باید اجازه دهید به مدت تقریبا 5 دقیقه شامپو فرش سطح فرش را خیس کنید. از استفاده بیش از حد محلول خود داری کنید. زیرا با این کار محلول به عمق فرش نفوذ و پاک کردن آن مشکل می‌شود.

مرحله آبکشی

اکنون که 5 دقیقه از آغشته کردن فرش به محلول شسشتو می‌گذرد بهتر است برای تمیز کردن فرش آن را آبکشی کنید. تا میتوانید با پارچه یا اسفنج خیس محلول شستشو را از روی سطح فرش جدا کنید. بعد از این مرحله نوبت به این می‌رسد که آب اضافی را جذب کنید. اینکار را می‌توانید با استفاده از مقداری پارچه خشک انجام دهید.

مرحله خشک کردن

اجازه دهید که فرش شما کاملا خشک شود. اینکار را می توانید از قرار دادن فرش در معرض جریان هوا قرار دهید.

مناطق شمال تهران را نیز پوشش می‌دهد. در صورتی که به قالیشویی در دزاشیب یا به قالیشویی در فرمانیه نیاز داشتید حتما با قالیشویی شادسر بگیرید.

 فرش شگی چیست؟

فرش شگی (Shaggy) یا موکت شگی، پرزهایی بلندتر از فرش‌های معمول دارند. در واقع فرش شگی، با تار و پودی متفاوت از فرش‌های مرسوم دستباف یا ماشینی ساخته می‌شوند. مهم‌ترین تمایز فرش شگی با نمونه‌های مشابه، در اندازه الیاف فرش بروز پیدا می‌کند. فرش شگی الیافی بلندتر دارد که بر روی یک لایه زیره، قرار می‌گیرد. همین موضوع سبب می‌شود که ضخامت آن، از فرش‌های معمولی بیشتر باشد.

فرش شگی یا پرز بلند، زیبایی و جذابیت‌های ویژه‌ای به خانۀ شما اضافه می‌کند ولی در عین حال، شگی چالش‌هایی را همراه خود خواهد داشت. به دلیل دارا بودن الیافی انبوه و بلند، یکی از معایب فرش شگی این است که آلودگی هوا و گرد و خاک را در بافت خود نگه می‌دارد. به همین خاطر، شستشوی فرش شگی یا پرز بلند، اهمیت ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد.

انواع فرش شگی یا پرز بلند

فرش شگی یا پرز بلند بسته به نحوۀ کاربری، تقسیم‌بندی‌های متفاوتی دارد:

  • بنا به ابعاد: فرش شگی کوچکتر از 3، 6 و 9 متری
  • بنا به محل استفاده: فرش شگی پادری، فرش شگی پذیرایی، فرش پذیرایی اتاق خواب
  • بنا به جنس تولید: فرش شگی نخ تری‌دی، نخ فلوکاتی، نخ ترک فلورین، نخ کریستال، نخ پروانه‌ای

فرش‌های شگی معمولی به طور عام، به دو دستۀ ساده و سه‌بعدی دسته‌بندی می‌شود. در هر دوی آن‌ها، نخ‌های معمولی با ضخامت‌های متفاوت به کار می‌روند. اما فرش شگی فلوکاتی، ترکیب پیچیده‌تری دارد. در ساخت این گونه از فرش شگی یا پرز بلند، الیاف میکروفیلامنت به کار می‌رود که یک حس نرمی و لطافت را به هنگام استراحت یا قدم‌زدن بر روی آن برای شما پدید می‌آورد. فرش‌ها شگی اندازه های مختلفی دارند و بهتر است از نظر اندازه، خود بگیرید.

مطلب پیشنهادی

مراحل شستشوی فرش شگی یا پرز بلند

غبارگیری فرش شگی

فرش شگی، غبار و گرد و خاک را به شکل محسوسی در خود نگه می‌دارد. اولین مرحله در شستشوی فرش شگی یا پرز بلند، غبارگیری آن است. برای این کار، فرش را در یک ارتفاع(مثل بالکن یا لبه حمام) قرار داده و با دست یا چوب ضربه بزنید و آن را بتکانید. حتماً از حجم گرد و خاک خارج‌شده تعجب خواهید کرد! تکاندن فرش شگی یا پرز بلند به صورت هفتگی، به شکل محسوسی عمر آن را افزایش می‌دهد! فقط در این کار، دقت کنید که گردگیری در جهت وزش باد انجام شود تا جریان هوا هم به انجام فرایند کمک کند و همچنین در غبارگیری فرش شگی، توجه داشته باشید افرادی که مشکل تنفسی دارند پیش از آن، از خانه خارج شوند.

جاروکردن فرش شگی

بعد از تکاندن گرد و غبار، نوبت جارو کردن آن است. برای جارو کردن فرش شگی یا پرز بلند، آن را به پشت کرده و روی زمین قرار دهید. حالا جارو برقی را به پشت فرش بکشید. حتماً مواظب باشید که جاروبرقی، به سمت پرزها انجام نشود چون ممکن است موجب آسیب به بافت الیاف آن‌ها شود. در جاروکردن فرش شگی، این فرایند را بر روی یک خط صاف و در عرض فرش، از جلو و بعد عقب انجام دهید.

مطلب پیشنهادی

حالا فرش شگی یا پرز بلند خود را به روی دیگر برگردانید و به نرمی، با جارو، شروع به کنید. حتما بعد از اتمام فرایند، خود سطح زمین را هم جارو کنید تا آشغال‌ها بر روی آن باقی نمانند.

از متخصصین “آچاره” رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

تمیزکردن لکه‌ها

  • پارچۀ سفید، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تمیزکردن فرش شگی است. انتخاب رنگ سفید به این دلیل است که امکان انتقال رنگ آن، به درون بافت فرش شگی یا پرز بلند از بین می‌رود. پارچه را به آرامی بر روی لکۀ غذا یا نوشیدنی که روی فرش شگی ریخته بکشید. این فرایند را حتماً به آرامی و با سرعت دست پایین، انجام دهید چرا که سرعت در آن موجب پخش‌شدن بیشتر آلودگی می‌شود.
  • با یک پارچۀ نمدار مثل دستمال مرطوب بچه یا حوله کاغذی نمدار، فرایند لکه‌گیری را ادامه دهید. حتماً از آب ولرم برای این کار استفاده کنید چرا که دمای بالای آب موجب آسیب به پرزهای فرش شگی و کوتاه‌شدن آن‌ها می‌شود.
  • در صورتی که هنوز لکه‌ای باقی مانده، به سراغ یاور همیشگی، محلول آب و سرکه بروید! به ازای هر 100 میلی‌لیتر آب، نصف فنجان سکه در یک ظرف ریخته و با آن ترکیب کنید. بعد از اتمام لکه‌گیری فرش شگی با پرز بلند، حتماً آن را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا فرایند خشک‌شدن آن، سریع‌تر انجام پذیرد. ماندن رطوبت و نم در فرش شگی، عمر آن را به شکل محسوسی کاهش می‌دهد.

شستن پرز بلند با شامپو فرش

شامپو فرش، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شستشوی فرش شگی یا پرز بلند است. اگر همۀ مراحل قبلی موثر واقع نشد، بایستی به سراغ این بخش رفت. شامپو فرش را مطابق با دستورالعمل ذکرشده بر روی جعبۀ آن، بر روی فرش شگی ریخته و شستشو را انجام دهید. استفاده از بخارشوی، هم یکی از گزینه‌های مناسب برای نظافت فرش شگی است.

مطلب پیشنهادی

چند نکته برای نگه‌داری فرش شگی یا پرز بلند

  • در جاهایی که پاخور زیادی دارد، فرش شگی یا پرزبلند را هر روز جارو بکشید تا گرد و غبار در بافت آن ته‌نشین نشود.
  • حداقل بین 1 یا 2 بار در هفته، بایستی فرش شگی یا پرز بلند مورد نظافت کامل قرار گیرد. حتماً برای اینکه، فرایند شستشوی فرش شگی یا پرز بلند، راحت‌تر انجام شود به محض ریختن موادی مثل چربی یا نوشیدنی، لکه‌گیری آن را انجام دهید.
  • اگر در خانۀ خود، حیوان خانگی نگه‌داری می‌کنید به دلیل ریزش کرک و مو و پشم آن‌ها، این نظافت را در فواصل زمانی کمتر انجام دهید.

آلودگی هوا, بجای شامپو فرش از چی استفاده کنیم نی نی سایت, بهترین شامپو فرش

روشی دیگر برای شستشوی فرش شگی یا پرز بلند

شستشوی فرش شگی از آن دسته کارهایی است که اگر راهکارش را ندانید، برایتان مشکل پیش خواهد آمد. برای شستشوی فرش شگی و حفظ جلوه و زیبایی آن لازم است مراحل شستشوی صحیح آن را به‌درستی اجرا کنید. در ادامه مراحل شستشوی فرش شگی را بیان خواهیم کرد.

1. غبارروبی فرش

در ابتدا گردوغبارهای فرش را بگیرید. این کار از کدر شدن رنگ فرش جلوگیری کرده و موجب درخشندگی آن می‌شود. غبارروبی فرش و خارج کردن ذرات ریز گردوغبار را می‌توانید به دو روش زیر انجام دهید:

روش اول

به دلیل سبک بودن فرش‌های شگی، به‌راحتی می‌توان فرش را بلند کرد. بنابراین لازم است فرش را بلند کرده و به شکل پشت و رو روی یک میله یا نرده قراردهید. در این صورت با زدن چند ضربه به فرش، گردوغبار و زباله‌های ریز از آن جدا خواهند شد.

روش دوم

در روش دوم اگر امکان آویزان کردن فرش را نداشتید می‌توانید آن را پشت و رو روی زمین پهن کنید. سپس پشت فرش را توسط جاروبرقی، جارو بکشید. بعد از آن فرش را برگردانید و با قدرت متوسط دستگاه، مجددا فرش را جارو بزنید. توجه داشته باشید که قدرت بالای جاروبرقی ممکن است به فرش آسیب بزند. همچنین قدرت پایین نیز در تمیز شدن فرش بی‌تاثیر خواهد بود