عمومیکسب و کار

چگالی کلمات کلیدی چیست + آموزش محاسبه [Keyword Density]

 

چگالی کلمات کلیدی یکی از معیارهایی است که در بهینه سازی موتور جستجو جهت بررسی اینکه صفحه موررد نظر راجع به چه چیزی است استفاده می شود. چگالی کلمات کلیدی یک صفحه، درصد کلمات کلیدی به باقی کلمات در یک صفحه وب تعریف می شود. در موتورهای جستجوی اولیه، چگالی کلمات کلیدی به عنوان مهمترین عامل جهت مشخص کردن رتبه یک صفحه استفاده می شد ولی در حال حاضر این معیار از اهمیت کمتری برخوردار است زیرا داشتن چگالی زیاد کلمات کلیدی باعث جریمه شدن توسط موتورهای جستجو مخصوصا گوگل خواهد شد و سایت به عنوان اسپمر معرفی می شود.

نحوه محاسبه چگالی عبارت کلیدی

فرمولی محاسبه چگالی عبارت کلیدی در یک صفحه جهت بهینه سازی موتور جستجوعبارت است از:

Nkr * Nwp / Tkn ) * 100)

Nkr: تعداد دفعات تکرار یک کلمه کلیدی

Nwp: تعداد کلمات در عبارت

Tkn: تعداد کل کلمات در صفحه مورد نظر

خروجی فرمول بالا چگالی عبارت کلیدی را مشخص می نماید. به عنوان مثال اگر یک عبارت از 3 کلمه کلیدی تشکیل شده باشد و این سه کلمه 4 دفعه تکرار شده باشد و مجموع کل کلمات 400 عدد باشد چگالی عبارت کلیدی برابر است با 3 درصد.

بهترین چگالی کلمات کلیدی

درصد بهینه برای چگالی کلمات کلیدی ما بین 1 تا 3 درصد در هر صفحه است . نکته ای که می بایست به آن توجه نمایید این است که چگالی کلمات کلیدی در سئو تنها یکی از معیارهایی است که موتورهای جستجو جهت مشخص نمودن جایگاه یک صفحه استفاده می نمایند.

محل قرار گیری کلمات کلیدی

هر چه کلمه یا عبارت کلیدی سایت شما به اوایل متن یک صفحه نزدیکتر باشد، مورد توجه بیشتر موتورهای جستجو قرار می گیرد. فرض کنید که یک صفحه وب دارید که دارای متنی با 1000 کاراکتر است، حال در صورتیکه بتوانید از تعداد بیشتری از کلمات کلیدی خود در 300 کاراکتر اولیه متن استفاده نمایید بسیار سودمند تر از این خواهد بود که در اواخر متن استفاده نمایید.

منبع:

سوالات متداول

چگالی کلمه کلیدی با مثال چیست؟

چگالی کلمه کلیدی به شما می گوید که یک عبارت جستجو چند بار در متن نسبت به تعداد کل کلمات آن ظاهر می شود. به عنوان مثال: اگر یک کلمه کلیدی سه بار در یک متن 100 کلمه ای ظاهر شود، چگالی کلمه کلیدی 3٪ خواهد بود.

چگالی کلمه کلیدی خوب چیست؟

بهترین چگالی کلمات کلیدی چقدر است؟ در حالی که هیچ قانون سریعی برای تراکم کلمات کلیدی وجود ندارد، بسیاری از سئوکاران توصیه می‌کنند برای هر 100 کلمه تقریباً از 1 تا 3 کلمه کلیدی استفاده کنید. این عامل در حدود 1-3٪ تراکم کلمات کلیدی است

چگالی کلمات کلیدی چگونه محاسبه می شود؟

برای تعیین چگالی کلمه کلیدی یک صفحه وب، به سادگی تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی ذکر شده است را بر تعداد کل کلمات صفحه تقسیم کنید – شکل حاصل چگالی کلمه کلیدی آن صفحه است.

آیا چگالی کلمه کلیدی بالا بد است؟

هرچه چگالی یک عبارت کلیدی بیشتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که کل زمانی که از چگالی کلمات کلیدی صحبت می شود ما به یاد روش منسوخ شده کیورد استافیگ (در مقاله سئو کلاه سیاه درباره کیورد استافینگ و تکنیک کلاهبرداران بیشتر بخوانید) می افتیم که تنها با به کار بردن کلمات کلیدی در متن بتوانیم آن صفحه از سایت را به صفحه اول گوگل برسانیم.

در همین ابتدا اگر هنوز با مفهوم کلمه کلیدی مشکل دارید، پیشنهاد میکنم ویدئو زیر را ببینید. درباره هم قبلا مفصلا توضیح داده ایم.

کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) چیست؟

قبل از اینکه با چگالی کلمه کلیدی در سئو آشنا شویم بهتر است با روش های قدیمی که به جای تراکم عبارت کلیدی استفاده می شد آشنا شویم .حدود ده سال پیش که هنوز بحثی تحت عنوان تراکم عبارت کلیدی وجود نداشت متخصصان سئو از کیورد استافینگ استفاده می کردند ،کیورد استافینگ به این معنی هست که صفحه سایت را از کلمه کلیدی پر می کردند و معمولا این کلمه را در فوتر یا پاورقی سایت قرار می دادند احتمالا در قدیم شما هم سایت هایی را دیده اید که از کیورد استافینگ استفاده می کردند .

برای مثال سایتی که در زمینه هتل فعالیت می کرد ،پشت سر هم کلمات مرتبط با هتل را تکرار می کرد :

هتل های ارزان شیراز،هتل های ارزان اصفهان،هتل های ارزان مشهد و ….

اما امروزه با وجود الگوریتم های پیچیده گوگل این روش به کل منسوخ شده است و گوگل به هچنین صفحاتی هیچ رتبه و ارزشی نمی دهد .

به طور کل اگر بخواهید امروز با روش کیورد استافینگ یک سایت را بالا بیاورید بدون شک شما توسط گوگل پنالتی خواهید شد.

چگالی کلمه کلیدی (Keyword Density) چیست؟

چگالی کلمه کلیدی یا تراکم کلمه کلیدی به تعداد باری که کلمه کلیدی در متن تکرار می شود گفته می شود .

انواع کلمات کلیدی

کلمات کلیدی که در متن استفاده می شوند باید تغییرات جزیی داشته باشند یعنی فقط همان کلمه کلیدی را نباید استفاده کرد . برای مثال فرض کنید فردی در اینترنت به دنبال کاهش وزن هست ،ممکن هست که در گوگل روش های کاهش وزن را جستجو کند یا فرد دیگری جستجو کند که کاهش وزن سریع و ….

شما باید هر نوع کلمه کلیدی در متن خود استفاده کنید .

در تصویر زیر کلمات کلیدی مرتبط و پیشنهاد گوگل را مشاهده می کنید که این کلمات ممکن است عباراتی باشد که رقبا در عنوان های خود استفاده کردند و ترافیک بالایی هم داشته ،پس خیلی خوب می شود که شما هم در متن خود از این عبارات استفاده کنید .

حتما بخوانید : سپید آکادمی

با توجه به پیچیده تر شدن الگوریتم های دیگر و اینکه گوگل کیورد استافینگ را تشخیص می دهد  زمانی که کراولر (خزنده های)گوگل صفحه را کراول می کنند ،کلمات کلیدی مرتبط را درک کرده و از کلمات جانبی و مرتبط با کلمه کلیدی اصلی موضوع اصلی متن را تشخیص می دهد.

مطالعه بشتر: راهنمای گوگل ادز

فرمول محاسبه چگالی کلمه کلیدی

چگالی کلمه کلیدی و نحوه محاسبه آن بحثی است که بین متخصصان سئو متفاوت هست.برخی از متخصصان سئو بر این باور هستند که چگالی کلمه کلیدی دیگر در سئو تاثیری ندارد ولی همچنان برخی دیگر از سئو کارها معتقدند که همچنان چگالی کلمه کلیدی در سئو محتوا تاثیر گذار هست .

Keyword density, آموزش, آموزش تحقیق کلمات کلیدی

برخی از متخصصان سئو می گویند که تراکم کلمه کلیدی باید 1 تا 3 درصد تعداد کلمات متن باشد و اگر تعداد کلمات کلیدی متن شما بیشتر از این تعداد باشد سایت شما توسط گوگل به عنوان اسپم شناسایی خواهد شد.

عده ای عقیده دارند که در هر 200 کلمه فقط یکبار کلمه کلیدی تکرار شود به عبارت دیگر اگر یک پاراگراف از متن 200 کلمه بود یکبار کلمه کلیدی در آن استفاده شده باشد . البته می توانید که بیشتر از یکبار هم استفاده کنید اما خطر پنالتی شدن توسط گوگل وجود دارد و این یک معیار مناسب می باشد .

برخی دیگر معتقدند برای محاسبه تراکم کلمه کلیدی باید تعداد تکرار کلمه کلیدی را بر تعداد کل کلمات تقسیم کنیم ،عدد بدست آمده چگالی کلمه کلیدی هست .فرمولی که برای محاسبه تعداد تراکم کلمه کلیدی در سئو تعریف کردند به شرح زیر است :

100  * تعداد کل کلمات متن / تعداد تکرارکلمه کلیدی  = چکالی کلمه کلیدی

هنگام محاسبه تراکم عبارت کلیدی در این روش مطمئن شوید که تگ های HTML و دیگر تگ های درون صفحه را نادیده گرفته اید چرا که معمولا این تگ های embed شده در متن صفحه ظاهر نمی شوند.

تراکم کلمه کلیدی در سئو چه تعداد باید باشد؟

ولی در اصل فرمول خاصی برای محاسبه تعداد تکرار کلمه کلیدی وجود دارد و طبق معمول همیشه در سئو باید عرض کنیم این مورد هم بستگی دارد. برای بدست آوردن چگالی کلمه کلیدی باید رقبا را آنالیز کنیم :

  1. تعداد کل کلمات متن رقبا
  2. تعداد تکرار کلمه کلیدی (تراکم کلمه کلیدی)

نحوه توزیع کلمه کلیدی

نحوه توزیع کلمه کلیدی در متن مهم است، برای مثال اگر شما در دو پاراگراف از متن 10 بار کلمه کلیدی خود را تکرار کرده اید بدون شک کارتان اشتباه است. بهتر است کلمه کلیدی و کلمات کلیدی مرتبط یا کلمه کلیدی فرعی خود را در قسمت های مختلف متن قرار دهید، از جمله این که می توانید در 7 قسمت زیر قرار دهید :

  • عنوان صفحه
  • سرفصل های صفحه شامل تگ H1،H2،H3،H4،H5،H6
  • متن اصلی
  • URL سایت : اگر شما از URL لاتین در سایت خود و هم چنین از افزونه ای یواست یا رنک مث استفاده می کنید به شما پیغامی خواهد داد مبنی بر این که کلمه کلیدی اصلی در URL یافت نشد، این اشکال از افزونه یواست یا رنک مث هست و هیچ ابزاری کامل نیست و گوگل متن فارسی و انگلیسی را متوجه خواهد شد.
  • تگ موجود در صفحه
  • لینک های داخلی سایت
  • توضیحات متا یا Meta Description

4 استراتژی مهم در چگالی کلمه کلیدی

برای مدیریت بهتر تراکم کلمه کلیدی در متن از این 4 استراتژی استفاده کنید:

  • برای کاربر محتوا بنویسید نه گوگل

سعی کنید بهترین محتوا را برای خوانندگان بنویسید. کافیست طبیعی بنویسید و به صورت نرمال از کلمه کلیدی در متن استفاده کنید.

  • برای افزودن مترادف های کلمه کلیدی از Keyword steaming استفاده کنید.
  • از کلمات کلیدی معنایی استفاده کنید تا به کلمه کلیدی اصلی، مفهوم بیشتری داده باشید.
  • از کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) خودداری کنید.

با اصول سئو که بالاتر ذکر شد کلمه کلیدی خود را در متن توزیع کنید؛ به جای اینکه کلمات کلیدی را پشت سر هم به کار ببرید.

نتیجه گیری

درست است که کلمات کلیدی ممکن است مانند گذشته مهم نباشد اما همچنان هم یکی از در سئو می باشد. در متن روش محاسبه چگالی کلمه کلیدی را آموختید، البته اگر در محاسبه چگالی کلمه کلیدی مشکل دارید زیاد نگران نباشید افزونه هایی مانند یواست و رنک مث تا حدودی شما را کمک خواهند کرد. ضمن اینکه توزیع کلمه کلیدی در متن شما بسیار مهم است علاوه بر این که خوانایی متن را برای گوگل افزایش می دهد، رضایت کاربر را هم افزایش خواهد داد.

امیدواریم که این مقاله توانسته باشد سوالات و مشکلات شما درباره تراکم عبارت کلیدی را پاسخ داده باشد، اگر هم چنان سوال یا پیشنهادی دارید خوشحال می شویم با ما در بخش نظرات در میان بگذارید. در ضمن پیشنهاد میکنم مقاله دیگر ما درباره سایت مپ چیست را هم بخوانید.

برخی از سوالات رایج:

  1. چگالی کلمه کلیدی چیست؟

چگالی کلمه کلیدی یا تراکم کلمه کلیدی به تعداد باری که کلمه کلیدی در متن تکرار می شود گفته می شود.

  1. تراکم کلمه کلیدی در سئو چه تعداد باید باشد؟

برای بدست آوردن چگالی کلمه کلیدی باید رقبا را آنالیز کنیم: 1. تعداد کل کلمات متن رقبا، 2. تعداد تکرار کلمه کلیدی. برای بهبود رتبه سایت خود در گوگل همیشه سعی کنید متن کاملی بنویسید، برای کاربر متن بنویسید نه گوگل و تعداد کلمات متن شما از متن رقبا بالاتر باشد ولی بهتر است که تراکم کلمه کلیدی بیشتر از متن رقیب نباشد.

ما در وب 24 سال‌هاست با مشتریان مختلف همکاری می‌کنیم، اهداف شما را به خوبی می‌دانیم و مثلث موفقیت را به بهترین شکل برایتان انجام می‌دهیم.

صفحه در مورد آن موضوع باشد. ولی توجه به تراکم کلمات کلیدی برای سئو بسیار مهم است. و چگالی کلمات بالا ممکن است جریمه گوگل را در بر داشته باشد