اقتصادیعمومیکسب و کار

چطور لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) را راه اندازی کنم؟

 

نگاهی مختصر به شرکت لجر (Ledger)

کیف پول سخت افزاری کول ولت: شرکت Ledger در سال 2014 توسط 8 متخصص در حوزه کریپتوکارنسی، امنیت در سیستم‌های تعبیه شده، کارآفرینی و دیگر راهکارهای ایمنی برای سیستم‌های مبتنی بر بلاک چین، تاسیس شد. در حال حاضر شرکت نام برده در پاریس، ویرزون (فرانسه) و سانفرانسیسکو بیش از 130 کارمند دارد. بد نیست بدانید محبوبیت کیف پول‌های ارز دیجیتال سخت افزاری ساخته شده به دست لجر نظیر مدل نانو ایکس به اندازه‌ای رسید که تا امروز بیش از 1 میلیون دستگاه از آن‌ها فروخته شده است! این پرفروشی همچنان ادامه دارد.

در حال حاضر شرکت‌های متعددی والت سخت افزاری تولید می‌کنند، اما دو غول در این عرصه Ledger و Satoshi Labs محسوب می‌شوند. ساتوشی لب سازنده کیف پول‌ های با برند ترزور (Trezor) است.

البته Ledger فقط دو محصول دارد؛ لجر نانو اس اولین مدل و لجر نانو ایکس مدل پیشرفته‌تر و بهتر است. از جمله مهمترین تغییرات نسل جدید که به محبوبیت آن افزود، پشتیبانی از اتصال بلوتوث است که کار با دستگاه روی گوشی هوشمند را بسیار ساده و سریع می‌کند.

این دو توسط افرادی که دیوانه‌وار به دنبال تامین امنیت دارایی‌های دیجیتال خود هستند پیشنهاد شده‌اند. امنیت آن‌ها از کیف پول‌های نرم افزاری که همیشه به خاطر اتصال دائمی به اینترنت در معرض خطر هک قرار دارند، بسیار بسیار بالاتر است. لجر نانو ایکس و برادر بزرگترش در دسته‌بندی والت های سرد قرار می‌گیرند، چرا که حافظه محل نگهداری کلیدهای خصوصی شما در آن‌ها آفلاین است.

قبل از بررسی Ledger Nano X بیشتر درباره انواع دسته‌بندی کیف پول های کریپتوکارنسی صحبت خواهیم کرد تا به مناسب یا نامناسب بودن این محصول برای خود پی ببرید. اگر در هر صورت تصمیم‌تان را گرفته‌اید و به دنبال خرید لجر نانو ایکس هستید، از این بخش عبور کنید و به قسمت بعد بروید، هر چند توصیه می‌کنیم به عنوان یک فعال حوزه ارز دیجیتال با مفاهیم اساسی آن آشنا شوید.

دستهبندی کیف پول های ارز دیجیتال ؛ سرد در برابر گرم

کاربرد یک کیف پول کریپتوکارنسی، نرم افزاری یا سخت افزاری مثل لجر نانو ایکس تولید و مدیریت است. پرایویت کی (Private Key) یا همان کلید خصوصی و پابلیک کی (Public Key) یا همان کلید عمومی برای دریافت و ارسال دارایی کاربرد دارند. بهترین مثال به زبان ساده، تشبیه کلید عمومی به آدرس ایمیل و کلید خصوصی به رمز عبور آن است.

اگر بخواهید از دیگران نامه الکترونیک (ارز دیجیتال) دریافت کنید، آدرس ایمیل (کلید عمومی) را در اختیار بقیه قرار می‌دهید. این هیچ مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند. برای ورود به حساب، مدیریت و ارسال ایمیل (ارز دیجیتال) توسط شما باید رمز (کلید خصوصی) را وارد کنیم. در صورتی که دیگر افراد به این رمز دسترسی پیدا کنند، دارایی شما را به سرقت خواهند برد. مهم نیست ارزهای دیجیتال شما در لجر نانو ایکس یا یک کیف پول آنلاین با سطح امنیت کم قرار دارد؛ افشای پرایویت کی مساوی از دست دادن سرمایه است.

پس لجر نانو ایکس یا هر والت سخت افزاری دیگر معجزه نمی‌کند. شما همچنان باید مسائل امنیتی را رعایت کنید. آن چه سبب امنیت بسیار بیشتر Ledger Nano X و در کل کیف پول های سرد می‌شود، آفلاین بودن حافظه است، به این معنی که همیشه در معرض اینترنت و در نتیجه هکرها قرار ندارد.

استفاده از کلمه «کیف پول» به منظور نام‌گذاری اپلیکیشن‌های ذخیره و مدیریت ارزهای دیجیتال سبب ایجاد شبهه در نحوه کار آن‌ها شده است. برخلاف تصور لجر نانو ایکس یا هر والت دیگر شبیه یک کیف پول (مثلا چرمی) واقعی نیست؛ یک سری سکه دیجیتال وجود ندارد تا بلکه در آن‌ها نگهداری شوند.

در فضای کریپتوکارنسی همه چیز داخل (پایگاه داده) رخ می‌دهد. در بلاک چین مشخص شده یک آدرس (کلید عمومی) چقدر موجودی دارد. وقتی شما مقداری ارز دیجیتال به دیگری می‌فرستید، در واقع داخل پایگاه داده از موجودی شما کاسته و به گیرنده اضافه می‌شود. با کلید خصوصی ثابت می‌کنید که مالک دارایی ذخیره شده در یک آدرس (کلید) عمومی هستید. به همین دلیل یک تعریف دقیق از کیف پول ارز دیجیتال مثل لجر نانو ایکس ابزاری برای تعامل با بلاک چین است.

از یک دیدگاه والت های رمز ارزی به دو دسته‌بندی سرد و گرم (کلد و هات) تقسیم می‌شوند. سرد شامل کیف پول های سخت افزاری و کاغذی و گرم شامل کیف پول های موبایل، دسکتاپ و آنلاین (شامل صرافی‌ها) است.

کیف پول گرم چه تفاوتی با لجر نانو ایکس دارد؟

آن چه یک کیف پول را گرم یا سرد می‌کند، اتصال یا عدم اتصال به اینترنت است. در یک والت سرد، کلیدهای خصوصی درون حافظه‌‌ای آفلاین ذخیره می‌شوند. از آن جایی که این حافظه همیشه به اینترنت اتصال ندارد، در در برابر هک مصون‌تر است. این ویژگی درباره والت های سخت افزاری مثل لجر نانو ایکس صدق می‌کند.

اما یک والت گرم برای نگهداری پرایویت کی از حافظه گوشی هوشمند، کامپیوتر یا یک سرور استفاده می‌کند. در این شرایط دیتا در محلی همیشه متصل به اینترنت قرار دارد، در نتیجه ریسک هک شدن افزایش پیدا می‌کند.

نکته اینجاست که با وجود مهم بودن معیار امنیت، حین انتخاب یک کیف پول این تنها معیار نیست. استفاده از والت سخت افزاری به معنی اجبار به همراه داشتن همیشگی یک قطعه سخت افزاری (هر چند کوچک به اندازه یک فلش مموری) است، به جای این که شبیه زمان کار با کیف پول های نرم افزاری، مثلا اپلیکیشن‌های موبایل، با یک لمس ساده در هر جایی به ارزهای دیجیتال خود دسترسی داشته باشید. همین موضوع سبب شده لجر نانو ایکس یا محصولات مشابهش برای تریدرها مناسب نباشند. معمولا از والت فیزیکی به منظور ذخیره (هولد) طولانی مدت ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند.

توصیه: استراتژی کلی نگه داشتن بخش اعظم سرمایه در لجر نانو ایکس یا هر کیف پول سرد دیگر و انتقال قسمت کوچکتر برای ترید یا انجام پرداخت‌های روزانه به یک والت گرم است. همچنین می‌توانید دارایی‌تان را در بازه‌های زمانی که برای ترید پای چارت قرار دارید به صرافی منتقل کنید و بعد از پایان کار، مجددا به لجر نانو ایکس برگردانید؛ از حافظه‌های کاملا آنلاین مثل کیف پول صرافی‌ها برای ذخیره‌سازی استفاده نکنید.

ارز, ارز دیجیتال, الکترونیک

در ادامه به طور خلاصه، انواع والت سرد و گرم را بررسی می‌کنیم.

  • : در صورتی که بخواهیم فقط در حوزه سایبری وارد بحث امنیت شویم، امنیت یک کیف پول کاغذی 100 درصد است، چیزی که حتی والت سخت افزاری قدرتمندی همچون لجر نانو ایکس هرگز تضمین نمی‌کند؛ نوشته‌ای روی کاغذ را چطور می‌توان از طریق اینترنت هک کرد!؟ برای هر چه به شکل 0 و 1 نگهداری می‌شود (دیتای دیجیتال)، ریسک هک شدن وجود دارد. این موضوع درباره کلید خصوصی ذخیره درون والت سخت افزاری هم صدق می‌کند، هر چند احتمالش پایین باشد. ویژگی مهم دیگر پیپر والت رایگان بودن است. در اینجا کلید عمومی و خصوصی یک ارز دیجیتال (احتمالا همراه QR کد آن‌ها) روی تکه‌ای کاغذ پرینت می‌شود. حتی می‌توانید این دو را دستی بنویسید. متاسفانه کار با آن‌ها مخصوصا برای افراد تازه کار بسیار دشوار است. برای ترید لحظه‌ای و در بازه‌های زمانی کوتاه، اصلا روی آن حساب نکنید! در صورتی که روی مقدار زیادی از یک ارز دیجیتال سرمایه گذاری کرده‌اید و می‌خواهید آن را برای طولانی مدت نگهداری کنید، کیف پول کاغذی انتخاب مناسبی است.
  • : امنیتش از یک پیپر والت البته پایین‌تر است، اما محصولی نظیر لجر نانو ایکس در مقایسه با والت‌ های نرم افزاری بسیار امن‌تر تلقی می‌شود. خوشبختانه به لطف پشتیبانی لجر نانو ایکس از بلوتوث کار با آن راحت است. حافظه محل نگهداری کلیدهای عمومی و خصوصی به حدی ایزوله شده که حتی در برابر بدافزارها هم مصون است، هر چند همیشه باید از اتصال دستگاه به کامپیوترهای مشکوک به آلودگی خودداری کنید). به منظور تهیه کردن یک کیف پول سخت افزاری که اندازه‌‌اش از یک فلش مموری تا یک پاوربانک متفاوت است، باید مبلغی بین 50 تا 500 دلار پرداخت کنید. قیمت خرید لجر نانو ایکس در فروشگاه رسمی وب سایت آن 119 یورو است.
  • والت موبایل: آن‌ها را می‌توان مثل یک اپلیکیشن اندروید و آی‌او اس رایگان دانلود و نصب کرد. یک کیف پول موبایل کلیدهای خصوصی را بعد از رمزنگاری در حافظه گوشی هوشمند ذخیره می‌کند. به همین دلیل نسبت به کیف پول‌ های تحت وب مثل صرافی‌ها امن‌تر و در مقایسه با لجر نانو ایکس ضعیف‌تر است. اگر یک کاربر والت موبایل هستید، باید از عاری بودن گوشی هوشمندتان از بدافزار مطمئن شوید. با توجه به رایگان بودن، غیر حضانتی بودن (نگهداری کلید خصوصی نزد کاربر) و تامین شدن امنیت در صورت رعایت یک سری نکات (مثل عدم نصب برنامه‌ها از خارج فروشگاه‌های رسمی) کیف پول موبایل محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین نوع به شمار می‌‌رود. گفتنی است امکان استفاده از لجر نانو ایکس روی گوشی هوشمند به واسطه برخی کیف پول های موبایل وجود دارد.
  • والت دسکتاپ: آن‌ها نرم افزارهای قابل نصب روی ویندوز، مک‌او‌اس و لینوکس هستند و شبیه کیف پول موبایل کلیدهای خصوصی را بعد از رمزنگاری داخل حافظه دستگاه نگه می‌دارند. کاربران حرفه‌ای به خاطر سرعت بالاتر فعالیت (مثلا مشاهده چارت‌ها و ترید) روی کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ، والت های دسکتاپ را ترجیح می‌دهند. گفتنی است از طریق کابل یو‌اس‌بی می‌توان لجر نانو ایکس را به کامپیوتر متصل کرد.
  • والت تحت وب (شامل صرافیها): آن‌ها برای نگهداری طولانی مدت دارایی مناسب نیستند. صرافی‌های ارز دیجیتال یا کیف پول‌های تحت وب حضانتی عمل می‌کنند، به این معنی که کلیدهای خصوصی مربوط به ارزهای دیجیتال شما نه در اختیار خودتان بلکه در مشت آن‌ها قرار دارد و روی یک سرور آنلاین ذخیره است. ممکن است سرور هک شود، یا حتی خود توسعه‌دهنده تصمیم به سرقت دارایی بگیرد! پیشنهاد می‌کنیم از نگه داشتن سرمایه درون آن‌ها خودداری کنید.