علمی و پزشکیکسب و کار

چرا زنبورهای عسل ژل رویال تولید میکنند؟

زنبورهای عسل موجودات مفید و پرفایده‌ای هستند که فرآورده‌های باکیفیت و مرغوبی برای استفاده انسان‌ها تولید می‌کنند. یکی از فرآورده‌های تولیدشده توسط زنبورهای عسل کارگر که خواص بسیار زیادی دارد، ژل رویال نام دارد. هدف زنبورهای عسل کارگر از تولید این ماده‌ مغذی ترش و شیرین تغذیه لاروها از 3 تا 5 روزگی و تغذیه ملکه تا آخر عمر است‌. مردم، این ماده ژلاتینی و چسبناک را با نام‌های ژل زنبور عسل، شاه انگبین، رویال ژل و ژل سلطنتی نیز می‌شناسند. عواملی مانند قیمت نسبتا بالا و عدم آگاهی افراد از خواص منحصربه‌فرد این ماده طبیعی، خالص، شگفت‌انگیز و شفابخش باعث شده است که مصرف آن نسبت به عسل کم‌تر باشد. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره مزایا و خواص ژل رویال برای سلامتی انسان‌ها در اختیار شما قرار دهیم.

آلزایمر, آهن, اختلالات جنسی

ژل رویال چیست و زنبور عسل کارگر چگونه آن را تولید می‌شود؟‌

همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، ژل رویال ماده‌ای چسبناک و ژلاتینی به رنگ کرمی است که توسط زنبورهای عسل کارگر تولید می‌شود. این ماده سرشار از ویتامین‌های گروه B شامل نیاسین، بیوتین، ریبوفلاوین، اسید فولیک، تیامین، مواد معدنی شامل کلسیم، پتاسیم، گوگرد، فسفر، روی، منگنز و آهن و کربوهیدرات‌هایی شامل گلوکز، فروکتوز و ساکارز است. رویال ژل نیز مانند عسل و موم یکی از فرآورده‌های مفید و مغذی زنبور عسل است؛ اما درباره ویژگی‌ها و فواید آن برای سلامتی انسان زیاد صحبت نشده است. زنبورهای کارگر برای تولید این ماده مقوی از گرده گل‌ها استفاده می‌کنند.

خواص ژل رویال برای لک صورت

نحوه تولید رویال ژل به این صورت است که زنبورهای کارگر سه الی یازده روزه این ماده را از غدد حلقی خود ترشح کرده و در داخل شاخون‌های موجود در کندو ذخیره می‌کنند. زنبورداران برای تحریک زنبورهای کارگر جوان در داخل شاخون‌های کندو یک لارو یک روزه قرار می‌دهند. 72 ساعت بعد از قرار گرفتن لاروها در شاخون کندو و ترشح رویال ژل، زنبورداران لاروها را از کندو خارج کرده و ژل‌ها را در داخل ظرفی مخصوص ذخیره می‌کنند. دلیل اصلی طول عمر زیاد ملکه نسبت به زنبورهای دیگر مصرف همین ماده است. وزن و جثه ملکه نیز نسبت به سایر زنبورها چندین برابر بیشتر است؛ به همین دلیل ملکه می‌تواند روزانه چیزی در حدود 2 هزار تخم تولید کند.

چه فصلی برای تولید ژل رویال مناسب‌تر است؟

زنبورهای عسل برای تولید عسل از شهد گل‌ها و برای تولید ژل رویال تغذیه از گرده گل‌ها استفاده می‌کنند. تغذیه از منبعی غنی و سرشار از گرده گل‌ها فقط در فصل بهار به عنوان فصل گرده‌افشانی امکان‌پذیر است و منجر به تولید باکیفیت‌ترین رویال ژل می‌شود. با نزدیک شدن به تابستان و پایان مرحله گرده‌افشانی، گرده گل جای خود را به شهد می‌دهد؛ به همین دلیل میزان ژل‌دهی زنبورهای عسل کارگر با کم‌تر شدن میزان حجم گرده گل‌ها کاهش می‌یابد. البته به این نکته توجه داشته باشید که Royal Jelly مورد نیاز برای تغذیه ملکه در طول سال تامین می‌شود.

آلزایمر, آهن, اختلالات جنسی

ژل رویال از لحاظ درمانی، تقویتی و زیبایی چه فوایدی دارد؟‌

از مهم‌ترین فواید درمانی، تقویتی و زیبایی رویال ژل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عوارض جانبی درمان‌های بیماری سرطان از جمله شیمی‌درمانی را کاهش می‌دهد.
  • دارای خواص ضد سرطانی است و به عنوان یک مکمل توسط بیماران مبتلا به سرطان استفاده می‌شود.
  • سیستم ایمنی بدن را در مقابل عوامل بیماری‌زا تقویت می‌کند.
  • مصرف این ماده باعث محافظت از پوست شده و کلاژن‌سازی را افزایش می‌دهد.
  • باعث بهبود حال بیماران مبتلا به پارکینسون و آلزایمر می‌شود.
  • ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.
  • با کاهش سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول خون از قلب محافظت می‌کند.
  • برای درمان بیماری تصلب شرایین فواید زیادی دارد.
  • با شل کردن سلول‌های عضلانی رگ‌ها، کاهش فشار خون به محافظت از سیستم گردش خون کمک زیادی می‌کند.
  • این ماده التهاب و استرس‌های اکسیداتیو بدن را کاهش می‌دهد و با بهبود حساسیت به انسولین، قند خون افراد دیابتی را کنترل می‌کند‌.
  • ژل رویال با تاثیر مثبت روی اسپرم‌ها و اختلالات جنسی در درمان ناباروری مردان و افزایش میل جنسی مردان و زنان هم موثر است.
  • وجود هورمون‌های جوانی در ترکیبات این ماده روند پیری و چین و چروک شدن پوست را به تعویق می‌اندازد.
  • تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از ابتلا به بیماری پوکی استخوان از دیگر فواید ژل رویال است.
  • انرژی و قوای جسمانی افراد بعد از مدتی مصرف مداوم این ماده به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد.
  • افراد مبتلا به بیماری کم‌خونی ناشی از فقر آهن با مصرف این ماده می‌توانند کم‌خونی خود را درمان کنند.
  • رشد کودکان با مصرف این ماده تقویت می‌شود‌.
  • کسانی که از ریزش مو رنج می‌برند، با استفاده از رویال ژل می‌توانند موهای خود را تقویت کنند.
  • این ماده مغذی مشکلات تنفسی را نیز درمان می‌کند.
  • رفع مشکلات پوستی، جوانسازی و زیباتر شدن پوست، جزو فواید زیبایی این فرآورده است.

از کجا ژل رویال اصل تهیه کنیم؟

چه کسانی قبل از مصرف ژل رویال حتما باید با پزشک مشورت کنند؟

فواید ژل رویال نسبت به عوارض احتمالی آن مانند حالت تهوع، سرگیجه، تنگی نفس، افت فشار خون، التهاب، خارش پوست و تورم گلو خیلی بیشتر است. اکثر افراد می‌توانند از خواص و فواید درمانی، تقویتی و زیبایی این ماده طبیعی مفید و پرخاصیت بهره‌مند شوند؛ اما افراد مبتلا به به بیماری‌هایی نظیر آسم، آلرژی، تنگی نفس و همچنین زنان باردار، زنان شیرده و کسانی که به نیش زنبور حساسیت دارند، حتما باید قبل از مصرف این ماده با پزشک خود مشورت کنند‌.

آلزایمر, آهن, اختلالات جنسی

جمع‌بندی

در این مقاله از وارنبو راجع به نحوه تولید ژل رویال توسط زنبورهای عسل کارگر با هدف تغذیه لاروها و ملکه، مناسب‌ترین فصل تولید این ماده مفید توسط زنبورها با استفاده از گرده گل‌ها، فواید درمانی، تقویتی و زیبایی رویال ژل و مواد مصرف تحت نظر پزشک صحبت کردیم. قبل از خرید ژل رویال باید اطلاعات خود را درباره ویژگی‌های نوع ارکانیگ و اصل این فرآورده طبیعی افزایش دهید. متاسفانه برخی افراد سودجو برای سود بیشتر محصولات تقلبی را به جای اصل می‌فروشند. علاوه بر ویژگی‌هایی مانند رنگ، بو، طعم به شکل ظاهری و بهداشتی بودن بسته‌بندی توجه داشته باشید.

برای خرید آنلاین باکیفیت‌ترین انواع این فرآورده نیز حتما باید به فروشگاه‌های اینترنتی معتبر مراجعه کنید. فروشگاه‌های اینترنتی معتبر این محصول را با قیمتی مناسب و منصفانه در اختیار مشتریان قرار می‌دهند و بعد از ثبت خرید در کوتاه‌ترین زمان ممکن محصول خریداری شده را به آدرس مشتری ارسال می‌کنند. امیدواریم از مطالعه این مقاله کمال استفاده را برده باشید.

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان و در این مجله سلامتی و پزشکی می توانید شاهد بررسی انواع امراض و بیماری های مختلف، شیوه ها و راهکار های درمان، روش های تشخیص بیماری باشید.