ورزشی

پرتاب یک ماهنورد توسط تویوتا با بهره‌گیری از فناوری سوخت احیا کننده

علم, فضانورد, فناوری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینرینگ، تویوتا بزرگ‌ترین خودروساز جهان می‌خواهد از فناوری سوخت احیا کننده برای ماهنوردی که در پایان این دهه به فضا پرتاب می‌شود، بهره بگیرد.

تویوتا در حال همکاری با آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) برای مریخ‌نورد است. در سال‌های اخیر، ژاپن جاه‌طلبی‌های خود را در پاسخ به رقابت فضایی در حال ظهور بین ایالات متحده و چین تقویت کرده است.

پنجاه سال پس از فرود تاریخی ماهنورد، ایالات متحده در حال آماده شدن برای ماموریت ماه دیگری به‌نام «آرتمیس» و ایجاد پایگاهی به نام دروازه در مدار ماه است. ژاپن قصد دارد فضانورد خود را در این پاسگاه قمری داشته باشد و از طریق آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن نیز در مأموریت آرتمیس با ایالات متحده همکاری نزدیک داشته باشد.

این ماهنورد دو نفره که تویوتا در حال ساخت آن است، مشخص شده که از فناوری سوخت احیا کننده نیرو می‌گیرد. هیدروژن، اتومبیل‌های الکتریکی قبلاً برنده شده‌اند و حتی می‌تواند انرژی قایقرانی را خودکفا کند. این دستگاه آب را از هوای رقیق می‌مکد و سوخت هیدروژن می‌دهد

مریخ نورد تحت فشار سرنشین‌دار با نام «کروز ماه» در حال حاضر توسط شرکت تویوتا موتور در حال توسعه است. مریخ‌نورد‌ها در ماموریت‌های فضایی از انرژی خورشیدی برای تولید نیرو و ذخیره آن در باتری‌های خود استفاده کرده‌اند تا در طول شب از آن استفاده کنند. با این حال، در ماه، یک شب معادل ۱۴ روز روی زمین است و ذخیره انرژی مبتنی بر باتری اگر غیرممکن نباشد، چالش برانگیز است.

علاوه بر این، برنامه‌های تویوتا برای مریخ‌نورد موسوم به «لونار کریسر» (Lunar Cruiser) شامل وسیله نقلیه‌ای است که می‌تواند دو انسان را برای دوره‌های طولانی، مانند یک ماه، برای اکتشاف پایدار و طولانی مدت در ماه حمل کند.

همچنین، این مریخ‌نورد که پیش‌بینی می‌شود ۱۰ تن وزن داشته باشد، باید در محیط‌های غبارآلود و دما‌های شدید در ماه مقاومت کند و در عین حال اطمینان حاصل کند که ساکنان از عوامل محافظت می‌شوند و به کار اکتشافی خود ادامه می‌دهند.

تویوتا در ماهنورد از انرژی خورشیدی برای تقسیم آب به هیدروژن و اکسیژن از طریق الکترولیز در طول روز‌های طولانی روی ماه و ذخیره آن در سلول‌های سوختی برای استفاده در طول شب استفاده می‌کند. سپس انرژی ذخیره شده در پیل‌های سوختی به الکتریسیته تبدیل شده و برای تامین انرژی مریخ‌نورد استفاده می‌شود.

با این حال، تویوتا در آینده استفاده از یخ‌علی  قطب‌های ماه برای تامین انرژی مریخ‌نورد خود را رد نکرده است. انتظار می‌رود که لونار کریسر ۱۰ سال عمر داشته باشد و بیش از ۴۲ روز در سال کار کند و فضانوردان را روی ماه حمل کند. این امر به آب زیادی نیاز دارد و تویوتا امیدوار است که یک شرکت فضایی دیگر بتواند تدارکات استخراج یخ یا انتقال ماده حیاتی برای سلول‌های سوختی خود را در ماه کشف کند.

بر روی زمین، آب کمیاب نیست و تویوتا نیز به دنبال استفاده از این فناوری برای تامین انرژی خودرو‌های آینده خود است. از آن‌جایی که کشور‌ها به دنبال راه‌هایی برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی هستند، سلول‌های سوختی به طور گسترده برای انتقال نیرو مورد بررسی قرار می‌گیرند. تویوتا به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز جهان، بدون شک به دنبال راه‌هایی است که خودروهایش بتوانند بدون صرف ۱۰ها دقیقه شارژ، قابلیت‌های دور رفتن هم داشته باشند.

 

 

کارگروه خبری مطالب ورزشی

با داشتن علاقه‌ی عمیق به ورزش و تجربه در زمینه‌ی نوشتن ورزشی، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی تحلیل‌ها و نقد‌های دقیق و جذاب درباره‌ی تیم‌ها، بازیکنان و رویدادهای ورزشی می‌پردازم. همراهی با من را بپذیرید و دنیای ورزش را از زوایای جدیدی بشناسید.