استان ها

٩٨ درصد حریق جنگل‌های کرمانشاه عامل انسانی دارد

پوشش, تولید, جنگل

انشالله کولانی در گفتگو با خبرنگار مجله سلامتی ایران کرمانشاه، اظهار کرد: اواخر سال گذشته و بهار امسال استان کرمانشاه از نظر بارش باران جایگاه مناسبی داشت و بر حسب گزارشات هواشناسی در ماه‌های آینده هم بارش‌های مناسبی در پیش داریم.

وی افزود: این موضوع زمینه ساز رویش پوشش مناسب و حتی بیش از حد گیاهان مرتعی و پوشش کف جنگل شد که با کوچک‌ترین بی احتیاطی زمینه‌ساز حریق می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه تصریح کرد: با وجود تمامی اقدامات پیشگیرانه از قبیل هماهنگی‌های مدیریتی در استان کرمانشاه، تشکیل گروه‌های اطفاء حریق مردمی، ادارات عضو ستاد نهضت سبز و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و موارد دیگر انجام شده است.

وی افزود: عوامل انسانی در سال‌ جاری تا کنون ۹۸ درصد حریق‌ها را ایجاد کردند که ۶٠ درصد این حریق‌ها از گردشگران بوده و ۱۵ درصد کشاورزانی بودند که پس از چراء مزارع خود را آتش زدند.

کولانی ادامه داد: ۱۹ درصد اختلافات قومی، قبیله‌ای که به خیال خود به طرف دعوای خود ضربه زدند که با پیگیری‌های نیروهای حفاظتی ما ١۶ نفر از عاملین شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.

این مسئول بیان کرد: از طرفی سودجویان و فرصت طلبان هم که همیشه در کمین این اراضی هستند به انواع مختلف اعم از تبدیل اراضی مرتعی و یا قطع درختان جنگلی با هدف تهیه ذغال اقدام می‌کنند که عمدتا اقدامات آن‌ها با برخورد جدی و قانونی همکاران منابع طبیعی مواجه می‌شود.

وی بیان کرد: در استان کرمانشاه یک میلیون و ۶۱۶ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی داریم که ۵٢ هزار و ۷٠٠ هکتار آن را جنگل‌ها تشکیل می‌دهند، اراضی منابع طبیعی بر اساس چارت سازمانی برای حفاظت باید ۱۵٠ نیروی حفاظتی داشته باشند.

کولانی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۳ نیروی حفاظتی داریم، افزود: آنچه زمینه‌ساز کسب رتبه‌های برتر ما در کشور در تمامی زمینه‌ها اعم از جنگل‌کاری، تولید نهال، پیشرو در راه اندازی سامانه‌ها و پاسخ به استعلامات مردمی، کاداستر اراضی ملی، آبخیزداری و ارائه طرح های نو و کاهش حریق در تعداد و در زمان اطفاء شده است، تلاش بی وقفه، شبانه روزی و مضاعف همکاران منابع طبیعی بوده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند گزارشات مردمی خود را در خصوص هرگونه حریق و تلاش برای تخریب عرصه‌های طبیعی به شماره ۱۵٠۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت مرکزی ستاد اطلاع‌رسانی کنند.