استان ها

انجام غربالگری شنوایی نوزادان با هدف تشخیص زود هنگام/٢۴ هزار نوزاد کرمانشاهی سال گذشته غربالگری شنوایی شدند

بهزیستی, تولد, خبرنگار

بهزاد شهبازی در گفتگو با خبرنگار مجله سلامتی ایران کرمانشاه، اظهار کرد: تمامی نوزادان تازه متولد شده توسط شنوایی سنجی‌های بهزیستی غربالگری می‌شوند و در صورت وجود مشکل پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

وی افزود: سال گذشته ۲۴ هزار و ۲۶۲ نوزاد تازه متولد شده استان کرمانشاه غربالگری شنوایی شدند که از این تعداد ۸۰ نوزاد نیاز به پیگیری و انجام تست‌های بیشتر داشتند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه تصریح کرد: ۲۱ نوزاد برای دریافت سمعک و کاشت حلزون به مراکز توانبخشی ارجاع داده شده و ۵۹ نوزاد با خدمات طبی و دارویی درمان شدند.

وی عنوان کرد: لازم است که غربالگری شنوایی نوزادان از بدو تولد تا ۲۸ روزگی در بیمارستان‌ها و مراکز سنجش شنوایی دارای مجوز از اداره کل بهزیستی انجام شود و در صورت تشخیص مشکل پیگیری‌های لازم صورت بگیرد.

این مسئول ابراز کرد: تشخیص به موقع و مداخله سریع تا قبل از سن ۶ ماهگی امکان پذیر است به همین دلیل غربالگری شنوایی نوزادان تازه متولد شده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی در خصوص اجرای برنامه‌ها خاطرنشان کرد: سنجش شنوایی بدو تولد برای تمامی نوزادان، ارجاع سریع نوزادان برای بررسی و تشخیص شنوایی، پیگیری تمامی نوزادان که از مرحله غربالگری گذر کردند اما عوامل خطرناکی برای آنها دیده شده، حمایت و اطلاع رسانی مدام به خانواده‌های دارای فرزند مبتلا به افت شنوایی تا زمان رفع مشکل از جمله برنامه‌ها در این راستا است.

شهبازی بیان کرد: در حال حاضر تمامی بیمارستان‌هایی که در سراسر استان کرمانشاه زایشگاه دارند شنوایی سنج‌ها برای انجام تست و یا ارجاع به مراکز غربالگری و سنجش شنوایی تحت نظر اداره کل بهزیستی حضور دارند.

46