بین الملل

واشنگتن پست: اوکراین استفاده از مهمات خوشه‌ای را آغاز کرد

مشاور, مشاور امنیت ملی, ناتو

برخی مقامات اوکراینی در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن پست تایید کردند که این کشور استفاده از مهمات خوشه‌ای علیه نیروهای روسی را در جنوب شرقی اوکراین آغاز کرده است.

به گزارش مجله سلامتی ایران، طبق گزارش مقامات اوکراینی که به این مسئله آگاه هستند، این کشور استفاده از مهمات خوشه‌ای – تسلیحات بحث‌برانگیزی که با واکنش تند گروه‌های حقوق بشری، متحدان اروپایی و برخی دموکرات‌ها مواجه شد – آغاز کرده است.

اوکراین استفاده از این نوع تسلیحات را در جنوب شرقی کشورش در پاسخ به حملات روسیه شروع کرده است تا بدین طریق مواضع سخت روسیه را که موجب کندی و اختلال ضدحملات اوکراین شده را در هم بشکند.

یکی از مقامات اوکراینی همچون دیگر مقامات در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن پست به شرط آنکه نامش فاش نشود، این موضوع را تایید کرده است.

مهمات خوشه‌ای سلاح‌های خطرناکی هستند، زیرا احتمال خطا در آن‌ها بالاست. اگر این بمب‌ها از هواپیما رها شوند، عملاً سقوط آزاد دارند. در این وضعیت، کافی است کمی باد شروع به وزیدن کند تا این مهمات هدف خود را از دست داده و به مناطق غیرنظامی اصابت کنند. اما حتی اگر این مهمات از توپخانه شلیک شوند، باز هم پس از باز شدن پوسته و گسترده شدن بر سطحی وسیع، احتمال خطا رفتنشان در آن مقیاس زیاد است.

مهمات خوشه‌ای از صدها بمب کوچک نارنجک‌مانند تشکیل شده‌اند که از هواپیما یا توپخانه پرتاب می‌شوند. پس از پرتاب و با رسیدن به فاصله معینی از هدف، پوسته خارجی این بمب‌ها جدا شده و صدها بمب کوچک بر فراز مساحتی معادل چندین زمین فوتبال گسترده می‌شوند.

واشنگتن اخیرا اعلام کرده بود که به اوکراین مهمات خوشه‌ای ارسال می‌کند تا در ضدحمله علیه روسیه از آن استفاده کند. آمریکا دلیل این کار را کمبود مهمات ارتش اوکراین در ضدحمله علیه مواضع دفاعی روسیه عنوان کرد.

اکثر کشورهای عضو ناتو کنوانسیون مهمات خوشه‌ای را امضا کرده‌اند؛ توافقی بین‌المللی که استفاده، تولید، فروش یا انبارکردن این سلاح‌ها را به دلیل خطر بالایی که برای غیرنظامیان دارند، ممنوع اعلام می‌کند. اما آمریکا، اوکراین و روسیه به این کنوانسیون نپیوسته‌اند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید چند روز پیش گفت که اخلاق‌مدار بودن ربطی به عضویت در کنوانسیون مبارزه با مهمات خوشه‌ای ندارد و یادآور شد که واشنگتن و اوکراین هرگز این معاهده را امضا نکرده‌اند.

انتهای پیام

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.