بین الملل

واس: بن‌سلمان و امیرعبداللهیان درباره راه‌های توسعه روابط گفت‌وگو کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین مجله سلامتی ایران، خبرگزاری رسمی دولت عربستان «واس» امروز جمعه، ۱۸آگوست گزارشی از جزئیات دیدار «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در جده را منتشر کرد.

براساس این گزارش، در این دیدار علاوه بر رایزنی درخصوص تحولات منطقه‌ای، بین‌المللی و تلاش‌های انجام شده در این زمینه‌ها، روابط دوجانبه عربستان و جمهوری اسلامی ایران، فرصت‌های آتی همکاری‌های دو کشور و راه‌های توسعه آن بررسی شد.

در این دیدار «فیصل بن فرحان» وزیر امورخارجه سعودی نیز حضور داشت. از طرف ایرانی هم، «علیرضا عنایتی» مشاور وزیر امور خارجه، «محسن مرتضایی» مدیرکل اداره مراسم و تشریفات وزارت امور خارجه و «حسن زرنگار» کاردار سفارت تهران در ریاض، در این نشست حضور داشتند.

عمان, فضای مجازی, کویت

وزیر امورخارجه ایران پس از این دیدار در فضای مجازی نوشت:صبح امروز با امیر‌محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان‌ سعودی به مدت ۹۰ دقیقه در جده دیدار داشتیم. گفت‌وگوی صریح، بی‌پرده، سودمند و نتیجه‌بخشی مبتنی بر سیاست همسایگی بود.

امیرعبداللهیان روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۷آگوست) در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت همتای سعودی خود به عربستان سفر کرد. او روز گذشته گفت‌وگوهای سازنده‌ای با بن فرحان در جده داشته و امروز در دومین روز سفر خود برای گفت‌وگو با ولی‌عهد سعودی وارد ریاض شد.

وزیر خارجه عربستان عربستان روز گذشته در نشست خبری با امیرعبداللهیان بر عزم این کشور برای گسترش و تقویت روابط دوجانبه با ایران تأکید کرده و گفته بود که منتظر سفر آقای رئیسی به ریاض هستیم. او در ادامه تاکید کرده بود: همه وزارتخانه‌های دولتی عربستان موظفند که زمینه موفق این سفر را فراهم کنند.

عمان, فضای مجازی, کویت

وزیر امور خارجه هم در این نشست خبری در ریاض گفت که روابط ایران و عربستان سعودی در مسیر درست خود قرار دارد و رو به پیشرفت است؛ او از پذیرش دعوت پادشاه عربستان از سوی رئیسی خبر داد و افزود: این سفر در زمان مناسب انجام خواهد شد.

بازدید از سفارتخانه ایران برنامه دیگر امیرعبداللهیان در ریاض بود که انجام شد. وزیر امور خارجه با حضور در محل سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در پایتخت عربستان، در جریان فعالیت‌های این سفارتخانه قرار گرفت. علیرضا عنایتی هم که به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران هم که در این سفر امیرعبداللهیان را همراهی می‌کند، قرار است از این پس در محل ماموریت خود مستقر شود.

کویت اولین کشوری بود که امروز رسماً در واکنش به این سفر، از گفت‌وگوهای ایرانی-سعودی حمایت کرد.  «سالم عبدالله الجابر الصباح» وزیر امورخارجه این کشور صبح امروز از نتایج دیدارهای روز اول سفر امیرعبداللهیان به عربستان و دیدارش با بن فرحان استقبال کرد.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی دولت کویت، الصباح در اظهاراتی رسانه‌ای تاکید کرد: این سفر اهتمام هر دو کشور درخصوص توافق و بازگشت روابط دوجانبه را نشان می‌دهد؛ توافقی که روابط را به حالت عادی بازگرداند. گفت‌وگوهای مقامات ایرانی و سعودی، اهتمام ریاض و تهران برای حفاظت از امنیت و ثبات در منطقه را نشان داد؛ این رخداد در اعتمادسازی سهیم بوده و در راستای منافع منطقه و جهان خواهد بود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به نقش چین، عراق و عمان به عنوان کشورهای دوست در میزبانی مذاکرات صلح ایران و عربستان و همچنین میزبانی آن‌ها از گفت‌وگوهای ایرانی-سعودی قدردانی کرد؛ تلاش‌هایی که منجر به توافق از سرگیری روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض شد.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.