بین الملل

ارمنستان: جمهوری آذربایجان به جای گفت‌وگو در حال پاکسازی قومی منطقه است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین مجله سلامتی ایران، وزیر خارجه ارمنستان روز سه شنبه در نشست خبری با همتای اتریشی خود ضمن هشدار در زمینه وضعیت ساکنان ارامنه «قره باغ»، از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه مسدود شدن گذرگاه لاچین توسط جمهوری آذربایجان کمک خواست.

به گزارش خبرگزاری«آرکا»، «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان در نشست خبری با «آلکساندر شالنبرگ» وزیر خارجه اتریش در «وین» گفت:«ارمنستان از بازیگران بین‌المللی به‌ویژه اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار است در خصوص مسدود شدن گذرگاه لاچین توسط  جمهوری آذربایجان گام‌های عملی برداشته شود.»

بر اساس این گزارش، جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در نوامبر ۲۰۲۰ با توافق آتش‌بس بین نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت.

باکو و ایروان مدت‌هاست که با پادرمیانی روسیه و اتحادیه اروپا در حال مذاکره هستند اما تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته و یکی از مهمترین مشکلات باقی مانده بابت مسیر مهم لاچین است که باکو آن را مسدود کرده و یا ایست بازرسی شدید را اعمال می‌کند. 

شورای امنیت سازمان ملل, قره‌باغ, قفقاز

 

وزیر امور خارجه ارمنستان در این دیدار درباره وضعیت امنیتی قفقاز جنوبی، موضع ارمنستان در خصوص برقراری صلح، روند عادی سازی روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان توضیحاتی داد. او گفت: «صلح باثبات در منطقه در صورتی امکان‌پذیر است که مسائل حقوقی و امنیت مردم قره‌باغ کوهستانی در چارچوب یک سازو کار بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد.»

میرزویان تاکید کرد که جمهوری آذربایجان در حال حاضر به جای وارد شدن به چنین گفت‌وگویی، سیاست پاکسازی قومی در قره باغ را دنبال می‌کند.

وزیر خارجه ارمنستان ادامه داد: «نشانه بارز آن محاصره قره باغ کوهستانی است که بیش از ۷ ماه است که ادامه دارد. قره باغ کوهستانی اکنون در آستانه یک فاجعه انسانی است.»

در تازه‌ترین تحول مرزی بین این دو کشور، وزارت دفاع ارمنستان روز یکشنبه از تیراندازی نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان به دو موضع این کشور در نقاط مرزی خبر داد(جزئیات بیشتر).

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.