اقتصادیکسب و کار

نوار آبیاری بغل دوخت چگونه است ؟

نوار تیپ بغل دوخت (درز از بغل)، نوعی نوار آبیاری قطره ای است که برای انتقال آب از لوله اصلی به ریشه گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این نوار هم از سطح خاک و  هم از زیر خاک آبیاری امکانپذیر است. هدف این سیستم؛ رساندن آب به طور مستقیم در ناحیه ریشه، به حداقل رساندن میزان تبخیر و در نهایت صرفه‌جویی در مصرف آب است.در بهره گیری از نوار تیپ بغل دوخت (در مقایسه با سایر روش‌ها مثل ایجاد روان آب سطحی) به میزان زیادی از هدر رفتن آب جلوگیری می‌شود. در واقع بزرگترین دلیل استفاده از نوار تیپ، همین مزیت است.

نوار آبیاری بغل دوخت با روزنه‌هایی با فاصله ۱۰ و ۲۰ سانتی‌متر تولید می‌شود. این روزنه‌ها همان نقاطی هستند که آب را به ریشه گیاه می‌رساند. در این نوارها قطره چکان وجود ندارد ولی درزهایی در کناره‌ی نوار وجود دارد که به صورت زیگزاگ می‌باشد. این طراحی سبب می‌شود فشار آب گرفته شده و قطرات آب از طریق درزهای موجود در نوار تیپ خارج شود.

انواع نوار تیپ, قیمت نوار تیپ 1000 متری اصفهان, قیمت نوار تیپ 1000 متری دیجی کالا

آبیاری انواع محصولات با نوار تیپ

نوار تیپ جهت آبیاری قطره‌ای باغات، محصولات زراعی، کشت‌های ردیفی و فصلی استفاده می‌شود. برخی از این محصولات شامل؛ گوجه‌فرنگی، فلفل، هویج، خیار، کلم، سیب‌زمینی، توت‌فرنگی، پیاز، آفتابگردان، خربزه، هندوانه، چغندرقند، ذرت، گندم و سایر محصولات جالیزی می‌شود. بهتر است بدانید که؛ با نوار تیپ می‌توان آب را به صورت یکنواخت در سطح مزرعه پخش کرد. همین مزیت به افزایش سطح زیر کشت و بالا بردن کیفیت محصولات منجر می‌شود.

شرایط استفاده از نوار تیپ بغل دوخت

اگر سوال شما این است که آیا من (به عنوان یک کشاورز) می‌توانم برای آبیاری محصولاتم از نوار تیپ بغل دوخت استفاده کنم یا نه؟ پاسخ شرکت آرکا صنعت آب این است که؛ نوع محصول زیر کشت، نوع آب و هوا، روش کشت، نوع آب، فشار آب و نوع فضای کشت (باز یا گلخانه) را در نظر بگیرید. همانطور که گفته شد نوار تیپ بغلدوخت معمولاً برای کشت های ردیفی و فصلی کاربرد دارد. همچنین در زمین‌های سنگلاخی با شیب تند کارایی ندارد. در واقع برای زمین های مسطح و صاف از این روش آبیاری استفاده می‌کنند. قبل از خرید نوار تیپ بغل دوخت حتماً این موارد را در نظر بگیرید

نکات مهم در استفاده از نوارآبیاری بغل دوخت (درز بغل)

  • کشاورزان عزیز باید توجه داشته باشند که؛ در نوار های بغل دوخت ، روی دوخت به سمت بالا باشد. درصورتیکه نوارآبیاری بالعکس پهن شود، باعث عدم یکنواختی توزیع آب شده و حتی ممکن است قسمت هایی از زمین آبیاری نشوند.
  • طول نوارتیپ ها با فواصل 20 سانت می تواند حدود 60 الی 70 متر باشد، ولی نوارتیپ قابلیت پهن شدن در طول 100متر را دارد(به علت طراحی خاص لابیرانت آن و کیفیت بالای نوار آبیاری).
  • طول نوار تیپ ها با فواصل 30 سانت می تواند حدود 70 الی 90 متر باشد، ولی نوار تیپ قابلیت پهن شدن در طول 100 متر را دارد(علت این تفاوت در ساختار خاص لابیرانت های نوارآبیاری یزددریپ و کیفیت بالای نوار می باشد).
  • در هنگام پهن کردن نوارآبیاری با دست باید توجه داشته باشید که رول نوار آبیاری را با خود در زمین حرکت دهید و نوار را پهن نمایید. بعضی به اشتباه رول نوار را در ابتدای زمین قرار می دهند سپس توسط نفر، تیپ را به طول های زیاد کشیده و بر روی زمین پهن می نمایند، که متاسفانه این امر باعث کش آمدن نوارتیپ ، همچنین باعث آسیب دیدن نوار در هنگام کشیده شدن بر روی خاک می گردد و در پایان هنگام آبیاری شاهد سوراخ های ریزی بر روی نوارتیپ خواهند بود.
  • بیشترین کاربرد نوار آبیاری 10 سانت در گلخانه ها می باشد استفاده از این نوارها در کشت فضای باز اکیدا توصیه نمی گردد.

با بررسی کوچک متوجه این ماجرا می شوید، در نوار ها با فواصل 10 سانت در یک متری نوار با احتساب حدود 2 لیتر در ساعت برای هر خروجی میزان آبیاری 20 لیتر در ساعت می گردد. اگر شما نوار را 70 متر پهن نمایید میزان دبی خروجی آب به نوار آبیاری امکان پذیر نمی باشد. به عبارتی اگر شما قصد داشته باشید، نوارتیپ 10 سانت را به طول 70 متر پهن نمایید باید قطر نوارتیپ شما حداقل 22 میلیمتر باشد. لذا بهترین طول استفاده برای نوارتیپ 10 سانت ماکزیمم 40 الی 45 متر می باشد.

روش کنترل کردن طول نوارآبیاری قبل از پهن کردن نوار؟

برای کنترل کردن طول نوار آبیاری قبل از پهن کردن و یا باز نمودن رول نوار می توان تعدادی از رول ها را وزن نمود. بعنوان مثال؛ نوارتیپ دارای میانگین وزن 10.7 کیلوگرم است. با احتساب بسته بندی و کارتن دور نوار ممکن است اختلاف 350 گرمی برای این نوار رخ دهد(اختلاف تا این حد مجاز می باشد). ولی اگر وزن یک رول نوار تیپ 10 کیلو باشد احتمال اینکه طول نوارتیپ از 1000 متر کمتر باشد زیاد است و باید تعداد بیشتری از رول ها کنترل گردند.

شایان به ذکر است که اکثر تولید کنندگان محترم، در هنگام تولید معمولا متراژ بالاتر از 1000متر را در بسته بندی قرار می دهند. به عنوان مثال نوارتیپ abinplast طول رول های خود را 1015 متر، مبنای خود قرار داده است، که در هنگام پهن و باز کردن رول بر روی زمین حتما به 1000 متر خواهد رسید.

روش کنترل طول نوارتیپ بعد از پهن کردن

برای کنترل طول نوارآبیاری بعد از پهن کردن تنها یک راه وجود دارد و آن هم متر کردن طول زمینی است که نوار داخل آن پهن شده است. البته باز هم دقت کنید متر های فلزی از پارچه ای به مراتب دقیق تر می باشد.

مهم ترین هدف از اجرای سیستم های آبیاری بارانی و قطره ای تحت فشار در مزارع و باغات چیست؟

مهمترین و اصلی ترین هدف توزیع یکنواخت در تمامی سطح مزرعه یا باغ شما می باشد. برای رسیدن به این هدف در باغات استفاده از قطره چکان تنظیم فشار خودشوینده و در مزارع کشاورزی استفاده از نوارتیپ های پلاکدار یا درزبغل(بغل دوخت) می باشد. درصورتیکه قطره چکان یا نوارآبیاری خوب باشد و عملیات تزریق کود را هم بدرستی انجام دهید؛ توزیع یکنواخت عناصرغذایی هم توسط سیستم آبیاری تحت فشار در کاهش هزینه ها به شما کمک شایانی می کند.

پس در کشاورزی همیشه باید بهترین را خرید تا به بالاترین و بهترین محصول دست یافت.

قبل از انتخاب و خرید نوار تیپ بغل دوخت موردنظرخود حتما از کلیپ های آموزشی ، که در بخش فیلم و مقالات آموزشی فراهم شده است دیدن فرمایید:

1_  روش های جلوگیری از سوختگی نوارتیپ در کشت زیر پلاستیک

2_ 5 نکته در خرید نوارآبیاری  که باید بدانیم

3_  نحوه پهن کردن نوار تیپ در زمین کشاورزی

4_آیا رول نوارتیپ دقیقا 1000 متر است؟

5_دلایل گرفتگی نوارتیپ

6_مهمترین نکته در انتخاب نوارآبیاری