عمومیکسب و کار

نصب ساندویچ پانل دیواری

همانطور که در مقالات مختلف اشاره داشته‌ایم، یکی از دلایل محبوبیت ساندویچ پانل‌ها در صنایع مختلف، سادگی و سهولت نصب آن است (پیشنهاد: صفحه را بررسی کنید). مراحل نصب متفاوتی دارند. اگرچه این کار آسان و سریع انجام می‌گیرد اما نصب ساندویچ پانل‌ها نیازمند تخصص و مهارت بالا است و بهتر است توسط تکنسین‌های متخصص انجام گیرد. ما در این مقاله به آموزش نصب ساندویچ پانل خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مراحل نصب ساندویچ پانل

ساندویچ پانل­‌ها از نظر کاربرد به دو نوع سقفی و دیواری تقسیم می‌شوند. مراحل نصب ساندویچ پانل‌های دیواری و ساندویچ پانل‌های سقفی با هم تفاوت دارد که در ادامه به شکل جداگانه به آن می‌پردازیم. از جمله اقدامات مشترک در نصب ساندویچ پانل‌ها انجام زیرسازی مناسب و جوشکاری پروفیل‌ها به یکدیگر است.

مراحل نصب ساندویچ پانل سقفی

از فقط برای پوشش سقف استفاده می‌شود و دارای گام‌های ذوزنقه شکل است. این ساندویچ پانل‌ها به شکل عرضی و طولی با کمک ناودانی‌های مخصوص که دارای ضخامت ۱. ۵ یا ۲ میلیمتر هستند به ساختمان متصل می‌شود. این ناودانی‌ها نیز با پرچ و در فواصل ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متری به هم متصل می‌شوند.

  1. در مورد نصب ساندویچ پانل‌های سقفی باید به ساختار اجرا شده روی سقف و فاصله بین تکیه گاه‌های اصلی توجه شود.
  2. بعد از انجام زیرسازی مناسب، ساندویچ پانل‌ها روی پرلین‌های موجود در سقف قرار می‌گیرد. به ازای هر متر مربع از ساندویچ پانل‌های سقفی باید یک پیچ گالوانیزه استفاده شود.
  3. ساندویچ پانل‌های سقفی به صورت اورلپ قرار می‌گیرند. این شکل از چیدمان مانع از نفوذ آب به سقف می‌شود و اهمیت بسیاری دارد.
  4. به این ترتیب کار نصب ساندویچ پانل‌های سقفی به پایان می‌رسد اما بهتر است در مرحله آخر و برای زیباسازی بیشتر و همچنین درزگیری از ورق‌های فلاشینگ و آبرو استفاده شود.

مراحل نصب ساندویچ پانل دیواری

در نصب باید ابتدا زیرسازی مناسب انجام گیرد. یکی از مهمترین موارد در نصب ساندویچ پانل دیواری، توجه به ساختار اجرا شده ساختمان، فاصله بین ستون‌ها در محل نصب، ارتفاع پانل‌ها و جهت باد است.

  1. برای نصب ساندویچ پانل‌های دیواری باید ابتدا با پروفیل‌های آهنی تکیه گاه محکمی برای ساندویچ پانل‌ها ساخت. ساندویچ پانل‌های دیواری به دو شکل عمودی و افقی نصب می‌شوند که انتخاب آن بستگی به شرایط محل نصب دارد.
  2. اگر قرار است در نما درب یا پنجره‌ای وجود داشته باشد، جای آن باید در زیر ساخت و روی ساندویچ پانل‌ها مشخص شود.
  3. در گام بعدی جای درب و پنجره‌ها روی ساندویچ پانل‌های دیواری با دقت برش داده می‌شود و در آخرین مرحله این ساندویچ پانل‌ها نصب می‌شوند.
  4. معمولاً بعد از نصب، محل اتصال ساندویچ پانل با ساختمان توسط پیچ‌های مخصوصی محکم می‌شود. در نصب ساندویچ پانل‌های دیواری از ابزار مخصوصی به نام تفنگی میخکوب زن چاشنی دار استفاده می‌شود.
  5. یک نکته مهم در نصب ساندویچ پانل‌های دیواری وجود دارد و آن این است که در آخرین مرحله و بعد از پایان کار داخل ناودانی‌ها با اسپری پلی اورتان عایق کاری شود.

نصب ساندویچ پانل قفل دار

در این نوع از ساندویچ پانل‌ها در قسمت اتصال بلوک‌ها زبانه‌هایی وجود دارد که پانل‌ها را به هم وصل می‌کند. از این نوع پانل‌ها غالبا در ساخت سردخانه استفاده می‌شود.

نصب ساندویچ پانل نر و ماده

در این نوع از ساندویچ پانل‌ها در محل اتصال زاویه‌هایی وجود دارد که بعد از اتصال به شکل یکپارچه در می‌آید. این پانل‌ها با پیچ روی سقف یا دیوار نصب می‌شوند.

نصب ساندویچ پانل پیچ مخفی

این نوع ساندویچ پانل‌ها به دلیل مخفی بودن پیچ‌های اتصال زیبایی قابل توجهی دارند. در نصب این پانل‌ها بعد از قرار دادن هر پانل در جای خود، پانل بعدی باید به صورتی قرار گیرد که پیچ پانل قبلی را به خوبی بپوشاند.

مهمترین نکات نصب انواع ساندویچ پانل

  • ساخت زیرسازی مناسب کمک می‌کند تا ساندویچ پانل‌ها روی سازه‌های فولادی یا اسکلت‌های بتنی به خوبی قرار گیرند.
  • در نصب ساندویچ پانل‌های دیواری بسیار مهم است که به شکل چیدمان توجه شود.
  • در زمان نصب به فاصله بین پانل‌ها و موقعیت گام‌های ذوزنقه‌ای باید توجه شود تا تکیه گاه خوبی برای بستن پیچ‌ها و استحکام اتصالات ایجاد شود.
  • در نصب ساندویچ پانل‌ها از پیچ‌های واشردار خاصی استفاده می‌شود.
  • ساندویچ پانل‌های سقفی در زمان نصب روی پرلین مخصوصی پیچ می‌شوند.
  • برای استحکام بخشیدن و افزایش طول عمر نصب ساندویچ پانل‌ها، به ازای هر متر مربع پانل از یک عدد پیچ سرمته گالوانیزه استفاده کنید.
  • بعد از پایان کار نصب برای پوشاندن درز‌ها حتماً از چسب سیلیکون یا نوارچسب یک طرفه استفاده کنید.
  • ساندویچ پانل‌های دیواری به صورت نر و ماده به هم متصل می‌شوند، بنابراین لازم است که بعد از نصب در جای مناسب، آن را با پیچ سرمته گالوانیزه مهار کنید.
  • انتخاب محل مناسب برای ورق‌های فلاشینگ و آبرو در نصب ساندویچ پانل سقفی علاوه بر ایجاد نمای زیباتر باعث آب‌بندی سقف نیز می‌شود.
  • در نصب پانل‌های سقفی فاصله میان دو پانل بسیار مهم است. بهتر است اورلپ پانل بر روی گام اول پانل بعدی در محل مناسبی قرار گرفته باشد.

جزئیات نصب نکات قابل توجهی هستند که اگر در هنگام اجرای ساندویچ پانل های دیواری و سقفی رعایت شوند می‌توانند کمک زیادی به بهبود کیفیت کار و حجم مصالح مصرفی نمایند.

ساندویچ پانل ها نسل جدیدی از مصالح پیش ساخته هستند که  ساختار ویژه آن ها باعث شده است تا به عنوان جایگزین مصالح سنتی فواید زیادی را در پی داشته باشند. این مصالح دارای سه لایه هستند. لایه میانی که نقش عایق را دارد می تواند از مواد مختلفی چون فوم پلی اورتان،  پلی استایرن، پشم سنگ و غیره باشد. لایه های پایینی و بالایی نیز ورق های فلزی و یا آلوزینک هستند.

برای استفاده از ورقه های ساندویچ پانل به دلیل ساختار ویژه ای که دارند نیاز به رعایت نکات ویژه‌ای است. بدیهی است که این جزئیات نصب و اجرا، با تجربه کاری بالا دست می آید و ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله این نکات را در اختیار شما قرار دهیم.

نحوه اجرای ساندویچ پانل

یکی از مزیت های ساندویچ پانل ها سادگی و سرعت بالای نصب و اجرای آنها می باشد. این ویژگی کمک می کند تا هزینه های ناشی از پروژه های طولانی مدت به طور چشمگیری کاهش پیدا کند. برای نصب و اجرای ساندویچ پانل ها از یکی از دو روش زیر استفاده می شود:

نصب با زیرسازی فلزی

این روش بیشتر برای نمای ساختمان ها و سرویس های بهداشتی کاربرد دارد. در این روش ابتدا یک شبکه فلزی با استفاده از پروفیل های سبک گالوانیزه بر خلاف جهت نصب ساندویچ پانل ها اجرا می شود. به این معنی که اگر قرار است ساندویچ پانل ها به صورت افقی نصب شوند، پروفیل های زیرساز بایستی عمودی اجرا شوند و بالعکس.

این کار باعث می‌شود تا در محل های تلاقی ساندویچ پانل و پروفیل زیرسازی، اتصال توسط پیچ سرمته دار میسر شود. توصیه می‌شود تا در مناطقی که بارندگی زیادی است و احتمال نفوذ آب به درون سازه وجود دارد، ساندویچ پانل ها به صورت افقی نصب شوند. رعایت این نکته در مورد ساندویچ پانل های دکوراتیو باعث می شود که در قسمت زبانه و فاق امکان نفوذ آب از بین درز ها به صفر برسد.

نصب بدون زیر سازی فلزی

از این روش برای مواقعی استفاده می شود که بخواهیم ساندویچ پانل را روی دیواری های کاشی کاری شده یا گچ کاری شده نصب کنیم. مسلماً راحتی کار در این روش بیشتر است. برای نیاز است تا دیوار کاملا صاف و بدون موج باشد. بنابراین پانل ها مستقیم روی دیوار به وسیله رول پلاک و پیچ در قسمت فاق و زبانه نصب می شوند.

انواع پروفیل های آلومینیومی اتصال دهنده پانل ها

ساندویچ پانل ها برای نصب در اطراف درب ها وپنجره ها، ابتدا و انتهای کار و همینطور کنج های دیوار به یکدیگر، نیاز به یک فریم دارند. برای این منظور پروفیل های آلومینیومی مخصوصی وجود دارد که با طول ۶ متر تولید می شوند و از آنها می توان برای چارچوب پانل ها استفاده کرد. انواع پروفیل ها به شرح زیر است:

پروفیل F شکل

مقطع این پروفیل به شکل حرف F انگلیسی و دارای دو قسمت روکش (کاور) و پایه (بیس) است. قبل از نصب و اجرای ساندویچ پانل بایستی پایه پروفیل اف شکل را با استفاده از پیچ روی زیر ساز پیچ کرد و سپس ساندویچ پانل را روی آن نصب و اجرا کرد. در ادامه روکش پروفیل با اعمال فشار و ضربه زدن در بین دو لبه پایه قرار می گیرد. از این پروفیل برای ابتدا و انتهای کار و همچنین در مجاورت پنجره ها استفاده می شود.

پروفیل V شکل

مقطع این پروفیل شبیه حرف V لاتین است یعنی زاویه میان دو بال آن ۹۰ درجه است. این پروفیل نیز همانند پروفیل F شکل دارای دو قسمت پایه و روکش است. از این مدل پروفیل در زوایای کنج دیوار چه به صورت کنج داخلی و چه به صورت کنج خارجی استفاده می شود. پایه پروفیل V شکل توسط پیچ های سرمته دار روی زیرساز نصب می شود.

آموزش, بارندگی, پوشش

پروفیل H شکل

کاربرد این پروفیل برای اتصال پانل های افقی به پانل های عمودی و همچنین اتصال دو ساندویچ پانل در طول به یکدیگر است. این پروفیل نیز همانند دو پروفیل قبلی از دو قسمت بیس و کاور تشکیل شده است و روش نصب آن نیز مشابه آنها است.

برای اجرای ساندویچ پانل ها نکات و ریزه کاریی های وجود دارد که می‌تواند به بهبود کار و همچنین کاهش هزینه ها کمک کند. در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

  •  در مواردی که قرار است ساندویچ پانل بدون زیر ساز به دیوار وصل شود، نیازی  به استفاده از ورق فلزی در دو طرف ساندویچ‌پانل نیست. همچنین می توان از ساندویچ پانل های با ضخامت کمتر و یا انواعی که تعداد گام های به کاررفته در آن‌ها کمتر است استفاده کرد.
  • برای بالا بردن کیفیت سازه، بنا به ضرورت و شرایط محیطی از ساندویچ پانل های دارای عایق حرارتی و صوتی، مقاوم در برابر رطوبت و ضد احتراق استفاده کنید.
  • در مواردی که زیبایی سازه اهمیت زیادی دارد بجای ساندویچ پانل های معمولی از انواع پیچ مخفی استفاده کنید.
  • برای آب بندی سازه به روش قرارگیری زبان وفاق ساندویچ پانل ها دقت کنید. همچنین برای این منظور استفاده از چسب های سیلیکونی توصیه می شود.
  •  برای نصب ساندویچ پانل های دیواری و سقفی از پیچ های واشر دار مخصوص استفاده کنید.
  • در استفاده از فلاشینگ ها و آبروها به زیبایی و آبندی سازه کمک می کند.
  •  به طور کلی در نصب و اجرای ساندویچ پانل ها بایستی به مواردی چون شدت وزش باد محیط، فاصله بین ستون ها و محل نصب و عرض و ارتفاع پانل ها توجه کرد.

کبیر پانل تولید کننده و مجری انواع ساندویچ پانل های دیواری و سقفی برای مقاصد مختلف صنعتی، تجاری، مسکونی، اداری و غیره است. کلیه تولیدات پانل کبیر از انواع با کیفیت و استحکام بالا است. همچنین این شرکت با در اختیار داشتن تیم اجرایی متخصص و حرفه ای در امر ساخت انواع بنا ها و سازه های پیش ساخت فعالیت می کند. برای اطلاعات بیشتر با شماره های در ج شده در تماس بگیرید.

جمع‌بندی

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، نصب ساندویچ پانل‌ها علاوه بر این که بسیار سریع و آسان است، دارای نکات بسیار مهمی است که رعایت آن‌ها به زیبایی بیشتر و همچنین عایق‌بندی مناسب سازه کمک می‌کند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود انجام نصب ساندویچ پانل‌های دیواری و سقفی توسط نیروی کار ماهر و با تجربه کافی انجام گیرد.

استفاده از تجهیزات مورد نیاز، مهیا کردن زیرساخت، آشنایی با دستگاه‌های برش، رعایت قوانین نصب و نوع چینش انواع ساندویچ پانل‌ها، عایق‌بندی و درزگیری از جمله مواردی است که در نصب انواع ساندویچ پانل‌ها باید به آن‌ها دقت شود.

جهت مشاهده انواع کولرگازی تکنوپنل به همراه مشخصات و قیمت اینجا کلیک کنید

قیمت ساندویچ پنل با توجه به مدل و ظرفیت دستگاه متفاوت است. جهت خرید ساندویچ پانل می‌توانید در وب سایت ما اقدام کنید.