عمومیکسب و کار

نحوه نصب برج خنک کننده

چیدمان برج خنک‌ کننده به معنی نحوه قرارگیری برج‌ های خنک‌ کننده نسبت به هم و محل قرارگیری آنها در محیط نصب می‌ باشد. همانطور که می‌ دانیم بهترین محل برای ، مکان‌ های بلند مانند پشت بام می‌ باشد که جریان هوا به خوبی در آنجا وجود دارد. در محل نصب ممکن است موانع و منابع حرارتی وجود داشته باشد که در صورت عدم رعایت موارد نصب ممکن است در عملکرد کولینگ تاور تأثیرگذار باشد. بنابراین جهت چیدمان صحیح برج خنک کن باید از اصولی پیروی نمود که در ادامه این مطلب به بررسی آنها و عوامل موثر بر قیمت پروانه برج خنک کننده می‌ پردازیم.

نحوه چیدمان برج خنک‌ کننده

اولین نکته‌ ای که باید در نظر گرفته شود محل قرارگیری پکینگ برج خنک کننده نسبت به سایر سازه‌ ها و دیوارها می‌ باشد. در چیدمان برج خنک‌ کننده جریان القایی که خروجی و اگزاست هوا از قسمت فوقانی می‌ باشد، ارتفاع برج خنک‌ کننده و محل خروج هوا باید بلندتر یا هم ارتفاع دیوارهای مجاور و یا ساختمان‌ های نزدیک باشد.

وقتی ارتفاع دستگاه از دیوار مجاور کمتر باشد، مشکلات جریان هوا به وجود می‌ آید. در این چیدمان برج خنک‌ کننده مشکل وقتی شدیدتر می‌ شود که جهت وزش جریان هوا هم به سمت برج خنک‌ کننده و دیوار باشد که در این صورت هوای خارج شده از برج خنک کن مجدداً به دستگاه وارد شده و کاملاً عملکرد برج خنک‌ کننده را مختل می‌ کند.

حتی مواقعی که هوا در جهت خلاف این وضعیت هم به جریان می‌ افتد، در کنار دستگاه فشار منفی ایجاد می‌ شود و مجدداً هوای خارج شده از برج خنک‌ کننده وارد دستگاه شده و عملکرد دستگاه مختل می‌ شود. حتی در صورت عدم وجود باد باز هم وجود دیوار و یا مانع باعث جلوگیری از پراکنده شدن هوای مرطوب و اشباع خارج شده از برج خنک کن می‌ شود.

در این حالت می‌ توان با استفاده از شاسی فلزی و یا بتونی ارتفاع برج خنک‌ کننده را افزایش داد تا هم ارتفاع شده و یا بلندتر از مانع شود.

چیدمان نادرست برج خنک کن

حتی مواقعی که هوا در جهت خلاف این وضعیت هم به جریان می‌ افتد، در کنار دستگاه فشار منفی ایجاد می‌ شود و مجدداً هوای خارج شده از برج خنک‌ کننده وارد دستگاه شده و عملکرد دستگاه مختل می‌ شود. حتی در صورت عدم وجود باد باز هم وجود دیوار و یا مانع باعث جلوگیری از پراکنده شدن هوای مرطوب و اشباع خارج شده از برج خنک کن می‌ شود.

چیدمان نادرست کولینگ تاور

در این حالت می‌ توان با استفاده از شاسی فلزی و یا بتونی ارتفاع برج خنک‌ کننده را افزایش داد تا هم ارتفاع شده و یا بلندتر از مانع شود.

راه حل دیگر این است که با اضافه کردن بلندتر و یا قطعه دیسچارژ به بالای دستگاه مسیر خروج هوا را بلندتر از دیوار و مانع کناری کرد. نهایی ترین آیتم در راه اندازی یک خط تولید با سیستم خنک کاری، نصب برج خنک کننده می باشد. نحوه نصب کولینگ تاور از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا عدم توجه به نصب می تواند علاوه بر آسیب رساندن به دستگاه‌های گرمازا همانند ، کوره، چیلر، ترانس و غیره به خود این دستگاه نیز آسیب وارد نماید و خط تولید در صنعت یا سیستم تهویه مطبوع یک ساختمان را به کلی از مدار خارج نماید.

همانطور که می دانید در طراحی یک سیستم تمامی اجزا آن سیستم اگر وظیفه خود را به خوبی انجام ندهند این امکان وجود دارد که کل سیستم از مدار کاری خود خارج گردد. نصب برج خنک کننده دارای آیتم های متعددی می باشد که در این مطلب در به طور مفصل به این آیتم ها خواهیم پرداخت:

محل نصب برج خنک کننده

محل قرار گیری و نصب برج خنک کننده تحت عنوان فنداسیون نگهدارنده، باید در محیط آزاد و باز قرار داشته باشد. در نحوه نصب برج خنک کننده باید دقت نمود دستگاه عموما در بالاترین نقطه از سیستم تاسیسات قرار می گیرد و عموما این دستگاه را در تجهیزات خنک کاری چیلر در بالای پشت بام های منازل و آپارتمان ها مشاهده خواهید نمود.

دلیل اصلی نصب کولینگ تاور در بالای بام، هوای جریان یافته اطراف کولینگ تاور می باشد. باید هوای آزاد و تازه و عاری از هرگونه آلاینده را دریافت نماید تا راندمان این دستگاه با افت مواجه نشود. هوای خروجی از سیستم کولینگ عموما اشباع یا کاملا مرطوب بوده که بدین دلیل باید هوای خروجی به محیط آزاد بیرون مستقیما هدایت شود تا آسیب هایی از جمله خوردگی و پوسیدگی ناشی از بخارات اشباع گرم بر روی تجهیزات دیگر اثری نگذارد.

نکته مهم دیگر در انتخاب محل نصب برج خنک کننده تراز بودن سطح فنداسیونی است که دستگاه بر روی آن قرار می گیرد. عدم تراز بودن سطح قرار گیری و محل نصب، سبب می شود تا پاشش نازل ها دچار اختلال شود و همچنین ارتعاشات ناشی از موتور و فشار آب ورودی با شدت بیشتری بر روی بلبرینگ های فن و یا سایر قطعات اسیب وارد می نماید. از طرفی همین موضوع سبب افزایش شدت دسیبل صدای برج خنک کننده می گردد.

تابلو کنترل و سیستم کنترل راه اندازی برج خنک کننده

موتور برج خنک کننده وظیفه تامین نیروی لازم جهت گردش فن یا پروانه را برعهده دارد و این موضوع سبب می شود که اهمیت سیستم کنترل انرژی و راه اندازی الکتریکال سیستم معطوف به این قطعه باشد. در راه اندازی و نصب موتور در عادی ترین حالت باید از اجزای محافظ الکتریکال همچون کنتاکتور یا بیمنتال و کنترل فاز و نوسان استفاده نمود. به منظور بهینه سازی مصرف موتور و بال بردن عمر موتور در بستن تابلو برق راه اندازی و نصب برج خنک کننده توصیه می شود از سیستم سافت استاتر نیز استفاده نمود.

این قطعه در ابتدا گشتاور اولیه راه اندازی موتور را که بیست درصد از گشتاور نامی موتور بیشتر می باشد کاهش می دهد و گشتاور موتور را در لحظه استارت یا راه اندازی و نصب به صورت پله ای و با نمودار خطی افزایش می دهد. این افزایش گشتاور در موتور برج خنک کننده به صورت تقریبا آنی صورت می پذیرد. سیستم VFD یا سیستم دور متغیر نیز به منظور کاهش مصرف انرژی برج خنک کننده در این دستگاه در هنگام نصب و راه اندازی دستگاه به شدت توصیه می شود.