عمومیکسب و کار

نحوه آزاد سازی زندانیان جرائم غیر عمد

یکی از کارهای خیر که باید توجه ویژه‌‌ای به آن داشت، آزادی زندانیان جرائم غیرعمد است؛ مخصوصا که امسال که با بحران شیوع ویروس کرونا نیز همراه هستیم. ویروس کرونا همه جهان و جهانیان را از بهداشت عمومی و شخصی، کار و اقتصاد، فعالیت‌های اجتماعی، رسم و رسوم و مذهب تا حتی حقوق و قضا را متاثر و غافل‌گیر کرده است.

تاسیس حقوقی زندان که مرکز اجتماع تعداد زیادی انسان است و به آسانی دیگر اجتماعات قابل انحلال و متفرق نمودن این انسان‌ها وجود ندارد، چه؟ در این اوضاع باید به فکر برگزاری جشن‌های گلریزان با روش‌های مدرن باشیم و از پتانسیل‌های شبکه‌های اجتماعی جهت کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد استفاده کنیم.

یکی از کار های بسیار خوب و پسندیده ای که باید به آن توجه ویژه و خاصی داشت ، آزادی زندانی هایی است ، که جرم آنها به صورت غیر عمد بوده است و باید به فکر آزادی زندانیان جرائم غیرعمد باشیم مخصوصا در این دوره خاص اپیدمی ویروس کووید 19 که روی خیلی از فعالیت های اجتماعی ، رسم و روسم های مذهبی ، کار ، اقتصاد و… تاثیر گذاشته است.

تاسیس حقوقی زندان که مرکز اجتماع تعداد زیادی انسان است و به آسانی دیگر اجتماعات قابل انحلال و متفرق نمودن این انسان‌ ها وجود ندارد، چه؟ در این اوضاع باید به فکر برگزاری جشن‌ های گلریزان با روش‌ های مدرن باشیم و از پتانسیل‌ های شبکه‌ های اجتماعی جهت کمک به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد استفاده کنیم.

چرا آزادی زندانیان جرائم غیر عمد؟

شاید با خود این سوال را داشته باشید ، که میان این همه کار خیر و پسندیده چرا باید به فکر آزادی زندانیان جرائم غیر عمد باشیم. قبل از هر چیزی باید بگوییم که در این کار خیر آزادی زندانیان صرفا شامل افرادی می شود ، که طی جرم های غیر عمدی گرفتار شده اند و دوم این که زندان هزینه های بسیاری را برای شخص ، خانواده و جامعه به همراه خواهد داشت.

در وضعیت فعلی ، که جمعیت کیفری زندانی در زندان های ایران ، از ظرفیت استاندارد زندان ها بیش تر می باشد ، به طوری که هر زندانی یک تخت ندارد و این احتمال وجود دارد ، که برخی از آنها روی زمین بخوابند و یا تجهیرات نظافتی و بهداشتی زندان ها به میزانی محدود باشد ، که کفاف تعداد بالای آن ها را ندهد و با این اوصاف چرا ما نباید به فکر آن ها باشیم.

در تمام دنیا همواره تلاش می کنند تا میزان زندانیان را کاهش دهند و خیلی از افراد هر چه کمتر وارد زندان شوند و یا در صورتی که زندانی شدند هر چه سریع تر آزاد شوند و به جامعه باز گردند. کارنامه درخشان ستاد دیه در آزادی زندانیان جرائم غیر عمد نشان دهنده این است ، که کمک های مردمی در ماه مبارک رمضان بسیار افزایش پیدا می کند و در این ماه ها بیش از ده ها هزار نفر از از زندانیان به جامعه بازگشته ، و به کانون گرم خانواده خود برمی گردند.

در وضعیت فعلی که مثل سال های قبل امکان برپایی چالش حضوری و جشن‌ های گل ریزان وجود ندارد، این زمینه فراهم شده که از پتانسیل‌ های محیط مجازی و فناوری‌ های امروزی در راستای دریافت کمک‌ های نیکو کاران برای کمک به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد به کار گرفته شود.

اگر افراد مورد اعتماد مردم با انجام امور هنرمندانه و طبق دیدگاه‌ های مدرن و سلیقه مخاطبان اقدام کنند می‌توانند در دریافت کمک‌ های مردمی جهت آزادی زندانیان جرایم غیر عمد تاثیرگذار باشند. در وضعیتی که ویروس منحوس کرونا در حال گسترش است باید مجموعه‌ های خلاق ،پر انرژی و با استعداد، روش‌ های مدرن و به روز ، از کار انجام شدنی در شبکه‌ های مجازی به منظور افزایش کمک‌های مردمی به ستاد دیه به کار گرفته و نتایج آن را در سطح همه شهر و استان‌ها مطرح کنند که همه برای کمک ترغیب شوند.

همه ما مطلع هستیم ، که میزان کار و ظرافت در محیط مجازی برای جلب توجه خیران بسیار زیاد است، اما افراد ماهر در زمینه‌ های فرهنگی، هنری و تبلیغی این امکان را دارند تا از تخصص و مهارت خود بهرمند شوند و کمک‌ های مردمی به ستاد دیه را گسترش دهند. در واقع اگر محتواهایی که برای دریافت کمک‌ های مردمی در فضای مجازی استفاده می‌ شود از کیفیت خوبی برخوردار باشد این کار به سهولت حتی در سطح جهانی اتفاق می‌افتد و روی آزادی زندانیان جرائم غیر عمد می تواند اثر گذار باشد.

در شرایط کنونی که ضدعفونی مرتب دست‌ها با آب و مایع دستشویی ، استفاده از ماسک و دست‌کش که بیرون از زندان هم به مشکل پیدا می‌شود و از همه مهم‌ تر رعایت فاصله با دیگران که بسیار مهم و ضروری است، در میان زندانیان این موارد ضرورتی بیشتری خواهند داشت. پس باید این ضرورت‌ها و نیاز ها را درک کنیم و سعی کنیم که در کم جمعیت کردن زندان‌ های کشور تلاش کنیم ، پس با کمک کردن به ما می توانید در آزادی زندانیان جرائم غیر عمد سهیم باشید.

آزادی زندانیان جرائم غیرعمد یک کار نیک

ممکن است از خود سوال کنید بین این همه کار خیر چرا آزادی زندانیان؟ اول از همه باید بگوییم در کار خیر آزادی زندانیان صرفا زندانیانی است که طی جرائم غیرعمد گرفتار شده‌‌اند و دوم اینکه زندان هزینه‌های بسیاری را برای شخص، خانواده او و جامعه به همراه خواهد داشت. در وضعیتی که جمعیت کیفری زندانی در زندان‌های ایران، از ظرفیت استاندارد زندان‌ها بیشتر است، به صورتی که هر زندانی یک تخت ندارد و ممکن است برخی روی زمین بخوابند یا تجهیزات نظافتی و بهداشتی زندان‌ها که محدود است و کفاف تعداد بالا را نمی‌دهد، ما نباید به فکر آن‌ها باشیم؟

در کل جهان همواره سعی بر این است که افراد هر چه کمتر وارد زندان شوند و یا در صورتی که زندانی شدند هرچه سریع‌تر آزاد شوند. کارنامه درخشان ستاد دیه در آزادی زندانیان جرائم غیرعمد نشان دهنده این است که کمک‌های مردمی در ماه رمضان بسیار افزایش پیدا می‌کند و در این ماه بیش از ده‌ها هزار نفر زندانی به کانون گرم خانواده برگشته اند.

در وضعیت فعلی که مثل قبل امکان برپایی چالش حضوری و جشن‌های گلریزان وجود ندارد، این زمینه فراهم شده که از پتانسیل‌های محیط مجازی و فناوری‌های امروزی در راستای دریافت کمک‌های نیکوکاران برای کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد به کار گرفته شود.اگر افراد مورد اعتماد مردم با انجام امور هنرمندانه و طبق دیدگاه‌های مدرن و سلیقه مخاطبان اقدام کنند می‌توانند در دریافت کمک‌های مردمی جهت آزادی زندانیان جرایم غیرعمد تاثیرگذار باشند.

در وضعیتی که ویروس منحوس کرونا در حال گسترش است باید مجموعه‌های خلاق، پر انرژی و با استعداد، روش‌های نوینی از امور انجام شدنی در شبکه‌های مجازی به منظور افزایش کمک‌های مردمی به ستاد دیه به کار گرفته و نتایج آن را در سطح همه شهر و استان‌ها مطرح کنند که همه برای کمک ترغیب شوند. ستاد دیه در سال ۱۳۷۶ به عنوان یک مؤسسه خیریه و مردم نهاد، با هدف کمک به آزاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد که قادر به پرداخت دین خود نیستند و به این خاطر در زندان به سر می برند، تشکیل گردید. جهت مشاوره از گروه مشاوره پیشگامان ایران می توانید به سایت ما مراجعه کنید

ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند مؤسسه خیریه غیرتجاری و غیرانتفاعی است. هدف ستاد دیه در حوزه آزادی زندانیان و کمک به محکومان قطعی در جرائم غیرعمدی و محکومیت های قطعی مالی ناشی از تسبیب و موجب ضَمان و دیگر عقود مدنی است.

الف ـ هیئت مؤسس
ب ـ هیئت امناء .
ج ـ هیئت مدیره .
د ـ بازرسان .

هیأت امناء ستاد دیه(مجمع عمومی ستاد دیه) مرکب از حداقل هفت نفر بوده که توسط هیئت مؤسس انتخاب میشوند و عالیترین مرجع تصمیم گیری در ستاد دیه میباشد که بصورت عادی یا فوق العاده تشکیل جلسه می دهند. هیئت امناء از میان خود یک نفر را بعنوان رئیس و یک نفر را بعنوان نائب رئیس انتخاب می نمایند.

مجمع عمومی عادی ، سالی یکبار با دعوت از سوی رئیس یا نائب رئیس هیئت امناء تشکیل میشود . برای رسمیت جلسه حضور نصف بعلاوه یک اعضاء و جهت تصویب هر موضوعی نیز رأی موافق اکثریت ( نصف بعلاوه یک اعضاء حاضر) ضرورت دارد.

چگونه یک زندانی را ازاد کنیم نی نی سایت, حداقل بدهی زندانیان, شرایط ازادی زندانی مالی

لازم به ذکر است در صورتی که در دعوت نخستین اکثریت حاصل نشد، جلسه دوم به فاصله ۱۵ روز بعد با دعوت رئیس یا نائب رئیس هیئت امناء تشکیل و با هر تعداد حاضر، جلسه رسمیت خواهد یافت.
وظایف مجمع عمومی عادی شامل موارد زیر می باشد:
1- انتخاب اعضای هیئت مدیره ستاددیه و بازرسان اصلی و علی البدل .
۲- تعیین خط مشی و سیاستهای کلی ستاددیه و اتخاذ تصمیم در راستای اهداف آن و ابلاغ به هیئت مدیره.
۳- استماع و رسیدگی به گزارش هیئت مدیره، بازرس یا بازرسان .
۴- بررسی و تصویب پیشنهادات هیئت مدیره اعم از آئین نامه اجرائی و یا سایر موارد .
۵- تعیین عضو جانشین هیئت امناء طبق مندرجات ماده ۱۳ اساسنامه ستاد.
۶- تصویب ترازنامه و بودجه .
۷- تعیین روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی و دعوتنامه های ستاد دیه .
ستاد دیه دارای هیئت مدیره ای مرکب از ۷ تا ۹ نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل خواهد بود که از بین هیئت امناء و یا خارج از آن توسط هیئت امناء انتخاب می شوند. جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با اکثریت آراء معتبر خواهد بود. هیئت مدیره نماینده قانونی ستاددیه بوده و وظایف و اختیارات آن بشرح زیر میباشد :
۱- تعیین رئیس و نائب رئیس از بین اعضاء هیئت مدیره .
۲- تعیین مدیرعامل.
۳- تأسیس شعب و نمایندگی های استانی .
۴- اعمال کلیه اختیارات مربوط به حوزه منابع انسانی از بدو خدمت تا خاتمه خدمت .
۵- اجرای تصمیمات مجمع عمومی هیئت امناء .
۶- حفظ اموال و تنظیم فهرست دارائی ستاد دیه .
۷- هرگونه اقامه یا دفاع از دعاوی مدنی و جزایی، اصالتاً و وکالتاً، اعم از اینکه ستاددیه مدعی باشد یا مدعی علیه در تمام مراحل .
۸- تعیین وکیل و عزل آن .
۹- حل و فصل دعاوی از طریق داوری، صلح و سازش .
۱۰- اهداء و قبول کلیه هدایا و کمک های مادی و غیرمادی .
۱۱- تنظیم آئین نامه های لازم درخصوص امور اداری ، مالی ، استخدامی و نیز نحوه استفاده از درآمدهای ستاددیه و اختصاص بودجه به هریک از هدفهای آن و ارائه به هیئت امناء جهت رسیدگی و تصویب .
۱۲- تهیه و تنظیم ترازنامه و گزارشات سالیانه هیئت مدیره ، جهت رسیدگی و تصویب هیئت امناء.
۱۳- رئیس هیئت مدیره علاوه بر دعوت و اداره جلسات هیئت مدیره، موظف است که مجمع عمومی هیئت امناء را در موارد ضروری بنا به تقاضای هیئت مدیره دعوت نماید .

به موجب اساسنامه ستاد دیه، اصل بر عدم استفاده از بودجه های دولتی است و ستاد دیه در فعالیت های خود متکی به منابع و ظرفیت های مردمی است. البته این ستاد کمک بلاعوض دولت یا نهادهای دولتی را دریافت می نماید.
زندانیان هدف این ستاد
هدف این ستاد شامل زندانیانی است که به دلیل عدم توانایی نسبت به پرداخت دین (حق الناس) در جرائم غیر عمد مانند جرایم زیر، در حبس به سر می برند:
۱. ایراد صدمه بدنی و یا قتل غیر عمد ناشی از تصادفات رانندگی
۲. حوادث کارگاهی
۳. محکومیت های مالی نظیر مهریه معقول و نفقه
۴. چک های بلامحل غیر از کلاهبرداری
جمع بندی و نتیجه گیری
هدف از این ستاد، کمک به زندانیانی است که بدهکاران جرائم غیر عمد، نظیر جرح و یا قتل غیر عمد ناشی از تصادفات رانندگی و یا بدهکاری مالی غیر کلاهبرداری و یا بدهی بابت مهریه و نفقه میباشند.