علمی و پزشکی

لیف لوفا چیست؟ آیا واقعا این لیف گیاهی است؟

ممکن است شما نیز مانند بسیاری از افراد قصد خرید لیف لوفا را داشته باشید، ولی احتمالا این سوال که آیا واقعا این لیف، گیاهی است، ذهنتان را درگیر کرده! متاسفانه سوء استفاده سودجویان در بازار محصولات ارگانیک، باور به اینکه لیف لوفا واقعا گیاهی است را برای تعدادی دشوار کرده. ما در این مقاله سعی می‌کنیم به این سوال و سوالات دیگری که درباره این محصول ممکن است برای شما مطرح باشد، پاسخ ‌دهیم. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره لیف لوفا و بذر لوفا به فروشگاه اینترنتی نسیما مراجعه فرمایید.

درباره گیاهی بودن لیف لوفا باید بدانید که این لیف، واقعا گیاهی است و از اسفنج میوه گیاه لوفا تولید می‌شود. همچنین هیچگونه عملیات شیمیایی و تغییر ماهیتی نیز روی آن انجام نمی‌شود. تنها شستشو، برش و دوخت است که روی آن صورت می‌گیرد.

لیف لوفا چیست؟ آیا واقعا این لیف گیاهی است؟

لوفا چیست؟

لوفا نوعی کدو و تنها گیاه تولیدکننده اسفنج در جهان است. میوه‌های آن در ابتدا سبز رنگ، بزرگ و سنگین بوده که به مرور گوشت داخل آنها تبدیل به الیاف درهم تنیده توری شکل و سبک می‌شود. هم‌زمان پوست آن کم‌رنگ شده، به زردی گراییده و نهایتا قهوه‌ای رنگ و کاملا خشک می‌شود.

پس از اینکه میوه لوفا، روی بوته خشک و سبک شد، چیده شده و پس از خیساندن در آب، پوستش کنده شده و اسفنج توری شکل آن ظاهر می‌شود. اسفنج لوفا بعد از شستشو و خشک شدن در صنایع مختلفی استفادهمی‌شود که شایع‌ترین کاربرد، به عنوان لایه‌بردار  طبیعی بسیار مفید و لذت‌بخش است.

 

خواص لایه ‌بردار لوفا

بعضی از آثار درمانی لایه‌بردار  لوفا عبارتند از:

. پاکسازی و لایه‌برداری فیزیکال (اسکراب) عالی و سریع پوست بدون استفاده از مواد شیمیایی

. موثر درکاهش جوش‌های سرسیاه، سرسفید و زیرپوستی

. رفع خارش پوستی آزاردهنده ناشی از عدم لایه‌برداری مناسب

. کاهش چین و چروک دور چشم، اطراف پیشانی و…

. کاهش تیرگی پوست خصوصا در نقاطی که تیرگی بیشتری دارد و کم‌رنگ‌تر شدن لکه‌های پوستی

. جلوگیری از پوسته شدن پوست صورت

. افزایش تأثیر تقویت کننده‌های پوستی مانند خراطین و لوسیون‌ها

. بهبود گردش خون وتغذیه وتنفس مناسبتر پوست ونهایتا تقویت، استحکام و لیفتینگ پوست

. از بین برنده خستگی و کسالت

. کمک به درمان سلولیت

مجموعه نسیما به‌عنوان تخصصی‌ترین مجموعه کشت لوفا در ایران، پرورش گونه‌های مختلف لوفا را بصورت حرفه‌ای در ده‌ها مزرعه و با نظارت تیم تخصصی پرورش لوفای نسیما انجام می‌شود. شما عزیزانمی‌توانید برای تهیه محصولاتی مناسب مانند لیف لوفا و بذر لوفا به وب سایت نسیما مراجعه کنید.

لیف لوفا چیست؟ آیا واقعا این لیف گیاهی است؟

ویژگی های لیف لوفای مناسب

در این قسمت تعدادی از مولفه‌های لیف لوفای مناسب را مطرح می‌کنیم:

. اول اینکه نباید خیلی نازک باشد، متاسفانه اسفنج به کار رفته در برخی از لیف‌های لوفای موجود در بازار به شدت نازک است.

. دوم اینکه نباید نرمی و لطافت زیادی داشته باشد، لوفا وقتی خیس می‌خورد، نرم‌تر شده و اگر در حالت خشک، لطیف باشد، زمانی که آب به آن برسد خیلی نرم می‌شود و لایه‌برداری نخواهد داشت و تقریبا بی‌فایده می‌شود.

. سومین مولفه این است که زبری لیف لوفا نباید بیش از اندازه باشد. بعضی از گونه های لوفا رشته‌های بسیار سخت و ضخیمی دارند که هم پوست را آزار داده و هم به دلیل نداشتن ظرافت، لایه‌برداری را به خوبی انجام نمی‌دهند.

یکی دیگر از دلایل دوام لیف‌های لوفای نسیما همین حساسیت بالای مجموعه نسیما در رعایت کیفیت و  و حرفه‌ای بودن تیم فرآوری مجموعه است.

 

انواع لیف لوفا

لیف گیاهی لوفا از جهات مختلف مثل نوع کاربرد آن، شکل ظاهری، نحوه تولید، گروه سنی و … قابل دسته‌بندی است که در اینجا به شرح برخی از آنها می‌پردازیم:

دسته بندی لیف لوفا از جهت نوع کاربرد

الف. لیف لوفای پشتی

این لیف برای لایه‌برداری پشت و کمر استفاده می‌شود و با امکانی که دارد، توانایی لیف کشیدن پشت، توسط خود شخص و بدون نیاز به کمک فردی دیگر فراهم شدهاست.

لیف لوفای پشتی نیز انواع مختلفی دارد:

. لیف پشتی باندی (پارچه‌ای بلند دو دسته): شکل کشیده ای دارد که دو بند نسبتا بلند در دوطرف آن به‌عنوان دو دسته برای دو دست تعبیه شده. این لیف پشتی نسبت به انواع دیگر بهتر می‌تواند پشت را شستشو دهد.

. لیف پشتی دیواری: این لیف معمولا با صفحه و پایه پلاستیکی روی دیوار حمام نصب می‌شود و به‌جای اینکه شخص لیف را به پشت خود بکشد، پشتش را به لیفی که روی دیوار نصب شده می‌کشد.

لیف پشتی دیواری در نگاه اول جذاب به نظر می‌رسد، ولی کارکرد آن مانند لیف باندی نیست.

. لیف پشتی دسته چوبی: در این لیف ورقه یا استوانه لوفا به اَشکال مختلف روی یک دسته چوبی نصب شده و شخص با گرفتن دسته آن، نقاط مختلف پشت خود را لیف می‌کشد.

در میان این سه مدل، به نظر می‌رسد بهترین نوع لیف پشتی، همان لیف باندی باشد.

لیف لوفا چیست؟ آیا واقعا این لیف گیاهی است؟

ب. لیف لوفای بدن

لیف بدن برای لایه‌برداری و پاکسازی بدن استفاده می‌شود و طبیعتا متناسب با پوست بدن نسبت به پدهای صورت، زبری بیشتری دارد تا لایه‌برداری سلول‌های مرده از اپیدرم را به خوبی انجام دهد.

لیف‌های بدن نیز شامل انواع زیر است:

. لیف لوفای دستکشی (کیسه‌ای): مانند لیف حمام کاموایی حالت کیسه دارد که از دهانه لیف دست داخل آن می‌رود. قسمت روی این لیف از اسفنج گیاه لوفا بوده و پشت آن از جنس پارچه نخی است.

. لیف لوفای غیر دستکشی (یک‌طرف یا دوطرف لوفا): این لیف‌ها در اشکال مختلف (بیضی، دایره، اشک، و چهارضلعی و …) حالت دستکشی ندارند و نهایتا در پشت لیف یک نوار یا کش تعبیه شده که موقع استفاده پشت دست قرار می‌گیرد.

. استوانه ای: در واقع یک برش استوانه‌ای حدودا 15 سانتی از اسفنج لوفا است که هیچ پارچه‌ای در آن به کار نرفته و تغییر شکل فیزیکی در شکل استوانه‌ای لوفا داده نشده و نهایتا یک بند به‌عنوان حلقه آویز در آن تعبیه می‌شود.

لیف‌ بدن از جهت گروه سنی نیز به دو دسته بزرگسال و کودک تقسیممی‌شود. لطافت پوست کودک مستلزم اینست که برای تولید لیف این گروه سنی از اسفنج لطیف‌تری استفاده شود.

اگر قصد خرید لیف لوفا برای کودک خود را دارید، لیفی را تهیه کنید که مانند لیف کودک نسیما دارای طرح جذاب باشد. شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت نسیما و با خرید لیف کودک نسیما، حمام را برای دلبندتان جذاب کنید.

لیف لوفا چیست؟ آیا واقعا این لیف گیاهی است؟

ج. لیف لوفای صورت (پد صورت)

لیف خیلی کوچکی است که معمولا 5 الی 10سانتی‌متر اندازه دارد. این لیف برای پاکسازی صورت (فشیال)، بهبود انواع جوش خصوصا جوش‌های سرسیاه، رفع تیرگی پوست و کاهش چین و چروک استفاده می‌شود.

با چند بار استفاده پوست شما شفاف، روشن و درخشنده شده و انواع جوش‌ها کاهش پیدا می‌کند و در مواردی حتی اثر و جای جوش‌ها هم کم‌تر می‌شود.

 

نحوه استفاده از لیف لوفا

شاید لیف لوفا در نگاه اول خشک به نظر برسد، ولی قرار نیست به‌صورت خشک استفاده شود؛ کافیست چند ثانیه آب به آن برسد تا زبری آن تا حد زیادی از بین برود. لیف لوفا قبل از استفاده باید چند ثانیه و کمتر از یک دقیقه در آب قرار بگیرد. همین مدت زمان کم، زبری آن را کم کرده و آماده استفادهمی‌شود.

لوفا بعد از خیس خوردن پُف کرده و تنها زبری در حدی که برای لایه‌برداری و پاکسازی پوست لازم است در آن باقی می‌ماند. البته به طور کلی لیف لوفا در چند مرتبه اول کمی زبرتر است و خصوصا افرادی که پوست حساسی دارند، لازم است در دفعات اول آهسته لیف بکشند تا آسیبی به پوست نرسد.

سوالی که ممکن است برای بسیاری از مخاطبین مجموعه نسیما مطرح باشد، این است که آیا لیف لوفا را با شامپو و صابون باید استفاده کرد یا با روشور و یا بدون اینها؟

باید بگوییم روشور با لوفا قابل استفاده نیست، چون بافت متخلخل لوفا باعث می‌شود ذرات روشور روی پوست نمانده و وارد بافت لوفا شود. همچنین با وجود زبری مطلوب لوفا، نیازی به روشور نیست.

از طرف دیگر برای پاکسازی کامل پوست با لوفا به شوینده نیاز است، حال شامپو باشد یا صابون. لوفا با وجود لایه‌بردار قوی بودن، چربی پوست حاصل از تعریق را نمی‌تواند از بین ببرد.

لیف لوفا چیست؟ آیا واقعا این لیف گیاهی است؟

نحوه نگهداری از لیف لوفا

بعد از تهیه لیف لوفا آن را بصورت خشک تا نزنید،‌ چون در مواردی ممکن است باعث شکستگی الیاف و کاهش عمر لیف شود. بعد از استفاده هم، برای گرفتن آب لیف و خشک کردن، نباید لیف را مچاله کنید، بلکه تنها با تکاندن و فشاری اندک، آب آن را گرفته و در معرض هوای آزاد و به دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید تا خشک شود.

با مشاهده یا استفاده از محصولات نسیما از طریق سایت مجموعه نسیما، اذعان خواهید داشت که محصولات مجموعه بهترین کیفیت، زیباترین طرح‌ها و قیمت مناسب را دارند. شمامی‌توانید با مراجعه به وب سایت نسیما انواع محصولات مانند لیف لوفا در انواع مختلف و بذر لوفا را مشاهده نمایید.

 

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان و در این مجله سلامتی و پزشکی می توانید شاهد بررسی انواع امراض و بیماری های مختلف، شیوه ها و راهکار های درمان، روش های تشخیص بیماری باشید.