بین الملل

فرصت مانور دانش‌بنیان‌ها در صنعت نمایشگاهی

بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور (۴)؛  

روزه, زمین, علم

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌هاگفت: به نظر می‌رسد که دانش‌بنیان‌ها به واسطه اطلاعات و کارکرد در اختیار می‌توانند بخش مهم مغزافزاری برای توسعه اقتصادی باشد، اما صنعت نمایشگاهی تاکنون از دانش و اطلاعات دانش‌بنیان‌ها در این زمینه غافل بوده است.

عباس تقدسی‌نژاد مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های شهر آفتاب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان از وجود دانش‌بنیان‌ها در صنعت نمایشگاهی بهره برد، اظهار کرد: از گذشته، داشته‌های فیزیکی تا مقطع و محدوده‌ای ارزش محسوب می‌شده، اما از چند سال گذشته با ورود متاورس، آی تی و دانش نرم‌افزار این دارایی‌ها، از داشته‌های جدی بشر محسوب می‌شود و فضای کار اقتصادی و تجاری نیز باید به این سمت سوق پیدا کند که از ظرفیت آن‌ها برای افزایش بهره‌وری استفاده بهتری داشته باشد.

تقدسی نژاد ادامه داد: امروزه ارزش دانش، داشته‌ها و اطلاعات از زمین و مستغلات و دارایی فیزیکی بیشتر شده است. فردی مانند ایلان ماسک توئیتر را خریداری می‌کند به این دلیل که توئیتر فقط یک پلت‌فرم نبوده و دانش و اطلاعات رد و بدل شده در این فضا برای او مهم است و تلاش می‌کند تا از آن بهره ببرد.

دانش‌بنیان‌ها؛ راهکاری برای توسعه اقتصادی

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های شهر آفتاب عنوان کرد: به نظر می‌رسد که دانش‌بنیان‌ها به واسطه اطلاعات و کارکرد در اختیار می‌توانند بخش مهم مغزافزاری برای توسعه اقتصادی باشد، اما صنعت نمایشگاهی تاکنون از دانش و اطلاعات دانش‌بنیان‌ها در این زمینه غافل بوده است.

تعامل دانشگاه و صنعت به خوبی برقرار نشده است

وی تاکید کرد: ما در طی سال‌های گذشته شعار ارتباط دانشگاه و صنعت را زیاد مطرح کرده‌ایم، اما در واقع این تعامل به صورت جدی برقرار نشده است. یکی از مزیت‌های جدی ما در شهر آفتاب مجاورت با دانشگاه جامع شاهد است. به تازه‌گی تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه شاهد و نمایشگاه شهر آفتاب منعقد شده و بنا داریم در برگزاری نمایشگاه‌های مختلف دانشگاه شاهد پای کار بیاید تا در کنار آن دانش و تحقیقات علمی و پژوهشی مکمل فعالیت‌های اجرایی باشد و در سال‌های آینده این نمایشگاه، برگزاری هر نمایشگاهی را با فعالیت‌های دانش‌بنیانی اجرایی کند.

برنامه استقرار پارک‌های فناوری در مجموعه نمایشگاه شهر آفتاب

تقدسی‌نژاد خاطرنشان کرد: پیگیر آن هستیم که پارک‌های فناوری در مجموعه نمایشگاهی مستقر شوند و توافقاتی نیز با بخش‌های مختلف در این زمینه انجام شده است.

توافقات نمایشگاه شهر آفتاب با وزارت علوم به منظور ایجاد هاب پارک علم و فناوری

وی عنوان کرد: به منظور استقرار پارک‌های علم و فناوری و تبدیل آن به هاب در مجموعه نمایشگاه نیز اخیرا توافقاتی با وزارت علوم انجام شده است.

صنعت نمایشگاهی

از توان و دانش شرکت‌های دانش‌بنیایی در برگزاری نمایشگاه‌ها بهره می‌گیریم

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های شهر آفتاب در پاسخ به این پرسش که به دلیل برگزاری نمایشگاه‌های صنعتی در شهر آفتاب می‌توان از واحد تحقیق و توسعه آن‌ها نیز بهره برد، تصریح کرد: اگر نمایشگاه فقط چهار روز کاری در نظر گرفته شود شاید واحد‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها نتوانند برون‌داد چندانی در آن داشته باشند، اما انجام کار دانشگاهی در هنگام برگزاری نمایشگاه‌ها و در کنار آن ایجاد نمایشگاه‌های دائمی که برنامه آن در دستور کار قرار دارد، می‌تواند زمینه‌ای برای استفاده از دانش و توان شرکت‌های دانش‌بنیانی باشد.

وی تصریح کرد: نمایشگاه‌های مختلف چند روزه نیز هر هفته و هر ماه برای نمایش عملکرد یک ساله صنایع برگزار می‌شود که می‌توان از بخش تحقیقاتی دانشگاه‌ها و بخش تجاری نمایشگاه‌های دائمی با رویکرد دانش‌بنیان در برگزاری آن‌ها بهره برد که اجرای آن جزو برنامه‌های توسعه‌ای شهر آفتاب است.

کمک واقعی به دانش‌بنیان‌ها سپردن کار به آنهاست

تقدسی‌نژاد درباره حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: حمایت به معنای ارایه تسهیلات می‌تواند وابستگی ایجاد کند و شاید مسیر را منحرف کند. کمک واقعی به دانش‌بنیان‌ها این است که در فضای نیاز‌های کشور در تمامی بخش‌های اقتصادی توان آن‌ها را در نظر گرفت و در این فضا به آن‌ها کار سپرده شده و کار نیز از آن‌ها درخواست شود.

وی تصریح کرد: نیاز‌هایی که صنایع دارند باید به خوبی در بخش نمایشگاهی شناخته شود و دانش‌بنیا‌ن‌ها در این فضا کار عملی انجام دهند.

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.