اقتصادیکسب و کار

فارکس یا ارز دیجیتال؛ بررسی جامع 0 تا 100 بازار رمزارز و فارکس

هزینه‌ها و کارمزدها در بازار فارکس

هزینه‌ها و کاربردها در بازار فارکس نیز در چندین مرحله از کاربران دریافت می‌شود. تریدرهای بازار فارکس مجبور هستند تا هزینه‌ای را به صورت جداگانه به افراد و شرکت‌های واسطی بپردازند که ارتباط دهنده میان آنها و بروکرهای خارجی است. این هزینه تنها مختص کاربران ایرانی است و تریدرها در سایر کشورها نیازی به پرداخت این هزینه ندارند. مقدار کارمزد و هزینه لازم برای این منظور نیز به خود شرکت و فرد واسط بستگی دارد که از قبل با تریدر درباره آن صحبت می‌شود.

Nft یا فارکس, آموزش ارز دیجیتال فارکس, تریدر فارکس و ارز دیجیتال چیست

هم چنین تریدرهای بازار فارکس نیاز دارند تا هزینه‌هایی را به عنوان مالیات به بروکرهای عرضه کننده خدمات بازار فارکس بپردازند که این هزینه نیز به صورت مشخص و در بازه های زمانی معین از حساب آنها کسر می‌شود. مقدار این هزینه نیز از قبل تعیین شده بوده و خوبی آن این است که ربطی به معاملات کاربر نداشته و هیچ اختلالی در روند معاملات فرد ندارند. این هزینه در بازار فارکس با عنوان کمیسیون شناخته می‌شود.

بدترین نوع کارمزد در بازار فارکس مربوط به اسپرد معاملات در این بازار است که در زمان شروع معامله از حساب کاربر کسر می‌شود. این هزینه نیز با توجه به مقدار پوزیشن و نوع جفت ارز انتخاب شده برای معامله تعیین می‌شود.

با این شرایط بازار فارکس یا ارز دیجیتال در این مقایسه چندان تفاوتی با هم نداشته و کاربران برای حضور در هر دو این بازارها نیاز به پرداخت هزینه‌های قابل توجهی به عنوان هزینه‌های اضافی خواهند بود. این میزان برای کاربران ایرانی در صورت استفاده از صرافی ها و بروکرهای خارجی بیشتر از کاربران سایر کشورها نیز است.

 مقایسه امنیت و پایداری

بسیاری از کاربران علاقه دارند تا خیلی زود به این نتیجه برسند که سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال این سرمایه های خود را برای سرمایه‌ گذاری در بازار منتخب قرار دهند. در حالی که انتخاب یک بازار برای سرمایه‌ گذاری بایستی تحت بررسی تمام جوانب و شرایط باشد. ممکن است یک بازار پتانسیل سود دهی بسیار زیادی داشته باشد اما به دلیل ریسک های بسیار زیاد موجود در آن عملاً سرمایه گذاری برای کاربران چندان منطقی به نظر نرسد. بازار های این چنینی معمولاً دوام زیادی نداشته و بعد از گذشت مدتی جای خود را به بازارهای بهتر می دهند.

یکی از مهمترین و اصلی‌ترین فاکتورهای انتخاب یک بازار برای سرمایه گذاری در نظر گرفتن شرایط امنیتی و پایداری بازار است. البته دقت کنید که هرچند امنیت و پایداری درباره یک بازار مالی این دو به هم مرتبط و متصل به هم از اما به صورت جداگانه باید مورد بررسی قرار گیرد.

در نظر داشته باشید که یک بازار در شرایطی می‌تواند امنیت کامل داشته باشد که پایداری آن نیز برقرار باشد و پایداری یک بازار بدون داشتن امنیت عملاً امکان پذیر نخواهد بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم بازار فارکس یا ارز دیجیتال را در این باره به صورت همزمان برای هر دوی این فاکتورها مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم؛ اما قبل از آن لازم است تا تعریف مختصری از امنیت و پایداری در بازارهای مالی داشته باشیم.

امنیت در یک بازار مالی تعریف متفاوت تری نسبت به ریسک های وارد بر بازار دارد. ریسک عضو جدایی ناپذیر بازارهای مالی و سرمایه‌ گذاری است و عملاً نمی‌تواند یک بازار مالی را پیدا کرد که با پتانسیل سود دهی مناسب بدون ریسک باشد؛ اما امنیت دلالت بر شرایط دیگری از یک بازار دارد. این که کاربران مطمئن باشند که حداقل در مراکز معتبر سرمایه‌های آنها دست نخورده باقی مانده و از این گذشته تضمین های لازم برای برقراری امنیت برای حساب های آنها ارائه می‌شود، نشان دهنده امنیت یک بازار است؛ و پایداری به معنی حفظ این امنیت برای بازه های زمانی طولانی مدت می باشد.

دقت کنید که منظور ما از پایداری در این تعریف به هیچ وجه کم بودن نوسانات مربوط به آن بازار نبوده و هدف ما حفظ امنیت برای بازه های زمانی طولانی مدت و دائمی است. اتفاقی که تنها در بازارهای مالی می‌توانیم شاهد آن باشیم که زیرساخت های لازم برای پیاده سازی آن وجود داشته و همه چیز طبق اصول و برنامه پیش برود. در ادامه با مقایسه بازار فارکس یا ارز دیجیتال درباره شرایط امنیتی و پایداری این فاکتورها را بهتر درک خواهید کرد.

امنیت و پایداری بازار فارکس

در بررسی امنیت و پایداری بازار فارکس یا ارز دیجیتال بایستی تمام جوانب را در نظر بگیریم. در برخی مواقع وجود یک عامل که ممکن است باعث بالا رفتن امنیت شود، خود یک عید محسوب شده و ممکن است باعث بروز مشکلاتی در سایر قسمتهای بازار گردد. از این رو بایستی کمی هوشمندانه به بررسی این فاکتور در بازارهای مالی پرداخت.

بازار فارکس یکی از قدیمی ترین بازارهای مالی جهان است که در این سابقه طولانی با وجود اینکه با چالش‌های بسیاری همراه شده اما همیشه امنیت حساب های کاربران به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی این بازار شناخته شده است. تمام بروکر ها و کارگزاری هایی که اقدام به ارائه خدمات مربوط به بازار فارکس به کاربران را در دستور کار خود قرار می دهند، بایستی از سازمان های مربوطه مجوزهای لازم را دریافت کرده و تضامین لازم برای حفظ امنیت حساب کاربران را نیز ارائه نمایند.

در تاریخ و سابقه بروکر های ارائه دهنده خدمات بازار فارکس چندین بار مشاهده شده که به دلایلی تمام دارایی های یک بروکر را از بین رفته و عملاً کاربران هیچ گونه دسترسی به بروکر مورد نظر برای دریافت از حسابهای خود را نداشتند اما تضامنی که بروکر مورد نظر ارائه داده باید شده تا امکان پرداخت حساب کاربران توسط سازمان های مربوطه به راحتی وجود داشته باشد.

از این گذشته کلیت بازار فارکس تحت تمرکز و قوانین خاصی اداره می‌شود که اگر کاربران با در نظر گرفتن تمام این قوانین از این بازار استفاده نمایند عملاً خطر امنیتی خاصی امنیتی سرمایه‌های آنها وارد نخواهد شد.

از این گذشته سابقه طولانی بازار فارکس نیز نشان می‌دهد که این بازار توانسته امنیت بالای خود را برای بازه های زمانی طولانی مدت به صورت پایدار حفظ کند. این مهم نشان می‌دهد که بازار فارکس از نظر پایداری وا منیت در شرایط بسیار خوبی قرار دارد. از این گذشته داده های کافی برای بررسی پایداری و امنیت بازار فارکس نیز در دسترس است.

امنیت و پایداری بازار ارز دیجیتال

بازار فارکس یا ارز دیجیتال هر دو از نظر امنیت شرایط خوبی دارند، اما لازم است تا این موضوع را برای بازار ارز دیجیتال نیز دقیق تر بررسی کنیم. به عنوان نکته اول باید در نظر بگیرید که بازار ارز دیجیتال سابقه خیلی طولانی نداشته و عملاً داده‌های کافی برای بررسی شرایط امنیتی و پایداری این بازار در دسترس نیست.

جالب است بدانید که بازار ارز دیجیتال در همین یک دهه و اندی که از تاریخ خود می گذرد، با چالش های بسیار زیادی همراه شده است. خطر هک کیف پول ارز دیجیتال و یا هک شدن بلاک چین مربوط به رمز ارزها و حتی هک شدن حساب کاربران در صرافی ها از جمله خطراتی است که امنیت در این بازار را تحت تاثیر قرار داده است.

رمز ارزها بدون هیچ نظارتی به راحتی توسط اشخاص عادی ساخته شده و کلاهبرداری های زیادی در این براه صورت می پذیرد. ممکن است یک رمز ارز به صورت کاملاً مشخص برای کلاهبرداری به وجود آمده باشد. از این گذشته هیچ تضمینی برای ادامه طول عمر بهترین ارزهای دیجیتال نیز وجود ندارد. برای مثال همین فردا تیم توسعه دهنده اتریوم می‌تواند تمام فعالیت های خود را خاموش نموده و عملاً شبکه این رمز ارز از دسترس کاربران خارج شود.

این مهم نشان از این دارد که از نظر امنیت و پایداری بازار ارز دیجیتال فاصله بسیار زیادی برای رسیدن به بازار فارکس دارد. در رمز ارزها امنیت به دلیل غیرمتمرکز بودن به این راحتی‌ها قابل پیاده سازی نیست و بایستی زیر ساخت های بهتری برای این بازار آماده شده و قوانینی هم برای توسعه رمز ارزها در نظر گرفته شود که در حال حاضر این امر با ماهیت این بازار منافات داشته و امکان آن نیست.

در مقایسه بازار فارکس و ارز دیجیتال در فاکتور امنیت و پایداری به راحتی می‌توان امتیاز کامل این بررسی را برای بازار فارکس در نظر گرفت.

 امکان اقدام علیه کلاهبرداری

یکی دیگر از مسائلی که مهم تر از رسیدن به پاسخ پرسش سود فارکس بیشتر است یا ارز دیجیتال بوده و می بایست قبل از آن بررسی شود، کلاهبرداری های رایج در این بازارها است. البته که کلاهبرداری در هر جایی که انسان ها در آن پا گذاشته و دخالت داشته باشند، وجود دارد و ذات انسان فراری از این امر ندارد؛ اما با این حال میزان و شدت کلاهبرداری ها در بازارهای مختلف با هم متفاوت است. ممکن است یک بازار به دلیل شرایط خاصی که دارد، بستر مناسبی برای کلاهبردارن باشد و بازار دیگری به دلیل شرایط امنیتی تر در این باره بهتر عمل کند.

اینکه صرفا یک بازار شرایط خوبی برای سوددهی دارد، نمی‌تواند تضمین کننده کمبود کلاهبرداری در آن باشد. این امر حتی بسیاری از مواقع برعکس عمل می کند. جالب است که بازارهایی مکه معمولاً جذابیت بیشتری برای کاربران دارند، ترغیب کننده کلاهبرداران نیز هستند.

از این گذشته بازارهای متروک و بازارهای ممنوع نیز همیشه شرایط لازم برای ادامه فعالیت کلاهبرداران را فراهم می آورند. بازارهایی مکه از نظر قانونی یک کشور ممنوع باشند، تبدیل به جولانگاه کلاهبرداران خواهد شد؛ اما برای مقایسه بازار فارکس و ارز دیجیتال در امر کلاهبرداری سعی کرده‌ایم تا تنها مواردی را در نظر بگیریم که از کنترل کاربران خارج است. برخی از کلاهبرداری ها قابل کنترل بوده و به دلیل سهل انگاری و نداشتن اطلاعات لازم رخ می‌دهد.

برای مثال فردی را تصور کنید که ندیده و نشناخته سرمایه های گرانقدر خود را در اختیار فرد دیگری برای سرمایه گذاری قرار می‌دهد. فرد واسط و به اصطلاح سبدگردان در این بین در بسیاری از مواقع یا کلاهبردار از آب درآمده و یا سرمایه های کاربران را به باد می‌دهد؛ اما با این وجود این روش کلاهبرداری را در این بررسی لحاظ نمی‌کنیم زیرا عملاً به دلیل سهل انگاری خود کاربر بروز کرده و ربطی به ماهیت خود بازار ندارد.

کلام آخر

ترید در فارکس یا ارز دیجیتال را به صورت کامل و جامع از جنبه‌های مختلف بررسی کرده و نکات لازم برای انتخاب هر یک از این دو بازار برای سرمایه گذاری را با شما در میان گذاشتیم. اکنون شما می‌توانید به صورت مشخص برای خودتان تصمیم بگیرید که فارکس خوبه یا ارز دیجیتال و کدام یک از این دو بازار می‌تواند سود بهتری به شما ارائه نماید. بورس فارکس یا ارز دیجیتال هر دو دارای مزیت هایی برای سرمایه گذاری و سوددهی هستند که لازم است تا این مزیت ها و معایب آنها را به صورت خاص برای شخصاگر علاقه‌مند به هستید و برای این کار، خرید و فروش در بازارهای مالی را انتخاب کرده‌اید، بدون شک با دو راهی ارز دیجیتال یا فارکس روبه رو می شوید.

مراجع: https://donyaye-arzdigital.com/