اقتصادیکسب و کار

عوامل اثرگذار بر نوسان قیمت دلار

جدا از عواملی مانند نرخ بهره و تورم، نرخ ارز یکی از مهم ترین عواملی است که سطح نسبی سلامت اقتصادی یک کشور را تعیین می کند. نرخ ارز نقشی حیاتی در سطح تجارت یک کشور ایفا می کند که برای اکثر اقتصادهای بازار آزاد در جهان حیاتی است. به همین دلیل نرخ ارز توسط دولت در میان اقدامات اقتصادی در نظر گرفته، تحلیل و دستکاری می شود. اما نرخ ارز در مقیاس کوچکتر نیز مهم است و بر بازده واقعی پرتفوی سرمایه گذار تأثیر می گذارد.

به طور معمول، تأثیر تغییر نرخ ارز بر روابط تجاری یک کشور با سایر کشورها این است که ارز با ارزش بالاتر، واردات کشور را ارزان‌تر و صادرات آن را در بازارهای خارجی گران‌تر می‌کند. ارز کم ارزش، واردات یک کشور را گرانتر و صادرات آن را در بازارهای خارجی گرانتر می کند. می توان انتظار داشت که نرخ ارز بالاتر تراز تجاری یک کشور را بدتر کند، در حالی که نرخ ارز پایین تر آن را بهبود می بخشد.
6 عامل موثر بر نرخ ارز
همانطور که قبلا ذکر شد، نرخ ارز نقش مهمی در تجارت بین‌الملل ایفا می‌کند و بر قیمت کالاها و خدمات تأثیر می‌گذارد و در نهایت بر رشد اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارد.نوسانات نرخ ارز می تواند تأثیر قابل توجهی بر مشاغل و افراد داشته باشد، بنابراین درک عواملی که بر آنها تأثیر می گذارد مهم است. چند عامل تعیین کننده نرخ ارز هستند. بسیاری از این عوامل به روابط تجاری دو کشور مربوط می شود. به یاد داشته باشید که نرخ ارز نسبی است و به عنوان مقایسه ارزهای دو کشور بیان می شود.

عامل اصلی تعیین کننده نرخ ارز

در این مقاله به شش عامل اصلی تعیین کننده نرخ ارز بین دو کشور اشاره می کنیم. توجه داشته باشید که این عوامل هیچ ترتیب خاصی ندارند. مانند بسیاری از جنبه های اقتصاد، اهمیت نسبی این عوامل موضوع بحث های زیادی است.
تورم
تورم به نرخ افزایش قیمت کالاها و خدمات در طول زمان اشاره دارد. اگر کشوری تورم بالایی را تجربه کند، ممکن است ارزش پول آن نسبت به سایر ارزها کاهش یابد، زیرا مصرف کنندگان ممکن است ترجیح دهند ارزهایی را نگه دارند که از نظر ارزش پایدارتر هستند. در نیمه دوم قرن بیستم، کشورهایی با تورم پایین شامل ژاپن، آلمان و سوئیس بودند، در حالی که ایالات متحده و کانادا بعدها به تورم پایین رسیدند.

نرخ بهره
نرخ بهره، تورم و نرخ ارز همبستگی بالایی دارند.بانک های مرکزی با دستکاری نرخ های بهره بر تورم و نرخ ارز تاثیر می گذارند و تغییرات نرخ بهره بر تورم و ارزش پول تاثیر می گذارد. نرخ بهره بالاتر معمولاً سرمایه گذاران خارجی را جذب می کند که می تواند تقاضا برای پول یک کشور را افزایش داده و باعث افزایش آن شود. با این حال، اگر تورم در یک کشور بسیار بیشتر از سایر کشورها باشد، یا اگر عوامل اضافی به کاهش ارزش پول کمک کند، تأثیر نرخ‌های بهره بالاتر کاهش می‌یابد. یک حلقه بازخورد برای کاهش نرخ بهره وجود دارد، به عنوان مثال. کاهش نرخ بهره منجر به کاهش نرخ ارز می شود.

کسری حساب جاری
کسری حساب جاری معیاری برای سنجش تراز تجاری یک کشور شامل واردات، صادرات و درآمد سرمایه گذاری است. مازاد حساب جاری (زمانی که یک کشور بیشتر از وارداتش صادر می کند) می تواند تقاضا برای پول یک کشور را افزایش دهد و باعث افزایش آن شود، در حالی که کسری (زمانی که کشوری بیش از صادراتش وارد می کند) می تواند باعث کاهش ارزش پول یک کشور شود. .

کسری حساب جاری نشان می دهد که کشور بیشتر از درآمد خود را صرف تجارت خارجی می کند و برای جبران کسری از منابع خارجی سرمایه وام می گیرد.به عبارت دیگر، کشور بیش از آنچه که از طریق فروش صادراتی دریافت می کند، به ارز نیاز دارد و ارز خود را بیش از آنچه خارجی ها برای محصولاتش می خواهند، تامین می کند. تقاضای بیش از حد برای ارز خارجی، نرخ ارز کشور را کاهش می دهد تا زمانی که کالاها و خدمات داخلی به اندازه کافی برای خارجی ها ارزان شوند و دارایی های خارجی برای تولید فروش برای منافع داخلی گران تر شود.

نتایج اقتصادی قوی
سرمایه گذاران خارجی ناگزیر به دنبال کشورهای باثبات با عملکرد اقتصادی قوی هستند تا سرمایه خود را در آن سرمایه گذاری کنند. کشورهایی که دارای دولت های با ثبات و سیاست های قابل پیش بینی هستند، برای سرمایه گذاران خارجی جذاب تر به نظر می رسند، که می تواند تقاضا برای پول آنها را افزایش دهد و ارزش آن را افزایش دهد. به عنوان مثال، آشفتگی سیاسی می تواند باعث از بین رفتن اعتماد به یک ارز و انتقال سرمایه به ارز کشورهای با ثبات تر شود.

رشد اقتصادی
رشد اقتصادی به افزایش تولید کالا و خدمات در یک کشور در طول زمان اشاره دارد. این افزایش معمولاً با تولید ناخالص داخلی (GDP) اندازه گیری می شود که ارزش کل کالاها و خدمات تولید شده در داخل مرزهای یک کشور در یک دوره معین، معمولاً یک سال است.رشد اقتصادی یک کشور می تواند بر نرخ ارز آن نیز تاثیر بگذارد. اقتصاد قوی با نرخ رشد بالا می تواند تقاضا برای پول یک کشور را افزایش دهد، در حالی که یک اقتصاد ضعیف با نرخ رشد پایین می تواند تقاضا را کاهش دهد و ارزش پول آن کشور را کاهش دهد.

رویدادهای ژئوپلیتیک
رویدادهای ژئوپلیتیکی مانند جنگ، بلایای طبیعی و تحولات سیاسی می توانند تأثیر قابل توجهی بر نرخ ارز داشته باشند. این اتفاقات می تواند باعث عدم اطمینان و بی ثباتی شود که می تواند تقاضا برای پول یک کشور را کاهش دهد و باعث کاهش ارزش آن شود.

به عنوان مثال، اگر کشوری یک بحران سیاسی بزرگ را تجربه کند، سرمایه گذاران ممکن است در مورد چشم انداز اقتصادی کشور نامطمئن شوند و سرمایه گذاری های خود را پس بگیرند و باعث کاهش ارزش پول کشور شود. به همین ترتیب، اگر یک بلای طبیعی یا رویداد دیگری، زنجیره تولید یا تامین یک کشور را مختل کند، می تواند بر تراز تجاری آن کشور تأثیر بگذارد و بر نرخ ارز تأثیر بگذارد.

رویدادهای ژئوپلیتیکی همچنین می تواند باعث شود که سرمایه گذاران به دنبال ارزهای امن مانند دلار آمریکا یا ین ژاپن باشند که نسبت به سایر ارزها پایدارتر و ریسک کمتری دارند.این افزایش تقاضا برای ارزهای امن ممکن است نرخ مبادله آنها را نسبت به سایر ارزها افزایش دهد.

نتیجه
نرخ ارز یکی از جنبه های مهم تجارت و بازرگانی بین المللی است که بر قیمت کالاها و خدمات تأثیر می گذارد و در نهایت بر رشد اقتصاد جهانی تأثیر می گذارد و شش مورد مهم در این مقاله ذکر شده است.

در حالی که این عوامل می توانند تأثیر قابل توجهی بر نرخ ارز داشته باشند، درک این نکته مهم است که نرخ ارز به متغیرهای دیگری مانند احساسات بازار، انتظارات سرمایه گذاران و روندهای اقتصاد جهانی نیز وابسته است. به این ترتیب، پیش‌بینی تغییرات نرخ ارز می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارها باید تعدادی از عوامل را هنگام انجام معاملات ارزی یا تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاری در نظر بگیرند.

عوامل اثرگذار بر نوسان قیمت دلار

مشاوره و نکاتی در مورد خرید پول

هر وقت انسان بخواهد به سفرهای خارجی برود باید پول بگیرد و برای این کار باید به صرافی متا مراجعه کند. نرخ ارز در هر زمان تغییر می کند. نرخ ارز در ایران بر اساس بازار امارات متحده عربی تعیین می‌شود و مبدل‌های ارز قیمت فعلی این بازار را در نظر می‌گیرند و بر این اساس پول را تبدیل می‌کنند. بازار ارز در امارات متحده عربی از ساعت 11 صبح آغاز می شود و قیمت ها در این ساعات اعلام می شود.

بنابراین نرخ ارز را در همان روزی که قصد خرید یا فروش دارید بررسی کنید و قبل از ساعت 11 صبح برای دریافت پول به هیچ صرافی نروید زیرا ممکن است تغییرات زیادی در قیمت آن روز نسبت به روز قبل ایجاد شود. برای خرید پول بهتر است به صرافی های رسمی که زیر نظر مستقیم بانک مرکزی کار می کنند مراجعه کنید. برای اطلاع از صرافی های مجاز در کشور می توانید وارد سایت بانک مرکزی شوید و لیست تمامی صرافی های مجاز را در آنجا مشاهده کنید.

ضمناً صرافی های رسمی دارای مجوزی هستند که توسط بانک مرکزی برای آنها تهیه شده است.هنگام ورود به صرافی در اصفهان حتما به مجوز بانک مرکزی که باید به مشتری نشان داده شود توجه کنید. امنیت کاربر در صرافی های رسمی در مقایسه با صرافی های غیر رسمی بالاتر است. اگر تصمیم به خرید دلار از صرافی اصفهان دارید، از چند صرافی از قبل قیمت بگیرید و قیمت ها را مقایسه کنید. در این مقایسه، ممکن است تفاوت های کوچکی وجود داشته باشد که چندان نگران کننده نیست. این تفاوت کوچک ارزی مربوط به سود صرافی هاست.

اگر تصمیم به خرید دلار دارید حداقل از یک هفته قبل قیمت های اعلام شده در نرخ خرید و فروش در بازار را بررسی کنید و در نهایت قیمت ها را مقایسه کنید تا بتوانید خریدی هوشمندانه و مقرون به صرفه داشته باشید. یکی دیگر از نکات مورد توجه در مورد مبادله پول، سفارشات اینترنتی است. حتی الامکان سعی کنید به صورت حضوری اقدام به خرید و فروش پول کنید زیرا در بسیاری از تراکنش های بزرگ در اینترنت مردم فریب هکرها را خورده اند.

اکنون که بازار ارز تغییرات شدیدتری را نسبت به گذشته تجربه کرده و قیمت دلار در مسیر صعودی قرار گرفته است، بسیاری از سودجویان اقدام به خرید و فروش دلارهای جعلی کرده اند.بنابراین تا حد امکان برای خرید دلار به صرافی متا مراجعه کنید تا از اصل بودن دلار مطمئن شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با صرافی متا تماس بگیرید.