استان ها

صحت‌سنجی ۶۰ میلیون جریمه با یک ربات پلیس ممکن می‌شود

خودرو, طراحی, فناوری

محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی ربات پلیس برای صحت‌سنجی و سامان‌دهی بالغ‌بر ۶۰ میلیون جریمه شدند.

فرهاد صدری نماینده یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: این شرکت از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را در حوزه هوش مصنوعی آغاز کرده و توسط جمعی از نخبگان علمی و صنعتی بنیان‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه محصولات کاربردی و موثر این شرکت دانش‌بنیان در حال خدمت‌رسانی است، اظهار کرد: این سامانه پوشش‌دهی دوربین‌های جاده‌ای بالغ‌بر یک هزار و ۵۰۰ را در کشور انجام می‌دهد. هوش مصنوعی منجر به ارتقا کیفیت زندگی مردم شده است. همچنین با همکاری و استفاده از یک برنامه مکمل با پلیس در بحث برنامه ترافیکی گام‌های گسترده‌ای برداشتیم.

نماینده یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به ربات پلیس، تصریح کرد: در راستای بهبود برنامه‌های ترافیکی از ربات پلیس استفاده می‌کنیم. زمانی‌که یک دوربین کنترل ترافیک جریمه‌ای را ثبت می‌کند، قبل از اجرایی‌شدن، آن جریمه توسط ربات پلیس صحت‌سنجی می‌شود.

صدری با بیان روند کاری ربات پلیس، عنوان کرد: ربات هوشمند مشخصات ظاهری خودرو موجود در عکس را با مشخصات استعلام‌شده از سامانه شماره‌گذاری پلیس مطابقت می‌دهد و نتیجه را به یکی از سه حالت «تأیید»، «مغایرت» یا «نیازمند بررسی چک اپراتوری» به پلیس اعلام می‌کند. ربات زمانی‌که نسبت به اعلام تأیید یا مغایرت برای صدور جریمه اطمینان نداشته باشد، آن را به بخش چک اپراتوری ارجاع می‌دهد.

نماینده این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به مزیت‌های ربات پلیس، مطرح کرد: این ربات بالغ‌بر ۶۰ میلیون جریمه را ساماندهی و صحت‌سنجی کرده و نیاز کاربرمحور بودن این فعالیت را مرتفع ساخته است. همچنین تضییع حقوق مردم و اعمال جرائم اشتباه به دلایلی مانند خطای پلاک‌خوانی، دست‌کاری پلاک و پلاک سرقتی اجتناب شده و به زیر ۵ درصد کاهش پیدا کرده است؛ از این رو میزان شکایت مردم نسبت به قبوض جریمه اشتباهی به حداقل رسیده و از اتلاف وقت آن‌ها جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته این اقدام توسط اپراتور‌های انسانی انجام می‌شد، بیان کرد: مشکلاتی مانند ایجاد تأخیر، خطای انسانی و هزینه بالای نیروی انسانی در گذشته وجود داشت که با طراحی این ربات هوشمند مرتفع شده است. براساس گزارش‌های پلیس و کارنامه‌های این شرکت دانش‌بنیان می‌توان به جرأت گفت که دقت پلاک‌خوانی و سرعت‌سنجی این ربات پلیس بیش از ۹۸ درصد و قادر به شناسایی بالغ‌بر ۳ هزار و ۹۰۰ مدل خودرو و پشتیبانی ۱۶ رنگ و نوع کاربری خودرو است.

صدری با اشاره به اینکه قیمت نمونه خارجی ربات پلیس ۸ برابر این شرکت دانش‌بنیان است، خاطرنشان کرد: این ربات پلیس یک‌هشتم برای کشور صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته و تاکنون موفق شده بیش از ۵۵ میلیون جریمه را به صورت اتوماتیک بررسی و به پلیس اعلام کند؛ بنابراین این ربات هوشمند نسبت به نمونه‌های داخلی سهم بزرگی را در کنترل ترافیک دارد.

به گفته وی؛ فعالیت‌های مذکور با تکیه بر دانش تخصصی اعضای تیم، نوآوری‌های متعدد در بخش‌های آشکارسازی خودرو و پلاک، پلاک‌خوانی، تشخیص مدل و کارخانه سازنده خودرو، تشخیص رنگ خودرو، تشخیص نوراضح‌بودن تصویر خودرو و تشخیص ناخوانا بودن پلاک انجام شده است. همچنین ربات پلیس منجر شده تا شرکت‌های دانش‌بنیان دستاورد‌های برجسته‌ای کسب کنند.