استان ها

شناسنامه‌دار شدن یک هزار و ٢٠٠ راس اسب کرد در کرمانشاه

خبرنگار, سوارکاری, شناسنامه

فیروز نوروزی در گفتگو با خبرنگار مجله سلامتی ایران کرمانشاه، اظهار کرد: در استان کرمانشاه بیش از ۱۰ هزار راس اسب وجود دارد و بر اساس شواهد ظاهری و با نظر اساتید و همکاران تخصصی ظاهر و ویژگی‌های بالغ بر ۲ هزار و ۷۰۰ راس از این اسب‌ها، مشابه اسب اصیل کرد است.

وی افزود: برای ثبت نژاد اسب کرد و تثبیت یک گروه خونی، نمونه گیری انجام شد و ۱۴۷ نمونه را از نوع و خون اسب‌ها به آزمایشگاه مرجع مرکز تحقیقاتی علوم دامی کشور ارسال کردیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: به دنبال ثبت نژادی اسب کرد در راستای طرح ژنوتاپینگ هستیم و تا کنون ۱۴۷ مورد تأیید شده است.

وی گفت: در این حوزه ۶۷ باشگاه سوارکاری و واحد پرورش اسب دارای مجوز با ظرفیت اسمی یک هزار و ۶۶٠ راس داریم و با چهار تشکل از جمله فدراسیون سوارکاری، انجمن نژادی اسب کرد، سوارکاری استان و زنجیره نژاد اسب کرد ارتباط داریم.

این مسئول ابراز کرد: این تشکل‌ها در راستای شناسنامه‌دار کردن اسب‌های اصیل کرد به ما کمک می‌کنند و با همکاری مرکز تحقیقات علوم دامی کشور یک هزار و ٧۵٢ مورد از اسب‌های کرد استان ثبت شده‌اند که از این تعداد برای یک هزار و ٢٠٠ راس اسب شناسنامه صادر شده است.

وی با بیان اینکه شناسنامه نشانه نژاد نیست و برای مالکیت، هویت و ثبت اطلاعات است، خاطرنشان کرد: هر اسبی که دارای شناسنامه و شجره نامه باشد از ارزش بالاتری برخوردار است و تلاش همه ما بر این است که همه اسب‌های استان شناسنامه‌دار شوند.

این مسئول اذعان کرد: افراد از گروه‌های مختلف به این صنعت اشتغال‌زا و با نشاط علاقه‌مند هستند و جمعیت قابل توجهی نیز در این بخش فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تعداد اسب‌ها در حال افزایش است، تشریح کرد: سوارکاران و گروه‌های مختلف در حال سرمایه‌گذاری در این بخش هستند.

46